handdator

Visa fullständig version : Lastbilar


Raschmus
2014-05-21, 14:41
Jag försöker lära mig mer om lastbilar, jag har läst här är duktiga chaufförer

Min fråga är en riktig amatörfråga;

* Vad är skillnaden mellan krokbil och lastväxlarbil? Är det inte samma sak?
* Vad duger en liftdumper till mer än containrar?

CalleP
2014-05-21, 14:44
Skolarbete eller =p?

Raschmus
2014-05-21, 15:44
Skolarbete eller =p?

Ny tjänst

arjeplogarn
2014-05-21, 17:41
1 Finns lite olika sorters lastväxlarsystem, lastväxlarkrok är det vanligaste. Ett annat lastväxlarsystem är där flaken har en domkraft i varje hörn och man kan lyfta upp flaket och köra iväg bilen med flaket stående i luften. På det sättet kan du bara backa in under ett annat lämpligt flak, sänka ner det på bilen och köra iväg med annat flaksystem.

Lastväxlarkrok är det vanligaste då det är så smidigt. En entreprenör jag jobbade med hade en lastbil och flera maskinflak som var ute på olika byggen så när maskinerna skulle flyttas så lastade dem bara och ringde till lastbilschauffören så stod flaket med maskinerna på nästa bygge morgonen efter.

Ett annat system som inte är så vanligt är kassettflak. Kassettflak används på lastbilar med lastväxlarkrok och det används oftast till asfaltkörning och grus- eller bergkörning där man inte ryms med bil och vagn. Kortfattat så kan man med ett kassettflak flytta över flaket från vagnen till bilen, det här medger att man kan köra bil och vagn under transportsträckan men när man ska tippa så tippar man först bilen och sen flyttar man släpets flak till bilen och tippar den.
När man flyttar släpets flak till bilen så kan man antingen lyfta av bilens flak och växla till släpets eller så har bilen ett flak med överdimension så att släpets flak ryms i bilens flak.

2. Kort sagt nej. Lastförmågan på en liftdumper är så liten att det är liten mening att använda den till något annat än containerkörning. Det är dock så smidigt att lasta containrar att liftdumpern är perfekt till det jobbet.

Raschmus
2014-05-22, 07:28
arjeplogarn, du är kung. Jag lär återkomma med fler frågor, tack snälla för hjälpen!