handdator

Visa fullständig version : Problem vid stretch av insida lår.


G_lund
2014-05-17, 10:07
Hej!

Under alla mina träningsår inom olika sporter så har jag bara stretchad framsida och baksida lår efter träning. (om jag ens stretchat alls)

Nu när jag testat på yoga och lite andra kroppsövningar inser jag att jag är extremt stel i insida lår.

Får knappt ut benen i 90 graders vinkel.

Genom att avsluta varje träningspass med ordentlig stretch börjar jag se lite skillnad, men något jag stör mig på är att vid början av stretchen alltid får kramp på utsidan av min vänstra höft.

Kan det vara någon annan muskel som är kort som gör att det krampar?
Jag stretchar som sagt efter träning när jag är ordentligt genomvarm i kroppen.


Edit: Kan tillägga att jag kan sitta på huk med fötterna ihop utan problem, men så fort jag särar på fötterna mer än ~15cm börjar det göra riktigt ont i höfterna.

Ajemän
2014-05-17, 10:13
Har jag hajat rätt: Om du ligger och ska köra tex bänkpress. Om du har fötterna i marken och särar på benen (flyttar fötterna längre utåt) så kommer smärtan, men om du sätter dig upp så går det lättare?

G_lund
2014-05-17, 10:35
Har jag hajat rätt: Om du ligger och ska köra tex bänkpress. Om du har fötterna i marken och särar på benen (flyttar fötterna längre utåt) så kommer smärtan, men om du sätter dig upp så går det lättare?

Det är inget jag tänkt på vid bänkpress faktiskt.

Vid 1:10 börjar den stretchen jag pratar om:
https://www.youtube.com/watch?v=9et8_bWzaUo

Här får jag knappt 90 grader mellan benen och att luta sig framåt är bara att glömma. Om jag vrider benen utåt lite så att fötterna pekar snett bakåt kommer jag längre fram i stretchen, men om tårna ska peka rakt upp mot taket tar det tvärstopp. Jag kan alltså knappt ha kroppen upprätt om jag drar ut benen som i filmklippet. Böjer jag ryggen så funkar det, men det känns som att hela höftpartiet är jättestelt i kombination med insida lår på något sätt.

En annan stretch jag börjat med är att stå vanligt och sedan lägga upp en av fötterna på en hög bänk eller ribbstol. Lägger jag upp höger ben i ~90 grader så det blir parallellt med golvet kommer krampen i vänster höft direkt.



Mvh.