handdator

Visa fullständig version : konditionsträning vid fasta


bigbellybob
2014-05-22, 21:34
So..tänkte ge mig på att kasta in lite kondition i mitt träningsupplägg. Håller för närvarande på att deffa och kör någon form av periodisk fasta av lean gains stuk.

Första måltiden brukar intas kring 12-13:00.

Jag tänkte dock köra lite kondition imorgon på morgonen, runt kl 7. Är det oklokt, i sådant fall varför?

Jag antar att jag post-workout skulle kunna motverka den negativa proteinbalansen genom att sluka lite eaa/bcaa/whey? Då är jag nyfiken på om det räcker med 1 gång efter träningen eller hur frekvent jag bör göra detta fram tills första måltiden.

Jag flyttar väldigt ogärna fram första måltiden. Frukost gör mig väldigt hungrig och okoncentrerad resten av dagen.

Tack på förhand :)

King Grub
2014-05-23, 08:46
Du förbättrar proteinbalansen med träning, även i fastande tillstånd, inte tvärtom. Det är fasta som är katabolt. Träning är anabolt, även helt utan födointag.

http://i15.tinypic.com/5ymyjbm.jpg

Tipton 2007.

Proteinbalansen förblir negativ efter fastande träning, men den blir mindre negativ än fasta utan träning. Diagrammen gäller konditionsträning. Styrketränings effekt är ännu mer uppbyggande.

EAA / vassleprotein innebär kraftigt ökad muskeluppbyggnad och proteinbalansen vänds till positiv (se staplarna). Effekten är kortvarig och proteinbalansen är nere på basnivåer igen kanske 90 minuter senare.

bigbellybob
2014-05-23, 10:33
Du förbättrar proteinbalansen med träning, även i fastande tillstånd, inte tvärtom. Det är fasta som är katabolt. Träning är anabolt, även helt utan födointag.

http://i15.tinypic.com/5ymyjbm.jpg

Tipton 2007.

Proteinbalansen förblir negativ efter fastande träning, men den blir mindre negativ än fasta utan träning. Diagrammen gäller konditionsträning. Styrketränings effekt är ännu mer uppbyggande.

EAA / vassleprotein innebär kraftigt ökad muskeluppbyggnad och proteinbalansen vänds till positiv (se staplarna). Effekten är kortvarig och proteinbalansen är nere på basnivåer igen kanske 90 minuter senare.

Schysst, tack för det utförliga inlägget!

Bara för att konfirmera, kan jag tolka det som att det i praktiken är mer muskelbevarande om jag kör en löparrunda kl 7, och käka första målet kl 13 jämfört med att jag skippar löparrundan (allt annat lika)?

Edit: om jag tränar styrketräning kvällen innan, bör väl proteinsyntesen fortfarande vara uppreglerad? har för mig att jag läst siffran 48 timmar.
Innebär detta att den (proteinsyntesen) fortfarande är negativ, men mindre negativ, eller är den faktiskt positiv vid ett sådant skede?

King Grub
2014-05-23, 11:14
Proteinsyntesen kommer fortfarande vara uppreglerad, men proteinbalansen kommer att vara negativ. Den är alltid negativ i fastande tillstånd.

bigbellybob
2014-05-23, 11:56
Proteinsyntesen kommer fortfarande vara uppreglerad, men proteinbalansen kommer att vara negativ. Den är alltid negativ i fastande tillstånd.

got it! :)

Bara för att konfirmera, kan jag tolka det som att det i praktiken är mer muskelbevarande om jag kör en löparrunda kl 7, och käka första målet kl 13 jämfört med att jag skippar löparrundan (allt annat lika)?

är detta korrekt tolkning?

King Grub
2014-05-23, 12:07
Ja, jag skrev ordagrant vad jag menade, behövs ingen omtolkning.

bigbellybob
2014-05-23, 21:44
Ja, jag skrev ordagrant vad jag menade, behövs ingen omtolkning.

Det var ju dock inte en omtolkning för omtolkningens skull utan en applicering av din data på ett praktiskt fall i syfte att försäkra mig att jag tolkat informationen rätt och inte missat någon påverkande faktor/variabel.

Men som sagt, tacksam för svar.

jontexer
2014-05-25, 06:45
så även av konditionsträning så blir muskelproteinsyntesen mindre negativ? awesome!

King Grub
2014-05-25, 06:54
All aktivitet ökar både muskelnedbrytning och muskeluppbyggnad, men uppbyggnad mer än nedbrytning.