handdator

Visa fullständig version : Vilken makronutrient för minst fett ökning?


PERSSONN
2014-05-19, 19:36
Ja som rubriken lyder,vilken makronutrient borde man öka vid bulk för att minimera fettökning?

Sheogorath
2014-05-19, 19:39
Ja som rubriken lyder,vilken makronutrient borde man öka vid bulk för att minimera fettökning?

Kolhydrat men inte socker/fruktos om det inte är före/under/efter träning.

Protein ger heller ingen nämnvärd fettökning i sig men är onödigt att öka under bulk av flera anledningar. Man behöver ganska lite protein för att bygga muskler om bara energiinnehållet i kosten är högt nog.

King Grub
2014-05-19, 19:40
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157920

PERSSONN
2014-05-19, 20:40
Så svaret är alltså kolhydrater? För att orka träna hårt? ;)

Jeml
2014-05-19, 20:52
Spelar nog ingen större roll alls förutsatt att energimängden är densamma.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

RassK
2014-05-19, 20:58
Så svaret är alltså kolhydrater? För att orka träna hårt? ;)

Gör det inte svårare än det redan är. Bara ät kolhydrat ;)

PERSSONN
2014-05-19, 21:26
Vad händer med kolhydraterna när muskelglykogenet är fullt? Vs vad händer om man äter protein istället?

Latissimus Dorsi
2014-05-19, 21:36
Det är väldigt svårt att äta sig fet på protein.

Sniggel
2014-05-19, 21:52
Förmodligen är en HCLFHP-diet att föredra för ändamålet. Vid bulk och mycket träning tenderar kolhydraterna att omsättas och ha fördelen att öka prestationsförmågan. Vilket är en superb fördel om man vill bygga muskler och bli starkare. Dessutom verkar DNL vara en process som inte lika effektivt lägger på fett som den direkta inlagringen som sker när man äter mycket fett istället. Kolhydraterna verkar fungera mer som en sorts buffert där ju mer du har desto lättare gör du dig av med dina glykogendepåer (förutsatt att du tränar regelbundet och hårt vilket syftet ofta är på bulk) och samtidigt då gör bättre ifrån dig på passen.
Protein verkar ju tydligen tendera till att inte bidra till fettökningar lika lätt som andra makronutrienter. Förmodligen ännu mer så än kolhydrat. Fast protein är ju inte lika effektivt bränsle som kolhydrat så därför kan det på ett sätt vara onödigt att ha väldigt höga proteinintag när man istället kan lägga fler kalorier på kolhydrat.

PERSSONN
2014-05-20, 05:59
Taack :)

Bezze30
2014-05-20, 16:38
Kolhydrat men inte socker/fruktos om det inte är före/under/efter träning.

Protein ger heller ingen nämnvärd fettökning i sig men är onödigt att öka under bulk av flera anledningar. Man behöver ganska lite protein för att bygga muskler om bara energiinnehållet i kosten är högt nog.

Inte fruktos från frukt väl? Ca Hur lång tid innebär egentligen "före o efter träning?

Jeml
2014-05-20, 16:54
Nä när fruktosen kommer från frukt är den plötsligt något helt annat än från socker.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Sverker
2014-05-20, 17:25
Nä när fruktosen kommer från frukt är den plötsligt något helt annat än från socker.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
;)

Sohlsken
2014-05-20, 17:55
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=212924

Stor Hård Ådrig
2014-05-20, 18:15
Stämmer det eller inte att högt kolhydratsintag leder till mindre fettinlagring än högt fettintag, givet att kcal-överskottet är detsamma?

Jeml
2014-05-20, 18:17
Stämmer det eller inte att högt kolhydratsintag leder till mindre fettinlagring än högt fettintag, givet att kcal-överskottet är detsamma?

Akut stämmer det, under en längre tidsperiod är det väl väldigt tveksamt som jag förstått det. Är inte alls 100% säker på att det är så dock.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Stor Hård Ådrig
2014-05-20, 18:38
Akut stämmer det, under en längre tidsperiod är det väl väldigt tveksamt som jag förstått det. Är inte alls 100% säker på att det är så dock.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Har hört detsamma, men jag förstår inte riktigt hur man tillämpar det i praktiken. Om fettinlagringen blir densamma över några veckor är det väl ingen som bryr sig ifall den på vägen dit varierar mellan dagarna?

Jeml
2014-05-20, 18:41
Har hört detsamma, men jag förstår inte riktigt hur man tillämpar det i praktiken. Om fettinlagringen blir densamma över några veckor är det väl ingen som bryr sig ifall den på vägen dit varierar mellan dagarna?

Exakt så jag fattat det med.

Folk misstolkar studierna som visar att fett ger mer fettinlagring än kolhydrat AKUT. Att det enbart är akut är det ingen som bryr sig om.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

bigbellybob
2014-05-20, 19:24
Har hört detsamma, men jag förstår inte riktigt hur man tillämpar det i praktiken. Om fettinlagringen blir densamma över några veckor är det väl ingen som bryr sig ifall den på vägen dit varierar mellan dagarna?

Lite off-topic: äre chestbrah på din bild?

raddum
2014-05-20, 19:49
För att kolhydrater skall lagras som kroppsfett måste det ske lipogenes(omvandling) något som vanligtvis inte sker i större utsträckning. I en blandkost är det fett som lagras in oftast från fettet i kosten, vilket man kan se om man jämför kostens och kroppsfettets fettsyrasamansättning. En stor översätning av kh, ökar lipogenes och nedreglerar fettoxidation, förutsatt att den pågår en längre tid. Därför kan refeeddagar funka strålande på keto tex

Stor Hård Ådrig
2014-05-20, 20:41
Lite off-topic: äre chestbrah på din bild?

Yes :)

Sniggel
2014-05-20, 20:55
Akut stämmer det, under en längre tidsperiod är det väl väldigt tveksamt som jag förstått det. Är inte alls 100% säker på att det är så dock.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Stämmer det eller inte att högt kolhydratsintag leder till mindre fettinlagring än högt fettintag, givet att kcal-överskottet är detsamma?

Ville belysa att Stor Hård Ådrig nämnde överskott. Att öka ens kaloriintag med 500 kcal från kolhydrat kanske inte åstadkommer lika stort överskott som 500 kcal fett.
Valet av kolhydrat kan eventuellt få personen att spontant öka kaloriförbrukningen (via spontant hårdare träning pga ökad prestationsförmåga och bättre återhämtning).
Därför kan överskotten bli olika stora vid samma ökning av intag av kalorier beroende på makronutrientval.

Jeml
2014-05-20, 20:58
Han skrev att överskottet är detsamma.

Blir 500kcal extra i form av kolhydrat ett mindre överskott än av fett så är det inte samma överskott ;)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Sniggel
2014-05-20, 21:02
Han skrev att överskottet är detsamma.

Blir 500kcal extra i form av kolhydrat ett mindre överskott än av fett så är det inte samma överskott ;)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Precis förstod det också. Menade inte att han skrev något fel. Bara att jag ville belysa exakt vad han sa eftersom folk ofta läser fel. :)

Stor Hård Ådrig
2014-05-20, 21:56
Ville belysa att Stor Hård Ådrig nämnde överskott. Att öka ens kaloriintag med 500 kcal från kolhydrat kanske inte åstadkommer lika stort överskott som 500 kcal fett.
Valet av kolhydrat kan eventuellt få personen att spontant öka kaloriförbrukningen (via spontant hårdare träning pga ökad prestationsförmåga och bättre återhämtning).
Därför kan överskotten bli olika stora vid samma ökning av intag av kalorier beroende på makronutrientval.

Du har förvisso en poäng, men det faktiska kaloriöverskottet minskar ju ifall energiförbrukningen ökar. Tror anledningen till minskad fettuppgång ligger på ett lite djupare fysiologiskt plan?

Edit: såg att du skrev att överskotten blev olika stora, men vi antar att överskottet är detsamma