handdator

Visa fullständig version : Bryter jag ner mer muskelmassa än bränner fett?


Bala
2014-05-23, 10:44
Hej. Jag är tjänstledig och började min fettförbränningsresa för ca 8-9 veckor sen. Känner mig otroligt påläst med kalori in vs kalori ut och räknar kalorier varje dag. Jag går 1,3 mil kl 12.00 och sedan 1 mil på kvällen. Jag bränner ca 1400 kalorier på en dag. (800+600) Är 176 cm, vägde 87.7 för 8 veckor sen och har legat på 1000 i kaloriunderskott per dag. Jag kan säga att jag festat VARJE helg sen dess och känner mig sjukt patetiskt men som sagt så ligger jag alltid på 6000-7000 kaloriunderskott per vecka. När jag ska göra något som förstör träningen så brukar jag träna extra mycket för att vinna igen det kalorimässigt. Idag väger jag 80.0 kg och har precis som planerat gått ner 1 kg i veckan. Trots att jag inte är särskilt nyttig. Äter ute ibland, vanlig husmanskost och tänker hela tiden att det inte kan vara sant att jag kan unna mig allt detta o ändå gå ner men sen Tänker jag att jag tränar ju faktiskt sjukt hårt. Går två mil per dag (ute mellan 3-5h per dag) och ibland mer. Räknade att jag gått ca 100 mil de senaste 10 veckorna. Måttbandet visar dock en mindre minskning. Ca 5-6 cm runt magen men jag känner att magen blivit mkt mindre då kläder passar osv nu. Men vad tycker ni om det jag gör. Vet att jag borde kombinera gym med detta men har tyckt gym varit så tråkigt. Jag körde de först och känner att jag ger 200% nu medans jag bara gav 70-80% då. Jag går aldrig när jag är jättehungrig.Jag vet också att jag inte behöver köra såhär hårt utan det räcker med att jag äter mindre helt enkelt men jag tycker det är svårare att äta mindre än träna hårdare. Blir på något sätt lika hungrig iaf. Kom gärna med kommentarer. Bryter jag enbart ner muskler? Jag ska fortsätta såhär 2-3 veckor till sen kan jag inte köra såhär hårt. Vill ner ytterligare 10 kg men på ett mer hälsosamt o långsiktigt mål.

Xtreme-G
2014-05-23, 10:52
Du nämner inget om styrketräning så jag antar att du inte styrketränar och inte har gjort det förr heller. Styrketräning är alltid positivt vid viktnedgång och viktigast om du inte vill tappa muskelmassa under viktnedgång, läs denna http://traningslara.se/viktnedgang-del-iii-styrketraning/

Bala
2014-05-23, 11:12
Nej, precis. Ingen styrketräning. Ska dock börja med det o ge det en chans men vill inte riktigt än då allt funkar så bra och jag är snart i målet. Men vet att det inte är mer än rätt att börja med det men gillar mina promenader för mkt för stunden. Men om en månad ska jag absolut börja.

King Grub
2014-05-23, 11:17
Börja nu. Styrketräning är A och O för fettförlust vid viktminskning. Utan styrketräning består kanske 50% av viktförlusten av fettfri massa. Styrketräning kan helt eliminera den förlusten.

Bala
2014-05-23, 14:10
Okej. Jo har ju självklart haft det i baktanken att det är dags men tror ni att de kilona jag gått ner består va majoriteten muskelmassa? Jag hade verkligen en gravid mage o såg ut som en kossa. Nu ser jag mer ut som en kalv. Kan jag fortfarande ligga på lika stort kaloriunderskott med styrketräningen? Förr i tiden körd jag uppvärmning, styrketräning 45 min sen hård cardio efteråt på ca 30 min. Blir det mer optimalt då ? Ett styrketräningspass med följt av en lång promenad 2-4 ggr i veckan sen resterande dagar med enbart promenader? Jag känner allmänt mindre motivation när jag tänker på när jag gymmade och körde hård cardio. Kanske va för att jag körde alldeles för hårt och är avskräckt. Sen äre så skönt att vara ute när det är så härligt väder nu men om det är det som krävs äre bara bita ihop och gå till gymmet!

vicarious
2014-05-23, 14:55
Du måste inte köra någon konditionsträning, däremot måste du lära dig att dela in texten i dina inlägg i stycken. Det är jättejobbigt att läsa en vägg med text.

Styrketräningen och kaloriunderskottet är det viktigaste. Om du vill uppnå kaloriunderskottet genom att dra ned på maten eller röra på dig mer är valfritt. Om du måste prioritera så fokusera på styrketräningen och utöver det, rör på dig så mycket du känner för.

Deadandlivin
2014-05-24, 15:21
Om allt du gjort är att köra konditionsträning och legat på underskott så har du nog förlorat både fett och muskelmassa.

Kroppen anpassar sig efter vad den utsätts för. Utsätter du kroppen för aktiviteter som primärt inte behöver mycket muskelmassa men som skulle underlättas om du vägde mindre, t.ex. konditionsträning under långa sträckor, gör sig kroppen helt enkelt av med det den inte behöver. Väldigt enkelt förklarat.
Om du går för en väldigt omusklig look gör du helt rätt dock. Annars kan det vara en ide att börja med träning som inte är för hård mot muskelmassan som istället bevarar eller ökar den, t.ex. styrketräning eller högintensiva intervaller. Personligen känner jag att jag tappar fortare när jag kör 3 pass 20 min HIIT i veckan med 20 min's promenader efter de snarare än att gå på de där långa 2 timmars promenaderna 5 gånger i veckan.

Behöver inte bry dig om att du festar eller äter ute varje helg så långe logistiken är bra.
Jag går ut varje helg jag också under deff och allt flyter på perfekt. Se bara till att de andra dagarna är tillräckligt välplanerade för att inte den där utgångsdagen ska sabba allting. Se dessutom till att dagen du går ut inte är nån domedagsutgång.
Personligen dietar jag efter en kolhydratscyklande diet där jag på måndag-tisdag äter ~50g carbs, onsdag-torsdag äter 150-200g carbs, fredag-lördag äter 500g carbs/alkohol, söndag äter ~10g carbs.

Sitter matten kommer du dit du vill.

Bala
2014-06-02, 14:52
Tack för ett utförligt svar.

Har börjat styrketräna ganska hårt 2-3 ggr veckan. Kör uppvärmning 10 min medelcardio sen direkt till styrketräningen med fler och lättare reps än få och tunga. Sen avslutar jag med 10-20 min intervall på löpbandet. Varierad lutning och sen springer jag riktigt fort en minut och sen går jag en minut. Tar riktig hårt är helt död efter det. Tar en proteinshake direkt efter sen hem och laga/äta middag. Kanske tar någon promenad senare på kvällen också. Tror jag generellt kommer ligga på mindre kaloriunderskott i det här är innan eftersom jag bränner mkt mindre på gymmet om jag bara kör det utan kvällspromenader. Men trivs med det.

Kan jag styrketräna med kaloriunderskott. Hjälper det mig att behålla muskelmassan ist för att öka den?

vicarious
2014-06-02, 15:10
Kan jag styrketräna med kaloriunderskott. Hjälper det mig att behålla muskelmassan ist för att öka den?

Ja.

Sniggel
2014-06-02, 16:19
Okej. Jo har ju självklart haft det i baktanken att det är dags men tror ni att de kilona jag gått ner består va majoriteten muskelmassa? Jag hade verkligen en gravid mage o såg ut som en kossa. Nu ser jag mer ut som en kalv. Kan jag fortfarande ligga på lika stort kaloriunderskott med styrketräningen? Förr i tiden körd jag uppvärmning, styrketräning 45 min sen hård cardio efteråt på ca 30 min. Blir det mer optimalt då ? Ett styrketräningspass med följt av en lång promenad 2-4 ggr i veckan sen resterande dagar med enbart promenader? Jag känner allmänt mindre motivation när jag tänker på när jag gymmade och körde hård cardio. Kanske va för att jag körde alldeles för hårt och är avskräckt. Sen äre så skönt att vara ute när det är så härligt väder nu men om det är det som krävs äre bara bita ihop och gå till gymmet!

Klart du förlorat fett . Men grejen är att du kanske förlorar en hel del muskelmassa också! Kanske inte lika mycket, men ändå en betydande del.
Om du vill hålla styrketräning till ett minimum kan du säkert köra 2 pass på 45 min vardera i veckan. Det är "100ggr bättre" än ingen styrketräning alls

Snömannen
2014-06-03, 06:53
Har precis gjort en liknande resa. Gick ner 18,5 kg på 18 veckor. Tränade inte så mycket, utan gick en mil med stavar dagligen. Utifrån det jag läst samt min egen erfarenhet bränner du mer fett vid lågintensiv cardio resp mer muskler vid högintensiv cardio. Så tung styrketräning ett par dagar i veckan samt långpromenader övriga dagar tror jag är ett bra koncept..

vicarious
2014-06-03, 06:55
Utifrån det jag läst samt min egen erfarenhet bränner du mer fett vid lågintensiv cardio resp mer muskler vid högintensiv cardio. Så tung styrketräning ett par dagar i veckan samt långpromenader övriga dagar tror jag är ett bra koncept..

Under själva aktiviteten ja. Under dygnet totalt sett så jämnar det ut sig.

King Grub
2014-06-03, 07:34
Högintensiv konditionsträning är bättre på alla sätt för fettförlust. Undantaget när man börjar närma sig tävlingsform då man varken har energi att prestera eller fettdepåer som skyddar för muskelförlust.

King Grub
2014-06-03, 07:37
Tror jag generellt kommer ligga på mindre kaloriunderskott i det här är innan eftersom jag bränner mkt mindre på gymmet om jag bara kör det utan kvällspromenader. Men trivs med det.

Kan jag styrketräna med kaloriunderskott. Hjälper det mig att behålla muskelmassan ist för att öka den?

1. Styrketräning och hård konditionsträning har en "efterförbränningseffekt" som håller energiförbrukningen uppreglerad ett antal timmar efter passet. Det har inte promenader. Sett över hela dygnet blir energiförbrukningen av träningen lika stor om man jämfört styrketräning med promenader, även om promenaden kostar mer energi under själva aktiviteten.

2. Styrketräning har precis samma muskeluppbyggande effekt vid energiunderskott som vid energiöverskott. Det är det som minskar eller eliminerar muskelförlust vid negativ kaloribalans,

austria
2014-06-03, 09:05
Du behåller inte bara muskler med styrketräningen, utan hela din kroppsform och hållning förbättras.

Din kropp kommer helt enkelt inte se bra ut efter din viktnedgång om du inte styrketränar.