handdator

Visa fullständig version : 130kg fettsäck vs 130kg muskelpaket, vad är sämst för hälsan?


filmjölk
2014-05-16, 15:03
Jag funderade på en sak. Tänk er två manspersoner, säg runt 40 år och 180cm. Den ena är hyfsat fysiskt stark, men tränar inte och är rejält fet och väger 130. Den andre är hypervältränad, kör 20min lättare cardio (typ jogg, simning, motionscyckel, stairmaster, rask promenad) och 2timmar intensiv styrketräning varje dag. Han väger också 130kg, fast på 10% BF. Alltså enormt muskulös.

Vad av det är sämst för hälsan? Hjärtat, lungor, immunfösvar, förväntad livslängd, etc?


(en poll med för vad ni tror om ni inte orkar bemöda er till ett svar)

vicarious
2014-05-16, 15:24
Utan mer info än sådär, fettsäcken. Men muskelpaketet äter kanske en del ohälsosamma "mediciner", annars väger man oftast inte 130kg och är hård.

Starvation
2014-05-16, 15:24
Använder muskelpaketet lite roliga saker för dieten med?

Fordon
2014-05-16, 15:25
Jag är övertygad om att det är mer hälsosamt att väga 130kg där större delen är muskelmassa. Med det sagt så menar jag inte att livslängden per automatik skulle vara längre för den vältränade.

*edit* Eftersom TS inte beskriver muskelknippet med användning av steroider så får ni väl ändå inte tillskriva det på egen hand till denne.

Starvation
2014-05-16, 15:40
130kg naturlig väg? Då är han hälsosam men fortfarande en jävla massa för kroppen att leva med.

Exdiaq
2014-05-16, 15:46
Är fettsäcken inte ett genetiskt freak och muskelberget dragit en rejäl nitlott i genetiska lotteriet råder det ingen tvekan om att fettsäck är sämst.

Tricklew
2014-05-16, 15:47
130kg naturlig väg? Då är han hälsosam men fortfarande en jävla massa för kroppen att leva med.

Hälsosamt är nog att använda ordet rätt så liberalt.

cero
2014-05-16, 17:12
Båda är nog förjävligt för hälsan, men fettsäcken dör först.

straycat
2014-05-16, 17:41
nvm: läste fel.

fettot dör nog först.

Exdiaq
2014-05-16, 17:44
Båda är nog förjävligt för hälsan, men fettsäcken dör först.

Eventuell ledsvikt i olika former är det enda jag kan se som negativt för muskelpaketet förutsatt att denne inte brukat allehanda medel.

Fettsäcken löper större risk för ledsvikt och har en hel drös med andra följdsjukdomar att se fram emot.

cero
2014-05-16, 17:59
Eventuell ledsvikt i olika former är det enda jag kan se som negativt för muskelpaketet förutsatt att denne inte brukat allehanda medel.


Extremt hög ämnesomsättning lär ju inte vara kalas för systemet i det långa loppet.

Exdiaq
2014-05-16, 18:39
Extremt hög ämnesomsättning lär ju inte vara kalas för systemet i det långa loppet.

Varför?

saigon
2014-05-16, 19:02
Kan man inte ändra frågeställningen lite.

Vi säger 2 st identiska personer, som normalt sett har ett optimalt förhållande mellan fett och muskler, samt ett normalt bmi.

Sedan får en person en massa muskler, och den andra en massa fett, innebär alltså att dom har samma skick på hjärta, blodkärl osv, samt att dom fortsätter att leva som dom gjorde innan.

Undra vem som tagit mest stryk av det efter att dom gått ner till normal vikt igen.

Inbillar mig att han med mer muskler kommer ha lite högre blodtryck, men att han med fettet kommer "lida" mer av det på lång sikt.

High1ander
2014-05-16, 19:16
På trådskaparens fråga så tror jag nog om allt är naturellt, så är den muskulösa bättre utrustad. Däremot så skulle båda landa på en öde ö med dålig tillgång till mat, så tror jag nog tjockisen har det bättre ställt (om han inte blir lunchlåda för muskelberget), är nog inte skönt när ens muskler måste omvandlas till energi...

King Grub
2014-05-16, 19:36
Den som väger 130 kilo muskler hård är dopad, så då kan han ha skaffat sig biverkningar och kommande hälsopåverkan på vägen dit, men den teoretiskt rene byggaren är hälsosammare än den som väger lika mycket men där övervikten bara består av fett.

Exdiaq
2014-05-16, 19:39
Kan man inte ändra frågeställningen lite.

Vi säger 2 st identiska personer, som normalt sett har ett optimalt förhållande mellan fett och muskler, samt ett normalt bmi.

Sedan får en person en massa muskler, och den andra en massa fett, innebär alltså att dom har samma skick på hjärta, blodkärl osv, samt att dom fortsätter att leva som dom gjorde innan.

Undra vem som tagit mest stryk av det efter att dom gått ner till normal vikt igen.

Inbillar mig att han med mer muskler kommer ha lite högre blodtryck, men att han med fettet kommer "lida" mer av det på lång sikt.

Fettsäcken kommer ändå må sämre då fett i sig, framförallt bukfett, påverkar kroppen negativt. Bl.a. hormonellt.

cero
2014-05-16, 19:41
Varför?

Är det inte så?

Låga kaloriintag leder väl ofta till längre liv?