handdator

Visa fullständig version : Du kan föra över ditt medvetande till en robot - skulle du göra det?


Exdiaq
2014-05-15, 17:20
Du kan föra över ditt medvetande till en robot - skulle du göra det?

Snubben
2014-05-15, 17:20
Troligtvis.

Latissimus Dorsi
2014-05-15, 17:20
Helvete, JA!

Red Apple
2014-05-15, 17:21
"Robot" är en otillräcklig beskrivning för att jag ska kunna fatta något beslut.

Blaine
2014-05-15, 17:23
Ungefär som RoboCop?

Sohlsken
2014-05-15, 17:29
Om det var en artificiell kropp med samma eller bättre egenskaper än min nuvarande, och jag var döende. Då skulle jag överföra mitt medvetande. Om jag inte är döende så gillar jag verkligen min nuvarande kropp.

Mouline
2014-05-15, 17:33
Om du menar det Michio Kaku skrivit i sin nya bok? Absolut. Då skulle jag vilja vara en android på ngnt deep space ship som tar 10000 år att åka till en planet för att väcka upp de andra i stasis pod. Jag mig själv och en egen simulerad tibiavärld.. typ

Exdiaq
2014-05-15, 17:36
Satt och funderade på detta under bussfärden hem idag. Första tanken svaret "självklart, tänk att inte behöva dö av ålder och tänk på allt som jag kan göra som i nuläget hindras av min mänskliga kropp".

När jag funderade vidare på hur vardagen och framförallt njutning (allt jag gillar att göra) så är där en del som eventuellt faller bort:

Fysisk träning blir i princip överflödigt. Vill jag bli starkare investerar jag i komponenter som kan utveckla mer kraft. Vill jag bli uthålligare investerar jag i komponenter som gör mig uthålligare. Vill jag förbättra motoriken och perceptionsförmågan investerar jag i bättre program och sensorer.
Mat blir överflödigt. Hålla igång maskinen räcker.
Upplevelser/hur man uppfattar världen kan förändras radikalt med helt nya sensorer för att tolka omgivningen. Tänk: hur vet jag att mitt rött/blått/grönt är ditt rött/blått/grönt?
Förökning på sättet vi är vana vid blir eventuellt och till viss del överflödigt. Kan man inte skapa medvetande behövs fortfarande fortplantning på vanligt vis för artens överlevnad då olyckor lär fortsätta ske med bortfall av "medvetanden" som följd.
Tidspressen att producera/effektivisera/ta vara på den tid man har försvinner/minskar drastiskt.
Summa summarum försvinner en hel del basala drivkrafter som följt med människan under hela dess utveckling. Konsekvenser?

Vunnis
2014-05-15, 17:47
Konsekvenser?
[/LIST]
Konsekvenser. :(
http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/images/news_images/4090/3231237_455_549.jpg

Lance Uppercut
2014-05-15, 17:48
Ja!

/run DMT_consciousness_1.0; loop(eternity)

tp_88
2014-05-15, 17:49
Omedelbums.

zeusden1
2014-05-15, 17:53
Absolut. Kroppsliga uttryck som muskeltrötthet, abstinens och smärta skulle försvinna - på gott och ont. Tänk å ena sidan att aldrig vara illamående och att inte behöva äta och å andra sidan att inte ha sex, käka godis eller ta en snus.

C h r i s
2014-05-15, 17:55
Leffes bilmeck/spa.

Puryeah
2014-05-15, 17:56
Beror lite på, kan man känna smak, lust, berusning osv?


Palla vara nykter för alltid liksom!

XXXL
2014-05-15, 18:25
Satt och funderade på detta under bussfärden hem idag. Första tanken svaret "självklart, tänk att inte behöva dö av ålder och tänk på allt som jag kan göra som i nuläget hindras av min mänskliga kropp".

När jag funderade vidare på hur vardagen och framförallt njutning (allt jag gillar att göra) så är där en del som eventuellt faller bort:

Fysisk träning blir i princip överflödigt. Vill jag bli starkare investerar jag i komponenter som kan utveckla mer kraft. Vill jag bli uthålligare investerar jag i komponenter som gör mig uthålligare. Vill jag förbättra motoriken och perceptionsförmågan investerar jag i bättre program och sensorer.
Mat blir överflödigt. Hålla igång maskinen räcker.
Upplevelser/hur man uppfattar världen kan förändras radikalt med helt nya sensorer för att tolka omgivningen. Tänk: hur vet jag att mitt rött/blått/grönt är ditt rött/blått/grönt?
Förökning på sättet vi är vana vid blir eventuellt och till viss del överflödigt. Kan man inte skapa medvetande behövs fortfarande fortplantning på vanligt vis för artens överlevnad då olyckor lär fortsätta ske med bortfall av "medvetanden" som följd.
Tidspressen att producera/effektivisera/ta vara på den tid man har försvinner/minskar drastiskt.
Summa summarum försvinner en hel del basala drivkrafter som följt med människan under hela dess utveckling. Konsekvenser?


Allt det där kan ju lätt bli till något positivt också, jag skulle inte direkt ta livet av mig om jag aldrig mer behövde träna i hela mitt liv för allvarligt talat så jävla roligt är det inte så jag inte skulle kunna hitta nått annat roligare att göra. Jag tränar för att jag gillar utmaningar, så jag skulle nog hitta nått annat för att utmana mig själv...

Äta mat? Visst, mat är väldigt gott och jag skulle förmodligen sakna det men samtidigt skönt att slippa laga mat, diska och allt strul som hör till.

Upplevelsepunkten ser jag också som positiv, skönt med ett nytt synsätt på livet.

Tidspressen att producera/effektivisera/ta vara på den tid man har försvinner/minskar drastiskt, det här är 100% positivt.

Olegh
2014-05-15, 18:50
Nej, varför?

MackeJuve
2014-05-15, 19:16
Ja, på tok för rädd för att dö.

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk

MtotheM
2014-05-15, 19:59
Nej, aldrig. Jag vill träna och en dag dö.

Diomedea exulans
2014-05-15, 21:13
Nej. Jag lider av en förbannelse som gör att all teknologisk utrustning jag använder förr eller senare pajar och inte ens supporten kan hjälpa mig. Det hade kunnat bli riktigt illa om mitt medvetande var i en maskin.

filmjölk
2014-05-15, 21:46
Om roboten har en kanon, en kulspruta och fungerar som en tysk Tigerstridsvagn, så absolut.

tossefar
2014-05-15, 21:47
En snygg robot? Kanske.

Langster
2014-05-15, 21:52
Ja, men om jag var tvungen att göra det nu skulle det bli nej. Väntar helst med det tills jag inte kan använda den här kroppen längre. Jag tror man blir visare av att uppleva ett helt liv i en människokropp.

Frågan är dock hur ett medvetande skulle funka isolerat. Hormoner, signalsubstanser och annan stimuli inifrån och utifrån påverkar ens tankar enormt mycket. Även medvetandet skulle antagligen bli som en robot.
Men för att bli odödlig skulle jag göra det, dock i livets slutskede som sagt.

Sniggel
2014-05-15, 22:47
Ja, men om jag var tvungen att göra det nu skulle det bli nej. Väntar helst med det tills jag inte kan använda den här kroppen längre. Jag tror man blir visare av att uppleva ett helt liv i en människokropp.

Frågan är dock hur ett medvetande skulle funka isolerat. Hormoner, signalsubstanser och annan stimuli inifrån och utifrån påverkar ens tankar enormt mycket. Även medvetandet skulle antagligen bli som en robot.
Men för att bli odödlig skulle jag göra det, dock i livets slutskede som sagt.

PtcqXFZFiWo

Andy.da.wohoo
2014-05-15, 23:14
Troligtvis inte.

Sniggel
2014-05-15, 23:23
Beror ju på vad "överför" innebär. Det första jag tänker på är att roboten kommer att få samma medvetande som mig. Vilket ju inte på något vis gör mig personligen odödlig. Bara att jag får en robotkompis som är som mig :D
Jag har svårt att föreställa mig att medvetandet (vad det nu än är) kan överföras geografiskt. Om man nu inte bokstavligen flyttar på hjärnan och nervsystemet så att det är den biologiska delen. Sen kan man ju ordna med hormoner och signalsubstanser med hjälp av nån teknologisk lösning så att man även kan uppleva samma känslor och sinnesstämningar (nån var inne på detta).

Problemet med fysisk kontakt är ju något som kan lösas med tiden så länge teknologin går framåt. Kan man föra över ett helt medvetande så bör det inte vara allt för svårt att utveckla människoliknande anatomi (utbytbar organisk (organodling från stamceller) eller helt syntetisk) med konstgjord känsel inkopplad till nervsystemet/hjärnan eller om medvetandet nu är digitalt på något sätt. Robotar behöver inte vara stora metallklumpar tänker jag.

Doggeh
2014-05-15, 23:39
För bövelen! JA! Tänk att kunna ladda ned massor av kunskap, inte behöva äta, inte sova, spela datorspel som en gud och för fasen inte behöva svettas eller frysa.

filmjölk
2014-05-16, 00:15
Tänk er något liknande en sådan här skönhet. fast viljestyrd och helt automatiserad...du är den skapelsen, ser med hjälp av kameror och IR, bestyckad med kulspruta och kanon. Fuck Robocop, terminator och Wall-E.

http://www.fprado.com/armorsite/Tiger1-2002-Picz/Tiger1-131-Bovington-2004.jpg

Starvation
2014-05-16, 02:14
Fuck yeah! Hade varit sjukt gött ju. Space herr I come!

Röda Björnen
2014-05-16, 05:27
Nej, jag ser fram emot att leva livet och dö till slut. Leva för evigt, nej tack.

Evankhell
2014-05-16, 06:38
Ja för fan! Och sedan orkar man inte längre är det bara att trycka på OFF knappen.

Langster
2014-05-16, 06:39
Fuck yeah! Hade varit sjukt gött ju. Space herr I come!

Space herr, vem är det?

aijou
2014-05-16, 07:14
Möjligen när jag blir gammal eller om jag hade en sjukdom som inte går att bota. Inte annars.

Detta beror ju såklart även på vad för typ av robot det handlar om.

AronP
2014-05-16, 07:54
Det enda skulle väl vara för att få se framtiden och kanske uppleva vissa saker. Men all form av självförverkelse lär ju försvinna när man hela tiden ekonomiskt kan köpa sig kunskapen.

LoveMachine
2014-05-16, 07:55
För shits and giggles, nej. Om jag blivit onödigt skröpplig eller om det ger mig en chans att göra något intressant, ja. Hade jag t.ex. kunna ta del i bemannad utforskning av rymden så hade det nog inte varit så illa. Jag skulle sakna att äta och dricka gott, men sexlivet skulle bara bli marginellt sämre så det är ingen större förlust.

TIMPA
2014-05-16, 08:25
tänk er något liknande en sådan här skönhet. Fast viljestyrd och helt automatiserad...du är den skapelsen, ser med hjälp av kameror och ir, bestyckad med kulspruta och kanon. Fuck robocop, terminator och wall-e.

http://www.fprado.com/armorsite/tiger1-2002-picz/tiger1-131-bovington-2004.jpg

+1 !

eternallord
2014-05-16, 09:08
ja!

/run dmt_consciousness_1.0; loop(eternity)

:d

Frantic
2014-05-16, 10:15
Om roboten kan flyga.