handdator

Visa fullständig version : Onlinecoachning?


Shearer
2014-05-19, 16:35
Hejsan. Tänkte på om man skulle ta hjälp av någon duktig coach på internet som kan styra upp framför allt dieten. Har så svårt för att deffa, och tycker det hade varit både kul och spännande att ta hjälp av någon som VERKLiGEN vet vad hen gör.

Min fråga är alltså: vet ni någon som är pålitlig och bra som erbjuder denna typ av tjänst? Pris?

Med vänlig hälsning.

Kendouy
2014-05-19, 21:25
Nu vet jag ingen specifik, och inte ens säker på att man får annonsera med det här men finns det inte en uppsjö av dessa?

Latissimus Dorsi
2014-05-19, 21:25
Kolozzeum erbjuder det väldigt gratis. Starta en journal så ska du se.

slackerguru
2014-05-19, 21:58
När det gäller svenskar hade jag önskat att King_grub, Jacob Gudiol eller Ola Wallengren hade gjort mitt kostschema men tyvärr håller ingen av dom på med sådant. Ola Wallengren har fullt upp hela året tror jag och KG och JG gör det bara inte.

Joacim Bartoll Han har mycket eget tänk vilket kan vara ganska intressant att lyssna på.

Ako Rahim är troligtvis rätt duktig men jag har fått känslan av att han har så mycket kunder att det blir ganska opersonligt. När jag vill ha ett kostschema så vill jag bolla ganska mycket med personen som gör kostschemat vilket jag tror Ako inte har så mycket tid med. Rätta mig gärna om jag har fel någon.

Jag har fått bilden av att Ahmad Ahmad är riktigt duktig inom träning och kost och det genom att hans klienter har fått väldigt bra resultat. Har aldrig försökt att få kontakt med han och vet inte om han tar emot vilka som helst.

Sen är det också bra om du tar kontakt med någon som är bra på det du vill åstadkomma. Vill du TEX bli bra i mark eller bänkpress så skulle jag valt någon med personliga erfarenheter som TEXPatrik Andersson AKA hurril eller drömmen att få träna med Charles Glass men då är vi utanför Sverige helt plötsligt och det kostar nog en del.

Ska du tävla inom BB så hade jag valt att bli coachad av någon som också har erfarenheter och har tävlat själv.

Om jag får spå lite i framtiden så tror jag även att Ali Komai kommer bli en riktigt bra PT.

Tänk dock på att kunskapen inte sitter i hur stor personen är. Dom besitter oftast inte mer kunskap. Snarare har jag fått bilden av att en del av dom är riktigt korkade, verkligen inte alla men en del.

Själv har jag lärt mig allt här på kollo och genom att läsa böcker, jag själv tycker nästan att det är en enklare väg då man provar sig fram hela tiden för då får man till slut reda på vilket som passar en själv bäst. Kroppen är väldigt komplex och det finns inte ett kostscehma som funkar för alla(därav vill jag också bolla med den coachen/PT jag väljer).

Om du är ny inom området så skulle jag fortfarande valt någon PT för det finns många simpla misstag man gör från början. Hoppas jag gett dig lite vägledning i djungeln av att välja rätt PT/coach/onlinecoach.

Gober
2014-05-19, 22:09
Hade varit riktigt kul att ge Ola W fria händer som klient, är nog den enda jag skulle kunna tänka mig att betala för hjälp med kost för tex en riktigt seriös deff. För att bli stark (och stor på köpet) är förmodligen Patrik A ett säkert kort.

Annars säljer ju CArlitoXXXXXXXXXL upplägg, lär ju bli HEEEEUUUGEEEE ;-)

Pepz
2014-05-19, 22:25
betala inte för mycket bara.... finns folk som tar ut sjuka överpriser,.

har du mål inom fitness eller liknande så finns ju kristian sewén och co :)

Gober
2014-05-19, 22:27
betala inte för mycket bara.... finns folk som tar ut sjuka överpriser,.

har du mål inom fitness eller liknande så finns ju kristian sewén och co :)

Finns väl folk som pungar ut tio lakan för ett standard kostupplägg :/

Latissimus Dorsi
2014-05-19, 22:30
F.ö kan jag instämma i kören. Patrik är den enda jag skulle betalat för coachning.

Vunnis
2014-05-19, 22:31
betala inte för mycket bara.... finns folk som tar ut sjuka överpriser,.

har du mål inom fitness eller liknande så finns ju kristian sewén och co :)
Pysslar Sewén med onlinevarianter? Vart kontaktar man honom då?

Stjarnan
2014-05-20, 05:48
Pysslar Sewén med onlinevarianter? Vart kontaktar man honom då?

Det gör du lättast genom Facebook!

Kendouy
2014-05-20, 07:12
Hade varit riktigt kul att ge Ola W fria händer som klient, är nog den enda jag skulle kunna tänka mig att betala för hjälp med kost för tex en riktigt seriös deff. För att bli stark (och stor på köpet) är förmodligen Patrik A ett säkert kort.

Annars säljer ju CArlitoXXXXXXXXXL upplägg, lär ju bli HEEEEUUUGEEEE ;-)

Åh fy fan vad löjligt grymt det hade varit! Kanske ska passa på någon gång, han bor ju rätt så nära mig.... :hbang:

rooz
2014-05-20, 07:41
Rassk här på brädan kan vara värt att kika på.

Shearer
2014-05-20, 08:03
Tack för alla svar. För att förtydliga är det främst hjälp med kostupplägg jag är ute efter. Dvs tror inte Patrik Andersson är rätt person även om han är grym

slackerguru
2014-05-20, 08:35
Tack för alla svar. För att förtydliga är det främst hjälp med kostupplägg jag är ute efter. Dvs tror inte Patrik Andersson är rätt person även om han är grym

Du kan faktiskt få ut mycket av att bara läsa den här, till och med mer än vad ett vanligt kostupplägg förmodligen skulle ge dig:
http://www.jissn.com/content/pdf/1550-2783-11-20.pdf

Ola Wallengren
2014-05-20, 09:39
Jag håller med. Ett online upplägg kan bli allt för opersonligt och kanske inte funkar ett dugg bättre än de upplägg man kan hitta själv om man söker runt lite kring personer som verkar ha tillräcklig kunskap (eller andra kunskapskällor, som länken här ovan tex). Kan man tänka sig att lägga lite tid på att läsa på själv och sedan prova och kritiskt utvärdera sitt kostupplägg så har man kommit långt och kan själv bygga vidare.

Fredrik_S
2014-05-20, 19:44
Onlinecoaching och framför allt matscheman överlag är ju bara en jätteblåsning där sponsrade fitnessprofiler ger scheman med kosttillskott utfrån lite överslagsräkningar på ditt behov(om du har tur) annars en något manipulerad kopia av någon färdig mall. Extremt simpelt att göra själv utan att låta din hälsa ligga i någon främmande persons ansvar.

Det är extremt enkelt att äta "rätt" , det svåra ligger i att träna rätt hårt progressivt, bli pushad på gymmet och träna tillräckligt länge,det är omöjligt att få hjälp med online.

Pepz
2014-05-21, 10:15
håller med ovanstående till viss del.
Det finns en hel del oseriösa kända coacher som av slentrian ger ut samma schema till alla och gärna lägger tjejer på 1000kcal om dagen redan i början av dieten. Också gärna med extremt enformig kost som om viktnedgången är beroende av att man äter just kyckling och inte någon annan proteinkälla.

sen finns det några duktiga som följer med hela resans gång och utvärderar och ändrar enligt preferenser och resultat.

självklart kan man göra detta själv om man läser på lite. det är inte direkt svårt.

Shearer
2014-05-21, 19:04
Vet att det "ska" va lätt att leta och söka själv. Men problemet är att det händer inte så mkt :( ligger nu på 1800-1900kcal. 180cm 79kg.

Antingen gör jag ngt fel eller så behöver jag skala så pass mycket att det tar tid att synas.

Min poäng är att det är lätt i teorin men svårt i praktiken. För mig.

Masterpan
2014-05-21, 20:13
Kan rekommendera Martin Löwgren

Stjarnan
2014-05-21, 20:27
Kan rekommendera Martin Löwgren

Största skämtet! Anlita inte honom..
Läs Gudiols artikel om Mr Axon så kanske du får en annan bild =)

DJJOHANSSON
2014-05-21, 21:13
Han är säkert duktig på det han gör men det är inte värt 15 000kr

ChrisA
2014-05-21, 21:20
Marek som skriver för träna styrka kör online coaching och han är duktig och grundlig, inget färdigt schema som du får på e-posten utan han tar sig tiden.. sök på smartavagen.blogspot.com