handdator

Visa fullständig version : Kontakt med axlarna


Shadow Warrior
2004-03-21, 18:37
Om jag kör stående press med stång så får jag knappt någon pump eller mjölksyra i axlarna, men kör jag hantelpress så får jag en grym pump och värk i axlarna... teoretiskt sett borde min axlar alltså växa bättre om jag inriktar mej på hantelpress istället för press med stång? Inte för att "pump bygger" utan för att jag får bättre kontakt där.

Hantelpressen borde även vara mer naturlig för axlarna eftersom den gå en bana som är nästan rak men som kurvar sej lite.

Så vad säger ni? Är Hantelpressen den ultimata axelövningen eller inte?

Zakath
2004-03-21, 18:39
Tveksamt, kanske för dig.
Gillar bättre militärpress som är lite mer "bas", stabilt :D

scudmissile
2004-03-21, 18:41
jag kör enbart hantelpressar, det känns bättre och jag ökar mycket snabbare med dom än med smithmaskinen. jag har inte testat med vanlig stång dock, friskis har inte sånt lyx.

Sparrisen
2004-03-21, 18:44
Jag föredrar hantelpressar. Sedan brukar jag avsluta med ett par set i en friviktsmaskin.

Shadow Warrior
2004-03-21, 18:45
Originally posted by Zakath
Tveksamt, kanske för dig.
Gillar bättre militärpress som är lite mer "bas", stabilt :D

Visst, vikten blir lättare "totalt sett" när man kör med hantlar men det blir mer stabilisering inte bara för axlarna utan för ryggen med, så det finns ju ingen garanti för att press med skivstång skulle bygga bättre bara för att man lyfter lite tyngre...

Jag kan ju lägga till att jag nu gämför dom båda varianterna från stående läge.

Sittande pressar för axlarna ser jag som underlägsna...

nordland
2004-03-21, 18:46
Syftar du på stående eller sittande hantelpressar? Jag föredrar sittande då jag tycker rörelsen blir mer strikt. Ser många som kör stående och "kickar" upp vikten ala´viking press style.

Så syftar du på sittande. Så, visst! Hantelpressarna regerar....

Shadow Warrior
2004-03-21, 18:48
Originally posted by nordland
Syftar du på stående eller sittande hantelpressar? Jag föredrar sittande då jag tycker rörelsen blir mer strikt. Ser många som kör stående och "kickar" upp vikten ala´viking press style.

Så syftar du på sittande. Så, visst! Hantelpressarna regerar....

Kolla min edit! ;)

Officer
2004-03-21, 18:51
Kör det som känns bäst, för i helvete... Siffrans storlek på viktskivorna spelar inte större rol, det är ju den aktuella belastningen som spelar roll.

Jag föredrar sittande hantelpressar som första pressövning, för att det går att "klämma ihop" axlarna mot halsen så att säga, vid toppläget. Sedan så brukar jag köra stående militärpress me fri stång som slutövning, det brukar ta bra det också.

TCOG
2004-03-21, 18:54
kör båda två tycker jag...

jag kör både stående militärpress och sittande hantelpress

Vir
2004-03-21, 18:54
Hur får man upp två st 35kgs hantlar? Tycker det är mycke lättare att köra sittande militärpress och använda mig av ett powerrack.

RobbeliRobban
2004-03-21, 18:57
Känns den bättre så är det klart att du skall köra den. Nackdelen är att när du blir "för" stark, kan det vara svårt att få upp hantlar i rätt läge om man kör stående, det problemet är inte lika tydligt med stång.

Vill du testa en brutalvariant så använd istället en "triceps bomber"(vetefan om det är rätt namn, men en sån stång med parallella grepp) stång och pressa med den.

Shadow Warrior
2004-03-21, 18:59
När jag vill få upp ett par riktigt tunga hantlar kickar jag upp dem med knäna, funkar alldeles utmärkt! :thumbup:

Annars räcker det ju med en snygg "clean" för det mesta.

Limstift
2004-03-21, 18:59
tacka vet jag militärpressen... blir helt slut efter den :-o

Vir
2004-03-21, 19:01
Originally posted by Shadow Warrior
När jag vill få upp ett par riktigt tunga hantlar kickar jag upp dem med knäna, funkar alldeles utmärkt! :thumbup:

Annars räcker det ju med en snygg "clean" för det mesta.

Lite läskigt att köra en clean med hantlar :D
Svårare om man sitter ner. Vad är fördelarna med att stå egentligen? Jag tycker det blir så tungt för ländryggen inför sista repsen när jag står.

RobbeliRobban
2004-03-21, 19:05
Originally posted by Shadow Warrior
När jag vill få upp ett par riktigt tunga hantlar kickar jag upp dem med knäna, funkar alldeles utmärkt! :thumbup:

Annars räcker det ju med en snygg "clean" för det mesta.

Tänk när du tränat en sådär tio år till och skall till o "kicka upp "70kgs hantlar stående, ena uppe och sedan försöka hitta balans till att kicka upp den andre, kanske går, men rätt riskabelt.

:D :thumbup:

scudmissile
2004-03-21, 19:10
när man kommer upp i 70kgs hantlar så har man ett par undersåtar som konkar upp vikten åt en så att man bara behöver greppa dom :)

Survivor
2004-03-21, 19:12
Originally posted by Vir
Hur får man upp två st 35kgs hantlar?
Man curlar upp dem lite lätt bara och vrider sedan armarna i position ;)

Sparrisen
2004-03-21, 19:14
Originally posted by Vir
Hur får man upp två st 35kgs hantlar? Tycker det är mycke lättare att köra sittande militärpress och använda mig av ett powerrack.

Jag använder en liten hjälpnisse som lyfter upp dem i lämplig höjd...

Survivor
2004-03-21, 19:14
Originally posted by Vir
Vad är fördelarna med att stå egentligen? Jag tycker det blir så tungt för ländryggen inför sista repsen när jag står.
Du tränar upp balansen och så tycker jag att det ger ett bättre tryck. Känns som att man inte kan ta i när man sitter tycker jag.

Shadow Warrior
2004-03-21, 19:16
Originally posted by Survivor

Du tränar upp balansen och så tycker jag att det ger ett bättre tryck. Känns som att man inte kan ta i när man sitter tycker jag.

Jag får ont mellan skulderbladen precis innan jag failar om jag sitter ner.... skumt..

Sen så bygger man en mer funktionell styrka om man står ;)

Vir
2004-03-21, 19:19
Originally posted by Survivor

Du tränar upp balansen och så tycker jag att det ger ett bättre tryck. Känns som att man inte kan ta i när man sitter tycker jag.

Jag känner precis tvärtom. Jag tar 15kg mer om jag sitter ner.

Shadow Warrior
2004-03-21, 19:20
Originally posted by Vir


Jag känner precis tvärtom. Jag tar 15kg mer om jag sitter ner.

Det är för att du är van och sitta ner, sen kanske du svankar ryggen mycket och cheatar med pec-minor? :nono:

Vir
2004-03-21, 19:22
Originally posted by Shadow Warrior


Det är för att du är van och sitta ner, sen kanske du svankar ryggen mycket och cheatar med pec-minor? :nono:

Blir faktist mer cheat med pec-minor när jag står upp. Just för att jag svankar mer när jag står upp. Svagare för det. Just när jag svankar sådär så känns det som om jag lägger hela vikten för att bryta ryggen. Därför tycker jag inte om att stå. Men jag ska nog börja varva mellan sittande/stående med stång och sittande/stående med hantlar.

RobbeliRobban
2004-03-21, 19:27
Originally posted by Shadow Warrior


Det är för att du är van och sitta ner, sen kanske du svankar ryggen mycket och cheatar med pec-minor? :nono:

Det är ju själva syftet att man skall försöka koppla in bröst i rörelsen. Kroppsdelar som en axelpress skall träna primärt är: delts, tric, pecs och sist men inte minst quads, om man är riktigt vågad skall man puffa med vaderna också. Det är hardcore!

z_bumbi
2004-03-21, 20:30
Originally posted by RobbeliRobban


Det är ju själva syftet att man skall försöka koppla in bröst i rörelsen. Kroppsdelar som en axelpress skall träna primärt är: delts, tric, pecs och sist men inte minst quads, om man är riktigt vågad skall man puffa med vaderna också. Det är hardcore!

Då är det ingen militärpress längre utan en pushpress, två skilda övningar.

Vid pushpress får man ännu mer vikt som belastar och det kräver ännu mer teknikträning för att de ska bli bra, har man inte styrkan och tekniken att köra militärpress med bra teknik bör man nog inte ge sig på några andra former.

Risken att man svankar blir ju bara större.

Vir: Övre delen av pectoralis major kopplas in, inte minor.
Kolla hur de går på de flesta människor så ser du varför.

Vir
2004-03-21, 20:40
Originally posted by z_bumbi
Vir: Övre delen av pectoralis major kopplas in, inte minor.
Kolla hur de går på de flesta människor så ser du varför.

Aa jag menade förståss övre pec-major. Har en dålig vana att förväxla dem ;)

Anledningen till att jag föredrar att ha ryggstöd är det att när det blir tungt när man står så svankar jag extra mycket för att koppla in mer bröst vilket resulterar i att jag får ont i ryggen. När jag sitter ner så kan jag inte alls svanka lika mycket.