handdator

Visa fullständig version : Kreatin motverkar negativa effekter av samtida styrke- och konditionsträning


King Grub
2014-05-21, 09:58
PURPOSE:

To investigate the effect of creatine (CR) supplementation on the acute interference induced by aerobic exercise on subsequent maximum dynamic strength (1RM) and strength endurance (SE, total number of repetitions) performance.

METHODS:

Thirty-two recreationally strength-trained men were submitted to a graded exercise test to determine maximal oxygen consumption (VO2max: 41.56 ± 5.24 ml kg-1 min-1), anaerobic threshold velocity (ATv: 8.3 ± 1.18 km h-1), and baseline performance (control) on the 1RM and SE (4 × 80 % 1RM to failure) tests. After the control tests, participants were randomly assigned to either a CR (20 g day-1 for 7 days followed by 5 g day-1 throughout the study) or a placebo (PL-dextrose) group, and then completed 4 experimental sessions, consisting of a 5-km run on a treadmill either continuously (90 % ATv) or intermittently (1:1 min at vVO2max) followed by either a leg- or bench-press SE/1RM test.

RESULTS:

CR was able to maintain the leg-press SE performance after the intermittent aerobic exercise when compared with C (p > 0.05). On the other hand, the PL group showed a significant decrease in leg-press SE (p ≤ 0.05). CR supplementation significantly increased bench-press SE after both aerobic exercise modes, while the bench-press SE was not affected by either mode of aerobic exercise in the PL group. Although small increases in 1RM were observed after either continuous (bench press and leg press) or intermittent (bench press) aerobic exercise in the CR group, they were within the range of variability of the measurement. The PL group only maintained their 1RM.

CONCLUSIONS:

In conclusion, the acute interference effect on strength performance observed in concurrent exercise may be counteracted by CR supplementation.


Eur J Appl Physiol. 2014 May 20. Creatine supplementation prevents acute strength loss induced by concurrent exercise.

Sheogorath
2014-05-21, 10:04
Sammanfattningsvis: man presterar bättre med kreatin än utan. :D

JHilding
2014-05-21, 10:35
Synd att man tappar hår bara.

Kischen
2014-05-21, 10:42
Synd att man tappar hår bara.

Nu säger du det som att det är fastslagen fakta, it´s not.

Gober
2014-05-21, 10:45
Synd att man tappar hår bara.

Även om det kan (är det bevisat?) öka håravfall så kan du inte skriva "man tappar hår" då det förmodligen bara skyndar på håravfall för de med anlag.

Jag kör året runt och tappar inte mer hår än tidigare.

Agitator
2014-05-21, 11:08
Även om det kan (är det bevisat?) öka håravfall så kan du inte skriva "man tappar hår" då det förmodligen bara skyndar på håravfall för de med anlag.

Jag kör året runt och tappar inte mer hår än tidigare.

Hur vet du det?

BobaFett
2014-05-21, 11:26
Synd att man tappar hår bara.

Nu säger du det som att det är fastslagen fakta, it´s not.

Det är inte fastslagen fakta men om du vet att 1+1 = 2 så kan du härleda till att 2-1=1

De som har anlag för att tappa hår har hårsäckar som är känsliga mot DHT.

Kreatin ökar omvandlingen av testosteron till DHT med 40%.

Tar man propecia (som är ett medel mot håravfall) så sänker man omvandlingen till DHT med 60% (vet inte den exakta siffran men nåt i den stilen). Det är väldigt effektivt och de flesta får mycket av håret tillbaka. Tyvärr så finns det bieffekter :(

Därför kan man anta att kreatin borde ha motsatt effekt men även att om man slutar ta kreatin borde man få hår tillbaka eller åtminstone bromsa håravfallet något.

Håravfall är inte svart eller vitt, vissa tappar allt på en gång men många får tunnare och tunnare hår under en period på 10-30 år. Är man flint är det ju skitsamma, det är bara att raka av det och fortsätta med kreatin. Är man i 25 - 35 års åldern och har märkt gradvis tunnande hår är det idiotiskt att fortsätta med kreatin då man kan förlänga tiden man har hår med säkert flera år om man inte tar det.

austria
2014-05-21, 13:23
Gäller det när man direkt på varandra konditionstränar/Styrketränar?

StarkaUlf
2014-05-21, 14:03
Om man är en så kallad "non-responder" av kreatin då?

Diomedea exulans
2014-05-21, 14:05
Synd att man tappar hår bara.

Tappar man hår på ryggen av det? Isåfall kan du precis ha fått mig att köpa kreatin för första gången.

lillmesen
2014-05-21, 14:18
Tappar man hår på ryggen av det? Isåfall kan du precis ha fått mig att köpa kreatin för första gången.

+1 som om håravfall vore något negativt :D

Fjrebqll
2014-05-21, 18:45
Om man är "non-responder" på Kreatin. Innebär detta alla effekter kreatin kan tänkas ge?

slackerguru
2014-05-21, 19:22
Man brukar gå upp några kg av att ta kretin. Om man inte går upp i vikt skulle det isåfall betyda att man är en non-responder?
Har aldrig gått upp i vilkt av det och då har jag vägt mig 3-4 gånger i veckan i över en månad.

Starvation
2014-05-21, 19:24
O nu jävlar kommer jag hinna klart med dieten te sommaren!

tossefar
2014-05-21, 21:48
Jag fick också håravfall av kreatin men håret kom tillbaka ganska snabbt när kreatinburken var slut. Muskler kanske är tuffare än hår ändå, men jag avvaktar nog med kreatin...

austria
2014-05-22, 06:38
Vad är det som gör att vissa är s.k. non-responders?

King Grub
2014-05-22, 07:06
responders are those individuals with a lower initial level of total muscle creatine content, greater population of type II fibers and possess higher potential to improve performance in response to creatine supplementation.

J Int Soc Sports Nutr. 2012; 9: 33.

Bryggan
2014-05-22, 09:39
Man brukar gå upp några kg av att ta kretin. Om man inte går upp i vikt skulle det isåfall betyda att man är en non-responder?
Har aldrig gått upp i vilkt av det och då har jag vägt mig 3-4 gånger i veckan i över en månad.Jag inbillar mig att viktuppgång en jag tex märker av kreatin hänger ihop med deff och att det är vatten som binder in. Nu har jag endast använt kreatin under deff men inbillar mig att det inte blir någon direkt viktökning om man inte deffar. Välfyllda glykogenförråd skulle radera den vattenbindande effekten av kreatin skulle jag tro. Använder du kreatin under deff?

slackerguru
2014-05-22, 09:43
Jag inbillar mig att viktuppgång en jag tex märker av kreatin hänger ihop med deff och att det är vatten som binder in. Nu har jag endast använt kreatin under deff men inbillar mig att det inte blir någon direkt viktökning om man inte deffar. Välfyllda glykogenförråd skulle radera den vattenbindande effekten av kreatin skulle jag tro. Använder du kreatin under deff?

Det är under deff som jag båda gångerna har vägt mig samtidigt som jag brukar kreatin och jag går ner 0,5kg i veckan som vanligt och enligt planering även om jag lägger in kreatin.
Någon som vet om det inte har lika bra effekt under deff som vid +- 0 eller överskott?

King Grub
2014-05-22, 09:49
Det behövs inte energiunderskott för att kreatin skall lagra in vatten i muskulaturen.

Kreatin har samma effekter vid deff som bulk. Möjligt att det minskar fettförlusten vid deff en del.

Therefore, Cr supplementation may inhibit normal fat loss through a greater carbohydrate oxidation and lower fat oxidation.

http://scielo.isciii.es/pdf/nh/v28n2/17original12.pdf

Kischen
2014-05-22, 11:18
Det är inte fastslagen fakta men om du vet att 1+1 = 2 så kan du härleda till att 2-1=1

De som har anlag för att tappa hår har hårsäckar som är känsliga mot DHT.

Kreatin ökar omvandlingen av testosteron till DHT med 40%.

Tar man propecia (som är ett medel mot håravfall) så sänker man omvandlingen till DHT med 60% (vet inte den exakta siffran men nåt i den stilen). Det är väldigt effektivt och de flesta får mycket av håret tillbaka. Tyvärr så finns det bieffekter :(

Därför kan man anta att kreatin borde ha motsatt effekt men även att om man slutar ta kreatin borde man få hår tillbaka eller åtminstone bromsa håravfallet något.

Håravfall är inte svart eller vitt, vissa tappar allt på en gång men många får tunnare och tunnare hår under en period på 10-30 år. Är man flint är det ju skitsamma, det är bara att raka av det och fortsätta med kreatin. Är man i 25 - 35 års åldern och har märkt gradvis tunnande hår är det idiotiskt att fortsätta med kreatin då man kan förlänga tiden man har hår med säkert flera år om man inte tar det.

I know. Jag poängterade bara att det inte är fastslagen fakta. Det är såhär broscience sprids, folk börjar dra egna slutsatser. Hur vet du att något i kreatin inte MOTVERKAR håravfall samtidigt?

Rawrx
2014-05-22, 11:59
Kreatin har samma effekter vid deff som bulk. Möjligt att det minskar fettförlusten vid deff en del.

http://scielo.isciii.es/pdf/nh/v28n2/17original12.pdf

Läste följande ur den där pdf:en.

... but, on the other hand, TKD practitioners who are losing weight should be careful to take Cr supplementation due to a the possibly fat retention.


Tar kreatin under min nuvarande deff och det går rätt trögt och är ovanligt plågsamt för de ynka resultaten jag fått i viktkurvan (jämfört med när jag bantat utan att träna/ta kreatin iaf). Kanske borde prova utan kreatin och se om det går bättre. Hade ingen aning att det kunde vara negativt för att bli av med fett på kroppen.

Bryggan
2014-05-22, 12:06
Det behövs inte energiunderskott för att kreatin skall lagra in vatten i muskulaturen.Nej så är det kanske. Jag kan dock tänka mig att den vätskeretentiva effekten blir mer påtaglig under deff.

Sheogorath
2014-05-22, 12:27
Läste följande ur den där pdf:en.



Tar kreatin under min nuvarande deff och det går rätt trögt och är ovanligt plågsamt för de ynka resultaten jag fått i viktkurvan (jämfört med när jag bantat utan att träna/ta kreatin iaf). Kanske borde prova utan kreatin och se om det går bättre. Hade ingen aning att det kunde vara negativt för att bli av med fett på kroppen.

Nej det borde du inte. Skyll inte dina undermåliga resultat på kreatinet. Kreatinets effekt att du kan belasta musklerna med högre vikter är alltför värdefull i jämförelse med en eventuell negativ effekt på fettoxidationen. Jag deffar bara med kreatin och det går alltid bra.

austria
2014-05-23, 07:07
Hur märker du tydligast om du är en non-responder?

Är det sådan skillnad styrkemässigt så man inte kan missa det?

Sheogorath
2014-05-23, 07:28
Hur märker du tydligast om du är en non-responder?

Är det sådan skillnad styrkemässigt så man inte kan missa det?

Det tycker jag. Det ger mig 2-3 reps i större övningar vilket i vissa fall motiverar att man lägger mer vikt på stången. :)

TIMPA
2014-05-23, 08:23
det tycker jag. Det ger mig 2-3 reps i större övningar vilket i vissa fall motiverar att man lägger mer vikt på stången. :)

+1

austria
2014-05-23, 08:27
Det tycker jag. Det ger mig 2-3 reps i större övningar vilket i vissa fall motiverar att man lägger mer vikt på stången. :)

Tack för svar.
Känns dock som att skaderisken kan öka lite. Något ni upplevt?

BobaFett
2014-05-24, 09:30
I know. Jag poängterade bara att det inte är fastslagen fakta. Det är såhär broscience sprids, folk börjar dra egna slutsatser. Hur vet du att något i kreatin inte MOTVERKAR håravfall samtidigt?

Men du formulerade det på ett sätt så att det framstod som att det inte är värt att lyfta fram. Kopplingarna är rätt starka tycker jag.

Vad jag förstått så är det bevisat att kreatin höjer omvandlingen till DHT = inte broscience.

Ökat DHT = ökat håravfall och det här är inte broscience heller.

BobaFett
2014-05-24, 10:16
Vad jag förstått så är det bevisat att kreatin höjer omvandlingen till DHT

Hmmm... har kollat lite och bara hittat en studie. Behövs mer forskning definitivt, speciellt långtidsstudier.

...men om höjningen med 56% de fick under studien med rugbyspelare stämmer så snackar vi garanterat om påskyndat håravfall.

cero
2014-05-24, 10:42
Bobafett: Hur vet du att en viss procentsats motsvarar märkbart håravfall? "Höjning av 56%" säger mig absolut ingenting.

King Grub
2014-05-24, 10:50
Bobafett: Hur vet du att en viss procentsats motsvarar märkbart håravfall? "Höjning av 56%" säger mig absolut ingenting.

http://www.jdsjournal.com/article/S0923-1811%2803%2900249-4/fulltext

BobaFett
2014-05-24, 11:57
Bobafett: Hur vet du att en viss procentsats motsvarar märkbart håravfall? "Höjning av 56%" säger mig absolut ingenting.

Det vet jag inte och kan inte garantera nåt men det jag vet är att finasteride (som är ett väldigt effektivt läkemedel mot håravfall) sänker DHT med typ 50%. Finasteride funkar och de flesta får betydligt mer hår på skallen. Tyvärr har det bieffekter. Många upplever sexuella problem och jag kan tänka mig att det har negativa effekter för träningen då DHT är en mer potent variant av testosteron.

Fast har du inte anlag så spelar det ingen roll.

BobaFett
2014-05-24, 11:58
http://www.jdsjournal.com/article/S0923-1811%2803%2900249-4/fulltext

Man måste betala för att se studien :(

Sniggel
2014-05-26, 17:56
Man brukar gå upp några kg av att ta kretin. Om man inte går upp i vikt skulle det isåfall betyda att man är en non-responder?
Har aldrig gått upp i vilkt av det och då har jag vägt mig 3-4 gånger i veckan i över en månad.

Vilka kreatinsorter har du provat under dessa omständigheter?

slackerguru
2014-05-27, 21:41
Vilka kreatinsorter har du provat under dessa omständigheter?

Monhydrat.
Första gången smartsupps, nu GGs egna.