handdator

Visa fullständig version : Jacob Wilson - Artiklar/videos från BB.com


BobaFett
2014-05-16, 09:42
Hej!

Har sett i trådarna om HMB att många ställt frågor om programmet Jacob Wilson använt i sina studier.

Om ni inte redan läst artiklarna och sett videorna så rekommenderar jag att ni följer den här länken http://www.bodybuilding.com/fun/jacob-wilson.html

Där finns alla artiklar från bodybuilding.com som Jacob skrivit.

Jag rekommenderar att börja med den här (video + text): http://www.bodybuilding.com/fun/mass-class-training-the-fundamentals-of-muscle-growth.html

Och den här (video + text): http://www.bodybuilding.com/fun/mass-class-nutrition-fundamentals-of-eating-for-growth.html

Jag förstår att jag länkar till ett träningsforum som säljer kosttillskott men eftersom de inte konkurrerar med kolozzeum på något sätt tycker jag inte att det är ett problem. Moderatorerna får ta bort tråden annars.

Yeahboy
2014-05-16, 11:49
Hej!

Har sett i trådarna om HMB att många ställt frågor om programmet Jacob Wilson använt i sina studier.

Om ni inte redan läst artiklarna och sett videorna så rekommenderar jag att ni följer den här länken http://www.bodybuilding.com/fun/jacob-wilson.html

Där finns alla artiklar från bodybuilding.com som Jacob skrivit.

Jag rekommenderar att börja med den här (video + text): http://www.bodybuilding.com/fun/mass-class-training-the-fundamentals-of-muscle-growth.html

Och den här (video + text): http://www.bodybuilding.com/fun/mass-class-nutrition-fundamentals-of-eating-for-growth.html

Jag förstår att jag länkar till ett träningsforum som säljer kosttillskott men eftersom de inte konkurrerar med kolozzeum på något sätt tycker jag inte att det är ett problem. Moderatorerna får ta bort tråden annars.

Väldigt intressant att både läsa och höra om hans idéer.

En sak jag undrar som jag kanske missade när jag kollade på videon om att man skulle periodisera sin träning för att få maximal tillväxt. Är det så att man ska byta intensitet, reps osv varje pass eller är det i olika perioder?

Typ
Vecka 1 tunga vikter med lång vila
Vecka 2 Lättare vikter så att man klarar av 30-60 sekunders vila
vecka 3 .....
Vecka 4 .....

BobaFett
2014-05-16, 11:52
Väldigt intressant att både läsa och höra om hans idéer.

En sak jag undrar som jag kanske missade när jag kollade på videon om att man skulle periodisera sin träning för att få maximal tillväxt. Är det så att man ska byta intensitet, reps osv varje pass eller är det i olika perioder?

Typ
Vecka 1 tunga vikter med lång vila
Vecka 2 Lättare vikter så att man klarar av 30-60 sekunders vila
vecka 3 .....
Vecka 4 .....

Studier har visat att periodisering är mer effektivt än ingen periodisering och att den mest effektiva periodiseringen är unduliserande periodisering d.v.s. byta repsintervall varje pass. Har dock ingen källa så här på rak arm.

Yeahboy
2014-05-16, 12:02
Studier har visat att periodisering är mer effektivt än ingen periodisering och att den mest effektiva periodiseringen är unduliserande periodisering d.v.s. byta repsintervall varje pass. Har dock ingen källa så här på rak arm.

Ok! Då får man väl börja testa detta och se om det ger bättre resultat.

Flygplan
2014-05-16, 13:07
Plöjde igenom alla de där artiklarna för några veckor sedan och har kört enligt Jacobs principer sedan dess.

Hur ställer sig kolozzeums experter till hans råd att inta BCAA/EAA mellan måltiderna? Det är ju avfärdat som meningslöst här på brädan hundra gånger om.

Ni som testar detta, har ni separata pass för "cell swelling", med dropsets/supersets osv? Hur kan ett sånt pass se ut?

Commando1980
2014-05-16, 14:01
Studier har visat att periodisering är mer effektivt än ingen periodisering och att den mest effektiva periodiseringen är unduliserande periodisering d.v.s. byta repsintervall varje pass. Har dock ingen källa så här på rak arm.

Kan man verkligen dra den typen av slutsatser utifrån de studier som gjorts? Eventuellt kan man väl säga att X fungerar bättre än Y sett över Z veckor? Sen när det gäller undulerande periodisering så kan det innebära många saker. Det behöver inte innebära att man byter repsintervall från pass till pass.

BobaFett
2014-05-18, 22:03
Kan man verkligen dra den typen av slutsatser utifrån de studier som gjorts? Eventuellt kan man väl säga att X fungerar bättre än Y sett över Z veckor? Sen när det gäller undulerande periodisering så kan det innebära många saker. Det behöver inte innebära att man byter repsintervall från pass till pass.

Vet inte om det kallas just undulerad periodisering. Jacob pratar i alla fall om att få in de tre olika passen på en vecka.

Tror det var layne norton som sa att undulerad periodisering var bäst.

Fanns nån studie här för ett tag sen som visade att periodisering med kortare intervaller d.v.s. byta från pass till pass var mest effektivt jämfört med blockvis periodisering.

Angående om att det är effektivt i ett visst antal veckor, ja det kan stämma men enligt min åsikt så tränar man bara underhållsträning om man gör exakt likadant i mer än 12 veckor.

BobaFett
2014-05-18, 22:11
Plöjde igenom alla de där artiklarna för några veckor sedan och har kört enligt Jacobs principer sedan dess.

Hur ställer sig kolozzeums experter till hans råd att inta BCAA/EAA mellan måltiderna? Det är ju avfärdat som meningslöst här på brädan hundra gånger om.

Ni som testar detta, har ni separata pass för "cell swelling", med dropsets/supersets osv? Hur kan ett sånt pass se ut?

Vet inte om det gjorts några tester på att inta BCAA mellan måltiderna. I alla fall där träningen har varit upplagd för muskelökning.

Jag kör specialpass. Ett pass med oclusion träning. Mer pump än så går inte att få.

Ett pass 10-12 reps med 30-60 sek vila mellan set och högre volym per pass. Förutom det brukar jag köra dropsets samt intra set stretching d.v.s. i stället för att droppa vikten direkt så stretchar man 30 sekunder med vikten på. 3 drop och tre 30 sekunders stretch. Sjuk mjölksyra och pump.

Sen kör jag ett pass med tunga basövningar 3-8 reps, 3 minuter vila.

Flygplan
2014-05-18, 23:19
Vet inte om det gjorts några tester på att inta BCAA mellan måltiderna. I alla fall där träningen har varit upplagd för muskelökning.

Jag kör specialpass. Ett pass med oclusion träning. Mer pump än så går inte att få.

Ett pass 10-12 reps med 30-60 sek vila mellan set och högre volym per pass. Förutom det brukar jag köra dropsets samt intra set stretching d.v.s. i stället för att droppa vikten direkt så stretchar man 30 sekunder med vikten på. 3 drop och tre 30 sekunders stretch. Sjuk mjölksyra och pump.

Sen kör jag ett pass med tunga basövningar 3-8 reps, 3 minuter vila.

Så där kör jag också. Jag kör 3 split, där två av passen är hypertrofi och ett pass där jag eftersträvar pump med dropsets. Dag 4 vila. Dag 5 helkropps-styrka. Dag 6 börjar jag om.

Det där med stretchen såg jag en video om som du länkade i en annan tråd. Ska försöka mig på det nästa pass! :)

BobaFett
2014-05-19, 19:37
Så där kör jag också. Jag kör 3 split, där två av passen är hypertrofi och ett pass där jag eftersträvar pump med dropsets. Dag 4 vila. Dag 5 helkropps-styrka. Dag 6 börjar jag om.

Det där med stretchen såg jag en video om som du länkade i en annan tråd. Ska försöka mig på det nästa pass! :)

Dropsets med intra set stretching är på en helt annan nivå av träning. Det krävs nästan att man har tre kompisar som skriker på en för att man ska klara av det. Det är sjukt. Hela gymmet kommer att glo och tycka att man är sjuk i huvudet.

DieErste
2014-05-20, 10:28
låter intressant, ligger i tankarna på att ändra mitt nuvarande schema så får nog bli något rullande anpassat efter detta :)

inlägg från en annan tråd:

Nån som läst detta? http://www.aworkoutroutine.com/the-ultimate-weight-training-workout-routine/

Sen kikade jag också på nån film från Jacob Wilson med lite olika tips och börjar nu fundera på att konstruera om mitt schema lite

Kör 4-1-4 idag

Bröst/triceps ( fokus Bröst)

Bänk RPt
Hantelpress 5 x 5-8
viktade Dips 5 x 5-8 (viktade med minskad vikt)

Arnoldpress 4 X 7-11
sidolyft 3 x 8-12

Flyes 3 x 8-12

Liggande triceps Extension 6 x 6-9
triceps extensions i kabel 4 x 7-10 sista dropset

Ben/Rygg/biceps(Fokus Rygg)

Mark RPT
Chins 5 x 8 (försöker öka till att lägga på vikt)
Stångrodd 5 x 6-10
latsdrag 6 x 6-9 10x77 6x87 6x87 6x87

benpress 8 x 10-13

Kabelrodd 3x6-10

hantelcurl 6 x 6-9
arnold curl 4 x 8-10

Bröst/Axlar/ triceps (Fokus Axlar)

Militärpress RPT
axelpress 5x5-8
Sidolyft 4x8-12

Bänk 4 x 8-12
Flyes 3 x 8-12
viktade Dips 4x6-9

Liggande triceps Extension 6 x 6-9
Nån kabel triceps

Ben/Biceps ( fokus ben)
Knäböj RPT
Benpress 8 x 7-11
Bencurl 3x8-12

Chins 4 x 8
Stångrodd 3x6-10
Lats smaltgrepp 3 x 8-12
Kabelrodd 3 x 8-12

hantelcurl 6 x 6-9
arnold curl 4 x 8-10


Funderar på att försöka sänka volymen lite då man börjar bli rätt seg i slutet av passen :(

Borde man köra nån typ av peridisering med när det gäller hypertrofi/styrka?
Mitt huvudsakliga mål är muskelvolym men det går väl inte få det ena utan det andra ;)

Yeahboy
2014-06-24, 15:15
Om man skulle vilja följa detta schemat: http://www.bodybuilding.com/fun/the-hmb-fa-experiment.html hur är det med konditionsträning på vilodagarna? Har han uttalat sig om detta nånstans, kan tänka mig att det kanske blir för slitsamt?

Skulle gärna klämma in 2 intervallpass i veckan.

tomn
2014-06-24, 15:19
Om man skulle vilja följa detta schemat: http://www.bodybuilding.com/fun/the-hmb-fa-experiment.html hur är det med konditionsträning på vilodagarna? Har han uttalat sig om detta nånstans, kan tänka mig att det kanske blir för slitsamt?

Skulle gärna klämma in 2 intervallpass i veckan.

Det enda jag vet är att hanförespråkar HIIT. Tror han jobbar en del med wingates?

Yeahboy
2014-06-24, 15:40
Det enda jag vet är att hanförespråkar HIIT. Tror han jobbar en del med wingates?

Ja, precis. Vet dock inte om han har sagt någonting om det när man följer detta schemat.