handdator

Visa fullständig version : Goodmornings


Kedaran
2014-05-18, 19:42
Hur ersätter man denna övning?

Viktade ryggresningar? Raka marklyft?

mycketbrännvin
2014-05-18, 19:45
raka marklyft är nog det bästa alternativet

pezrulezhaakon
2014-05-18, 20:00
Hur ersätter man denna övning?

Viktade ryggresningar? Raka marklyft?

Beror på vilken effekt du vill ha.
Både ryggresningar och raka marklyft kan vara fullgoda ersättare.

arthax
2014-05-18, 20:05
Beror på vilken effekt du vill ha.
Både ryggresningar och raka marklyft kan vara fullgoda ersättare.

Finns det en eller flera eftersträvande effekter? Har du lust att lista den (dem?), samt utförande för bäst effekt.

Kedaran
2014-05-18, 20:06
Beror på vilken effekt du vill ha.
Både ryggresningar och raka marklyft kan vara fullgoda ersättare.

Finns med som övning i sheiko och jag får inte kläm på den. Det känns som att jag belastar fel muskler.

Tycker personligen att raka marklyft känns bättre men en variation kanske inte är fel

Tobbey
2014-05-18, 20:13
Lätt böj i knäna och tryck rumpan bakåt tills det tar stopp, så utför jag mina good-mornings, om det är ett teknikproblem du har. Ryggresning skulle jag personligen ersätta GM's med.

Edit: Kanske rumänska mark skulle funka också.

lillmesen
2014-05-18, 20:21
Jag skulle köra Rumänska mark

Kedaran
2014-05-18, 22:34
Lätt böj i knäna och tryck rumpan bakåt tills det tar stopp, så utför jag mina good-mornings, om det är ett teknikproblem du har. Ryggresning skulle jag personligen ersätta GM's med.

Edit: Kanske rumänska mark skulle funka också.


Höftbred med fötterna?

Ett Orm
2014-05-18, 23:17
Hur ersätter man denna övning?

Viktade ryggresningar? Raka marklyft?

Båda är ett säkert kort.

pezrulezhaakon
2014-05-18, 23:40
Finns det en eller flera eftersträvande effekter? Har du lust att lista den (dem?), samt utförande för bäst effekt.

Ja det finns många olika effekter av båda varianterna, samt att man kan variera och kombinera dem på många sätt.
Om det är eftersträvansvärda effekter får utövaren avgöra.

Att lista de olika effekterna tar en hel del tid, och gör sig inte i text. Men förenklat sagt finns det skillnader i belastningskurvor, belastningsriktningar, vilka muskler som engageras utöver målmusklerna, och hur mycket de engageras, krav på stabilisering, mm.

pezrulezhaakon
2014-05-18, 23:43
Finns med som övning i sheiko och jag får inte kläm på den. Det känns som att jag belastar fel muskler.

Tycker personligen att raka marklyft känns bättre men en variation kanske inte är fel

Det är oftast en brist i utförandet om det inte känns bra. Man är ovan vid övningen.

anvihl
2014-05-19, 06:51
Hur ersätter man denna övning?

Viktade ryggresningar? Raka marklyft?

Viktade ryggresningar hade jag kört. Det är ju fastspända goodmornings där du inte kan fuska på samma sätt. Men ge goodmornings en ärlig chans, lär man sig tekniken är det en riktigt bra övning.

Kedaran
2014-05-19, 07:22
Det är oftast en brist i utförandet om det inte känns bra. Man är ovan vid övningen.

Ja, felet ligger garanterat i att jag knappt gjort övningen och är orolig att göra fel.

Viktade ryggresningar hade jag kört. Det är ju fastspända goodmornings där du inte kan fuska på samma sätt. Men ge goodmornings en ärlig chans, lär man sig tekniken är det en riktigt bra övning.

Får väl kanske göra det, aldrig dumt att lära sig en till övning. Men då finns det två fullgoda alternativ också.

Tack för hjälpen!