handdator

Visa fullständig version : Sojaprotein


Frazze
2002-02-18, 18:50
Hej!

Är sojaprotein ett snabbt eller långsamt protein sett till upptaget?

och

Hi-whey eller Triple Whey? Vad sägs?

GhostFace
2002-02-18, 20:37
Ursprungligen skickat av Frazze:
<STRONG>Är sojaprotein ett snabbt eller långsamt protein sett till upptaget? Hi-whey eller Triple Whey? Vad sägs?</STRONG>


Sojaprotein tas upp långsamt. Men är östrogenbildande, inget att rekommendera alltså.

Triple Whey, tack! ;)

e34
2002-02-18, 21:06
döm inte ut sojaproteinet helt. det finns saker som är bättre med den än med vassle t ex. finns säker nått att läsa om soja på nån svensk byggarsida..

Frazze
2002-02-18, 21:32
Följdfråga:
Är det bara jag med mina kalkyler som får Triple whey att bli BILLIGARE per portion gentemot Hi-whey?

GhostFace
2002-02-18, 21:53
Ursprungligen skickat av The Beast From The East:
<STRONG>döm inte ut sojaproteinet helt. det finns saker som är bättre med den än med vassle//</STRONG>


Skulle väl vara att det är väldigt billigt att köpa.
Men, jag skulle definitivt inte köpa något som är östrogenbildande... :D
Bitch Tits av protein?!?! Wow, skulle absolut inte vilja vara i läkarnas fikarum efter den undersökningen. :D

Petrus
2002-02-18, 22:51
Östrogen? Nä tack, man är tillräckligt mycket "kärring" endå... :D
Mvh

Hackstait
2002-02-18, 23:13
Det där med att soja är östrogen bildande har jag väl hört, men jag har hört motsatsen oxå, dvs att det skulle minska östrogen.

Fairing
2002-02-19, 13:38
Om ni skall äta Soja så att ni får högre östrogen halt får ni äta kilovis per dag.

Soja i doser under 130g/dag har enbart positiva effekter.
Sänkt kolesterolhalt, bättre blodvärde, mindre risk för blodpropp osv.

Det finn relativt många elitbyggare som har byggt upp sig på Soja tack vare det låga priset som var förr.

/Lasse

GhostFace
2002-02-19, 14:01
Sojaprotein med ett BV på strax över 70......då blir det att käka mera än 130 g sojaprotein, om man vill ha en positiv effekt av protein gjort på soja.
Högre intag=högre sannolikhet för bieffekt.
Det är då som eventuella feminina hormoner börjar också att bildas...Nej, tack. Jag skulle inte ens vilja käka sojaprotein om nån ens slängde det till mig.
:D

shot
2002-02-19, 14:06
Inget fel på sojaprotein i rimliga mängder. Jag tror spökfejan får gå tillbaka till skolbänken och läsa på lite. ;)

GhostFace
2002-02-19, 14:15
Säger bara 'tack men nej tack' till soja.

Inget annat.

e34
2002-02-19, 18:30
fairing vet va han snackar om

Frazze
2002-02-19, 18:47
Det får vi hoppas att han gör då jag intagit 30g sojaprotein om dagen i ett halvår och gärna fortsätter så(tack vare den billiga prisnivån) :)

e34
2002-02-19, 18:51
ännu billigare om du köper hela bönor i stor mängd :o

Veggie
2002-02-19, 22:08
Tjena

&gt;&gt;&gt;Fairing: Vad händer om man äter mer än 130 g per dag? Är det någon siffra som är löst plockad eller finns det några belägg för den?

&gt;&gt;&gt;Ghostface: Sojabönor har ett BV på c:a 85. Sojaproteinpulver har ett BV på c:a 45 om jag inte minns helt galet. Pulvrets lägre värde beror på att proteinet skadas under "skapandeprocessen" Skulle vara kul om ni lämnade några referenser på era uttalanden.

Jag är själv vegetarian, äter c:a 200-300 g soja varje dag. Jag har med andra ord gått över gränsen där bieffekterna skall ta vid. Jag har då inte märkt några. Skulle vara väldigt intressant att få något uttömmande svar på denna fråga. Den har kommit upp förut utan att ha fått något bra uttömande svar.

Själv misstänker jag mest kosttillskottstillverkarna för att sprida skräckpropaganda pga att folk skall skrämmas bort från detta billiga protein och istället köpa dyrare.

Sista utvägen att få något bra svar på denna fråga kanske blir att gå till en läkare och få sina testosteronnivåer kontrollerade.

Just det, jag kanske skall lämna egna referenser då jag ber andra göra det. Informationen om Sojaprotein kommer från Paulun.

För övrigt mitt första inlägg här. Verkar vara ett sjyst forum.

Ha dé

Fairing
2002-02-20, 10:57
Publiserade studier finns ang. Soja då har intaget varit 154g/dag.
Lipoprotein and dietary proteins, (k.Nilausen and H Meinertz) University of Copenhagen.

Där jämför dom Kasein och Soja båda anses som lika muskeluppbyggande och faktiskt lika hälsosamma fast på olika sett.

Det finns väldigt många publiserade studier som visar sojans alla positiva egenskaper.

Jag tror personligen att dom som skriver ner soja har dålig kunskap eller lyssnar för mycket på tillverkare av vassle.

Hoppas att ni vet att man med fördel kombinerar vegetabiliskt och animaliskt protein för maximalt muskelökning.

Ge mig en publiserad studie som bevisar att Soja kan ge negativa effekter i rimlig dos(UNDER 200G/DAG)

/Lasse :D

eiselt
2002-02-20, 11:03
Ursprungligen skickat av Frazze:
<STRONG>Följdfråga:
Är det bara jag med mina kalkyler som får Triple whey att bli BILLIGARE per portion gentemot Hi-whey?</STRONG>

Hej!
Det stämmer att Triple Whey är billigare, men det beror på innehållet. Om du tittar på näringsanalysen så ser du att Triple Whey innehåller mer fett och laktos är Hi-Whey. På ingrediensförteckningen så ser du att Triple Whey Fuel innehåller Vassleproteinkoncentrat som är den enklaste formen av vassle. Den innehåller även vassleproteinisolat och hydrolyserat (spjälkat) vassleproteinkoncentrat. Hi-Whey innehåller 100 % isolarat vassleprotein som har renats på ett hlet annat sätt än koncentrat (och reningen är det som gör produkten dyrare). Twinlab har en motsvarande product till Hi-Whey som heter Nitro Fuel som är betydligt dyrare än Hi-Whey. Du kan läsa mer om vassletillverkning på vår hemsida.

Mvh/
Henrik Eiselt

GhostFace
2002-02-20, 12:34
Ursprungligen skickat av Veggie:
<STRONG>&gt;&gt;&gt;Ghostface: Sojabönor har ett BV på c:a 85. Sojaproteinpulver har ett BV på c:a 45 om jag inte minns helt galet. Pulvrets lägre värde beror på att proteinet skadas under "skapandeprocessen" Skulle vara kul om ni lämnade några referenser på era uttalanden. Jag är själv vegetarian, äter c:a 200-300 g soja varje dag. Jag har med andra ord gått över gränsen där bieffekterna skall ta vid. Jag har då inte märkt några. //
Själv misstänker jag mest kosttillskottstillverkarna för att sprida skräckpropaganda pga att folk skall skrämmas bort från detta billiga protein och istället köpa dyrare.Sista utvägen att få något bra svar på denna fråga kanske blir att gå till en läkare och få sina testosteronnivåer kontrollerade.</STRONG>


Möjligt att en del överdrivna påståenden kan härstamma från kosttillskottsföretag som är inriktade på att sälja sina egna dyrare mjölkproteinburkar, äggvite-, eller vassleproteinburkar.
BV på 45 låter ju lovande!
Inte undra på att rekommendationen är att du måste käka 50% mera av sojaprotein än ex. vassle för att få någorlunda likvärdig effekt. :D
Ang. bieffekter,du kanske är en s.k. non-responder? ;)

Fairing
2002-02-20, 12:53
Om BV är intressant så enligt Armor proteins...
Soja Isolat (pulver) BV 74
Kasein BV 80
Vassle 100
ägg 97

Om det är ett bra värde för hur effektivt ett pulver är går ju meningarna isär om.

Kanske ett protein med låg molekylvkikt kan vara något typ Whey-Hydro :D

eiselt
2002-02-20, 17:59
Det är intressant att se "Lipoprotein(a) and dietary proteins: casein lowers lipoprotein(a) concentrations as compared with soy protein." av Nilausen K, Meinertz H., där man visar att kasein sänker lipoprotein(a) mer än soja protein. (Ännu en positiv effekt av kasein).

Sojaprotein har många positiva egenskaper, men det finns även en del rön som talar till des nackdel i träningssammanhang, t ex: "Dietary soy-phytoestrogens decrease testosterone levels and prostate weight without altering LH, prostate 5alpha-reductase or testicular steroidogenic acute regulatory peptide levels in adult male Sprague-Dawley rats." av Weber KS m fl. Men den här anti-androgena kan vara till användning vid t ex prostata cancer.

En nackdel med sojaprotein är att det förekommer mycket genmodifierat protein, som kanske inte är det man helst av allt stopar i sig.

Mvh/
Henrik

Bamse
2002-02-20, 18:16
Fairing: Jag provade Whey-Hydro idag för första gången i mitt liv. Det blir inga fler gånger :-) Vilken fruktansvärt hemsk smak :) Blir din Complete istället i fortsättningen =)

Eiselt: Fortfarande är det väl rätt duktiga halter av soja som behövs för dessa negativa effekter?

eiselt
2002-02-20, 18:20
Ursprungligen skickat av Bamse:
<STRONG>
Eiselt: Fortfarande är det väl rätt duktiga halter av soja som behövs för dessa negativa effekter?</STRONG>

SVAR: Effekten beror nog på hur proteinet tillverkas. De ämnen som kan vara skadliga enligt somliga är enligt andra anti-östrogena och kan skydda mot bröstcancer hos kvinnor (och eventuellt blockera receptorerna för österogen hos män). De flesta sojaproteinisolat standardiseras inte på de här ämnena och därför är nog risken obefintlig. Man bör dock vara försiktigt med sojamjöl och sojaprotein som innehåller mycket fett eftersom det finns stor risk att detta har oxiderats, och som vi alla vet är oxiderat fett inte speciellt hälsosamt.

Mvh/
Henrik

Jon
2002-06-23, 23:36
Vet ett ställe där man kan köpa 850-tabletts burkar för 30 spänn, är tabletter värdelöst??

Frazze
2002-06-23, 23:40
de är jäkligt äckliga!

smakar mjöl med citron ungefär.

har 849 st i en låda :)

Jon
2002-06-24, 01:21
Hehe, jag vet... skölj ner dom hela med vatten bara så funkar även det.. Men funkar dom överhuvudtaget? Jag e så borta på soja.

Fairing
2002-06-24, 15:55
Det känns väl skönt för er konsumenter att veta att Complete Protein innehåller PRO-FAM 974 Soja Isolat.Ej genmanipulerat , nästan fettfritt och garanterat laktosfritt ;)

Äter ni 180g Complete om dagen så kommer ni upp i FDA rekommenderade intag av Soja per dag för sänkta blodfetter.

/Lasse :D