handdator

Visa fullständig version : Extrem sockersugen!


ftcyber
2014-05-22, 08:37
Tjena!
Som rubriken lyder så är jag alltid extremt socker sugen under deffen*gah!**gah!*, och min fråga till är hur bruka ni förhindra det?

nippman
2014-05-22, 08:44
bakar med sötningsmedel / proteinpulver.

tuggar tuggummi (sockerfritt)

dricker lightläsk.

äter tonfisk o broccoli istället.

går ut och promenerar.

sätter på en film/serie.

går och lägger mig.

Tjockiz
2014-05-22, 11:04
Sugen på socker? Aldrig blivit. Testa en tesked sötsocker? Är ju inte så gott att man hivar i sig direkt.

Kischen
2014-05-22, 11:09
Sugen på socker? Aldrig blivit. Testa en tesked sötsocker? Är ju inte så gott att man hivar i sig direkt.

Samma sak jag brukar peka på. Det är inte sockret i sig, det är att det är gott med snask helt enkelt. Äta ett halvt kilo lösgodis? Sure. Äta ett halvt kilo bitsocker? Nja.

Knatcharn
2014-05-22, 11:39
Pepsi Max / Tuggummi. :)

Woody R
2014-05-22, 12:22
Pepsi Max / Tuggummi. :)

Tuggummi under deff är ju som att tortera sig själv imo.

Pretorian
2014-05-22, 12:27
Jag blir sötsugen om jag ätit för lite. Då försöker jag äta mer men fortfarande ligga på underskott.

mela
2014-05-22, 12:29
Beror ju på hur ens kcalbudget ser ut men suga på isbitar/frusna bär osv kan funka. Kaffe fungerar bra för mig. Snus är det absolut effektivaste men kanske inte ska börja snusa bara för att klara en deff, då får man se över sin kosthållning rent allmänt istället.

Beppe
2014-05-22, 12:30
för mig när jag blir sugen på något gott "onyttigt", om det är lösgodis/chips eller en pizza spelar ingen roll.
Ta en proteinshake eller en burk med tonfisk.
Visst är det sviiiintråkigt att bara dra i sig en ren burk med tonfisk men vågar nästan garantera att du kommer inte kommer vara sugen på något efteråt.

Knatcharn
2014-05-22, 12:37
Tuggummi under deff är ju som att tortera sig själv imo.

Förstår vad du menar men man får den där tandkrämssmaken i munnen som gör att man inte blir särskilt sugen...

Beror ju på hur ens kcalbudget ser ut men suga på isbitar/frusna bär osv kan funka. Kaffe fungerar bra för mig. Snus är det absolut effektivaste men kanske inte ska börja snusa bara för att klara en deff, då får man se över sin kosthållning rent allmänt istället.

Snus är absolut bäst, tyvärr har man ju slutat med det. :D

SirreASDF
2014-05-22, 13:09
ja, jag håller också på snusen.. men som sagt, börja förhelvete inte endast pga din deff (Inte nu för att jag ska säga något, då det var exakt av den anledningen som mitt snusande tog fart, men jaja..)

Light läsk osv som innehåller andra sötningsmedel påstås kunna öka sötsuget i övrigt, så vet inte om det är en så bra idé. Själv dricker jag massor dock, så återigen.. Jag ska kanske inte uttala mig om det.

Sedan sägs det att... Är det Krom? Ganska säker på att det är krom, kan minska sötsuget. Så någon form av multivitamin som innehåller krom kanske kan vara en idé också?

Troligen är det mer att du är sugen på något att småäta dock, och inte alls relaterat till ett sötsug. I sådana fall har du två val. Genomlid det tills du vant dig, eller hitta ett nyttigare substitut. Jag har alltid en påse morötter i kylen för de tillfällen då det inträffar för mig. Efter en morot så brukar det vara lugnt igen för mig.

vicarious
2014-05-22, 15:27
Måttligt kaloriunderskott och ett pannben av stål. Jobbar dock på det sistnämnda :D

bigbellybob
2014-05-22, 16:53
enkel matte, ju mindre sött du käkar ju mindre sötsugen är du.

Hur ser din målttidsfrekvens ut?

Shqypnia
2014-05-22, 18:45
Personligen så brukar första veckan vara lite jobbig när det gäller sötsug. Om du minskar sockret rejält under deff så brukar kroppen efter någon vecka vänja sig och suget försvinner. Kaffe är annars det bästa rådet skulle jag tro.

novanix
2014-05-23, 09:47
Kaffe och ha alltid en vattenflaska på skrivbordet osv.

Ozziking
2014-05-23, 10:16
Ät sallad :P

herzie
2014-05-23, 13:27
Jag blir sötsugen om jag ätit för lite. Då försöker jag äta mer men fortfarande ligga på underskott.

Samma här. Dessutom låter jag bli sött helt. Äter hellre popcorn eller chips om jag "måste"......

Tjockiz
2014-05-24, 02:17
Samma här. Dessutom låter jag bli sött helt. Äter hellre popcorn eller chips om jag "måste"......

Chips är ofta sötade med socker.

Starvation
2014-05-24, 03:32
PF funkar otroligt bra mot sötsug. Iaf på mig, hungern är som bortblåst med.

herzie
2014-05-24, 11:33
Chips är ofta sötade med socker.
Jo, men det rör sig om väldigt små mängder i sammanhanget.

kingerik
2014-05-27, 19:22
Ett tips kan vara att skära ner på kolhydraterna. Kör själv på low carb och har inte varit sugen på mat/godis sedan jag började.

Egentligen samma sak som bigbellybob sa.

cAase
2014-05-28, 15:54
Lightläsk eller dylikt dämpar sockersuget akut för mig, men det kan också trigga igång sockersuget mer.

För mig är snus det effektivaste i samband med kaffe, men givetvis ska du inte, som andra på pekat, börja snusa för att maskera sockersuget.

mela
2014-05-28, 15:57
Chips är ofta sötade med socker.

Var tvungen att kolla om det stämde då jag tyckte att det var ren bs :D Och det verkar som att smaksatta chips har socker i kryddblandningen, medan bara vanliga salta inte innehåller extra socker.

vicarious
2014-05-28, 16:07
Var tvungen att kolla om det stämde då jag tyckte att det var ren bs :D Och det verkar som att smaksatta chips har socker i kryddblandningen, medan bara vanliga salta inte innehåller extra socker.

Det är inte ovanligt. Socker eller stärkelse används som smakförstärkare i jättemånga produkter, t ex kryddmixar.

mela
2014-05-28, 16:11
Det är inte ovanligt. Socker eller stärkelse används som smakförstärkare i jättemånga produkter, t ex kryddmixar.

I kryddmixar vet jag, men jag äter bara vanliga saltade chips och har aldrig sett socker på innehållsförteckningen, därav min skepsis.

Rug
2014-05-28, 23:26
Bestäm hur många gånger per dag du ska äta. Ha det som absolut regel.
Lägg dig på ett mindre kcal-underskott.

Mina bästa idéer. Tycker att det känns kontraproduktivt att fokusera på mat under deff. Snarare ska man nog göra det enkelt och syssla med annat. Isbitar, lightläsk mm blir, som någon sade, mer av tortyr enligt min erfarenhet.

Fuark
2014-05-28, 23:47
Snus är övermäktigt vid deff. Men som sagt inte riktigt värt det om du inte känner att du kan sluta direkt efter.