handdator

Visa fullständig version : Många set, få reps, superset av basövningar


Leetsauce
2014-05-22, 14:04
Sry om rubriken blev konstig, visste inte vad jag skulle kalla detta. Läste en artikel på t-nation http://www.t-nation.com/workouts/anti-bodybuilding-hypertrophy-program o brydde mig inte så mycket om själva programmet, men metoden han använder sig av tyckte jag var intressant.

Alltså att köra typ 10 set av 3 repititioner till exempel
bänkpress 3 reps
vila 60 sec
stångrodd 3 reps
vila 60 sec
upprepa

Testade detta härom dagen med stående press o stångrodd o tyckte det kändes riktigt bra, även om jag körde 8x3 istället för 10x3.

Har någon här erfarenhet av att köra såhär? Känns som ett bra sätt att hinna med många set på relativt tung vikt utan att träningen ska ta flera timmar.

BobaFett
2014-05-22, 15:38
Sry om rubriken blev konstig, visste inte vad jag skulle kalla detta. Läste en artikel på t-nation http://www.t-nation.com/workouts/anti-bodybuilding-hypertrophy-program o brydde mig inte så mycket om själva programmet, men metoden han använder sig av tyckte jag var intressant.

Alltså att köra typ 10 set av 3 repititioner till exempel
bänkpress 3 reps
vila 60 sec
stångrodd 3 reps
vila 60 sec
upprepa

Testade detta härom dagen med stående press o stångrodd o tyckte det kändes riktigt bra, även om jag körde 8x3 istället för 10x3.

Har någon här erfarenhet av att köra såhär? Känns som ett bra sätt att hinna med många set på relativt tung vikt utan att träningen ska ta flera timmar.

Jag har kört så ett tag och det funkar jäkligt bra, i alla fall för styrkan. Muskelmassa kan jag ju inte mäta.

Körde 12 set 5-reppare per muskelgrupp och pass, halvkroppssplit ca: 5 ggr/vecka.

Jag började med vikter som jag orkar göra 12 reps på och ökade vikterna varje pass tills jag inte klarade av att köra vikten utan att höja vilan. När det hände så backade jag tillbaka till urspprungsvikten men la på 2,5 kilo.

Så det kunde se ut så här:
Mån: 100kg
Ons: 105kg
Mån: 110kg
Ons: 115kg (här blev det för tungt)
Mån: 102,5kg
Ons: 107,5
Osv.

Stor Hård Ådrig
2014-05-23, 08:05
Uppfattar det som att 5x5 på X vikt kg lika mycket hypertrofi som 3x8 på den vikten, eftersom det blir samma volym (ungefär, 24/25). Skillnaden är att du får mer styrka utav 5x5 + att du antagligen kan köra en högre vikt, vilket i så fall skulle leda till MER hypertrofi. Anledningen att 3x10 i folkmun är bäst för hypertrofi är bl.a. för att det går snabbast att uppnå optimal volym för hypertrofi.

Alltså så borde dina 8 set 3-reppare mer hypertrofi än 3 set 8-reppare, förutsatt att du har en högre vikt, vilket du borde.

xTDapcklnV8

Leetsauce
2014-05-23, 08:42
Om det som sägs i den där länken är sann om att vilan etc inte spelar någon roll, då verkar det ju definitivt som det skulle vara sjukt bra. Jag körde typ 5kg mer i båda övningarna när jag körde 8x3 alternerat jämfört med 5x5 var för sig o då det tog ungefär samma tid verkar det ju asbra. Förstår bara inte varför jag inte ser fler köra såhär isf.