handdator

Visa fullständig version : Skadebenägenhet under deff


DynamitDaniel
2014-05-18, 22:53
Hej.
Är ganska ny inom kroppsbyggandet men hyfsat väl påläst och har hittills nått de resultat jag strävat efter. Men har på senare tid råkat ut för trassel.
Jag började träna seriöst i september, käkade lätt överskott och lade på mig både muskler och fett, precis som beräknat. Ökade vikter succesivt, fokus på basövningar och jämn fördelning av kroppen. Inte mycket kardio. Kosten kan vi sammanfatta som "bra mat", lax, kyckling, ris, pasta och musli och whey. ca 2g protein/kg och dag. Alkohol dricker jag inte.
Påbörjade deff första april med ett minus på 500 - 1000 kcal/dag. I början gick det lysande. Efter ett tag började dock gamla skador göra sig gällande.
- ryggskott, vila hjälpte dåligt men med voltaren (som jag helst inte tar) fixade det sig.
- Gammal handledsskada. Vila... *suck*
- En gammal muskelbristning i underarmen började jävlas... vila.

Kroppens budskap är ju inte svårt att fatta... ÄT MER!
Jag är 45 bast och har ett fysiskt tungt arbete (bergarbetare) så jag bränner ganska mycket i min grundförbränning. 3500 är balans när jag arbetar och då är jag 176cm, 72kg off. just nu väger jag 65 och allt återstående fett sitter runt magen... hade vart så jäkla kul att bli av med det *gah!* . Skall nämnas att jag gått ner något i muskelmassa oxå då det är grymt svårt att beräkna kosten mellan arbetande och lediga veckor då jag ligger på ca 2400 i balans.
Det var lite bakgrund... Nu frågan.

Har jag missat något? Är det någon brist som kan förorsaka den ökade skadebenägenheten? Något mineral jag behöver mer av?

Alla tips och råd är välkomna... (utom dem som antyder att åldern medför begränsningar) *cry*

/Daniel

AronP
2014-05-19, 08:39
Underskott gör oss mer skadebenägna rent allmänt. Hur ser fettmängden ut?

Shqypnia
2014-05-19, 09:25
Du är kanske inne på spåret själv. Får du i dig tillräckligt med t.ex. vitaminer?
En varierad kost är antagligen extra viktigt när man ligger på underskott, speciellt om man är "benägen" att lätt råka ut för skador.

Du kan ju testa och öka intaget lite och ligga på ett lägre underskott. Viktnedgången kommer gå mer sakta, men överlag mycket snabbare om du skadar dig och får skippa träningen helt.

z_bumbi
2014-05-19, 10:19
Man blir antagligen känsligare för skador på underskott men du har tränat så pass länge att jag gissar att du är uppe på vikter där du måste börja tänka på hur du tränar och inte bara fortsätta lägga på mer vikt och nöta på. Att du ligger på underskott gör bara att kroppen reagerar aningen tidigare.

Om det är något från kosten så skulle jag gissa på att du saknar fett då inget av de livsmedel du beskriver innehåller fett i några mängder värda att nämna.