handdator

Visa fullständig version : Testovärde under diet


J3T69
2014-05-21, 10:10
Hejsan!
Tog ett testo värde och fick svar att jag låg inom gränsen dock i den nedre
regionen.
Är 44 bast och ligger i diet sen i slutet av jan.
Min fråga är om det kan ligga något i att jag dietar som gör att testot är lite lägre men dock inom gränsen?
Är det så då att pga lite lägre testo värde så har jag svårare att lägga på mig muskelmassa skall jag tolka det så.
Gjorde detta av ren nyfikenhet då jag känner att libidon avtagit sista tiden.
//J3T

Sheogorath
2014-05-21, 10:21
Hejsan!
Tog ett testo värde och fick svar att jag låg inom gränsen dock i den nedre
regionen.
Är 44 bast och ligger i diet sen i slutet av jan.
Min fråga är om det kan ligga något i att jag dietar som gör att testot är lite lägre men dock inom gränsen?
Är det så då att pga lite lägre testo värde så har jag svårare att lägga på mig muskelmassa skall jag tolka det så.
Gjorde detta av ren nyfikenhet då jag känner att libidon avtagit sista tiden.
//J3T

Sista veckan på min 18-veckors-diet hade mitt testo droppat från strax under 20 till strax över 13. Testade mig kontinuerligt under deffen och låg alltid mellan 18-21 fram till sista mätningen. Så långvarigt kaloriunderskott verkar definitivt kunna sänka testot. Jag låg normalhögt på dietärt fett under hela dieten (kroppsvikt x 1), mer på ätardagarna. Lågt kaloriunderskott.

King Grub
2014-05-21, 10:22
Vet du värdet innan du påbörjade viktminskningsdieten?

Adeem
2014-05-21, 10:49
Om det nu stämmer att en långvarig diet sänker hormon nivåerna, tror ni då att en lägre fett % bidrar till lägre nivåer testosteron eller tror ni snarare att det är det långvariga kcal-underskottet i sig som orsakar detta?
Är själv inne i vecka 21 på deffen just nu med en genomsnittlig viktminskning på 0,5 kg/vecka. Har dock känt mig det minsta "diet-trött", eller upplevt sänkt libido.

edit: Ställde frågan för jag själv inte ligger så jätte lågt, kanske 8-9%. Därför jag funderade på om det snarare beror på låg % kroppsfett. :)

Sheogorath
2014-05-21, 10:53
Vet du värdet innan du påbörjade viktminskningsdieten?

Yes. Innan deffen låg det på 16 respektive 17 och ökade till 19, 21, 18 (siffrorna fritt tagna ur minnet) när jag började med Tongkat ali i samband med deffstart (tog prover under själva deffen med några veckors mellanrum), men det hade alltså gått ner till 13 när jag tog värdet sista dietveckan. Fortsatte med Tongkat hela vägen till dietstopp.

Fluency
2014-05-21, 13:34
Har själv lågt testo och har legat på lågt kaloriintag under en längre period.

Hur ökar man testohalten?

Sheogorath
2014-05-21, 13:40
Har själv lågt testo och har legat på lågt kaloriintag under en längre period.

Hur ökar man testohalten?

Menar du att du legat på underskott eller menar du att du äter lite (men är viktstabil)?

J3T69
2014-05-21, 14:01
Vet du värdet innan du påbörjade viktminskningsdieten?

Hej!

Nä,det va första gången jag testade mig.

J3T69
2014-05-21, 14:11
Har själv lågt testo och har legat på lågt kaloriintag under en längre period.

Hur ökar man testohalten?

Man kan medicinera det men detta avgör en läkare om det är nödvändigt.

J3T69
2014-05-21, 14:14
Sista veckan på min 18-veckors-diet hade mitt testo droppat från strax under 20 till strax över 13. Testade mig kontinuerligt under deffen och låg alltid mellan 18-21 fram till sista mätningen. Så långvarigt kaloriunderskott verkar definitivt kunna sänka testot. Jag låg normalhögt på dietärt fett under hela dieten (kroppsvikt x 1), mer på ätardagarna. Lågt kaloriunderskott.

Ok tack Sheo men innebär detta då att jag har svårare att bygga massa?
Givet är väl ändå att det är svårt på ett underskott men detta torde då inte behöva vara bestående då det ev testot kanske sänks per automatik via ett längre kalori underskott och förhoppningsvis blir till det normala efter avslutat deff.
Funderar på att testa mig igen senare ett par veckor efter avslutad deff vad tror du om det?

Dreas
2014-05-21, 14:14
Yes. Innan deffen låg det på 16 respektive 17 och ökade till 19, 21, 18 (siffrorna fritt tagna ur minnet) när jag började med Tongkat ali i samband med deffstart (tog prover under själva deffen med några veckors mellanrum), men det hade alltså gått ner till 13 när jag tog värdet sista dietveckan. Fortsatte med Tongkat hela vägen till dietstopp.Skulle vara intressant att se vad som hänt utan Tongkat. Min erfarenhet av dietstarter är att man ökar på rätt bra i några veckor i början. Det skulle kanske eventuellt kunna förklaras av en ökning av testonivåerna.

Sheogorath
2014-05-21, 14:17
Skulle vara intressant att se vad som hänt utan Tongkat. Min erfarenhet av dietstarter är att man ökar på rätt bra i några veckor i början. Det skulle kanske eventuellt kunna förklaras av en ökning av testonivåerna.

Förstås. Men jag prioriterade maximerade förutsättningar för en lyckad diet och då blev det med Tongkat :) Tror inte jag kommer köra utan när det handlar om längre perioder. Märkte verkligen skillnad på libidon den första halvan av dieten iaf. Den blev bättre jämfört med utan Tongkat + kaloriöverskott. :)

Sheogorath
2014-05-21, 14:24
Ok tack Sheo men innebär detta då att jag har svårare att bygga massa?
Givet är väl ändå att det är svårt på ett underskott men detta torde då inte behöva vara bestående då det ev testot kanske sänks per automatik via ett längre kalori underskott och förhoppningsvis blir till det normala efter avslutat deff.
Funderar på att testa mig igen senare ett par veckor efter avslutad deff vad tror du om det?

Inom normalgränserna har jag hört att det inte ska göra jättestor skillnad på muskeltillväxten. Att det krävs "superfysiologiska" nivåer av testosteron för att det ska bli mer anabolt än "normalmängd" testosteron. Så kanske har det lägre värdet (om det gått ner) mer påverkat måendet än muskeltillväxten.

Ola Wallengren
2014-05-21, 14:36
Jag hade 10 nmol/L när jag avslutade min 7 veckors VLCD, vilket är lågt men inom normalspannet. Har inte testat förut. Muskelmässigt ökade jag riktigt bra på den dieten men kände mig inte speciellt energisk.

J3T69
2014-05-21, 14:45
Inom normalgränserna har jag hört att det inte ska göra jättestor skillnad på muskeltillväxten. Att det krävs "superfysiologiska" nivåer av testosteron för att det ska bli mer anabolt än "normalmängd" testosteron. Så kanske har det lägre värdet (om det gått ner) mer påverkat måendet än muskeltillväxten.

Fint!

Tack för det Sheo,skall ev testa mig igen sedan som sagt efter deffen är över.

:d

Järngrisen
2014-05-21, 16:15
Är det inte så också att själva värdet inte säger så mycket, utan receptorernas känslighet egentligen styr med?
Dvs, lågt testo mycket väl kan uppvägas av att man är känsligare än någon annan med ett högre värde?

Ola Wallengren
2014-05-21, 18:19
Man ska ju sätta T värdet i relation till bland annat SHBG, det är ju frittT som interagerar med androgenreceptorn. Androgenreceptorn fungerar inte som tex insulin så jag vet inte riktigt om man kan tala om känslighet. Kanske snarare att energibrist får generna att tillverka färre receptorer, eller att deras uttryck blir lägre. Spekulationer från min sida. Normalt brukar det balansera upp sig till viss del, så att lågt T ger en lägre bindningsgrad till SHBG och därmed bibehållen frittT och aktivitet. Det är därför det inte händer så jätte mycket inom normalspannet av serum T.

J3T69
2014-05-21, 19:36
Jag hade 10 nmol/L när jag avslutade min 7 veckors VLCD, vilket är lågt men inom normalspannet. Har inte testat förut. Muskelmässigt ökade jag riktigt bra på den dieten men kände mig inte speciellt energisk.

Hej Ola.
Jag vet inte vilket värde jag hade men det låg också inom normal spannet
Men lite lägre.
Har fortfarande bra styrka 4 mån in i dieten det är bara lusten till det mesta som
Är lite begränsad.