handdator

Visa fullständig version : För ihopvikt vid knäböj!


AFtomas
2014-05-20, 18:55
Hej!

Finns säkert redan massa inlägg om detta men jag orkar inte söka och vill ha ny fräsch information;)

Jag har problem att jag hamnar för långt fram med ryggen när jag kör knäböj, dvs: jag är "ihopvikt" när låren är horisontellt med golvet. Känner att jag har jämn belastning på hela foten, dvs jag kommer inte upp på tårna som man ser andra har problem med.

Förövrigt har jag stången hyffsat långt ner på ryggen och jag har inget problem med min rörlighet.

Tacksam för alla tips!

Bubblan84
2014-05-20, 19:03
Låter som att du kör low bar, är det inte ganska standard att man viker sig ganska mycket då gentemot high bar böj?

Kendouy
2014-05-20, 19:07
Har du inga problem med rörligheten har det att göra med vart du placerar stången eller att du har ett konstigt invant rörelsemönster. Prova gobletsquat, se hur det känns.

AFtomas
2014-05-20, 19:08
Jo exakt men jag är lite väl horisontell känns det som och hur jag än vänder och vrider på mig får jag aldrig till en bra böj.

AFtomas
2014-05-20, 19:10
Ska prova lite gobletsquat och se om min böj blir bättre ;)

BobaFett
2014-05-20, 19:39
Kan det vara så att du är stel i vaderna? Prova i så fall att knäböja med en bräda under hälarna.

Jag har det problemet själv nämligen. Det som händer är att man har röven för långt bak och måste kompensera genom att fälla överkroppen framåt för att inte tappa balansen och tippa bakåt.

Testa och gör en knäböj utan belastning. En på tårna och en på hälarna. För mig känns den på tårna hur bra som helst och på hälarna känns onaturligt.

Kanske är så för dig med.

Har ingen aning om det är ett relevant test men det var så jag kom fram till att det var vaderna som var problemet.

AFtomas
2014-05-20, 19:59
Tack ska jag absolut prova. Kanske blir till att köpa lyftarskor så kanske problemet blir väck;)

AngoraIHS
2014-05-20, 21:19
Jo exakt men jag är lite väl horisontell känns det som och hur jag än vänder och vrider på mig får jag aldrig till en bra böj.

Kör high bar om du inte vill luta dig framåt. kör man low bar så måste man göra det.

ATJL
2014-05-21, 13:58
Redan nämnt, men att byta från lowbar till OL böj gjorde hela skillnaden för mig vid samma problem.

Kendouy
2014-05-21, 17:07
Kan det vara så att du är stel i vaderna? Prova i så fall att knäböja med en bräda under hälarna.

Jag har det problemet själv nämligen. Det som händer är att man har röven för långt bak och måste kompensera genom att fälla överkroppen framåt för att inte tappa balansen och tippa bakåt.

Testa och gör en knäböj utan belastning. En på tårna och en på hälarna. För mig känns den på tårna hur bra som helst och på hälarna känns onaturligt.

Kanske är så för dig med.

Har ingen aning om det är ett relevant test men det var så jag kom fram till att det var vaderna som var problemet.

Det är ett väldigt relevant och absolut enkelt test framförallt.