handdator

Visa fullständig version : Gainer 2 gånger om dagen till underviktig flickvän?


sumialic
2014-05-19, 15:32
Hej,

Min flickvän gjorde för en åtta månader sedan en gastric bypass och har nu kommit till en punkt där hon inte vill gå ner mer och där det rentav kan bli hälsofarligt om viktnedgången fortsätter i samma takt. Hon har dock väldigt svårt att få i sig tillräckligt med kalorier för att hålla vikten. Hon äter just nu mellan 700-900 kcal om dagen.

Först och främst tänkte jag höra hur det vore att dricka en gainer två gånger om dagen med lite tillsatt grädde i? Har för mig att maltodextrin inte ska vara någon höjdare att ta utanför träning p.g.a insulinpåslaget, men det kanske inte gör något när man tar det i en gainer? Har ni något tips på någon god gainer isf?

Tänkte även höra vad riskerna är om hon skulle fortsätta äta så lite som hon gör så att både hon och jag kan förstå allvaret i hur nödvändigt det är att få i sig tillräckligt med kalorier om dagen och inte fortsätta på 700-900. Hon väger för närvarande 61.5kg på 169 cm.

Tack på förhand :)

z_bumbi
2014-05-19, 15:35
Det där tar ni självklart med läkare och dietist som är insatta i fallet.

agazza
2014-05-19, 15:57
Definitivt läkare och dietist, ni kan få flytande mat från dessa håll med betydligt mycket bättre sammansättning än gainer.

Kommer några dumma förslag härifrån rekommenderar jag att du skippar dom.

Ozziking
2014-05-19, 18:12
Ni kommer säkert få recept på näringsdrycker eller dylikt om ni pratar med läkare.

Finns ju näringspuddingar också, riktigt goda om jag ska säga det :)

tips om ni får ND - Frys dem, sen tinar ni de lite lätt så det blir som krämig glass! Om det inte är för jobbigt att äta såklart.

R Scarpa27
2014-05-19, 19:42
hon har ju ingen allvarligt lågt vikt än iaf.

men att äta smått och ofta, med standard produkter, tugga nötter, inte snåla på såser, dricka mjölk osv osv... och öva upp ätandet går ju.

vill inte rekomendera något, har själv dratt 2 gainers per dag i tidigare dagar, funkade kanon för min del, men d l vet jag att jag även fick i mig tillräckligt av allt annat också.

vet ju inte vad hon äter osv....
700-900 kcal kan ju inte vara bra, och hon är väl mest trött antar jag, och pallar man ens träna på de kalorierna?

sarajohanna
2014-05-21, 08:53
hon har ju ingen allvarligt lågt vikt än iaf.

men att äta smått och ofta, med standard produkter, tugga nötter, inte snåla på såser, dricka mjölk osv osv... och öva upp ätandet går ju.

vill inte rekomendera något, har själv dratt 2 gainers per dag i tidigare dagar, funkade kanon för min del, men d l vet jag att jag även fick i mig tillräckligt av allt annat också.

vet ju inte vad hon äter osv....
700-900 kcal kan ju inte vara bra, och hon är väl mest trött antar jag, och pallar man ens träna på de kalorierna?

Det är jag som är den omtalade flickvännen. Har börjat med standardprodukter och "unnar" mig ofta grejer. Går dock ner i vikt ändå.

Har en önskan om att bygga muskler och tona till kroppen, men som det är nu så orkar jag inte. Och för att bygga så måste jag få i mig ett överskott av kalorier (vilket inte sker)...

King Grub
2014-05-21, 08:57
Det är inget problem i sig, men eftersom det handlar om effekterna av ett medicinskt ingrepp bör du först diskutera saken med din läkare och dietist.

sarajohanna
2014-05-21, 09:29
Det är inget problem i sig, men eftersom det handlar om effekterna av ett medicinskt ingrepp bör du först diskutera saken med din läkare och dietist.

Tack för svar! Jag väntar på en läkartid.

Som sagt ingen fara ännu, men tappar fortfarande 5-8 kg i månaden. :(

z_bumbi
2014-05-22, 12:07
För de som inte har fattat vad tråden handlar om och vad det kan innebära för problem kommer ett vänligt tips: Ge inte råd eller skriv kommentarer i trådar som ni inte har en aning om vad det hela handlar om.