handdator

Visa fullständig version : Ingen ugn och ingen stekpanna - vad ska jag leva av


Armed Dingo
2014-05-22, 18:18
Hjälp. Hittills äter jag köttfärs-rätter, för det kan jag steka i en kastrull. Det har gått tre veckor och börjar bli tjatigt.

Jag har: Kastruller, kokplatta, micro. (Även kyl o frys).

Behöver alla tips, jag har inte levt på detta vis förut.

vicarious
2014-05-22, 18:19
Köp en stekpanna? lol.

z_bumbi
2014-05-22, 18:21
Stek i en kastrull eller skaffa en kokbok.

Prost
2014-05-22, 18:22
Fisk i mikro, kött i mikro, potatis i mikro, gröt i mikro osv.. :-)

Diomedea exulans
2014-05-22, 18:26
Ägg, fisk och kycklingfiléer kan du koka (vågar inte uttala mig om kött). Bönor, linser och grönsaker kokas också med fördel. Likaså rotfrukter, pasta och ris, men det antog jag att du visste.

Armed Dingo
2014-05-22, 18:30
Jag bor såhär ganska tillfälligt så det tar emot att dra och köpa en stekpanna. Om/när jag får ett nytt ställe kanske det finns stekpanna där och jag vill inte vara den som köpte en stekpanna för 400:- helt i onödan.

Helst vill jag ha hjälp med att tillaga kycklingfilé. Kan jag bara steka upp det i en kastrull med olja i? Känns som att den kommer bli rå på insidan och bränd utanpå.

Svenskan är ett sjukt språk för övrigt. Jag skrev först Det kommer bli rått på insidan och bränt utanpå. Men när man ändrar till Den så ändras orden till rå och bränd. Ändå är det samma form/imperfekt (väl?). Hur kommer det sig?

R Scarpa27
2014-05-22, 18:31
olika alternativ.


-investera en ugn
-investera en stekpanna (hur dyrt är det?) finns ju tom 19:-s på ikea. och ikeas 365 panna kostar 129- och är kanonkvallite en stekpanna behöver inte kosta 400:- för att vara bra... allt från 19:- till 200:- kan vara kanon pannor..
-köp färdiga produkter (färdigstekt kyckling, m.m)
-käka råbiff.
-mikra allt.
-varför kan du bara steka köttfärs i kastrull? gär väl steka annat där också.
-brödrost... rosta blodpudding, fiskpinnar, korv, osv.
-rå falukorv.

hmm egentligen vad är problemet? göra något annat än färs är väl inte knepigt.?

låter mer som att din fantasi är dålig mer än redskap.

Armed Dingo
2014-05-22, 18:36
olika alternativ.


-investera en ugn
-investera en stekpanna (hur dyrt är det?) finns ju tom 19:-s på ikea. och ikeas 365 panna kostar 129- och är kanonkvallite en stekpanna behöver inte kosta 400:- för att vara bra... allt från 19:- till 200:- kan vara kanon pannor..
-köp färdiga produkter (färdigstekt kyckling, m.m)
-käka råbiff.
-mikra allt.
-varför kan du bara steka köttfärs i kastrull? gär väl steka annat där också.
-brödrost... rosta blodpudding, fiskpinnar, korv, osv.
-rå falukorv.

hmm egentligen vad är problemet? göra något annat än färs är väl inte knepigt.?
Vet inte vad problemet är jag känner mig utlämnad ba.. Jag har aldrig bott utan ugn och det tar emot att steka kycklingfilé. Kan inte göra lax i ugn heller. Inte grönsaker i ugn eller någonting.

Vad är råbiff? Ska googla men vore intressant med din kommentar. Gott?

Visste inte att stekpanna var så billigt. Men problemet är också att jag inte har ett kök, jag har ett jädra hörn. Kan självklart steka ändå men har inte utrymme för att ställa grejer runt och så. Men klart att det går.

z_bumbi
2014-05-22, 18:49
Varför skulle en kycklingfile bli mer rå om du steker den i en kastrull istället för i en stekpanna?:confused:

Gpajpen
2014-05-22, 18:50
400kr? Kamma dig nu och köp en stekpanna

Armed Dingo
2014-05-22, 18:55
Varför skulle en kycklingfile bli mer rå om du steker den i en kastrull istället för i en stekpanna?:confused:
Jag steker aldrig kyckling i stekpanna heller. Stekpanna har jag till vissa grönsaker och nötfärs.. resten har jag ugn till. Så nu vet jag inte vad jag ska göra.

Men kycklingen bränner fortare fast i en kastrull och då är risken högre att den fortfarande är rå inuti när utsidan är bränd.

Jag vet att jag kan sänka värmen men fan jag känner mig lite handikappad här. Har inte levt utan ugn sedan jag föddes och har inte hunnit anpassa mig.

Diomedea exulans
2014-05-22, 18:56
Har du micro? Brukar oftast micra min kycklingfilé en stund på slutet, just för att minimera risken att den ska vara rå i mitten.

Armed Dingo
2014-05-22, 18:58
Har du micro? Brukar oftast micra min kycklingfilé en stund på slutet, just för att minimera risken att den ska vara rå i mitten.
Jag har micro. Men kött blir skumt av att micras. Allt vatten bara rinner ur och kvar är en grå massa livlöst kött??

WHITEFOLKS
2014-05-22, 19:16
Släng på duktigt med fett och stek i kastrull.

Woody R
2014-05-22, 19:21
Det är ju hur lätt som helst att steka kyckling, brukar bara ta tinade bröst och skära de i småbitar sen snöra i en panna/gryta sen röra om och så äre typ klart

R Scarpa27
2014-05-22, 19:33
Vet inte vad problemet är jag känner mig utlämnad ba.. Jag har aldrig bott utan ugn och det tar emot att steka kycklingfilé. Kan inte göra lax i ugn heller. Inte grönsaker i ugn eller någonting.

Vad är råbiff? Ska googla men vore intressant med din kommentar. Gott?

Visste inte att stekpanna var så billigt. Men problemet är också att jag inte har ett kök, jag har ett jädra hörn. Kan självklart steka ändå men har inte utrymme för att ställa grejer runt och så. Men klart att det går.

jo så billigt är det, passa på att köpa något bord för en 20lapp på fyndavdelningen också så får du ett avlastningsbord.

annars koka kycklingen blir faktist godare än man tror riktigt fint.
recept=
http://www.ica.se/recept/kokt-kycklingfile-med-ortsas-338058/

sen har du ju bröd som snabb och enkel kolhydratskälla.
mackor i alla dess slag är gott.

och....får du för dig att du bara kan äta färs?
variera... nötfärs, kcyklingfärs, kalvfärs, sojafärs, blandfärs, quornfärs, m.m m.m
kasta i grädde, krossad tomat och favoritkryddor m.m hmm...

StarkaUlf
2014-05-22, 19:34
Koka fisk / kyckling i kastrullen om du inte vill steka det. Fungerar utmärkt och blir gott. Går att koka från fryst tillstånd.

Armed Dingo
2014-05-22, 20:28
Asså om ni hade sett köket jag har att göra med så hade ni inte orkat heller. Jag har fan inte ens en diskbänk.
Jag har ett sovrum med fyra hörn, i ett av hörnen finns en kombinerad golv-kyl/frys, på den en kokplatta och på en hylla står en mikro.

Därför har jag kommit på hur jag ska lösa problemet och svaret är kaseinshake gjord på mjölk, frukt som jag kan ta från jobbet och honung. Jag behöver inte stekpanna eller ugn till något av momenten.
Jag behöver ungefär 50 gram kolhydrater till i den och är inte sugen på havre då jag äter gröt varje dag till frukost. Kan jag köra något annat? Förslag?

R Scarpa27
2014-05-22, 20:31
Asså om ni hade sett köket jag har att göra med så hade ni inte orkat heller. Jag har fan inte ens en diskbänk.
Jag har ett sovrum med fyra hörn, i ett av hörnen finns en kombinerad golv-kyl/frys, på den en kokplatta och på en hylla står en mikro.

Därför har jag kommit på hur jag ska lösa problemet och svaret är kaseinshake gjord på mjölk, frukt som jag kan ta från jobbet och honung. Jag behöver inte stekpanna eller ugn till något av momenten.
Jag behöver ungefär 50 gram kolhydrater till i den och är inte sugen på havre då jag äter gröt varje dag till frukost. Kan jag köra något annat? Förslag?

bröd......

WHITEFOLKS
2014-05-22, 20:31
Ät nån/några goda frukter på sidan, glhf.

pepplez
2014-05-22, 20:31
Först det första: när du flyttar till något nytt kommer inte någon stekpanna "finnas där". Det är inte som kyl och frys som man lämnar kvar, flyttar man tar man med sig sina stekpannor. Så köp du en stekpanna, det kommer inte vara i onödan.

För det andra: funkar hur bra som helst att steka kycklingfilé. Stek först hårt runt om så den får stekyta, när den är fin sänk till låg effekt (2an om 6 är max) och stoppa in en stektermometer, den är perfekt när den är 72 grader i mitten. Risken är nog större att det bränner fast om du steker i en aluminiumkastrull men köp dig en teflonpanna så är du säker. Kostar nada.

Armed Dingo
2014-05-22, 20:37
Stekpannor finns visst där när man hyr i andra hand. Dessutom har jag några månaders nomadliv framför mig där bara jobbet är fast punkt och jag orkar inte köpa en stekpanna som ska flyttas mellan olika lägenheter, då blir jag hellre av med problemet och kör grillad kyckling m potatissallad och lingongrova till lunch på jobbet, havregrynsgröt och äggmackor till frukost (också jobbet) och när jag kommer hem så blir det antingen kaseinfruktshake eller så äter jag ute och då är det fan fisk eller kött för kycklingen kommer stå ut ur öronen på mig.

Jag kommer säkert få ADHD av grillkryddan på kycklingen också.

pepplez
2014-05-22, 20:39
Ta av dig offerkoftan och köp en jävla stekpanna för en hundring bara :P

Armed Dingo
2014-05-22, 20:42
Ta av dig offerkoftan och köp en jävla stekpanna för en hundring bara :P

Haha nej jag är alltid offret. Uppskattar att du vet hur gärna jag tar på mig offerkoftan när jag tycker något är lite jobbigt. Världen ska få veta hur svårt jag har det.

R Scarpa27
2014-05-22, 20:46
bild på hur du bor blir man ju assugen på :D bor själv ganska litet men allt funkar =)

WHITEFOLKS
2014-05-22, 20:47
Ät mejeriprodukter istf kött då, problem solved.

Armed Dingo
2014-05-22, 20:48
bild på hur du bor blir man ju assugen på :D bor själv ganska litet men allt funkar =)
Det är mitt på söder i Stockholm och är jädrigt snyggt på översta våningen, men jag hade mycket hellre bott med fallfärdiga väggar, regn som droppar in och haft det något större och ett himla kök.

WHITEFOLKS
2014-05-22, 20:56
Mitt på söder aka medborgarplatsen? Finns stekpannor där med :)

mela
2014-05-22, 20:58
Du kan ju göra grytor på kycklingfilen med. Fixa lite stekyta i kastrullen och släng sedan i kokosmjölk och röd/grön currypaste. Lite wokgrönsaker. Så har du thaigryta. Eller krossade tomater eller whatever som folk har i. Grytor är awesome. Har du vattenkokare? Isf finns det en hel del nudlar osv som inte behöver kokas på kokplattan om du bara har en. Du kan iofs micra vatten också, tills det kokar.

Couscous är också en kolhydratskälla som inte behöver kokas för sig, behöver bara kokande vatten.

du kan också steka kycklingen och slänga i små potatisbitar osv och göra egen pyttipanna.

Armed Dingo
2014-05-22, 21:07
Mitt på söder aka medborgarplatsen? Finns stekpannor där med :)
Nja, Mariatorget. Det blir inga stekpannor. Hela köket är en katastrof. Det finns inget kök säger jag! Jag är inneboende.

R Scarpa27
2014-05-22, 21:19
Nja, Mariatorget. Det blir inga stekpannor. Hela köket är en katastrof. Det finns inget kök säger jag! Jag är inneboende.

gasolkök/platta.
ha den överallt :D :D
http://www.jula.se/mediaarchive/6144392/main/769019-jpg.jpg

Radikaal
2014-05-22, 21:51
du får en stor stekpanna för under hundringen på öob, iaf här i Piteå.

Armed Dingo
2014-05-22, 21:55
gasolkök/platta.
ha den överallt

Ha den i sängen :) :) :)

Eller på luftmadrassen :) :)

jonkii
2014-05-22, 22:11
Kokt kyckling funkar bra!

skyclaw
2014-05-22, 22:44
Förstår inte vad problemet är, köp en ICA Basic/IKEA stekpanna för 20kr så kan du bara slänga den sen när du ska flytta. Annars får du steka kycklingen i kastrullen, ser inte varför den skulle bli bränd på utsidan och rå inuti? Antar att det är något trauma från tonåren (när man körde allt på högsta värme) som sitter kvar. Kör på medelhögvärme med lite stekfett/olja så är det lugnt.

Annars:
Ärtsoppa (soldatens!) med ostmacka
Kokt torsk i äggsås
Tunnbrödsrullar med tonfiskröra
osv

Vivaldi
2014-05-22, 22:55
Jag bor såhär ganska tillfälligt så det tar emot att dra och köpa en stekpanna. Om/när jag får ett nytt ställe kanske det finns stekpanna där och jag vill inte vara den som köpte en stekpanna för 400:- helt i onödan.



Ica, Second hand, Ikea ?

Alla har godkända stekpannor för under 400:-

Hell, du kan ju få tag i en ankarsum gjutjärn (the one and ONLY) för mindre !

Annars ... bröd keso, avokado och rökt lax ?