handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag träna, jag är nybörjare!


thimmie
2014-05-22, 20:04
Tjena!
Har äntligen bestämt mig för att börja träna på gym då jag inte är nöjd med min kroppsform. Är i dagsläget tanig. (178 cm, 69kg, 18 år, kille)
Stora frågan för mig nu är HUR jag ska lägga upp mitt liv för att träningen ska få plats och ge så stor effekt som möjligt.
Jag har som mål att få vältränad och snygg kropp, alltså få VOLYM i musklerna.

Skulle vilja ha hjälp med ett träningsschema, exempel på övningar för de olika muskelgrupperna, som vore lämpligt för mig som nybörjare.
Ex. hur många set per muskelgrupp, hur många reps jag ska göra, vad jag ska tänka på osv..
Har all tid i världen att ägna åt gymmet men vill ej "överträna" mig.

Hoppas på bra och seriösa svar!

King Grub
2014-05-22, 20:06
Hej!

Roligt att du börjat träna!

Här är ett bra förslag på nybörjarschema: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555

thimmie
2014-05-22, 20:23
Hej!

Roligt att du börjat träna!

Här är ett bra förslag på nybörjarschema: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555
Tack för snabbt svar.
Har en fråga ang det
Steg 1 ska man köra 1-2 dagar/ vecka.
Kan jag utöka det så jag kör det varannan dag istället?
ex:
Mån-träning
Tis-vila
Onsdag-träning
osv..

Går de bra?

Lipservice
2014-05-22, 20:53
Det går utmärkt. Jag har tränat ett år nu och kör tisdag, torsdag och lördag. 70-80 min pass. Är nöjd med mina resultat, dock har jag varit väldigt lat när jag tränat.

replacement
2014-05-23, 05:48
Tack för snabbt svar.
Har en fråga ang det
Steg 1 ska man köra 1-2 dagar/ vecka.
Kan jag utöka det så jag kör det varannan dag istället?
ex:
Mån-träning
Tis-vila
Onsdag-träning
osv..

Går de bra?

Annars kan ni ju mötas på mitten du och programförslaget, och då träna mån/ons/fre, tis/tors/lör eller liknande! Det viktigaste är att du utför övningarna på rätt sätt och att du låter kroppen vila också.

Lycka till.

ptpeters
2014-05-23, 17:17
Hej !

Kör ett 3-split där du delar in kroppen i 3 delar! Ex bröst/rygg måndag
Onsdag ben/biceps och fredag axlar/triceps!

Träna 3-4 set och 10-15 repetitioner! 6-8 övningar per pass Max ! Träna 45-60 min per pass det är lagom i början! Vila 2-3 min mellan varje set!

Fokusera på basövningarna som bänkpress, knäböj, Marklyft men var väldigt noga med tekniken så lyft inte för tungt.

thimmie
2014-05-26, 14:25
Det går utmärkt. Jag har tränat ett år nu och kör tisdag, torsdag och lördag. 70-80 min pass. Är nöjd med mina resultat, dock har jag varit väldigt lat när jag tränat.
Hur mycket skillnad har du sett på din kropp under detta året?
är det en stor märkbar skillnad?
Sorry för mina dumma frågor men är som sagt nybörjare..

thimmie
2014-05-26, 14:26
Hej !

Kör ett 3-split där du delar in kroppen i 3 delar! Ex bröst/rygg måndag
Onsdag ben/biceps och fredag axlar/triceps!

Träna 3-4 set och 10-15 repetitioner! 6-8 övningar per pass Max ! Träna 45-60 min per pass det är lagom i början! Vila 2-3 min mellan varje set!

Fokusera på basövningarna som bänkpress, knäböj, Marklyft men var väldigt noga med tekniken så lyft inte för tungt.
Okej, tack för hjälpen!

Elpistolero
2014-05-26, 15:39
Hej!
Det här verkar vara ett bra nybörjarschema! Kör själv efter det nu och gillar det!
Helkropp 3 gånger i veckan och mycket basövningar :)

http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=4195843

thimmie
2014-05-29, 09:12
Hej!
Det här verkar vara ett bra nybörjarschema! Kör själv efter det nu och gillar det!
Helkropp 3 gånger i veckan och mycket basövningar :)

http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=4195843
Okej, hör massa om stretching hela tiden. Vissa säger det är nödvändigt och vissa säger att det är livsviktigt.. Ska ja stretcha eller inte?

xanton
2014-05-29, 09:18
jag hade stretchat man blir alldeles för stel utan imo, iaf när du kommer upp i tyngre vikter. Sen håller jag med om f.g talare med helkropp 3ggr/veckan, fast hade kört på stronglifts eller liknande med 5x5 på basövningar.

Elpistolero
2014-05-29, 09:37
Jag brukar bara köra lite shoulder dislocations med pinne sen göra knäböj utan vikt och i nedre läget trycka ut knäna med armbågarna några sekunder. Tycker det räcker för mig iaf!

Xtreme
2014-05-29, 09:53
Hej!
Det här verkar vara ett bra nybörjarschema! Kör själv efter det nu och gillar det!
Helkropp 3 gånger i veckan och mycket basövningar :)

http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=4195843

Jag började med stronglifts och efter ca 8 månader bytade jag till det här. Trivs bra. Rekommenderar båda.

thimmie
2014-05-29, 11:01
Jag började med stronglifts och efter ca 8 månader bytade jag till det här. Trivs bra. Rekommenderar båda.
Okej, vad innebär stronglifts?
Hur ska jag köra med vikter? Ska jag lyfta så pass tungt så att jag precis klarar av 8-10 ordentliga reps?

skipz
2014-05-29, 20:46
Okej, vad innebär stronglifts?
Hur ska jag köra med vikter? Ska jag lyfta så pass tungt så att jag precis klarar av 8-10 ordentliga reps?

Om du inte har gymmat innan ska du börja extremt lågt, lära dig tekniken på allt och öka progressivt vilket program du än kör på. Bli inte för åtålig och försök öka för snabbt.

Lipservice
2014-05-30, 22:22
Hur mycket skillnad har du sett på din kropp under detta året?
är det en stor märkbar skillnad?
Sorry för mina dumma frågor men är som sagt nybörjare..

Kan ta måttet på armarna till exempel. 34 till 39 cm på ett år och då har jag legat på balans.

Simplicity
2014-06-02, 21:29
Okej, vad innebär stronglifts?
Hur ska jag köra med vikter? Ska jag lyfta så pass tungt så att jag precis klarar av 8-10 ordentliga reps?

Finns en länk till stronglifts högst upp i forumet (SL5x5).

Välj ett av de scheman som rekommenderats i tråden, vilket spelar inte så stor roll, alla är bra scheman och du kommer få resultat vilket du än väljer.

Träna så tungt som du kan utan att slarva med tekniken. Ägna första tiden åt att verkligen lära dig teknikerna, detta är guld värt för hela din träningskarriär, och lägg lite tid på att läsa på om kosten. Detta är två saker alla nybörjare bör fokusera på, det är långt viktigare än vilket upplägg du väljer. Som nybörjare gör man oftast väldigt bra ökningar ändå.

Lycka till!