handdator

Visa fullständig version : Vegeterianer-bodybuilder


Batistuta
2014-05-17, 23:49
Finnes det noen kjente bodybuildere som ikke spiser kjøtt? Hva er deres tanker om dette i forhold til protein,muskelbygging?

Sverker
2014-05-18, 06:38
Bill Pearl, från tiden före Pumping Iron.

Andreas Carling som ett annat exempel. Du får söka.

Hemi
2014-05-18, 07:46
Jack Lalanne var vegan i många år vad jag vet och vegetarian av något slag en annan period. Han kunde väl kallas byggare i sin ungdom, såg bra ut tills han dog.

Batistuta
2014-05-18, 09:44
Takk:)

Sniggel
2014-05-18, 11:07
Var det inte Allan som påstod att Cahling "fuskade" :p (rostbiff)

cero
2014-05-18, 13:09
Menar du vegetarianer som inte äter kött, eller veganer som inte äter några animaliska produkter (mejeri osv)?

Sniggel
2014-05-18, 13:15
"Inte äter kött" antar jag innebär att mjölk o ägg går bra. Nu är jag inte en sådan person men om jag vore så hade jag inte sett några problem med det. Ägg och mjölkprodukter innehåller fullvärdigt protein och har förmodligen något bättre biologiskt värde dessutom. Nackdelen skulle isåfall vara att ägg och ost har en del fett i sig, vilket ökar kalorimängden och kan i vissa fall göra det svårare att deffa. Men det finns ju förstås kvarg och äggvitor.

cero
2014-05-18, 13:18
Sniggel: Ja, precis. Sedan kan man ju även kombinera aminosyror från källor som inte är animaliska och på så sätt få fullvärdigt protein. Kräver dock lite mer tanke än att bara kasta i sig en fet stek.

Batistuta
2014-05-18, 15:53
Tenkte egentlig på Rich Roll når jeg spurte. Han spiser jo ikke melkeprodukter, men bare plantebasert. Casein er vel ikke det beste for kroppen våres?

Sverker
2014-05-18, 16:58
Klart att kasein är bra för oss som inte är allergiska mot mjölk.
Ren mjölk, syrad som yoghurt eller som ost. Har varit stapelföda hos oss sedan vi tog hand om de första urkorna.

cero
2014-05-18, 19:00
Tenkte egentlig på Rich Roll når jeg spurte. Han spiser jo ikke melkeprodukter, men bare plantebasert.

Då kan du som sagt kombinera olika källor av icke-animaliska produkter för att få i dig rätt aminosyror. Exakt vilka kombinationer som blir till fullvärdigt protein kan jag dock inte på rak arm. Du kan säkert hitta det om du söker lite.

King Grub
2014-05-18, 19:21
Det råder delade meningar om huruvida kaseinprotein är bra för oss. Det är ett utmärkt protein, men till skillnad från det andra mjölkproteinet - vassle - finns det möjliga kopplingar till negativa hälsoeffekter som ökad risk för diabetes och även ökad cancerpåverkan.

Sverker
2014-05-18, 19:28
http://www.arlafoodservice.se/utbildning/ostguiden/ostfakta/ostkonsumtion/

=> De som äter mest äter ca 65 gram ost varje dag. Det är en halvliter mjölk. Ser mörkt ut för oss européer:(.

cero
2014-05-18, 20:49
http://www.arlafoodservice.se/utbildning/ostguiden/ostfakta/ostkonsumtion/

=> De som äter mest äter ca 65 gram ost varje dag. Det är en halvliter mjölk. Ser mörkt ut för oss européer:(.

Värt att dö för helt klart.

R Scarpa27
2014-05-18, 21:34
Värt att dö för helt klart.

lätt.
då drar jag hellre ner på mjölken. (mjölkdryck)

ost är gudagåva.

Sniggel
2014-05-19, 19:26
Trots att man skurit ner en hel del på mjölkprodukter ligger man nog däromkring (65g/dag) eller högre. Som mest åt man bisarra mängder som 400g ost i en måltid "varannan dag" ("5 mackor"). Lägg till kvarg-,kaseinprotein- och mjölkkonsumtion så var snittet långt högre.
Nåja, värt det oavsett (min nuvarande konsumtion). Har så många andra bra livsstilsfaktorer som lär kompensera. Säg den individ som är helt fri från "riskabel livstilsfaktor".