handdator

Visa fullständig version : Hjälp för "sura" överansträngda muskler


messier11
2014-05-17, 16:49
Finns det något att rekommendera till att påskynda återhämtningen av muskler som är överansträngda eller hålla svaga punkter på rätt sida om gränsen?
Magnesium, Beta-alanin??

Sverker
2014-05-17, 17:32
Snabba kolhydrater och snabbt protein.

Sheogorath
2014-05-17, 17:41
Och aktiv vila, d.v.s. har rörelse i muskulaturen du vill återhämta, kontinuerligt, men utan att trötta den.

Fugly
2014-05-17, 18:12
Och aktiv vila, d.v.s. har rörelse i muskulaturen du vill återhämta, kontinuerligt, men utan att trötta den.

Jag kan tänka mig att promenader skulle fungera för benen/ländrygg, men hur skulle man aktivt vila t.ex. bröst/armar?

Notten
2014-05-17, 18:41
Jag kan tänka mig att promenader skulle fungera för benen/ländrygg, men hur skulle man aktivt vila t.ex. bröst/armar?

Ett lugnt pass bröstsim kanske kunde vara något? Fast det blir lite mer av ett "projekt" av det i jämförelse med att sticka på en promenad...

Sheogorath
2014-05-17, 18:41
Jag kan tänka mig att promenader skulle fungera för benen/ländrygg, men hur skulle man aktivt vila t.ex. bröst/armar?

Istället för att slösurfa på Kolo så kan man diska, tvätta, städa, skura fönster, åka och handla/bära kassar. Du fattar. :)

BobaFett
2014-05-17, 20:41
Finns det något att rekommendera till att påskynda återhämtningen av muskler som är överansträngda eller hålla svaga punkter på rätt sida om gränsen?
Magnesium, Beta-alanin??

Du kan ta HMB så bryts de inte ner lika mycket från första början.

Vad menar du med överansträngda? Träningsvärk?

Sohlsken
2014-05-17, 20:46
Jag brukar köra på ibuprofen. Är det dåligt?

vicarious
2014-05-17, 21:06
Jag brukar köra på ibuprofen. Är det dåligt?

Ibuprofen är en NSAID och de har en nedsättande effekt på proteinsyntesen. Använd sökfunktionen :)

Sohlsken
2014-05-17, 21:18
:cool: tack. Ska göra det nästa gång.

messier11
2014-05-17, 21:25
Du kan ta HMB så bryts de inte ner lika mycket från första början.

Vad menar du med överansträngda? Träningsvärk?
Nej övertränade, slutkörda..
Jag fattar ju att man måste vila men tänkte ju mer på förslag som kan hjälpa lite på traven.

Är något skeptisk till att diklofenak och naproxen egentligen hjälper att återta kommandot över återhämtningen(se länk)
Har en axel,skuldra,lats som spökat några veckor nu och jag är sjukskriven nästa vecka så jag tänkte ju försöka maxa återhämtningen under den tiden.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=212379

Sverker
2014-05-18, 06:42
Låter som en bra tillfälle att vila ut från träningen.

messier11
2014-05-18, 09:52
Låter som en bra tillfälle att vila ut från träningen.

jo jag hade nog tränat lite för ofta om än inte överdrivet hårt i kombination med ett statiskt jobb.

Nu joggar jag bara lite plus lite situps och ryggresningar, kommer även att köra lättare rotationsövningar med gummiband(har köpt in det lättaste therabandet) men jag känner redan att det inte släpper av i tillräcklig takt då jag aft känningar ibland som brukar släppa av lite fortare med ett träningsuppehåll.

Man drömmer ju om ett trick att få en enorm blodcirkulation :d