handdator

Visa fullständig version : Träna varje dag eller inte.


Ingemansson
2014-05-19, 08:05
Senaste året har jag i princip tränat 7 dagar i veckan med ett rullande pull-push-legs schema, gainzen har absolut kommit men jag har länge funderat på att byta schema till ex. Tri-Phase just för att jag aldrig testat att periodisera. Dock så innebär ju detta att jag inte kommer träna lika ofta, Tri-Phase är ju bara 4 pass per vecka..

Jag känner att jag vill träna så ofta jag bara kan och de flesta scheman som jag hittar innebär en massa vilodagar och det enda schema som inte innehåller några vilodagar är mitt egna schema.

Är det jag som underskattar vila och kanske borde börja köra 4 pass i veckan istället för att endast ta vilodagar när man inte mår bra/har förhinder?

Det kan ju omöjligt bara vara jag som ställs inför detta dilemma!

nippman
2014-05-19, 08:08
Kör som du vill, så att det passar din livsstil, jag kör 4 styrkepass i veckan, men är jag uttråkad så kan jag glida ner till gymmet o köra lite crosstrainer/stretch/kroppsbalans/köra nått tungt set i nån muskel som jag tycker släpar efter etc... du måste ju inte gå till gymmet och kriga för kung & fosterland varje pass, utan bara gå ner för att ha kul / göra någonting annat. och som sagt vila när du känner dig sliten

cero
2014-05-19, 09:30
Hur länge har du tränat? Och hur långt har du kommit i din utveckling?

Att träna 7 dagar i veckan om man inte är på elitnivå är sällan vettigt, men det beror ju helt på hur upplägget ser ut. Tänk också på att motivationen ska hålla långsiktigt. De som vill "träna så mycket som möjligt" orkar ofta bara göra det i några månader. Balans i livet är viktigt. För de flesta är 2-4 pass per vecka lagom.

Testarozza
2014-05-19, 10:31
Hur länge har du tränat? Och hur långt har du kommit i din utveckling?

Att träna 7 dagar i veckan om man inte är på elitnivå är sällan vettigt, men det beror ju helt på hur upplägget ser ut. Tänk också på att motivationen ska hålla långsiktigt. De som vill "träna så mycket som möjligt" orkar ofta bara göra det i några månader. Balans i livet är viktigt. För de flesta är 2-4 pass per vecka lagom.


Varför inte vettigt?

Ingemansson
2014-05-19, 10:42
Hur länge har du tränat? Och hur långt har du kommit i din utveckling?

Att träna 7 dagar i veckan om man inte är på elitnivå är sällan vettigt, men det beror ju helt på hur upplägget ser ut. Tänk också på att motivationen ska hålla långsiktigt. De som vill "träna så mycket som möjligt" orkar ofta bara göra det i några månader. Balans i livet är viktigt. För de flesta är 2-4 pass per vecka lagom.

Jag har gymmat i cirka 5 år varav de senast ungefär 2 åren lite mer seriöst.

Lite stats

Mark: 202,5 kg
Knäböj: 140 kg atg
Bänk: 137,5 kg
Kroppsvikt: 85 kg, 186 cm lång

Mitt mål med träningen är att må bra och få en snygg jävla kropp!

Alltså, tror ni att jag kommer bygga mera muskler av att lägga in flera vilodagar men köra på ett beprövat schema med ordentlig periodisering eller ska jag fortsätta träna mina 7 dagar i veckan och försöka hitta på en egen periodisering av mitt pull/push/legs schema?

Mats J
2014-05-19, 10:42
Nej, tror att 3-5 pass veckan är max för optimala resultat

cero
2014-05-19, 10:43
Varför inte vettigt?

Det blir för mycket träning för de flesta. Speciellt om man hoppar på något 7-dagarsprogram som är till för atleter på elitnivå. Men givetvis kan man träna så ofta om man anpassar volym och intensitet.

Alltså, tror ni att jag kommer bygga mera muskler av att lägga in flera vilodagar men köra på ett beprövat schema med ordentlig periodisering eller ska jag fortsätta träna mina 7 dagar i veckan och försöka hitta på en egen periodisering av mitt pull/push/legs schema?

Helt omöjligt att svara på då vi inte vet hur du tränar, men en bra tumregel är att välja ett färdigt program som är anpassat efter sin nivå istället för att göra ett eget.

cero
2014-05-19, 10:48
Knäböj: 140 kg atg
Bänk: 137,5 kg

Tränar du ben öht? Om alla 7 dagar är överkropp så är det garanterat för mycket träning...

Pzorz
2014-05-19, 10:52
Sluta dryga. 140 i djupa böjar är det inte många som tar om man inte tränar ben.

eminzouk
2014-05-19, 10:55
Om du är ute efter optimala resultat, underskatta inte vilan.
Om du mår bra av att träna 7 dagar i veckan kan ju dock det väga tyngre. Beror ju mycket på intensiteten i dessa 7 pass också givetvis.

Ingemansson
2014-05-19, 10:56
Tränar du ben öht? Om alla 7 dagar är överkropp så är det garanterat för mycket träning...

Det gör jag helt klart, as said, pull/push/legs. Dock så har jag inte kunnat köra knäböj de senaste 5 månaderna pga knäskada (som inte kom från gymmet).

När det kommer till legs dagen har jag kört rehab/lättare ben träning + ett ordentligt bål pass.

cero
2014-05-19, 11:03
Då förstår jag. Blev lite förvånad över att du tog lika mycket i bänk som i böj, men det jämnar ut sig.

Hur ser dina pass ut?

Ingemansson
2014-05-19, 11:13
Detta är mitt schema, dock så är det inte hugget i sten, kör jag ex. tung bänk pass 1 brukar jag ta det lite lugnare pass 4 när det är dags för bänk igen, då kanske jag kör kanske tunga flyes istället.

Pass 1
Bänkpress
Hantelpress
Dips
Pushdowns
Militärpress (ev)
Sidolyft
Kuffarna!

Pass 2
Marklyft
Chins
Sittande rodd
Baksida axlar
Scottcurl, hantel
Stångcurl

Pass 3
Knäböj
Benspark
Liggande bencurl
Vader
Mage

lillmesen
2014-05-19, 13:09
att skriva vilka övningar man kör säger ju inte så mycket, du kan köra 20set per övning eller 1 om man bara skriver ut det sådär

Adrianite
2014-05-19, 15:28
Själv inledde jag med 3 dagar i veckan i augusti 2010. Höjde intensitet, frekvens och volym i varv och ökade andelen pass till 6 dagar i veckan för 1-2 år sedan nu och det fungerar bra.

Nu på senare tid även lagt in 10min högintensiv intervallträning i slutet av varje pass.

Körde dock mer högintensivt förr, kör sedan Mars i år enligt nedanstående 5x5-schema, och varierat under åren med alltifrån 5x7, 8x4, 10x3 till Pyramidsets, beroende på målsättning:

Måndag: Rygg + 10min HIIT
Tisdag: Triceps + 10min HIIT
Onsdag: Mage+ 10min HIIT
Torsdag: Ben + 10min HIIT
Fredag: Bröst + 10min HIIT
Lördag: Vila
Söndag: Axlar

Min generella rekommendation för samtliga vore att inleda sin styrketräning med 3 pass i veckan, det räcker dessutom väl för massiva ökningar för nybörjare, därefter gradvis ökning av frekvens till du uppnått önskat antal träningspass. Sedan kan du fokusera på intensitet och volym i dina pass, och anpassa utformningen av ditt schema därefter för att undvika överbelastning och utmattning, t.ex. en muskelgrupp per pass.

Ingen idé att inleda ett 6-dagarsschema med halvkropp varannat pass i början om du känner att du är en person med bristande motivation och självdisciplin, och speciellt inte innan man är tillräckligt van vid övningar och trygg i sin kropp för att kunna känna av tecken på utbrändhet alt. riskera skador och sjukdom.

För din del verkar det som att du är van och rutinerad, därför inga problem av personlig erfarenhet att köra på 6 dagar i veckan, eller 7 om du nu känner för det.

andeem
2014-05-19, 16:00
13 pass i veckan. (http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/max_out_on_squats_every_day)

Dezen
2014-05-19, 16:06
Är det sämre återhämtning om man kör 6-7 dagar i veckan, även om man delar upp kroppen så att varje muskel får lika mycket vila som om man hade kört 3 helkroppspass i veckan?

Ingemansson
2014-05-19, 16:13
att skriva vilka övningar man kör säger ju inte så mycket, du kan köra 20set per övning eller 1 om man bara skriver ut det sådär

Det har du helt rätt i!

Det är väldigt sällan jag kör "lätta" pass, det brukar sluta med 3 set i de flesta övningar, ibland tungt - 3-4 reps ibland inte lika tungt - 8-12 reps.

Är även ett stort fan av både superset och dropset så det trillar nästan in varje pass.

z_bumbi
2014-05-19, 16:16
Är det sämre återhämtning om man kör 6-7 dagar i veckan, även om man delar upp kroppen så att varje muskel får lika mycket vila som om man hade kört 3 helkroppspass i veckan?

Vissa leder, senor etc belastas i stort sätt varje pass och de kan tjäna på att få vila längre perioder mellan större belastningar. Musklerna blir däremot antagligen bättre återhämtade om du kör exakt samma progression och intensitet, dels tränas de aldrig trötta på samma sätt och dels så kan kroppen koncentrera sig på en del i taget.
Mentalt så beror det på hur man är som person.

Jag ser inget konstigt i att man under en period ökar antalet pass just genom att dela upp existerande pass i mindre men om man tänker göra det är det viktigare att man har koll på träningsvolymen. Kör man tre/fyra gånger i veckan så blir det för de flesta självreglerande hur mycket man kör men med flera träningspass är det lätt hänt att volymen ökar eftersom man inte känner att man gjort så mycket. Håller man däremot koll på det och ökar antalet träningsdagar gradvis så ser jag inget riktigt problem utom att det för de flesta tar alldeles för mycket tid.

Dezen
2014-05-19, 23:46
Vissa leder, senor etc belastas i stort sätt varje pass och de kan tjäna på att få vila längre perioder mellan större belastningar. Musklerna blir däremot antagligen bättre återhämtade om du kör exakt samma progression och intensitet, dels tränas de aldrig trötta på samma sätt och dels så kan kroppen koncentrera sig på en del i taget.
Mentalt så beror det på hur man är som person.

Jag ser inget konstigt i att man under en period ökar antalet pass just genom att dela upp existerande pass i mindre men om man tänker göra det är det viktigare att man har koll på träningsvolymen. Kör man tre/fyra gånger i veckan så blir det för de flesta självreglerande hur mycket man kör men med flera träningspass är det lätt hänt att volymen ökar eftersom man inte känner att man gjort så mycket. Håller man däremot koll på det och ökar antalet träningsdagar gradvis så ser jag inget riktigt problem utom att det för de flesta tar alldeles för mycket tid.

Tackar för svaret. Då är det ungefär som jag har tänkt redan, skönt att få det bekräftat. :)

Ingemansson
2014-05-20, 06:58
Vissa leder, senor etc belastas i stort sätt varje pass och de kan tjäna på att få vila längre perioder mellan större belastningar. Musklerna blir däremot antagligen bättre återhämtade om du kör exakt samma progression och intensitet, dels tränas de aldrig trötta på samma sätt och dels så kan kroppen koncentrera sig på en del i taget.
Mentalt så beror det på hur man är som person.

Jag ser inget konstigt i att man under en period ökar antalet pass just genom att dela upp existerande pass i mindre men om man tänker göra det är det viktigare att man har koll på träningsvolymen. Kör man tre/fyra gånger i veckan så blir det för de flesta självreglerande hur mycket man kör men med flera träningspass är det lätt hänt att volymen ökar eftersom man inte känner att man gjort så mycket. Håller man däremot koll på det och ökar antalet träningsdagar gradvis så ser jag inget riktigt problem utom att det för de flesta tar alldeles för mycket tid.

Det låter bra det, jag ska helt enkelt ta och fundera till lite över volymen och sen tänker jag fortsätta försöka träna 7 dagar i veckan *cupid*

cero
2014-05-20, 08:47
Det låter bra det, jag ska helt enkelt ta och fundera till lite över volymen och sen tänker jag fortsätta försöka träna 7 dagar i veckan *cupid*

Titta på ett färdigt program och använd det som mall för hur mycket volym du ska ha.