handdator

Visa fullständig version : Musklerna krampar allt för enkelt.


cAase
2014-05-18, 14:38
Har haft dessa problem i många år. Kör jag t.ex. biceps, triceps eller undermar och sedan efter spänner dessa krampar de direkt. Här om dagen körde jag underarmar, skulle klia mig på bröstet och de krampade direkt, och detta hände inte under passet, utan 3 h senare. Samma sak med vader, redan under övningen känner jag att de är i riskzonen för att krampa. Värst är biceps, kör jag biceps och sedan vill spänna armen (ni vet när man flexar framför spegeln) krampar de direkt. Mina tår har också börjat krampa väldigt mycket på sistone. Magnesiumintaget ser bra ut, dock verkar kalium ligga lite i underkant. Förr trodde jag det berodde på att jag kanske hade tränat igenom dessa muskelgrupper med så hög volym att de på något sätt blivit skadade. Magen kan också krampa då och då. D-vitamin tar jag 2000UI de dagar jag inte tillbringar någon tid i solen. Saltar även måltiderna, inte mycket mer någon skvätt. Såhär ser mitt dagliga intag ut.

http://oi57.tinypic.com/9tjyn6.jpg

Bubblan84
2014-05-18, 14:43
Skulle nog testat att inta ännu mer magnesium och kalium ett tag (försiktig ökning av kalium). Kalcium är ju lite överdoserat och om jag inte har fel nu så har kalcium och magnesium en del med varandra att göra.

Alsor
2014-05-18, 15:02
Ät mer kalium/ta kaliumtillskott och drick mer vatten, hjälper alltid för mig om jag börjar krampa.

cAase
2014-05-18, 15:03
Skulle nog testat att inta ännu mer magnesium och kalium ett tag (försiktig ökning av kalium). Kalcium är ju lite överdoserat och om jag inte har fel nu så har kalcium och magnesium en del med varandra att göra.

Precis, tänkte testa höja kalium något försiktigt då jag läste att det ska kunna störa hjärtat på något sätt. Om det beror på ökningen av enbart kalium i sig, eller om det är någon ratio mellan kalcium/magnesium/kalium man inte vill överskrida.

Bubblan84
2014-05-18, 15:14
Precis, tänkte testa höja kalium något försiktigt då jag läste att det ska kunna störa hjärtat på något sätt. Om det beror på ökningen av enbart kalium i sig, eller om det är någon ratio mellan kalcium/magnesium/kalium man inte vill överskrida.

Ja, ökat kaliumintag sänker blodtrycket. Ju mer kalium ju lägre blodtryck, till slut hjärtstillestånd. Läste någonstans att det är kalium man använder för att stoppa hjärtat inför hjärtoperationer. Därav vill man inte överdosera det allt för hårt :)

cAase
2014-05-18, 15:36
Ja, ökat kaliumintag sänker blodtrycket. Ju mer kalium ju lägre blodtryck, till slut hjärtstillestånd. Läste någonstans att det är kalium man använder för att stoppa hjärtat inför hjärtoperationer. Därav vill man inte överdosera det allt för hårt :)

Intressant information. Frågan är om jag ska låta magnesiumintaget ligga som det ligger, då jag äter 600 g grönsaker om dagen, känns som det bör täcka magnesiumkravet, och endast lägga till lite kalium. Såg nu också att jag tog 100 g grönsaker för lite i beräkningen. Så de korrekta blir;

Kalium 3427.4mg 98%
Kalcium 1377.2mg 172%
Magnesium 415.4mg 119%

maqan
2014-05-18, 19:32
Avokado och banan är matvaror som är rika på kalium.

jego
2014-05-18, 19:49
http://www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/hyperkalemi-2/

anvihl
2014-05-19, 07:31
Avokado och banan är matvaror som är rika på kalium.

Japp och att äta potatis som huvudsaklig kolhydratskälla är nog det lättaste sättet att höja sitt kaliumintag. 500g är 380kcal och 2.34g kalium.

Juntaneinen
2014-05-19, 19:26
Precis, tänkte testa höja kalium något försiktigt då jag läste att det ska kunna störa hjärtat på något sätt. Om det beror på ökningen av enbart kalium i sig, eller om det är någon ratio mellan kalcium/magnesium/kalium man inte vill överskrida.

Det krävs typ 15-20 gram kalium/dag för att det ska vara farligt.