handdator

Visa fullständig version : Ämnesomsättning-behöver hjälp


Magnetbiffen
2014-05-19, 16:21
Hejsan!
Har styrketränat i ungefär 3-4 år, dock mer seriöst sedan 2012 ungefär.
På den tiden hade jag helt normala tankar om mat och kost, inte alls som nu. Men jag hade inte alls lika mycket information då som nu, jag tränade och tränade och såg inte riktigt resultaten jag vill.
Men så tipsade en vän mig om att deffa (inte alls riktig deff men vi visste inte bättre då.) Jag blev tipsad att sluta äta kolhydrater verkligen nolla dom. Det var all info jag fick om min så kallad "deff"
Då jag i stort sett bara ville ha resultat hoppade jag givetvis på detta. Bom sa de vikten rasade och kroppen formades till det bättre, Aldrig känt mig lyckligare. Tänkte såhär okej vi kör på i ungefär 3-4 månader sen börjar jag äta som vanligt igen.
Efter dom 3-4 månaderna så kände jag mig fortfarande inte riktigt nöjd, jag visste att jag kunde ta kroppen till en nivå högre. jag fortsatte och fortsatte i ungefär 1 år (Maj 2012-2013 september om jag minns rätt)
Sommaren 2013 hade jag verkligen den snyggaste kroppen jag någonsin haft och är nu rädd att en sådan kropp bara är ett minne blott. Då jag ville börja bygga mer muskler igen för att deffa nästa år igen så slutade jag med min deff "0 kolhydrater" Och började äta som jag gjorde innan jag hoppade på det.
i 1 månad gick det fine, vikten rasade upp 10kg ( nej jag överåt inte 70000 Kcal över mitt behov den månaden) Och jag fick verkligen panik. Jag nollade kolhydraterna igen med mål att få tillbaka min kropp jag hade föregående månad. Om jag minns rätt tror jag jag fick ner 7-8 av de kilorna på 2 veckor.
Fick jag kroppen tillbaka? Inte för 5 öre. Men jag ville fortfarande "bulka" bygga muskler. så jag började räkna kalorier till 100% Då jag visste det var nått skumt med min ämnesomsättning la jag mig på 1800kcal. vara cirka 100-150g kolhydrater. Körde med detta i 1 månad ungefär och jag gick sakta men säkert upp på det.
Dum som jag var så ville jag ha tillbaka min kropp innan jag började bygga igen. så jag struntade i kcal räkningen och fortsatte på mitt mest "lyckade" system. Jag nollade kolhydraterna igen.
Månaderna gick och vips så blev det 2014, Spegel check bättre än efter kaoset med 10kg upp? jajjemän! Var kroppen i jämförelse med var den var sommaren 2013? inte för fem öre.. Och nu börjar beach-14 tankarna komma med så jag fortsätter 0 kolhydrater men resultaten kommer aldrig.
Och om jag tittar tillbaka på min kcal mängd när jag nollat kollisarna så kan jag med säkerhet säga att det varierat mellan 700-1500 per dag i cirkus 2 år :o Så jag är rädd att jag verkligen har fuckat upp min kropp, mina hormoner, ämnesomsättning osv osv.
Så nu till er på kolozzeum, Vad fan ska jag göra? bara ta tag i min krage och börja äta "normalt" som resten av familjen o vänner gör och acceptera fettvikten som kommer och hoppas allting återställs med tiden för så småningom göra en lyckad deff. eller fortsätta äta så lite som jag gör nu och under sommaren för att ha så fin kropp jag möjligen kan?

btw jag har läst om vad jag skrivit 2 gånger och kan tänka att det inte är jättelätt för er att förstå, men om ni undrar något om vad jag skrivit eller har en annan fråga så fråga så ska jag förklara mer så det blir lättare för er att förstår min situation.

MuskelMasen
2014-05-19, 19:37
Du har gett jojjo-bantning ett nytt ansikte.

Hur känns det med energi osv på 0 kolhydrater?

Magnetbiffen
2014-05-19, 19:49
Du har gett jojjo-bantning ett nytt ansikte.

Hur känns det med energi osv på 0 kolhydrater?

Energin har varit ganska bra. Mer på senare tid jag känner mig trött och slö oftare och längre

R Scarpa27
2014-05-19, 19:50
0 g kolhydrater försämrar ju även din träning, resultaten och orken.
kolhtdrater=mer energi = hårdare träning automatiskt.

jag säger också att äter man kolhydrater förbränner man också mer kalorier ( pga man kan köra hårdare pass och orka träna mer) ja och tänka klarare överhuvudtaget...

jag tycker fett,protein & kolhydratsdieten är bäst :D

Magnetbiffen
2014-05-19, 20:03
0 g kolhydrater försämrar ju även din träning, resultaten och orken.
kolhtdrater=mer energi = hårdare träning automatiskt.

jag säger också att äter man kolhydrater förbränner man också mer kalorier ( pga man kan köra hårdare pass och orka träna mer) ja och tänka klarare överhuvudtaget...

jag tycker fett,protein & kolhydratsdieten är bäst :D

Jo jag har tänkt börja käka kolhydrater nu. Det som besvärar mig är bara att jag kommer gå upp i vikt igen pga ökat kcal intag men som egentligen inte ens borde vara ett överskott

R Scarpa27
2014-05-19, 20:15
Jo jag har tänkt börja käka kolhydrater nu. Det som besvärar mig är bara att jag kommer gå upp i vikt igen pga ökat kcal intag men som egentligen inte ens borde vara ett överskott

kommer nog mest vara vätska i början några kg...

låt inte vågen styra, låt isf spegeln styra.

och du kommer orka och vara mer aktiv osv osv med kolhydrater i kroppen därav bränna mer kanske? så kanske går jämnt ut :D...

har en närstående som går på low faekin kolhydrater.... märker skillnad på denna persons ork, och humör som blivit mycket mer orkeslöst med sämre humör.

bestämmer inte hur du ska göra, men att inte äta kolhydrater är idiotiskt i längden.... allt funkar ett tag och ibland ettt litet tag till, sen hur man lägger upp allt och vill leva och må e ju en annan femma.

Magnetbiffen
2014-05-19, 20:18
kommer nog mest vara vätska i början några kg...

låt inte vågen styra, låt isf spegeln styra.

och du kommer orka och vara mer aktiv osv osv med kolhydrater i kroppen därav bränna mer kanske? så kanske går jämnt ut :D...

har en närstående som går på low faekin kolhydrater.... märker skillnad på denna persons ork, och humör som blivit mycket mer orkeslöst med sämre humör.

Mjo jag förstår att jag kommer få en del energi och med de sagt lättare att göra av med energi :naughty: Men jag är jävligt rädd att jag fuckat med hormoner och shit pga nästan 2 år konstant kcal underskott, om du förstår hur jag tänker? :)

Jeml
2014-05-20, 09:12
jag tycker fett,protein & kolhydratsdieten är bäst :D

+1 :D

När du inte deffar, ät vad du vill utan att överäta för mycket.

När du deffar ligg på 2-3g x kv protein och 0,5-1g x kv fett. Resten kolhydrat.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Jishuku
2014-05-20, 12:43
Såklart kan du ha sabbat din ämnesomsättning en del.. det bästa för att få igång den igen är att sakta men säkert äta mer, samt träna regelbundet. Inte lasta på för mycket på tallriken då du antagligen skulle lägga på dig fett ganska lätt just nu. Din glukostolerans kan också vara nedsatt pga. ditt låga kolhydratsintag under en längre tid.

Rekommenderar att du tittar på den här videon av Layne Norton. Han behandlar hur man kan återhämta sig från "metabolic damage", vilket är vad du pratar om.

QHHzie6XRGk

z_bumbi
2014-05-20, 13:12
Hur gammal är du, vad väger du och hur lång är du?

Magnetbiffen
2014-05-20, 20:12
Såklart kan du ha sabbat din ämnesomsättning en del.. det bästa för att få igång den igen är att sakta men säkert äta mer, samt träna regelbundet. Inte lasta på för mycket på tallriken då du antagligen skulle lägga på dig fett ganska lätt just nu. Din glukostolerans kan också vara nedsatt pga. ditt låga kolhydratsintag under en längre tid.

Rekommenderar att du tittar på den här videon av Layne Norton. Han behandlar hur man kan återhämta sig från "metabolic damage", vilket är vad du pratar om.

QHHzie6XRGk

Okej tack så mycket, får nog bli att öka kalorierna gradvis så det inte blir för mycket på en gång som sist. Tack för klippet ska titta på den!

Magnetbiffen
2014-05-20, 20:12
Hur gammal är du, vad väger du och hur lång är du?

19 bast 171cm 70kg

raddum
2014-05-20, 20:16
Layne överdriver nog aningen. Men ja öka på kalorierna, håller tummarna

z_bumbi
2014-05-20, 20:24
19 bast 171cm 70kg

Då skulle jag bara äta som vanligt igen. Att du går upp i vikt när du äter mer kolhydrater är helt normalt och inget att oroa sig för. Du kommer dessutom att gå upp lika mycket om du ökar i långsammare tempo men då drar du bara ut på det hela och kroppen får under tiden fortfarande inte energi nog för att träna och återhämta sig under tiden.
Om du tycker viktuppgången är jobbigt så kan du självklart köra det i långsammare tempo men även då gäller det att våga gå upp i vikt och du får färre positiva effekter träningsmässigt.

Metabolic damage är det nya modeordet bland fitnessbloggare men det saknar som jag förstår det en hel del vad gäller vetenskapligt underlag. Ffa på det sätt som det beskrivs på bloggarna.

Magnetbiffen
2014-05-20, 20:36
Då skulle jag bara äta som vanligt igen. Att du går upp i vikt när du äter mer kolhydrater är helt normalt och inget att oroa sig för. Du kommer dessutom att gå upp lika mycket om du ökar i långsammare tempo men då drar du bara ut på det hela och kroppen får under tiden fortfarande inte energi nog för att träna och återhämta sig under tiden.
Om du tycker viktuppgången är jobbigt så kan du självklart köra det i långsammare tempo men även då gäller det att våga gå upp i vikt och du får färre positiva effekter träningsmässigt.

Metabolic damage är det nya modeordet bland fitnessbloggare men det saknar som jag förstår det en hel del vad gäller vetenskapligt underlag. Ffa på det sätt som det beskrivs på bloggarna.

Yes tack så mycket för era svar, men grejen den är att det är så jävla tråkigt att gå upp nu inför sommaren!! även om det skulle va 100 gånger bättre och tänka långsiktigt så är det dessa hjärnspöken som kommer och förstör..