handdator

Visa fullständig version : Spänningshuvudvärk efter tunga lyft.


Saga
2014-05-16, 20:33
Hej kollo.
Jag har nu i några månader börjat använda skivstången mer och lite tyngre övningar. Jag började med knäböj i Smith och nu har jag lämnat den och kör med fri stång. Jag började redan när jag körde i Smithen märka att jag fick huvudvärk på kvällen efter träningen. En strålande spänningshuvudvärk.

Nu har jag börjat med marklyft också och märker samma symptom. Jag blir helt utslagen på kvällen med en grym strålande smärta från nacken och upp runt huvudet. Vad kan detta bero på? Tekniken? Nått nackproblem som jag inte känt av tidigare?

Jag har också problem med att jag vrider höften när jag är i botten på knäböjen och har fått problem med att baksidan av vänster lår blir nästan krampaktigt stel i flera dagar vilket har försämrat min löpteknik.

Kan allt detta hänga ihop? Jag funderar på att kontakta en naprapat för att eventuellt lösa något.

kalle1321
2014-05-19, 07:27
Det kan vara så att du spänner axlarna så att de dras uppåt och/eller böjer bak huvudet i övningarna. Då aktiveras främst övre trapezius, levator scapulae och andra mindre muskler i nacken statiskt vilket kan göra att du får huvudvärk. Känner du dig stel i nacken?

Stor Hård Ådrig
2014-05-19, 07:36
Been there twice. Fick det själv när jag skulle dra av ett 15RM set i knäböj. Googlade som ett djur och kom fram till att det kan vara en kombination av dessa:

- Andningen
- Nerv som kom i kläm i nacken på grund av "svank i nacken"
- Suttit vid datorn mycket med gamnacke så blev träningen nådastöten

Så vad göra?
- Om du känner av samma smärta igen när du gymmar sluta GENAST, varje gång du framkallar den smärtan fördröjs läketiden.
- VILA är tyvärr ett måste, första gången jag fick det körde jag på ändå i hopp om att det skulle släppa, men slutade med att jag inte kunde curla en silverhantel utan huvudvärk.
- Tänk på hållningen!
- 5-10 min uppvärmning på crosstrainer gjorde under, precis så man börjar bli varm. (funkade verkligen grymt av någon anledning)

Saga
2014-05-19, 19:02
Jag har aldrig ont när jag lyfter. Inte ens direkt efter. Utan sen, på kvällen och under några dagar efter så, ja jag känner min stel och öm i nackmusklerna och har en satans huvudvärk. Jo, jag kan nog dra upp huvudet och, typ pressa ned stången på axlarna vid böjen. Hur jag bänglar med marklyften vet jag inte. Jag måste nog låta någon titta på när jag kör. Jag brukar lägga ryggträningen med en dags vila efter ben så det kan hänga i hop med böjen....

kalle1321
2014-05-19, 19:40
Jag har aldrig ont när jag lyfter. Inte ens direkt efter. Utan sen, på kvällen och under några dagar efter så, ja jag känner min stel och öm i nackmusklerna och har en satans huvudvärk. Jo, jag kan nog dra upp huvudet och, typ pressa ned stången på axlarna vid böjen. Hur jag bänglar med marklyften vet jag inte. Jag måste nog låta någon titta på när jag kör. Jag brukar lägga ryggträningen med en dags vila efter ben så det kan hänga i hop med böjen....

Låter klokt att någon får titta på tekniken. Något du kan tänka på när du kör är att hålla huvudet i en neutral position så att det varken är böjt framåt eller bakåt. Du kan ju testa stretcha och självmassera nackmuskulaturen och se om det hjälper.

Donkey Kong
2014-06-15, 15:04
Jag tänker på eventuell belastning och skada på "nackrosetten" som sägs göra djävulskt ont och ha en vansinnigt lång rehabtid! Har träffat några djupt olyckliga som råkat ut för detta de sa det var det värsta de varit med om! Varning utfärdas tills du undersökt orsak och lyftteknik.

beckman88
2014-06-16, 13:26
Biter du ihop när du lyfter? Fick huvudvärk efter mina markpass när jag knakade tänder under lyften!