handdator

Visa fullständig version : För stel för militärpress..


TWSS
2014-05-22, 00:18
Tja! :)
Kör just nu militärpress, skulle vilja köra 5:or men kör högrep eftetsom min teknik är dålig (vill inte köra tungt då)
Problemet är i toppenläget, kan inte pressa rakt upp utan att svanka, är för stel för det...
Har hittills kört shoulder dislocations, vilket jag nyss lläste kan vara dåligt för axlarna.. Har dessutom inte hjälpt.
Tips på hur jag ska få till rörligheten? Läste nåt om att hänga i pullup-stången, vad tror ni?
Tack på förhand brahs :)

ARMSTARK
2014-05-22, 07:49
Fortsätt köra med låga vikter, det är bra när du tränar upp mjukheten i axlarna. Håll lite bredare, det brukar kännas skonsammare för axlarna tills man fått upp lite mjukhet.
Kör bakom nacken när du börjat få upp lite rörlighet, stretchar bra.

lillmesen
2014-05-22, 08:15
foam rolla bröstryggen

Animalisk
2014-05-22, 08:25
Har du problem i toppläget genom hela setet av högrep eller bara på de sista repsen? Om det är det senare så kör du nog fortfarande med för höga vikter alt för många reps.

TWSS
2014-05-22, 11:13
Har du problem i toppläget genom hela setet av högrep eller bara på de sista repsen? Om det är det senare så kör du nog fortfarande med för höga vikter alt för många reps.

Det är oavsett vikt, kan inte låsa ut armarna rakt upp utan vikt heller :/

svenbanan
2014-05-22, 13:38
Testa att stretcha latsen genom att hålla i överkanten på en dörrpost e.dyl och sedan luta dig framåt så att tyngdkraften liksom trycker på dig så att armen rätas ut och hamnar i ett läge ovanför huvudet. Testa lite olika vinklar. Dvs luta dig rakt framåt eller snett framåt/åt sidan tills du hittar nåt som drar längs baksidan på armen och ner genom armhålan och längs sidan.

Du kan också ställa dig mot en vägg och trycka bägge handflatorna mot väggen och sedan bocka dig framåt så armarna kommer längre och längre bakåt i förhållande till ditt huvud. Detta tar också på latsen.

Testa att ligga på sidan på marken med den undre armen utsräckt ovanför/framför huvudet och stoppa in en tennisboll/bandyboll under armålans bakre del. Rulla runt på denna och lägg så mycket av kroppsvikten du kan hantera på denna så muskler och bindväv blir "masserade" på djupet. Kan göra underverk för rörligheten.

En grej som ger väldig mycket rörlighet ovanför huvudet är att ligga på golvet med fötterna uppdragna lite och planterade i golvet. Sedan pressar du svanken ner mot golvet så mycket du kan och rör armarna som om du skulle pressa en stång eller ett par hantlar ovanför huvudet och sedan tillbaka ner igen. Handlederna och armbågarna (och svanken) ska vara i kontakt med golvet genom hela rörelsen. Gör denna rörelse ett antal repetitioner och/eller håll statiskt där det känns som värst. Detta brukar få min bröstrygg att helt gå i spinn. Man kan även göra samma övning stående mot en vägg. Lite mer avancerat och då kallas den för wall-slides.

filmjölk
2014-05-22, 14:15
Det går faktiskt att lyfta vikter över huvudet trots att man är stel, utan att skada sig. Vad gör det om du svankar? Du svankar säkerligen även när du böjer och markar, och kroppen håller ju där, så varför inte för pressar?

Är det för att du vill isolera axlarna och inte ta hjälp av övre bröst i pressarna vill jag rekommendera sidolyft istället. Det är en bättre axelövning.

SteelPulse
2014-05-22, 14:30
Det går faktiskt att lyfta vikter över huvudet trots att man är stel, utan att skada sig. Vad gör det om du svankar? Du svankar säkerligen även när du böjer och markar, och kroppen håller ju där, så varför inte för pressar?

Är det för att du vill isolera axlarna och inte ta hjälp av övre bröst i pressarna vill jag rekommendera sidolyft istället. Det är en bättre axelövning.
Skyddas verkligen diskarna när man svankar? (Med tyngd ovan huvud)

sunetdanne
2014-05-22, 20:55
Tja! :)
Kör just nu militärpress, skulle vilja köra 5:or men kör högrep eftetsom min teknik är dålig (vill inte köra tungt då)
Problemet är i toppenläget, kan inte pressa rakt upp utan att svanka, är för stel för det...
Har hittills kört shoulder dislocations, vilket jag nyss lläste kan vara dåligt för axlarna.. Har dessutom inte hjälpt.
Tips på hur jag ska få till rörligheten? Läste nåt om att hänga i pullup-stången, vad tror ni?
Tack på förhand brahs :)

Hej, som flera har skrivit så kan det vara din bröstrygg som är stel.

Hur mkt sitter du vid datorn, hur ofta bänkar du?

Shoulder dislocations kommer inte hjälpa dig i toppläget, dem funkar för mig endast inför/efter bänkpress samt ryck.

Svanken kan bero på en mängd saker. Har du spänning i säte under pressen. Hur är höften i förhållande till ben och överkropp vid start av pressen. En till fråga shrugar du i toppen på lyftet?

Press är en övning som ska tränas tungt, givetvis med rätt teknik, men det finns inget som säger att ditt högreppande med bra teknik kommer att ge bra teknik på tyngre vikter.

Ta även till dig tipsen som dem andra skrivit. I övrigt är mitt tips att om möjligt uppsöka atletklubb för hjälp med teknik i pressen.


Hälsningar
Daniel

sunetdanne
2014-05-22, 20:57
Skyddas verkligen diskarna när man svankar? (Med tyngd ovan huvud)

Beror på, hänger man bak via höften, dvs höften fram lutning bak och spänd bål så är det helt okej!

"hänger man på diskarna" är det mindra bra.

Således: Svank/baklut ska ske via att höften skjuts fram inte via att man lutar sig bakåt med ryggen.

bubbaklubba
2014-05-22, 21:09
Blir det bättre med bälte?

ptpeters
2014-05-23, 17:26
Koppla på magen mer vid pressen för när du tappar bålen så svankar du och spänner och belastar ryggen (kan vara fördelaktigt med bälte där för att öka bål trycket och stödja ryggen)

Kör kompletterande magövningar för att bli starkare där!

Du kan köra Militärpress med en platta vid ryggen eller sittande med bänk för att tvinga dig i rätt läge med svanken.

Det kan även vara så att du är stel i axlarna/bröstet? Testa då stretcha övre delen av bröstet alternativt floor press!

Ajemän
2014-05-23, 18:11
Allmän rörelseträning och pullovers på bänk med hantel!

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

svenbanan
2014-05-23, 18:13
Det kan även vara så att du är stel i axlarna/bröstet? Testa då stretcha övre delen av bröstet alternativt floor press!

Hur ska floor press göra att han blir mer rörlig i bröstet? För mig är i alla fall floor press en bänkpress fast man ligger på golvet, så det blir bara översta delen av rörelsen (dvs utlåsningsstyrka).

cero
2014-05-23, 18:16
Ta en träpinne, håll i den positionen du pressar, och gunga bakåt i toppläget.

ptpeters
2014-05-26, 15:06
Hur ska floor press göra att han blir mer rörlig i bröstet? För mig är i alla fall floor press en bänkpress fast man ligger på golvet, så det blir bara översta delen av rörelsen (dvs utlåsningsstyrka).



Kallas även Wall press http://youtu.be/EhWXAQxHo8E

Men den ökar rörligheten i axlarna/övre bröstet !

svenbanan
2014-05-26, 16:10
Kallas även Wall press http://youtu.be/EhWXAQxHo8E

Men den ökar rörligheten i axlarna/övre bröstet !

Aldrig hört den kallas för floor press (eller wall press). Bara wall slide (för väggvarianten). Jag tipsade ju också om just denna övning lite högre upp itråden... ;)

klingen
2014-05-26, 20:29
Det skulle vara intressant med att se en film över det svankande utförandet.

klingen
2014-05-26, 20:30
Att hålla bredare borde göra det lättare för stela axlar att låsa ut.

ptpeters
2014-05-27, 16:43
Aldrig hört den kallas för floor press (eller wall press). Bara wall slide (för väggvarianten). Jag tipsade ju också om just denna övning lite högre upp itråden... ;)

Utmärkt :cool: