handdator

Visa fullständig version : Katabolik?


Dublin
2014-05-18, 11:18
Jag har inte tränat aktivt på 20 år. För något år sedan började jag promenera aktivt och göra armhävningar varje kväll. Jag började med tio och la till en varje dag. Kring 65 började jag få ont i axlarna, så nu håller jag mig på 50.

Jag tränade inte så mycket mer än så, men tänkte bli av med de där onödiga kilona kring magen så jag har druckit lite dietpulver samtidigt (ersatt ungefär en måltid om dagen). Sedan det senaste årsskiftet äter jag inte heller längre något rött kött.

Och det har fungerat bra, jag har tappat 10+ kg och har idag knappt något överskottsfett, inte som syns i varje fall. Känner mig friskare och piggare än någonsin.

För tre veckor sedan började jag springa lite smått, i snitt 5 km tre gånger i veckan.


Så långt är väl allt OK, men nu på sistone har det blivit märkbart svårare att orka med alla 50 armhävningar! Jag kan också tycka att jag mina arm- och bröstmuskler sett lite mindre ut i spegeln på sistone. Jag vill ju bli deffad, inte mager!

Så mina frågor: kan det hänga ihop med att jag börjat springa? Får jag för lite protein, särskilt som jag slutat äta kött? Hamnar min kropp i ett kataboliskt tillstånd efter löpningen som gnager på mina surt förvärvade muskler? Hänger det ihop med att den sista bilringen kring magen försvunnit och det inte finns något fettlager att ta från?

Och i så fall, är det någon som har några idéer på vad ska jag göra och vad ska jag undvika?

Prata med en PT? Byta diet-pulvret mot något proteinpulver? Läsa på bättre innan jag ställer korkade frågor på ett anonymt forum? ;)


Jag är för gammal för att ha några ambitioner utöver att hålla mig frisk och se bra ut utan kläder. Det vore iofs trevligt om man kunde få fram ett sexpack också, så ett det blir nog ett gymkort när hösten tar vid.

Bubblan84
2014-05-18, 11:20
Första tanken är att du kanske borde äta lite mer under en period? Du låg uppenbarligen på underskott redan innan du började springa och nu började du kapa ännu mer kalorier tack vare löpningen. Då underhudsfettet minskar så kan du bränna mindre och mindre fett innan kroppen börjar talla på musklerna. När du då börjar bränna ännu mer kalorier så kan det nog vara så att du börjar gå över den gränsen.

King Grub
2014-05-18, 11:23
Träning förbättrar proteinbalansen, inte tvärtom. Man förlorar inte muskler av att träna.

Däremot förbrukar du mer energi om du rör på dig mer, och ett energiunderskott kan innebära förlust av styrka tillsammans med viktnedgången det innebär. Du får ersätta den ökade energiåtgången om du inte vill fortsätta tappa vikt och därmed också kanske styrka.

Dublin
2014-05-18, 11:36
OK, tack King Grub och Bubblan84. Ni verkar överens: ökat energiintag. :)

Så bra kolhydrater snarare än protein?

King Grub
2014-05-18, 11:37
Beror på hur mycket du äter nu. Du kan inte få ett svar på "får jag för lite protein" utan att räkna ut hur mycket du får i dig nu och skriva det.

Dublin
2014-05-18, 11:52
Beror på hur mycket du äter nu. Du kan inte få ett svar på "får jag för lite protein" utan att räkna ut hur mycket du får i dig nu och skriva det.

Nej, det är jag med på.

Egentligen vill jag inte hålla på och mäta och räkna på vad jag äter. Det känns lite för... ambitiöst, fast kanske har jag fel? Jag äter så mycket jag vill även om jag väljer vad för saker jag stoppar i mig (och vad jag undviker) av flera skäl: hälsomässiga, etiska, smakmässiga – men att mäta mängder har jag inte gett mig in på.


Jag tyckte det var intressant att jag efter att under ett års tid ha gjort 50 armhävningar varje kväll, men efter att ha sprungit blott ett par veckor märker jag att armhävningarna blir svårare. Så det är därför jag frågar här, bland personer som har bättre koll än jag. :)

Kanske lika bra att göra någon slags näringsberäkning ändå.

Bubblan84
2014-05-18, 11:58
Egentligen behöver du inte räkna på det, går bra att bara äta som nu plus ett litet tillägg ett tag och se om det räcker. Gör det inte det kan man öka lite till. På så vis slipper man gnetandet med att mäta och räkna, något som känns överambitiöst på hobbynivå :)

Dublin
2014-05-18, 12:49
Egentligen behöver du inte räkna på det, går bra att bara äta som nu plus ett litet tillägg ett tag och se om det räcker.

Att slippa gnetande låter bra! :D Jag vill inte behöva räkna och mäta vad jag äter, jag tycker det är tråkigt nog att sköta bokföringen i mitt lilla företag. ;)

Jag vill/behöver inte heller gå ner mer i vikt, utan har kommit till vändningen där jag gärna hade lagt på mig lite mer muskler. Och att springa lite lagom (dvs 3x5km/vecka i mitt fall) torde vara ett bra sätt att hålla en hälsosamt sund, medelålders grundfysik. :)


Så: energibehovet är fortsatt högt/högre så länge jag springer.

Ett bra sätt att få i mig mer energi är kanske att byta min dagliga måltidsersättning (typ Fairing Complete Diet / Meal PRO) mot en mer proteinrik gainer (typ Fairing Gainer+ / Gainer PRO) efter löpning?

Jag tänkte utvärdera genom att köra vidare med mina armhäv på kvällen och om jag börjar orka göra mina 50 som vanligt (utan att krokna helt vid 40 som idag) så fortsätter jag in genom dörren till gymmet.


Det kan verka som att jag bara tänker högt, men jag lyssnar och lär; alla kommentarer är välkomna! :)

Kischen
2014-05-19, 08:54
Om du gör dina armhävningar varje kväll så kanske du ska låta bli en kväll och se om det känns bättre dagen efter. Skaffa kort på gym och få lite mer varierad träning?

Rawrx
2014-05-19, 11:06
Jag tyckte det var intressant att jag efter att under ett års tid ha gjort 50 armhävningar varje kväll, men efter att ha sprungit blott ett par veckor märker jag att armhävningarna blir svårare. Så det är därför jag frågar här, bland personer som har bättre koll än jag. :)

Ett enkelt experiment vore att lassa i dig lite extra kolhydrater någon dag och se om du får mer ork i armhävningarna. Min egna erfarenhet av att få i mig för lite kolhydrater dagar jag tränar är att jag kan bli akut 20% svagare och knappt orka någonting. Paniken är nära eftersom det känns som att musklerna emigrerat till sydafrika.

Dublin
2014-05-19, 18:33
Två enkla experiment, tack för idéerna Kischen och Rawrx!

Att göra en paus i armhävningarna har jag ju faktiskt gjort innan; exempelvis de gånger jag varit på krogen så har jag inte känt för att trycka näsan i mattan när jag kommit hem. Armhäven blir enklare dagen efter, så en vilopaus är nyttig, men skillnaden jag upplever nu är större - jag känner mig svagare i musklerna. (Fast tider och sträckor på löpningen blir gradvis bättre.)

Jag ska absolut testa att äta en massa kolhydrater någon dag för att försöka se skillnaden. Den senaste veckan har varit väldigt "renlärig"; när barnen är hos sin mamma är det enkelt att hoppa över pastan. :)