handdator

Visa fullständig version : Hur blir strongmans så stora?


XXXL
2014-05-21, 16:21
Jag gjorde en tråd om Hafþór Björnsson i allmänt men det blev lite TV-serie snack och annat off-topic där vilket är OK då det är i just allmänt men för att styra in det på lite seriösare breddgrader postar jag här istället,

http://maxstyrka.se/2013/07/artikel-har-storleken-nagon-betydelse/

Jag är en av de största förespråkarna för hur viktigt det är att ha rätt gener för att bygga, men med strongmans så blir jag lite ställd för hur pass specifika gener kan man ha och hur många är det som kan ha så pass specifika gener? Har strongmans samma gener som en kroppsbyggare bara att de är längre, eller hur fungerar det? Tränar strongman på ett speciellt sätt som gör så att man kan väga sinnessjuka mängder utan att rulla fram? Är deras träning mer kardiovaskulär?

Jag vet att de finns undantag som Žydrūnas Savickas, som väger 180 men ser rejält rund ut, men bortsett från det ligger ju alla runt 180 pannor och hyffsat slanka.

Hur blir strongmans så stora?

lillmesen
2014-05-21, 16:25
Det kanske är så att de som har anlag för att bli stora och starka VÄLJER att rikta in på strongman, det handlar nog alltså inte om att "man blir stor av att träna strongman". Deras grundträning är ju i princip identisk med styrkelyftares, fast kanske fokus på press över huvudet jämfört med bänkpress + rejät med träning för grepp och övre rygg

Starvation
2014-05-21, 16:26
Gissa :)

spoon
2014-05-21, 16:33
Dom har väl ungefär samma kroppar som basketspelare. Dom är jättar i grunden. Lägger du till massor av styrketräning och steroider som ger möjlighet till extremt mycket träning så får du fram dom freaken. Dom största i styrkelyft ligger på 160-180 kg. Tycker inte att det är så onaturligt att strongmans blir lite tyngre. Även om dom blir otroligt stora.


Edit.

Shaquille O'Neal var en av världens bästa basketspelare och vägde 147 kg. Basket ställer ju ändå lite andra krav än strongman. Så jag tror helt enkelt att det handlar om folk med anlag som tar till alla medel för att bli så stora och starka som möjligt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Shaquille_O'Neal

PureWhey
2014-05-21, 16:51
Den isländska jätten som en tråd handlar om i allmänt väger väl typ 190 och är ~205cm? :D

Testarozza
2014-05-21, 17:28
Brian Shaw är 2.03 och väger 188kg :-D

Squat - 825 lb (374 kg)
Bench press - 525 lb (238 kg)
Powerlifting Deadlift - 880 lb (400 kg) without straps

Sheogorath
2014-05-21, 17:29
Det sker ju en gallring. Vi ser bara dom som lyckats bli bra. Och dom har anlag för sporten.

Woody R
2014-05-21, 17:31
Det sker ju en gallring. Vi ser bara dom som lyckats bli bra. Och dom har anlag för sporten.

+1, och de som varit stora som "barn" har nog också fått lite mer intresse för denna sport.

rooz
2014-05-21, 17:47
Det sker ju en gallring. Vi ser bara dom som lyckats bli bra. Och dom har anlag för sporten.

Detta.

Som Strongman på elitnivå är du ju sällan under 198cm och 170kg.

VikG
2014-05-21, 17:51
Detta.

Som Strongman på elitnivå är du ju sällan under 198cm och 170kg.

Du skämtar va?

rooz
2014-05-21, 17:54
Du skämtar va?

Nej?

anvihl
2014-05-21, 17:54
Detta.

Som Strongman på elitnivå är du ju sällan under 198cm och 170kg.


Sällan är väl fel att säga och du slänger dig med väldigt specifika siffror så antar att du har något belägg för det? Jag tror de som väger 170+ är i minoritet även på elitnivå. Ett exempel är Johannes Årsjö som kommit 8:a på WSM som väger 140-150kg och är runt 190cm lång. Är även rätt säker på att Mikhail Koklyaev ligger på liknande stats och han har ju varit i absoluta toppen. 190cm+ och 140+ hade jag gått med på att man sällan är under. Är väl typ Shaw, Oberst, Savickas och ett fåtal till som väger riktigt riktigt mycket.

VikG
2014-05-21, 17:58
Nej?

Om du menar allvar med att det är standard att vara över 198 och väga över 170 kan du inte ha sett mycket strongman. Väldigt få är så stora..

rooz
2014-05-21, 18:03
Om du menar allvar med att det är standard att vara över 198 och väga över 170 kan du inte ha sett mycket strongman. Väldigt få är så stora..

Om vi tar eliten, så ser jag inte det som någon dum siffra. Kanske 170 var i överkant. men 155-160kg.

Och jag pratar eliten. Yttersta eliten.

Latissimus Dorsi
2014-05-21, 18:05
Dunderhonung. Jämför en IPF lyftare i pluffsen med valfri strongmanatlet. Rätt olika.

CalleP
2014-05-21, 18:08
Nu vet jag inte om du menar Eliten i dagsläget för förr i tiden så fanns det par snubbar som var rätt duktiga under två meter:

Jón Páll Sigmarsson : 1.91
Bill Kazmaier:1,89
Mariusz Pudzianowski: 1,86 (vann senaste 2008)
Žydrūnas Savickas:1,91 (vann i år)
Magnús Ver Magnússon 1,91 ( vann senaste 1998)

mycketbrännvin
2014-05-21, 18:12
Har dom nytta av att väg atyp över 170kg? Javisst, fett är till fördel när det gäller att lyft tungt men många övningar kräver ju lite flås

maattee10
2014-05-21, 18:22
WSM 2014

Zydrunas Savickas – 191cm, 180kg
Hafthor Bjørnson – 206cm, 190kg
Brian Shaw – 203cm, 190kg
Mike Burke – 198cm, 150kg
Terry Hollands – 199cm, 170kg
Eddie Hall – 187cm, 150kg
David Ostlund – 201cm, 160kg
Laurence Shahlaei – 188cm, 140kg
Jean-François Caron – 191cm, 140kg
Martin Wildauer – 191cm, 140kg
----
Mikhail Koklyaev - 193cm, 160kg
Vytautas Lalas - 178cm, 145kg
Johannes Årsjö - 191cm, 150kg

Snitt: 193,5cm, 159kg

Gnistan
2014-05-21, 18:29
Nu vet jag inte om du menar Eliten i dagsläget för förr i tiden så fanns det par snubbar som var rätt duktiga under två meter:

Jón Páll Sigmarsson : 1.91
Bill Kazmaier:1,89
Mariusz Pudzianowski: 1,86 (vann senaste 2008)
Žydrūnas Savickas:1,91 (vann i år)
Magnús Ver Magnússon 1,91 ( vann senaste 1998)

Samt icke att glömma Lasse Hedlund.
Han var väl 2:a vid två tillfällen?
Förlorade förstaplatsen då han hade tragkamp med Kaz.

CalleP
2014-05-21, 18:43
Samt icke att glömma Lasse Hedlund.
Han var väl 2:a vid två tillfällen?
Förlorade förstaplatsen då han hade tragkamp med Kaz.

Jajamen! =)

bighulken
2014-05-21, 19:03
Ja deras träning är mer Cardiovaskulär, om man jämför med styrkelyftare eller byggare. Det krävs en otroligt bra kondition i grenarna.

Samt att man har en fördel i vissa övningar(Atlasstenar) att ha stort omfång i armarna, och längden.

Så det går mot att personerna blir mer och mer formade efter fördelarna.

Greppstyrkan är också viktig, därför blir det större händer som får en liten fördel där. typ Mark Felix otroligt stora händer.

Men det är en otroligt krävande sport, vad anbelangar, kondition-styrka-kordination.

Därför jag inte orkar syssla med detta då...........lol.


Med vänlig hälsning/

XXXL
2014-05-21, 19:25
Dunderhonung. Jämför en IPF lyftare i pluffsen med valfri strongmanatlet. Rätt olika.

Jo jo fast de finns väl lyftare som inte är med i förbund där de doping testas, hur ser de ut då och varför är inte de lika stora när de också lyfter tunga vikter. Byggare blir ju inte så stora heller...

CalleP
2014-05-21, 19:39
Ja deras träning är mer Cardiovaskulär, om man jämför med styrkelyftare eller byggare. Det krävs en otroligt bra kondition i grenarna.

Samt att man har en fördel i vissa övningar(Atlasstenar) att ha stort omfång i armarna, och längden.

Så det går mot att personerna blir mer och mer formade efter fördelarna.

Greppstyrkan är också viktig, därför blir det större händer som får en liten fördel där. typ Mark Felix otroligt stora händer.

Men det är en otroligt krävande sport, vad anbelangar, kondition-styrka-kordination.

Därför jag inte orkar syssla med detta då...........lol.


Med vänlig hälsning/

Känns som det bara krävs en jävla kondition för att gå runt med 150kg+ (muskler) haha.

R Scarpa27
2014-05-21, 19:44
finns ju genetik för mkt.

en vän till mig behöver knappt träna för att bli stor han var stor från början (obs ej fet) hela hans familj är stora och båda sidor är bönder...

bondepojkar, män och kvinnor i generationer brukar vara lite groovy. :D

HerrCarlsson
2014-05-21, 19:47
Blir man lång av att spela basket?

Extremen
2014-05-21, 23:00
Jag tror inte så mycket på storleken vikt och längd mässigt det finns säkert gränser för hur kort man kan vara för strong man men mariusz pudzianowski som har vunnit 5-6 gånger vägde runt 120 ett tag på 185 jämför med magnus samuelsson. Jag kommer ihåg under någon tävling där man skulle deadlifta magnus kunde svårt göra en etta på 350-360 i carlyft när mariusz bolla med 10-12 reps

XXXL
2014-05-21, 23:06
Jag tror inte så mycket på storleken vikt och längd mässigt det finns säkert gränser för hur kort man kan vara för strong man men mariusz pudzianowski som har vunnit 5-6 gånger vägde runt 120 ett tag på 185 jämför med magnus samuelsson. Jag kommer ihåg under någon tävling där man skulle deadlifta magnus kunde svårt göra en etta på 350-360 i carlyft när mariusz bolla med 10-12 reps

Fast Mariusz har ju vägt runt 150 också väl?

filmjölk
2014-05-21, 23:41
Jag tror inte så mycket på storleken vikt och längd mässigt det finns säkert gränser för hur kort man kan vara för strong man men mariusz pudzianowski som har vunnit 5-6 gånger vägde runt 120 ett tag på 185 jämför med magnus samuelsson. Jag kommer ihåg under någon tävling där man skulle deadlifta magnus kunde svårt göra en etta på 350-360 i carlyft när mariusz bolla med 10-12 reps

Magnus var ju, relativt de andra, efter i mark och böj-grenarna. De var ju hans svaghet.

Extremen
2014-05-22, 00:17
som jag minns så har vikten har sprungit mellan 118-130. Magnus är ganska stark i axlar kolla tävlingen där har möter pudzian, ingen chans mange vägde runt 150 är 2 meter lång.

Extremen
2014-05-22, 00:25
Jag brukar döma styrka i helhet lite som styrkelyft räkna totalen. Tyvärr har strong man förändras på senaste åren har slutat följa det helt och hållet. På 80 talet var det helt sjuka känslor jag blir brutal av att kolla på 80 talets tävlingar. Man dömde styrkan från topp till tå. Idag har man börjat fokusera på reps antal i knäböj marklyft overhead. Inte så roligt längre. Strong man idag känns som tunga versionen av crossfit. Jag kommer ihåg kronlyften från 80 talet på 450-500kg känslor går inte att beskriva.

Matsa
2014-05-22, 00:47
Jag brukar döma styrka i helhet lite som styrkelyft räkna totalen. Tyvärr har strong man förändras på senaste åren har slutat följa det helt och hållet. På 80 talet var det helt sjuka känslor jag blir brutal av att kolla på 80 talets tävlingar. Man dömde styrkan från topp till tå. Idag har man börjat fokusera på reps antal i knäböj marklyft overhead. Inte så roligt längre. Strong man idag känns som tunga versionen av crossfit. Jag kommer ihåg kronlyften från 80 talet på 450-500kg känslor går inte att beskriva.

Det kanske inte är helt hopplöst, Arnold Classic brukar ju lite tyngre grenar som t.ex tire deadlift på uppåt 500kg. ;)

lillmesen
2014-05-22, 07:16
Jag brukar döma styrka i helhet lite som styrkelyft räkna totalen. Tyvärr har strong man förändras på senaste åren har slutat följa det helt och hållet. På 80 talet var det helt sjuka känslor jag blir brutal av att kolla på 80 talets tävlingar. Man dömde styrkan från topp till tå. Idag har man börjat fokusera på reps antal i knäböj marklyft overhead. Inte så roligt längre. Strong man idag känns som tunga versionen av crossfit. Jag kommer ihåg kronlyften från 80 talet på 450-500kg känslor går inte att beskriva.

det där med många reps och så, långa sträckor att gå, fanns ju även på 80 och 90 talet. Någon gren på 80talet var ju att springa 200meter med 100kg tegelstenar på ryggen.... något som var poppis förr men som verkar vara rejält åsidosatt idag är ju att hålla objekt på raka armar så långe som möjligt.

Minns en tävling på 80talet där de skulle hålla en (rejäl) klase med bananer så länge som möjligt, totalt förnedrande och skrattretande :)

Vad har vi mer för något från det glada 80talet? jo farmers walk med 110kg maxdistans (vem kan inte gå farmers walk idag med den vikten lixom kan t o m jag!) och ok 320kg etc, idag kör man med säg 170kg/väska i farmers walk och ok över 400kg. Så du får nog revidera din syn på det glada 80talet :)

Idag på världens starkaste man brukar det alltid vara någon form av "max vikt"gren i form av "last man standing", tex marklyft eller stockpress :)


Sedan som matsa skrev, det finns flera olika slags strongmantävlingar, Arnolds Classic grundades ju dels som en motreaktion mot "reppandet" som "World strongest man" började få allt mer och mer.

Diomedea exulans
2014-05-22, 09:35
Enkel fysik. De är långa. När någonting blir X gånger längre så blir det X^3 gånger tyngre.

Till exempel: Phil Heath är 1,75 lång och väger 126 kg off-season (enligt hans hemsida). Om Phil Heath varit 2 meter lång så hade han varit 1,14 gånger så lång som nu. Då hade han vägt 1,14^3 gånger mer = 186 kg. Ganska exakt vad tvåmetersstrongmen väger alltså.

Macroman
2014-05-22, 09:40
Jag gjorde en tråd om Hafþór Björnsson i allmänt men det blev lite TV-serie snack och annat off-topic där vilket är OK då det är i just allmänt men för att styra in det på lite seriösare breddgrader postar jag här istället,

http://maxstyrka.se/2013/07/artikel-har-storleken-nagon-betydelse/

Jag är en av de största förespråkarna för hur viktigt det är att ha rätt gener för att bygga, men med strongmans så blir jag lite ställd för hur pass specifika gener kan man ha och hur många är det som kan ha så pass specifika gener? Har strongmans samma gener som en kroppsbyggare bara att de är längre, eller hur fungerar det? Tränar strongman på ett speciellt sätt som gör så att man kan väga sinnessjuka mängder utan att rulla fram? Är deras träning mer kardiovaskulär?

Jag vet att de finns undantag som Žydrūnas Savickas, som väger 180 men ser rejält rund ut, men bortsett från det ligger ju alla runt 180 pannor och hyffsat slanka.

Hur blir strongmans så stora?

Det är ett naturligt urval som i alla sporter. Du blir bäst om du är lång o stor o stark. Precis som att man har en enorm fördel att vara lång i basket.

Knatcharn
2014-05-22, 09:41
Enkel fysik. De är långa. När någonting blir X gånger längre så blir det X^3 gånger tyngre.

Till exempel: Phil Heath är 1,75 lång och väger 126 kg off-season (enligt hans hemsida). Om Phil Heath varit 2 meter lång så hade han varit 1,14 gånger så lång som nu. Då hade han vägt 1,14^3 gånger mer = 186 kg. Ganska exakt vad tvåmetersstrongmen väger alltså.

Fakta! :)

Alltidxx
2014-05-22, 11:07
Jag tror det var Gudiol som nyligen länkade en video om en föreläsare som pratade om precis detta: naturligt urval. Där ställdes frågan om vi verkligen blir starkare och snabbare. Man kom fram till att utrustning och underlag e t c har hjälpt rekord framåt tillsammans med att de med bäst anpassade kroppstypen i mycket högre utsträckning "allokerats" till resepktive sport.

Latissimus Dorsi
2014-05-22, 11:10
Jo jo fast de finns väl lyftare som inte är med i förbund där de doping testas, hur ser de ut då och varför är inte de lika stora när de också lyfter tunga vikter. Byggare blir ju inte så stora heller...

Hahah. Stan Efferding och Dan Green, googla ;)

(Byt tillbaka avatar till Steiner vafan)

XXXL
2014-05-22, 12:42
Hahah. Stan Efferding och Dan Green, googla ;)

(Byt tillbaka avatar till Steiner vafan)

Båda två var iofs rätt korta.

Byta avatar? Nope

eOSeOieLh7s

Enkel fysik. De är långa. När någonting blir X gånger längre så blir det X^3 gånger tyngre.

Till exempel: Phil Heath är 1,75 lång och väger 126 kg off-season (enligt hans hemsida). Om Phil Heath varit 2 meter lång så hade han varit 1,14 gånger så lång som nu. Då hade han vägt 1,14^3 gånger mer = 186 kg. Ganska exakt vad tvåmetersstrongmen väger alltså.

Tror du att det är så enkelt?

Diomedea exulans
2014-05-22, 17:32
Tror du att det är så enkelt?

Ja. De är långa + har bra byggargener + tränar, äter och sover bra.
Angående hur de kan röra sig så smidigt så är de väl helt enkelt så starka att de kan förflytta även en enorm kroppshydda med viss grace.

spoon
2014-05-22, 18:04
Den här postade ccm i den andra tråden. Eftersom folk inte verkar tro att längden betyder något så tänkte jag att jag postar den här också.

http://maxstyrka.se/2013/07/artikel-har-storleken-nagon-betydelse/

XXXL
2014-05-22, 19:13
Den här postade ccm i den andra tråden. Eftersom folk inte verkar tro att längden betyder något så tänkte jag att jag postar den här också.

http://maxstyrka.se/2013/07/artikel-har-storleken-nagon-betydelse/

Också precis den som jag länkade i min trådstart/första posten i tråden.

Läs om läs rätt

Extremen
2014-05-22, 21:13
Längden har inget med bygga bra och göra har jag för mig

Extremen
2014-05-22, 21:49
mm

Masterpan
2014-05-23, 22:02
Det intressanta för att bygga torde vara ration tjockleck och längd benstomme:ben.
Anledningen till att många långa ser spinkiga ut är väl just för att deras ben är längre än vad de är kraftiga.

Kolla på elitbyggarna så har de ofta väldigt stor omkrets på vristerna och stora händer.

cero
2014-05-24, 10:55
Jag brukar döma styrka i helhet lite som styrkelyft räkna totalen. Tyvärr har strong man förändras på senaste åren har slutat följa det helt och hållet. På 80 talet var det helt sjuka känslor jag blir brutal av att kolla på 80 talets tävlingar. Man dömde styrkan från topp till tå. Idag har man börjat fokusera på reps antal i knäböj marklyft overhead. Inte så roligt längre. Strong man idag känns som tunga versionen av crossfit. Jag kommer ihåg kronlyften från 80 talet på 450-500kg känslor går inte att beskriva.

Blev taggad bara av att läsa det här inlägget

lillmesen
2014-05-24, 11:30
Blev taggad bara av att läsa det här inlägget

kolla som sagt även in när dom sprang 200meter med 100kg tegelstenar på ryggen eller när de höll bananklasar på raka armar :)