handdator

Visa fullständig version : Ni som varvar kondition med byggning


XXXL
2014-05-16, 14:29
Hur lägger ni upp det om ni inte kan träna på morgonen eller på lunchen?

Är det styrketräning direkt efter jobbet för att sen åka hem och sen åka och träna igen senare eller hur blir det?

replacement
2014-05-16, 18:42
Antingen håller jag dem på separata dagar, eller så kör jag lite kondition direkt efter styrkepasset.

IvarLudvig
2014-05-16, 18:46
Jag kör varannan dag. Ben-löpning-överkropp-löpning-ben-vila-löpning. Rullande. Är det tunga benpass blir det ibland ben-överkropp-löpning-ben-löpning-vila-löpning. Kan uppleva att det är svårt att få kvalite på löppassen dagen efter man tränat ben. Kan kanske ses som pannbensträning.

King Grub
2014-05-16, 18:49
Direkt efter varandra, konditionsträningen först för att minimera påverkan på styrketräningen.

Sohlsken
2014-05-16, 18:52
Jag kör en kort uppvärmning, sedan styrka, sedan kondition efter. Annars orkar jag inte prestera maximalt under styrketräningen, och så klantig som jag är skulle jag skada mig.

svenbanan
2014-05-16, 19:09
Är det nån som testat olika varianter (löpning före styrka; styrka före löpning, löpning och styrka separata dagar, etc) som tycker sig ha märkt någon skillnad då? Eller ligger skillnaden mest på det optinojiga och teoretiska planet?

svenbanan
2014-05-16, 19:13
Jag kör nästan alltid olika dagar, mest för att jag inte orkar med två pass om dagen. Eventuellt kan det bli lite armhävningar och pullups i anslutning till löpträning. Jag kör i princip ingen benträning heller då jag löptränar. Detta eftersom jag likt IvarLudvig tycker löpningen blir så omöjlig då. Dock brukar jag skada mig lite då och då, så då kan det bli en period med styrkefokus istället. Vintern brukar också bli mer styrkefokus.

EDIT: Hade jag det mentala fokuset som krävdes så skulle jag nog vilja köra styrketräning direkt efter löpningen, likt Grub. I alla fall efter lugnare distanspass eller kortare kvalitetspass (typ snabbhetsintervaller). Då kanske man kunde pussla in halvhyfsad benträning också ifall man kanske kör lite knäböj en halvtimme efter intervallträning och dagen efter är vila (från löpning) eller möjligen lugn distans.

Sohlsken
2014-05-16, 19:17
Är det nån som testat olika varianter (löpning före styrka; styrka före löpning, löpning och styrka separata dagar, etc) som tycker sig ha märkt någon skillnad då? Eller ligger skillnaden mest på det optinojiga och teoretiska planet?

Jag brukade köra crosstrainer och/eller löpning innan styrkepasset, vet inte om jag märker någon skillnad efter passet som helhet men jag har mycket bättre fokus och ork i styrkepasset.

Rug
2014-05-16, 20:21
Olika dagar och vid behov dubbelpass på helgen. Styrka fm med rejäl lunch och löpning före kvällsmat. Beror på träningsform samt längd på passen också såklart. Crosstrainer 30min före styrketräning går utmärkt men löpning över milen ger inte mycket över för marklyft.

svenbanan
2014-05-16, 21:16
Jag brukade köra crosstrainer och/eller löpning innan styrkepasset, vet inte om jag märker någon skillnad efter passet som helhet men jag har mycket bättre fokus och ork i styrkepasset.

Jag tänkte främst på de negativa effekter på muskelbyggande som löpning/konditionsträning ska ha.

Sohlsken
2014-05-16, 21:56
Jag tänkte främst på de negativa effekter på muskelbyggande som löpning/konditionsträning ska ha.

Jag ökar stadigt i styrka även på deff just nu, men jag vet ej om jag hade ökat mer utan konditionsträning efter styrkepasset. Jag tränar inte ens specifikt för att bygga, men lyckas tydligen göra det ändå med allt från 30-60 minuters konditionsträning omedelbrat efter styrkepasset, så min rekommendation är "gör som det känns bäst för dig".

svenbanan
2014-05-16, 23:20
Jag ökar stadigt i styrka även på deff just nu, men jag vet ej om jag hade ökat mer utan konditionsträning efter styrkepasset. Jag tränar inte ens specifikt för att bygga, men lyckas tydligen göra det ändå med allt från 30-60 minuters konditionsträning omedelbrat efter styrkepasset, så min rekommendation är "gör som det känns bäst för dig".

Ja, jag är väl medveten om att det går att kombinera.

Det jag var intresserad av var just ifall det finns folk som testat olika varianter och upplevt nån skillnad. Eller upplevt att det inte är nån skillnad oberoende av hur man kombinerar... ;)

PureWhey
2014-05-16, 23:53
Direkt efter varandra, konditionsträningen först för att minimera påverkan på styrketräningen.

Även innan benpass?

King Grub
2014-05-17, 07:15
Ja.

Hemi
2014-05-17, 07:32
Om jag tränar, vilket jag knappast kan säga att jag gör längre så,
Löpning, calisthenincs, ungefär som jag skulle träna byggning eller bygg-SL med vilopauser och antal set, ganska många set, stundom få reps och singlar, som paus i löprundan, någonstans. Annars bägge fristående hur som helst när som helst. Styrketräningen, calisthenics, ger löpningen löphastighet, har jag alltid trott på. Åtminståne bromsar hastighetsförlusten som kommer med åldern.

broman
2014-05-17, 08:54
Ja.

Varför?

dmoller
2014-05-17, 09:56
för att minimera påverkan på styrketräningen.


2char

King Grub
2014-05-17, 09:57
Varför?

Varför inte? Jag vill.

XXXL
2014-05-17, 10:21
Direkt efter varandra, konditionsträningen först för att minimera påverkan på styrketräningen.

Hur länge kör du då (på ett ungefär)?

King Grub
2014-05-17, 10:41
90 till 100 minuter + 80 till 90 minuter.

Scratch89
2014-05-17, 10:43
90 till 100 minuter + 80 till 90 minuter.

För ett par år sedan var det, enligt rådande meta, dumt att köra konditionsträning innan styrketräningen av exakt samma anledning som du uppger nu. Vad har hänt på forskningsfronten för att motivera att konditionsträna först?

King Grub
2014-05-17, 10:45
Muskelpassningen sker främst för den träningsform passet avslutas med.

XXXL
2014-05-17, 10:57
Om ni vill prata studier och forskning med King Grub så går det jättebra men här inne vill jag helst se att vi håller oss till personliga erfarenheter och sånt, och snälla inget ifrågasättande av hur nån gör eller varför det låter så tråkigt :)

Grub jag tycker också att 90 min är rätt lagom men har du provat köra mindre och märkt nån skillnad eller spelar de ingen roll om det är 40 eller 90, du testade dig aldrig fram eller? Tänker inför ett benpass.

Commando1980
2014-05-17, 11:24
Jag funderar också på att börja köra både och på samma pass. Annars kommer jag nog aldrig att komma igång med konditionsträningen. Men i så fall blir det nog cardio-halva styrkepasset-cardio-styrka del 2-cardio (kanske löpning hem vid bra väder). Vad som optimalt ur tillväxtsignalsynpunkt intresserar mig egentligen inte.

vvrab
2014-06-05, 20:51
Om man kör kondition (crosstrainern, 60 min) först och styrka (mestadels basövningarna, ca 60 min) direkt efter, bör man dricka massor snabba kolhydrater (t.ex. maltodextrin) direkt efter konditionspasset? Enligt texten här (http://fitnessguru.se/westinl/180216-styrka-innan-kondition-sluta-kora-kondition-innan-du-styrketranat) (vet dock inte hur mycket av det som står där stämmer) så tömmer man sina glykogendepåer efter 29 minuters konditionsträning och dessa behövs till styrketräningen. Om det hon skriver stämmer så borde man vilja fylla på dessa lager snabbt innan styrketräningen (om nu maltodextrin är snabb nog). Kanske jag ska ta maltodextrinet redan innan konditionsträningen (som kommer pågå i ca 60 min) för att kroppen ska hinna ta upp det och utnyttja det under styrketräningen? Jag kommer också använda mig av EAA, när ska jag ta den?

För att försvåra det hela måste jag träna innan frukosten och det ska enligt google betyda att jag har låga glykogendepåer redan innan konditionspasset börjar tömma det ännu mer.

OBS! Jag är inte ute efter OPTI-träning. Men jag vill dock orka med, och få resultat från, styrkepasset.

svenbanan
2014-06-05, 21:33
Jag skulle ju inte tro att glykogendepåerna hinner bli tömda på 30min konditionsträning. Då lär det få vara bra jävla superintensivt. Säkert nån som har bättre koll på detta, men nog fan har man väl glykogen kvar under en timmes löpning i alla fall. Är det "tävlingstempo" så går det säkert åt mer kolhydrat och mindre fett.

Men om du tänker köra 60min konditionsträning följt av 60min styrka så skulle ju jag tro att du inte kommer ha tillräckligt med energi för att genomföra ditt styrkepass på ett bra sätt. Men det beror såklart på hur intensiv din konditionsträning varit.

Har du desutom inte käkat frulle innan så lär du vara som en urvriden disktrasa...

Jag skulle kört konditionsträningen först och sedan slängt i mig frukost innan styrkepasset om möjligt.

Sarco
2014-06-05, 21:46
Jag kan bara träna en gång per dag om jag vill behålla familjelyckan.

För min del blir den bästa spliten
dag 1: underkropp
dag 2: överkropp
dag 3: kondition (helst löpning ute, kanske 45-75 minuter)
dag 4: underkropp
etc

Benen återhämtar sig rätt snabbt efter kondition men man är seg i benen dagen efter benpasset, därav ordningen. Jag maxar ytterst sällan konditionsträningen, gör man det behöver jag mer vila.

Jag kör alltid 10 minuter uppvärmning på crosstrainer/roddmaskin innan jag tränar styrka men har jag tid och lust kan jag lägga till 20-30 minuter till där.

När jag byggde upp min kondition körde jag intervaller på crosstrainer innan styrkepassen. Med uppvärmning och nedvarvning blev det ca 45 minuter där jag var nära maxpuls 3-4 gånger. Om det var optimalt vet jag inte men jag fick bättre kondition i alla fall. Och det gör det så mycket skönare att springa sen :)

Ett starkt tips är att man snabbt blir bättre på att springa. Ta det lugnt, annars kommer skadorna. Jag fick vila i flera månader efter att vader och knän inte höll med mig om min fysiska status.

monsa123
2014-06-05, 23:59
Då borde ju det påverkar styrketräningen ännu mindre om jag kör cardio vid kl 11 typ och gym vid 15-16?

svenbanan
2014-06-06, 00:22
Ett starkt tips är att man snabbt blir bättre på att springa. Ta det lugnt, annars kommer skadorna. Jag fick vila i flera månader efter att vader och knän inte höll med mig om min fysiska status.

Word! Otroligt lätt hänt.

XXXL
2014-06-06, 02:11
Ett starkt tips är att man snabbt blir bättre på att springa. Ta det lugnt, annars kommer skadorna. Jag fick vila i flera månader efter att vader och knän inte höll med mig om min fysiska status.

Jag tänker inte springa, har en sån stegmaskin som är som att gå i trappor ungefär. Förmodligen skonsammare för knäna åtminstone.

spoon
2014-06-06, 07:10
Jag kombinerar inte då jag inte får det till. Jag tycker att det blir varken hackat eller malt om jag ska träna bägge delar. För att få lite vardagsmotion så cyklar jag till träningen. Tycker det har gett mig lite bättre flås.

z_bumbi
2014-06-06, 07:46
Att köra lite lätt konditionsträning efter ett styrkepass ser jag inga nackdelar med och mer än så behöver man inte för att hålla en bra kondition om man gör det något så när ofta under en veckas tid. Kombinerar man dessutom med vettig vardagsmotion så blir det riktigt hyggligt.
Vill man satsa högre så kör ett hög- eller medelintensivt pass vid något annat tillfälle för att vara "opti" eller så kör man det i samband med att man har något kortare pass.

Sarco
2014-06-06, 07:47
Jag tänker inte springa, har en sån stegmaskin som är som att gå i trappor ungefär. Förmodligen skonsammare för knäna åtminstone.

Jag tänkte inte heller springa när jag började konditionsträna :)

En sån maskin är säkert bra att köra på och vad du gillar och står ut med är det ju bara du som kan bedöma.

Kroppen tar inte skada av att springa eller över huvud taget att användas till vad den är gjord för. Vad man ska vara försiktig med, som alltid, är snabba förändringar. Låt kroppen vänja sig gradvis.

Stjarnan
2014-06-06, 07:56
2 dagar styrketräning
1 dag cykling (20-25 km)
osv osv..
Inga "vilodagar"

EnergiÖverskott
2014-06-14, 12:52
Jag kör alltid ett kortare konditionspass på 20-30 minuter innan styrkepassen (3-4 dagar/vecka).

Sedan kör jag 2-3 riktiga distanspass á kondition varje vecka och de har jag på separata dagar. Ibland slänger jag in lite balansträning, bålstabilitet etc efter distanspassen.

Vilar var 7-14:e dag ca skulle jag tro om man tog ett snitt över ett år eller så.

XXXL
2014-06-14, 13:29
Att köra lite lätt konditionsträning efter ett styrkepass ser jag inga nackdelar med

Är det inte före man ska köra?

Notten
2014-06-14, 14:53
Är det inte före man ska köra?

Fan ta denna sida *screwy*

Snubben
2014-06-14, 15:14
Fast har verkligen lätt konditionsträningen verkligen någon större inverkan på styrketräningen?

Beemel
2014-06-14, 16:01
Mån löpning (kortare sträcka)
Tis styrka
Ons löpning (intervall)
Tors styrka
Fredag löpning (långpass)
Lördag styrka
Söndag styrka

Kör helkroppspass på gymmet varje gång.

z_bumbi
2014-06-14, 16:06
Är det inte före man ska köra?

Prioriterar du konditionen så kör du det före men för ett kort pass med lägre intensitet finns det ingen anledning att fundera i sådana banor.

XXXL
2014-06-14, 16:45
Prioriterar du konditionen så kör du det före men för ett kort pass med lägre intensitet finns det ingen anledning att fundera i sådana banor.

Fast Grubb kör kondition före för att det har minst påverkan på muskeluppbyggnaden.

King Grub
2014-06-14, 16:48
På gymmet i skrivande stund. 100 minuter cardio i ett tempo som dödar allt motstånd följt av ett helkroppspass (!) på 50 set. Just klar med sista setet. 30 minuter våldstretching here we come.

Snubben
2014-06-14, 16:52
Våldstretching ... låter skönt det. :thumbup:

Tomas Tryffel
2014-06-14, 17:37
På gymmet i skrivande stund. 100 minuter cardio i ett tempo som dödar allt motstånd följt av ett helkroppspass (!) på 50 set. Just klar med sista setet. 30 minuter våldstretching here we come.

Funderat på att ställa upp i maraton, cykellopp eller dylikt?

XXXL
2014-06-14, 17:43
På gymmet i skrivande stund. 100 minuter cardio i ett tempo som dödar allt motstånd följt av ett helkroppspass (!) på 50 set. Just klar med sista setet. 30 minuter våldstretching here we come.

Ja du skrev ju det här

Direkt efter varandra, konditionsträningen först för att minimera påverkan på styrketräningen.

Det är ju det jag vill göra, men sen skriver z_bumbi att jag ska göra ett lätt pass efteråt.

King Grub
2014-06-14, 18:59
Det är ju det jag vill göra

Du får göra precis som du vill. Bra va?

Rikard Jansson
2014-06-14, 19:01
Har det gjorts några studier med lite tyngre konditionsträning, t.ex. viktad gång?

King Grub
2014-06-14, 19:25
Nope.

xanton
2014-06-14, 19:36
Oavsett om konditionsträning är bättre innan ett styrkepass så orkar jag inte lyfta efter mitt 20min HIIT, gillar inte andra konditionsformer. Så tränar konditionen direkt efter styrkan.

JHilding
2014-06-14, 20:21
Ja du skrev ju det här



Det är ju det jag vill göra, men sen skriver z_bumbi att jag ska göra ett lätt pass efteråt.

Han skrev väl aldrig "ska"? Jag kan ha fel, men kändes rätt självklart att han menade att om man är ute efter ett konditionspass i lugnt tempo i 30 min så spelar det ingen större roll före eller efter, beror ju på hur opti man vill vara. Är man mer seriös och planerar intensiv konditionsträning kan man lägga det före om det känns bra.

Kan vara placebo, men jag älskar att vara varm och svettig innan styrketräningen så brukar bli en 40 minuter crosstrainer innan styrketräningen.

Känns som många gym-nissar glömmer konditionsträningen helt och hållet pga. rädslan för att tappa muskler. Kondition har positiv effekt för styrketräning.

XXXL
2014-06-14, 20:45
Du får göra precis som du vill. Bra va?

Men om jag gör något så vill jag göra det så bra som möjligt

jag_kille
2014-06-14, 23:47
Men om jag gör något så vill jag göra det så bra som möjligt

Du har redan fått svaret, kör kondition innan styrketräningen för att du ska få det mesta av styrketräningen.

z_bumbi har inte skrivit att du ska köra efter, han skrev att det inte direkt har någon betydelse om man kör låg intensivt en kort stund då det antagligen inte kommer ha någon praktisk betydelse. Därav behöver man inte tänka i dessa banor.

Men ska du köra intensivt kör innan.

MackeJuve
2014-06-15, 11:01
Men om jag gör något så vill jag göra det så bra som möjligt
... herregud

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk

z_bumbi
2014-06-16, 18:21
Fast Grubb kör kondition före för att det har minst påverkan på muskeluppbyggnaden.

Prioriterar du konditionen så kör du det före men för ett kort pass med lägre intensitet finns det ingen anledning att fundera i sådana banor.

100 minuter cardio i ett tempo som dödar allt motstånd

Ser du någon skillnad på det jag skrev och det Grub gör?

Eftersom jag inte orkade sno kontorsdatorn för att kunna koppla upp mig under ett träningspass så kan jag rapportera att jag idag cyklade en kort stund och sedan slängde jag en stund med en frisbee utan att oroa mig för att mina genuttryck skulle ändra sig från muskeluppbyggnad till kondition. Sen sabbade jag dessutom ev konditionsförbättringar genom att äta kolhydrater efteråt utan att vänta en timme. OMG!

anvihl
2014-06-16, 19:01
Ser du någon skillnad på det jag skrev och det Grub gör?

Eftersom jag inte orkade sno kontorsdatorn för att kunna koppla upp mig under ett träningspass så kan jag rapportera att jag idag cyklade en kort stund och sedan slängde jag en stund med en frisbee utan att oroa mig för att mina genuttryck skulle ändra sig från muskeluppbyggnad till kondition. Sen sabbade jag dessutom ev konditionsförbättringar genom att äta kolhydrater efteråt utan att vänta en timme. OMG!

Living on the edge.

Kriippeshoow
2014-06-16, 19:02
Om man nu skulle köra cardio efter ett hårt styrketräningspass, vilken variant skulle vara skonsammast mot muskeluppbyggningen? Eller ja, musklerna

King Grub
2014-06-16, 19:27
Cykling och löpning är det enda som är studerat och cykling verkar inte ha någon speciell negativ effekt alls.

tankoovich
2014-06-16, 19:44
Jag kör:
Måndag: Styrka
Tisdag: Kondis
Onsdag: Styrka
Torsdag: Kondis
Fredag: Styrka/Vila
Lördag: Styrka/Vila (Vilar jag fredag blir det styrka lördag os.v)
Söndag: Kondis..

Fungerar utmärkt och jag gör framsteg i båda parter!

svenbanan
2014-06-16, 21:14
Sen sabbade jag dessutom ev konditionsförbättringar genom att äta kolhydrater efteråt utan att vänta en timme. OMG!

Finns det alltså nån slags fördel för konditionsträning med att vänta ett tag efter träningen innan man äter?

Jag tycker man alltid har hört att man ska trycka i sig snabba kolisar inom en kvart för att då lagras glykogenet in effektivast.

z_bumbi
2014-06-17, 06:41
Finns det alltså nån slags fördel för konditionsträning med att vänta ett tag efter träningen innan man äter?

Ja, det ingår i train low, compete high synen på konditionsträning och bygger på att det är två skilda gener/enzym (jag har glömt/medvetet struntat i att banka in det vilket det är) som aktiveras efter träningen beroende på om man äter kolhydrater eller inte. För styrketräning är det viktigt, är man på hög nivå antagligen väldigt viktigt, att få i sig kolhydrater snabbt. För konditionsidrottare är det däremot en nackdel att fylla på snabbt och att överhuvudtaget inte fylla på med kolhydrater innan nästa pass kan vara positivt. Sen får man självklart väga in prestationen i det hela och där ger snabb inlagring av kolhydraterna istället fördelar.
Tränar man på den nivån så att det har betydelse (inom konditionsidrotten) så har man förhoppningsvis nog med vett att skaffa sig en tränare som vet det här och dessutom har verktyg för att styra det.
För de som inte befinner sig på den nivån så är det ungefär som att kombinera konditionsträning och styrketräning vid samma tillfälle, det finns så mycket annat som är viktigare i livet än att fundera på.

svenbanan
2014-06-17, 12:19
Ja, det ingår i train low, compete high synen på konditionsträning och bygger på att det är två skilda gener/enzym (jag har glömt/medvetet struntat i att banka in det vilket det är) som aktiveras efter träningen beroende på om man äter kolhydrater eller inte. För styrketräning är det viktigt, är man på hög nivå antagligen väldigt viktigt, att få i sig kolhydrater snabbt. För konditionsidrottare är det däremot en nackdel att fylla på snabbt och att överhuvudtaget inte fylla på med kolhydrater innan nästa pass kan vara positivt. Sen får man självklart väga in prestationen i det hela och där ger snabb inlagring av kolhydraterna istället fördelar.
Tränar man på den nivån så att det har betydelse (inom konditionsidrotten) så har man förhoppningsvis nog med vett att skaffa sig en tränare som vet det här och dessutom har verktyg för att styra det.
För de som inte befinner sig på den nivån så är det ungefär som att kombinera konditionsträning och styrketräning vid samma tillfälle, det finns så mycket annat som är viktigare i livet än att fundera på.

Coolt. Jag känner igen det där med att träna utan kolhydrater (Colting kör väl på det), men hade inte hört det där med att inte äta kolhydrater efteråt. Men det verkar ju rimligt om man tänker efter.

Tack för informativt svar.

Jag tror dock jag fortsätter tugga i mig bananer efter min löpträning. Låter vanskligt att laborera med att begränsa återhämtningsförmågan och liknande.

Morty
2014-06-17, 12:28
Grub, hur kör du dina konditionspass? 90 min steady state z3?

King Grub
2014-06-17, 12:29
För det mesta, ja. Men i ett tempo på 190-200 trampningar per minut på crosstrainer (Cybex).

Morty
2014-06-17, 12:35
För det mesta, ja. Men i ett tempo på 190-200 trampningar per minut på crosstrainer (Cybex).

Kadens säger ju inget utan motstånd. Kan den visa watt?

Drabbas du inte av tristess?

King Grub
2014-06-17, 12:37
Brukar kolla på filmer och TV-serier samtidigt. Har med mig 24 S0908 i dag :p

Morty
2014-06-17, 12:39
Brukar kolla på filmer och TV-serier samtidigt. Har med mig 24 S0908 i dag :p

Way to go. Det blir några säsonger under vintern på cykeln. Men kör bara steady state en gång i veckan ändå, oftast till Vinterstudion.

Sarco
2014-06-17, 18:17
För det mesta, ja. Men i ett tempo på 190-200 trampningar per minut på crosstrainer (Cybex).

Tycker/vet du att det är bättre med så högt tempo eller är det bara vad du själv trivs med? Personligen har jag alltid kört långsammare men högre motstånd, men är något bättre får jag ju ändra mig :)

Tomas Tryffel
2014-06-17, 22:59
Brukar kolla på filmer och TV-serier samtidigt. Har med mig 24 S0908 i dag :p

Medelpuls?

Stoltz
2014-06-19, 14:14
På gymmet i skrivande stund. 100 minuter cardio i ett tempo som dödar allt motstånd följt av ett helkroppspass (!) på 50 set. Just klar med sista setet. 30 minuter våldstretching here we come.

http://img.pandawhale.com/83571-Blink-182-WTF-gif-Imgur-First-VbnD.gif

Slartibartfast
2014-06-19, 16:22
Det framkom tydligt att kombinationsträning inte har en negativ inverkan på muskeluppbyggnaden jämfört med enbart styrketräning, vare sig konditionsträningen genomförs före eller efter ett styrketräningspass. Resultaten tyder alltså på att man troligtvis inte får någon försämring i muskeltillväxten på sikt och därmed inte heller i muskelstyrka. Det går således alldeles utmärkt att kombinera konditions- och styrketräning med samma muskelgrupp vid ett och samma tillfälle, säger William Apró.

LÄNK (http://www.mynewsdesk.com/se/gih/pressreleases/leucin-viktigaste-aminosyran-1007686?utm_content=bufferfe013&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer)

King Grub
2014-06-19, 16:23
Cykling som tidigare nämnt ja.

Tomas Tryffel
2014-06-19, 22:37
Lustig gif.

Skulle snarare riktat den där gifen mot 30 minuters våldsstretching. Å andra sidan kanske man inser behovet när man just utövat ovan nämnda maraton-pass...

Morty
2014-06-19, 22:39
Dock: Cyklar du innan ett styrkepass kommer muskelns energistatus att vara dålig och styrkepassets kvalitet försämras. Styrketränar du innan ett cykelpass kommer muskeln att vara utmattad och lite trasig och därför kommer cykelpassets kvalitet försämras.

Det finns helt enkelt ett uppenbart motsatsförhållande här.

Tomas Tryffel
2014-06-22, 22:11
Grub, hur kör du dina konditionspass? 90 min steady state z3?

Förklara gärna steady state z3.

King Grub
2014-06-22, 22:11
Jämnt tempo.

Tomas Tryffel
2014-06-22, 22:48
Jämnt tempo.

Var bekant med steady state, men jag tänkte om z3 hade någon särskild innebörd i fallet steady state. Typ intensitet, medelpuls osv.

svenbanan
2014-06-23, 02:53
Förklara gärna steady state z3.

Steady state brukar betyda nåt i stil med högsta möjliga tempo man kan hålla en längre tid utan att laktatnivåerna stiger. Det är väl typ maratontempo eller lite snabbare kanske.

svenbanan
2014-06-23, 02:54
Var bekant med steady state, men jag tänkte om z3 hade någon särskild innebörd i fallet steady state. Typ intensitet, medelpuls osv.

oops

Morty
2014-06-23, 09:05
Var bekant med steady state, men jag tänkte om z3 hade någon särskild innebörd i fallet steady state. Typ intensitet, medelpuls osv.

Zon 3 är en intensitetsnivå. Kärt barn har många namn: Tempo, steady state, intensive endurance, race pace (de flesta tävlingar som är mellan 2 och 8 timmar är z3) osv.

Under är Zon 2 (duh) som kallas uthållighet, long slow distance, extensive endurance, osv

Över är Z4 och brukar kallas tröskel.

EnergiÖverskott
2014-06-23, 12:58
Dock: Cyklar du innan ett styrkepass kommer muskelns energistatus att vara dålig och styrkepassets kvalitet försämras. Styrketränar du innan ett cykelpass kommer muskeln att vara utmattad och lite trasig och därför kommer cykelpassets kvalitet försämras.

Det finns helt enkelt ett uppenbart motsatsförhållande här.

Jag upplever en ökad prestationsförmåga när jag kör kondition innan styrketräning jämfört med att bara köra styrketräningen ensamt. När jag kör 45-90 minuter steady state på en crosstrainer innan mina styrkepass så är jag som starkast och levererar som bäst. Som om att jag väckt kroppen på något sätt eller att jag blir så jävla hög av endorfinruset att jag lyckas förbise att jag faktiskt är trött.

Tack vare detta kör jag alltid på detta viset.

Är det någon annan som upplever detta likadant eller kan komma med lite tankar om varför det funkar på detta sätt i mitt fall? :)

Kör jag styrketräning innan kondition är jag dock helt oförmögen att prestera konditionsmässigt efter samt att styrkepasset innan oftast känns skit. Därav sker aldrig längre den kombinationen.

För mig är alltså 45-90 minuter steady state följt av styrketräning (som brukar ta 90-120 minuter) = sucess.

Morty
2014-06-23, 13:22
45-90 minuter non-impact tror jag absolut inte borde sabba möjligheten till att kunna styrketräna. Säkert kan endorfinerna hjälpa till att döva smärtsignaler från tung styrketräning därefter också. Upplever själv att jag kan hålla högt tempo på rätt låg ansträning i löpning efter 45-90 min cykel.

Tomas Tryffel
2014-06-23, 23:33
Zon 3 är en intensitetsnivå. Kärt barn har många namn: Tempo, steady state, intensive endurance, race pace (de flesta tävlingar som är mellan 2 och 8 timmar är z3) osv.

Under är Zon 2 (duh) som kallas uthållighet, long slow distance, extensive endurance, osv

Över är Z4 och brukar kallas tröskel.

Ok, då är jag med. Tack för klargörandet. Pulszon 3 hade jag förstått, men icke detta semi-kryptiska z3.

Sheikah
2017-09-18, 16:02
Bumpar den här.

Om man kör ben på morgonen, innan frukost, är det gainsen i sjön om man kör konditionsträning på medelintensitet på eftermiddag/kväll i 40 minuter?
Målet är att bygga benmassa men vill inte heller sluta konditionsträna och vissa veckor måste jag lägga benträning och kondition samma dag. Trots att benen är förstörda sen morgonens pass..