handdator

Visa fullständig version : Deff(hjälp?)


amenva
2014-05-15, 17:33
Hej Kollo,
Ålder:22år
Bakgrund: Gick ner ~30 KG 2012. Gymmat till och från sen dess, senaste 8m har varit seriösa
Nuvarande Vikt: 92kg(MED vätsketappning och glykogenreserverna tomma, har kört i 3 dagar, så innan kanske 95kg)
Längd: 191cm
Fettprocent: Ingen aning, skulle lätt dra till med 20-25
Jag har tidigare kört lite dieter. Mycket VLCD/Fasta.

Jag har bestämt mig för att dra en deff. Jag ser reko ut nu, men jag skulle själv rekommendera mig att balans+/bulk o satsa på nästa år. Jag har aldrig i mitt liv pushat min bf för att se nice ut(i varje fall inte "sista biten"), så ska bli spännande, därav kör jag deffen.

Styrketränar 3ggr i veckan(helkropp, noggrant), cardio 3ggr i veckan(6-7km joggning, dåligt tempo).

Ligger runt detta (3dje dagen) per dag:
140gram protein x 4kcal
20 gram kolhydrater x 4kcal
10 gram fett x 9kcal (Rätt svagt underlag utan energiräkning eller Harris&Benedict-ekvationen, men vet att jag blir det minus relativt grovt) Proteinet kommer från Sojaproteinpulver, tar även vitamintillskott.

Nu till det jag undrar , Vad skulle ni prioritera för att kroppen inte ska ta direkt skada? Typ att levern mår dåligt eller annat organ? Finns det något sätt att stoppa muskelnedbrytningen mer än att öka sitt intag dramatiskt? Det är det viktigaste, jag skiter i om det blir tråkigt(blir automatiskt roligt att pusha sig själv).

Hur mycket muskelförlust kan jag räkna om jag kör det här i 3 veckor?(jag stannar tidigare om jag är nöjd(beror givetvis på min muskelmängd nu, men tänk er 92kg, men lite-ganska över normalbyggd)

Om ni själv fick välja något som ni tycker/vet är riktigt essentiellt för kroppen, vad skulle ni lagt till? mer fett? mer kolisar? någon vitamin jag kan ha missat? Hur mycket muskelförlust kan jag räkna om jag kör det här i 3 veckor?(jag stannar tidigare om jag är nöjd)

*hug*
Tack

Barbastark
2014-05-15, 17:41
730 kcal/dag. 10g fett. Ser jag rätt?

amenva
2014-05-15, 17:44
Ja jo, finns det risker med det?(Varför jag postade tråden från början är för att jag alltid kört med mat under tidigare dieter)

Ska jag genast gå o köpa nötter?

Barbastark
2014-05-15, 18:03
Ja jo, finns det risker med det?(Varför jag postade tråden från början är för att jag alltid kört med mat under tidigare dieter)

Ska jag genast gå o köpa nötter?

Istället för att äta 700kcal/dag så är detta snarare ett lagom underskott att ligga på med din fett% (när din fett% blir lägre så bör du fö även korrigera underskottet så även detta blir lägre). Gör du så så bör du inte tappa muskelmassa, och kan även öka i styrka.

När det kommer till fettet så anser jag att du inte regelbundet bör gå under ca 0,7-0,8g/kg kroppsvikt.

Sikta istället på en lagom viktnedgångstakt byggd på ätvanor du kan hålla och som du sedan lätt kan korrigera när målen istället blir mer recomp/ökningsrelaterade.

amenva
2014-05-15, 18:09
Att tillägga är att jag under 2013 höll mig stadigt i vikt, under hela året. Jag har en annan livsstil än "tidigare", där jag prioriterar vad jag stoppar i mig.

Det är lite för sent att styra en lagom viktnedgångstakt med ~20 bf,(jaa diskobeachdeffa(banta* kanske blir rätt ord) hehe),

Jag tränade med för stort intag för länge bara, men det är ju kul när man växer, skulle siktat på att börja deffen i feb-april kanske. Men nu är det försent.

Hmm, regelbundet, menar du då de närmsta 3 veckorna för mig? Eller menar du generellt, för jag ligger nog över 0,7-0,8kg i balans. Jag har ju "råd" att köra 0,7-0,8g/kg, men vilka skillnader blir det?

Nu handlar det bara om damagereduction inför vad komma skall för mig, där jag inte vill att min kropp ska ta FÖR stor skada, lite orkar den ju trots allt.

Barbastark
2014-05-15, 18:18
Okok. Ä, inget område jag vill ge mig in och tipsa kring isf.

amenva
2014-05-15, 18:19
Tacksam för svaren! I varje fall

illiaca
2014-05-15, 23:10
Har jag förstått dig rätt att du ligger på 700-ish kcal/dag??

Det där är inte en deff! Det är självsvält, ev. bantning ??

amenva
2014-05-16, 01:49
Därav min kommentar tidigare där jag kallar det discobeach bantning. Men det tar inte bort att jag verkligen vill undvika att tappa allt för mycket muskler eller ev. Skada kroppen på något sätt

Shqypnia
2014-05-16, 11:30
Skärp dig. Du säger du har en annan livstil nu. Försök inte ens svälta dig själv fram till sommaren. Satsa långsiktigt. Delmål 1: Beach 2015.

Man kan inte äta kakan och ha den kvar. Du kan inte ligga på 700kcal/dag och inte tappa muskler.

nippman
2014-05-16, 11:35
+1

vicarious
2014-05-16, 11:38
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184629

amenva
2014-05-17, 18:21
Tacksam för svaren, även länken kring 700 kcal deffen av en profesionell. Har insett att ni har nog rätt, kör det här en vecka till för att se resultat sen lägger mig i en vettig deff. Har fan kämpat för de muskler jag har(kort tid, men ändå med mycket vilja varje pass). Nu ska dock 700kcalstråden läsas hehe.