handdator

Visa fullständig version : Minst antal träningstillfällen per vecka och ändå få den kropp man vill ha?


Musklegubbe
2014-05-17, 15:14
Hellu Folket!

Om man nu får en tajt dagsschema (som jag kanske kommer att få frammöver) och kanske inte hinner med att gymma. Hur få gånger i veckan kan man gymma och ändå få denna välbyggda kropp som jag längtar efter i slutänden? Fick höra att det kan funka med endast 3 gånger i veckan, men då får man allt se till att köra intensiv träning för att hinna med alla muskelgrupper.:P

Bubblan84
2014-05-17, 15:17
3 ggr ska gå jättebra, helkropp och basövningar så behöver det inte ta så lång tid heller.

Dewon
2014-05-17, 15:17
Det räcker att träna varje muskelgrupp en gång i veckan och få bra resultat, fokusera inte på hur många gånger i veckan du kör utan fokusera på att köra igenom hela kroppen bara.

Rawrx
2014-05-17, 16:45
Fick höra att det kan funka med endast 3 gånger i veckan, men då får man allt se till att köra intensiv träning för att hinna med alla muskelgrupper.:P

Väldigt sällan jag tränar oftare än 2-3 gånger i veckan, men resultaten har inte uteblivit för det. Har aldrig gillat att smådutta heller så det blir helkroppspass för det mesta.

Orkar man inte precisionsplanera träningen så är ett tips att alltid välja 2 basövningar (efter behag vilka) att börja med, och sedan bara arbeta dig neråt med roddar och chins och curls och allt annat som känns viktigt.

Basövningarna gör ju att man får med en hel del, och att man kan köra ordentligt varje gång.

vicarious
2014-05-17, 17:05
1-3ggr per vecka räcker. Träna smart och målmedvetet.

z_bumbi
2014-05-17, 18:12
Vilken är din målbild och hur långt ifrån den är du idag?

BobaFett
2014-05-17, 20:08
Hellu Folket!

Om man nu får en tajt dagsschema (som jag kanske kommer att få frammöver) och kanske inte hinner med att gymma. Hur få gånger i veckan kan man gymma och ändå få denna välbyggda kropp som jag längtar efter i slutänden? Fick höra att det kan funka med endast 3 gånger i veckan, men då får man allt se till att köra intensiv träning för att hinna med alla muskelgrupper.:P

3 gånger i veckan är optimalt om du gör på rätt sätt.

3 helkroppspass där du byter repsintervall varje pass är nog det bästa du kan göra.

AngoraIHS
2014-05-17, 20:51
Väldigt sällan jag tränar oftare än 2-3 gånger i veckan, men resultaten har inte uteblivit för det. Har aldrig gillat att smådutta heller så det blir helkroppspass för det mesta.


Funkar nog finfint för att få en schysst vältränad kropp. Enda problemet sett på väldigt lång tid är väl att vissa muskelgrupper antagligen kommer halka efter och att man inte riktigt har tid att rätta till det. eller?

Ministry
2014-05-18, 08:31
Kolla denna snubbe som verkligen kör lågfrekvent men ack så hårt.
Schyssta resultat med tanke på investerad tid i gymmet.

https://www.youtube.com/user/bastionhead

z_bumbi
2014-05-18, 09:07
Enda problemet sett på väldigt lång tid är väl att vissa muskelgrupper antagligen kommer halka efter och att man inte riktigt har tid att rätta till det. eller?

Det är ju bara att justera programmet efter hur man utvecklas.

CalleP
2014-05-18, 10:15
Funkar nog finfint för att få en schysst vältränad kropp. Enda problemet sett på väldigt lång tid är väl att vissa muskelgrupper antagligen kommer halka efter och att man inte riktigt har tid att rätta till det. eller?

Om du kör helkropp så är det bara att köra det du vill prioritera först i passet så är det lugnt.

Musklegubbe
2014-05-18, 10:36
Vilken är din målbild och hur långt ifrån den är du idag?

Jag har ingen helkroppsbild på mig men om du tänker dig en person som har ändå lite lagom med muskler i nuet (jag kanske ska ta en bild på mig men jag gillar egentligen inte att visa upp min bleka småpluffsiga kropp med inkluderad ölmage, speciellt på nätet som jag har full av komplex av) men denna bild på denna kändis som alla borde se vem det är, är mitt drömmål och jag är 45 år. Men att dessutom vara såpass deffad så får vi se vad jag pallar med.

AngoraIHS
2014-05-18, 11:06
Kolla denna snubbe som verkligen kör lågfrekvent men ack så hårt.
Schyssta resultat med tanke på investerad tid i gymmet.

https://www.youtube.com/user/bastionhead

hur ofta tränar den killen?

Bryggan
2014-05-18, 14:58
Väldigt spretiga svar här tycker jag. Kan man få be om ett enkelt svar på: Räcker det att träna varje muskel 1 ggn i veckan?

3 helkroppspass i veckan är ju ändå samma muskler 3 ggr i veckan...tacka fasen för att man växer då! Själv kör jag tre-split med 1. rygg/axlar/biceps, 2. bröst/mage/triceps och 3. ben/vader/nacke och oftast 6 dagar i veckan. Skulle jag kunna minska till 3 dagar i veckan och fortfarande få resultat?

z_bumbi
2014-05-18, 15:05
Jag har ingen helkroppsbild på mig men om du tänker dig en person som har ändå lite lagom med muskler i nuet (jag kanske ska ta en bild på mig men jag gillar egentligen inte att visa upp min bleka småpluffsiga kropp med inkluderad ölmage, speciellt på nätet som jag har full av komplex av) men denna bild på denna kändis som alla borde se vem det är, är mitt drömmål och jag är 45 år. Men att dessutom vara såpass deffad så får vi se vad jag pallar med.

Då skulle jag säga att du borde skaffa rimligare mål och sedan göra det du kan av de träningsmöjligheter du har.

Väldigt spretiga svar här tycker jag. Kan man få be om ett enkelt svar på: Räcker det att träna varje muskel 1 ggn i veckan?

Det finns bara ett enkelt svar på den frågan och det är: Hur långt är ett snöre?

Leetsauce
2014-05-18, 16:32
Det är la många som kör typ push pull legs en gång o veckan o får ganska bra resultat av det o då kör man ju genom kroppen i princip en gång i veckan. Dom flesta snackar om att det är mer "optimalt" att köra igenom kroppen iaf 2 gånger per veckan då en naturlig lyftare inte kan växa en hel vecka efter en träning utan snarare några dagar, men om du bara bryr dig om att det ska räcka, så visst gör det det. Allt beror ju på hur stora mål du har o hur lång tid du vill att det ska ta o komma dit.

Känner en snubbe som kört P-P-L i flera år o har en total över typ 550 o väger runt 83-85kg som iaf jag tycker är jävligt imponerande, o tror dom flesta skulle hålla med om att han ser riktigt vältränad ut.

Bryggan
2014-05-18, 16:34
Det finns bara ett enkelt svar på den frågan och det är: Hur långt är ett snöre?Ja, jo, dumt formulerad fråga. Finns det exempel på de som har utvecklat sig på att bara träna varje muskelgrupp 1 ggn i veckan eller handlar det bara om "underhållsträning" med varje muskelgrupp 1 ggn i veckan?
Sedan är det ju absolut högst individuellt och näst intill omöjligt att svara på, jag vet men om vi försöker extrapolera utifrån några få exempel bara för skojs skull.

Finns det några på brädan som bara tränar varje muskel 1 ggn i veckan? Har du/ni resultat eller nöter ni samma plattor varje vecka?

z_bumbi
2014-05-18, 17:18
Jag ser inga större problem att få utveckling på ett pass per muskelgrupp och vecka och det funkar också att köra 3 pass i veckan för att få mer utveckling än vad de flesta någonsin är i närheten av. Det mest avgörande är vad man gör när man väl är på gymmet och under hur lång tid man tränar regelbundet.
Frågan är däremot om det är det snabbaste eller smartaste sättet att ta sig framåt och det tvivlar jag på men för de flesta tvivlar jag också på att de får så stor skillnad att byta. Det finns oftast betydligt flera andra faktorer som är mer avgörande och majoriteten, inklusive mig själv, har aldrig tränat särskilt seriöst eller på sådan nivå att frekvensen per muskelgrupp har varit avgörande för resultatet.

Järngrisen
2014-05-18, 17:32
Ja, jo, dumt formulerad fråga. Finns det exempel på de som har utvecklat sig på att bara träna varje muskelgrupp 1 ggn i veckan eller handlar det bara om "underhållsträning" med varje muskelgrupp 1 ggn i veckan?
Sedan är det ju absolut högst individuellt och näst intill omöjligt att svara på, jag vet men om vi försöker extrapolera utifrån några få exempel bara för skojs skull.

Finns det några på brädan som bara tränar varje muskel 1 ggn i veckan? Har du/ni resultat eller nöter ni samma plattor varje vecka?
Jag ökar vikterna lättare med träning 1 gång muskelgrupp / veckan. Kör jag igenom kroppen 2 ggr så blir jag bra sliten.
Nu ska man ju komma ihåg också att mer eller mindre alla muskler blir träffade två gånger per cykel på en 4-5 split. Om än väldigt lätt.

Jag är helt övertygad om att helkropp är bättre för nybörjare. Men, det är mest för att få in rörelserna och lära sig ta i

tossefar
2014-05-18, 17:35
Jag tränar helkroppspass varannan dag och det tycker jag fungerar väldigt bra. Att bara köra varje muskelgrupp en gång i veckan fungerar inte alls för mig.

BobaFett
2014-05-18, 18:23
Väldigt spretiga svar här tycker jag. Kan man få be om ett enkelt svar på: Räcker det att träna varje muskel 1 ggn i veckan?

3 helkroppspass i veckan är ju ändå samma muskler 3 ggr i veckan...tacka fasen för att man växer då! Själv kör jag tre-split med 1. rygg/axlar/biceps, 2. bröst/mage/triceps och 3. ben/vader/nacke och oftast 6 dagar i veckan. Skulle jag kunna minska till 3 dagar i veckan och fortfarande få resultat?

Om du kör 3 helkroppspass i stället så får du bättre ökningar enligt vetenskapen. Om du dessutom varierar volym, repsintervall, övningar och vila mellan set från pass till pass så finns det nog inte mycket som kan slå det. Finns också en del annat man kan göra som är väldigt effektivt, dropset, superset och intra set stretching, occlusion training etc.

Notera att du ska köra lika mycket volym per vecka som du hade gjort på en 3- eller 4-split så att köra 3-4 övningar per muskelgrupp är overkill. Snarare 1-2.

Rikard Jansson
2014-05-18, 18:48
Går hur bra som helst.

Pass 1: Ben och Push
Pass 2: Push och Pull
Pass 3: Ben och Pull

Strixen
2014-05-18, 19:28
Hur tränar man helkroppspass på ett vettigt sätt? Jag kör 4 split (kroppen delas upp på 4 träningspass under en vecka). vilket innebär att varje muskelgrupp tränas 1 gång per vecka, sedan så aktiveras ju musklerna i andra övningar också. Träningspassen ligger på 50-60 minuter, så skulle jag köra igenom hela kroppen på ett pass, så skulle jag få bo på gymmet. En 3 split under 1 vecka räcker alldeles utmärkt för goda resultat, förutsatt att man tränar hårt och målinriktat på dessa 3 pass. Jag har provat att träna varje muskelgrupp 2 gånger per vecka, men det höll inte länge, för jag blev helt förstörd i kroppen, fruktansvärt sliten, vilket gav sämre resultat.

Anders The Peak
2014-05-18, 20:08
Hur tränar man helkroppspass på ett vettigt sätt? Jag kör 4 split (kroppen delas upp på 4 träningspass under en vecka). vilket innebär att varje muskelgrupp tränas 1 gång per vecka, sedan så aktiveras ju musklerna i andra övningar också. Träningspassen ligger på 50-60 minuter, så skulle jag köra igenom hela kroppen på ett pass, så skulle jag få bo på gymmet. En 3 split under 1 vecka räcker alldeles utmärkt för goda resultat, förutsatt att man tränar hårt och målinriktat på dessa 3 pass. Jag har provat att träna varje muskelgrupp 2 gånger per vecka, men det höll inte länge, för jag blev helt förstörd i kroppen, fruktansvärt sliten, vilket gav sämre resultat.

Det är hur enkelt som helst att träna tre helkroppspass i veckan på ca 60 minuter per pass. Det är inte kvantiteten som räknas utan det är kvalitet som ger resultatet.

BobaFett
2014-05-18, 20:10
Träningspassen ligger på 50-60 minuter, så skulle jag köra igenom hela kroppen på ett pass, så skulle jag få bo på gymmet.

Sprid ut alla övningar du gör på din 4 split på 3 pass och i stället för att dela upp dem efter muskelgrupp så delar du in dem helkroppsvis, enkelt.

lillmesen
2014-05-18, 20:16
Några korta, enkla helkroppspass:

Knäböj 3x5reps och 3x10reps
Chins 5x5reps
Dips 5x10reps
Stående vadpress 5x10reps

Marklyft 3x5reps och 3x10reps (touch and go på 10repparna)
Militärpress 5x10reps
Skivstångscurls 3x5reps och 3x10reps
Dragonflags 3set

Frontböj 5x8reps
Bänkpress 3x5reps och 3x10reps
Latsdrag med V-hantag 5x10reps
Triceps pushdowns 3x10reps supersettat med Sidolyft 3x10reps


Borde inte ta allt för lång tid att exekvera

Bryggan
2014-05-18, 23:20
Många intressanta svar nu men liiite långt från ursprungsfrågan kanske...

Tack för upplysningen Järngrisen och Strixen!! Det verkar fungera alltså. Då slipper jag ha så dåligt samvete över min 3-split jag trivs så bra med :).

tossefar
2014-05-19, 00:30
Mina helkroppspass brukar hamna ganska exakt på 60 minuter varje gång. Om vi tar tre pass per vecka som exempel så skulle mina pass kunna se ut så här:

Pass 1: Lutande hantelpress, stångrodd, knäböj + stångcurl och en magövning
Pass 2: OHP, latsdrag, benspark, lårcurl + tricep pushdown
Pass 3: Bänkpress, sittande rodd, knäböj + konc. curl och en magövning

Jag kör generellt sett 3-4 set á 8 reps i alla övningar förutom bänkpress och ett av böjtillfällena där jag kör lågreps istället.
Att ha marklyft med i något av passen skulle bli för slitigt för min kropp.

Järngrisen
2014-05-19, 04:56
För mig fungerar det, för många andra med.
Hur det är för dig kan bara du svara på.
Jag tror många går enbart efter vad vetenskapen säger just nu, och inte hur just deras kroppar reagerar och mår.

speedy83
2014-05-19, 07:57
För att göra en lite trådkap; vad kan man förvänta sig för resultat styrkemässigt om man kör ett gympass i veckan, typ bänk, böj och rodd samt därutöver kör lite löpning och cykel samt kanske något simpass?

Kommer passet på gymmet vara i stort sett bortkastat eller kommer det på lite sikt räcka för att öka styrka och volym på kroppen i märkbara termer?

lillmesen
2014-05-19, 07:59
För att göra en lite trådkap; vad kan man förvänta sig för resultat styrkemässigt om man kör ett gympass i veckan, typ bänk, böj och rodd samt därutöver kör lite löpning och cykel samt kanske något simpass?

Kommer passet på gymmet vara i stort sett bortkastat eller kommer det på lite sikt räcka för att öka styrka och volym på kroppen i märkbara termer?

Klart du kommer få resultat!

Men du kanske och bör köra lite närmare fail och ganska hög volym

börjar kännas som att den här högfrekvens"trenden" har gått för långt

Järngrisen
2014-05-19, 08:52
Du har inte tid/lust med två korta pass i veckan då?
Typ mark och bänk på måndagar, böj och någon form av axelpress på torsdagar. Ev någon övning till per gång.

speedy83
2014-05-19, 09:21
Låter ju som att det ändå inte är helt bortkastat att köra ett pass då.

Järngrisen: i dagsläget är det tyvärr svårt men kan kanske bli aktuellt framöver och om inte annat kan man ju köra kanske 2 pass vintertid när det inte är så behagligt att cykla och springa. Då får man ju upp träningsvolymen något på årsbasis iaf.

vicarious
2014-05-19, 09:26
Låter ju som att det ändå inte är helt bortkastat att köra ett pass då.


Bortkastat är det aldrig. Det är bara inte antalet pass eller antalet timmar man loggar på gymmet som avgör vilka resultat man får, utan hur man tränar när man väl är på gymmet.

Mats J
2014-05-19, 10:36
Jag har alltid fått bättre resultat med 1 gång i veckan träning, när jag var som starkast fick jag tom utöka det till ca var 9-10 dag och ändå var det frågan om ganska lågvolym på träningen 4-6 set per muskelgrupp. Fick även vara försiktig med att lägga till smalbänk på tricepsdagen eftersom det gjorde att jag väldigt snabbt blev skadad av för mycket pressar.

Det minsta jag kommer undan med och fortfarande kan öka är ett pass veckan men då är det ett äkligt pass där alla set är extremt hårda.

speedy83
2014-05-20, 07:25
Ok låter ju som att det finns lite möjligheter då helt klart. Blir att lägga till ett pass med bänk, böj och rodd samt mage och växla mellan böj och mark vartannat pass kanske. Nu under sommaren och sedan utöka med iaf ett till i vinter.

z_bumbi
2014-05-20, 08:56
Ok låter ju som att det finns lite möjligheter då helt klart. Blir att lägga till ett pass med bänk, böj och rodd samt mage och växla mellan böj och mark vartannat pass kanske. Nu under sommaren och sedan utöka med iaf ett till i vinter.

Om du växlar går det går 14 dagar mellan varje gång du kör övningen så varför inte bara köra båda?

Löpsko
2014-05-20, 09:17
3 gånger i veckan är optimalt om du gör på rätt sätt.

3 helkroppspass där du byter repsintervall varje pass är nog det bästa du kan göra.


Kör så själv just nu och tycker det blir roliga pass. Men har inte läst om någon "vetare" som rekommenderar det. Vet du om det kallas något speciellt eller om man kan läsa om någon som beskriver det?

speedy83
2014-05-20, 14:01
Om du växlar går det går 14 dagar mellan varje gång du kör övningen så varför inte bara köra båda?

Ja det har du rätt i. Är nog lämpligare att köra båda när man ändå är igång!

BobaFett
2014-05-20, 19:54
Kör så själv just nu och tycker det blir roliga pass. Men har inte läst om någon "vetare" som rekommenderar det. Vet du om det kallas något speciellt eller om man kan läsa om någon som beskriver det?

Kallas nog inget. Undulerad periodisering kanske. Inte säker.

Sniggel
2014-05-20, 20:00
Jag har ingen helkroppsbild på mig men om du tänker dig en person som har ändå lite lagom med muskler i nuet (jag kanske ska ta en bild på mig men jag gillar egentligen inte att visa upp min bleka småpluffsiga kropp med inkluderad ölmage, speciellt på nätet som jag har full av komplex av) men denna bild på denna kändis som alla borde se vem det är, är mitt drömmål och jag är 45 år. Men att dessutom vara såpass deffad så får vi se vad jag pallar med.

Du kan förmodligen inte nå dit oavsett hur du tränar.

BobaFett
2014-05-20, 20:09
Du kan förmodligen inte nå dit oavsett hur du tränar.

Bull shit!

arthax
2014-05-20, 21:06
Frågan är däremot om det är det snabbaste eller smartaste sättet att ta sig framåt och det tvivlar jag på men för de flesta tvivlar jag också på att de får så stor skillnad att byta. Det finns oftast betydligt flera andra faktorer som är mer avgörande och majoriteten, inklusive mig själv, har aldrig tränat särskilt seriöst eller på sådan nivå att frekvensen per muskelgrupp har varit avgörande för resultatet.


Detta är det bästa jag läst på väldigt länge. Tack! *hug*