handdator

Visa fullständig version : Mäta upp kreatin utan en tesked?


retskrad
2014-05-14, 16:13
Hej, jag köpte en påse kreatin nyligen men det närmaste måttet jag har hemma är 15 ml. Så motsvarar 5g kreatin 5ml?

lillmesen
2014-05-14, 16:20
Har för mig att 5ml kreatin = ca 3.5 g

vicarious
2014-05-14, 17:15
Vägde just mitt monohydrat och 1 tesked motsvarade 5g.

lillmesen
2014-05-14, 17:48
Vägde just mitt monohydrat och 1 tesked motsvarade 5g.

På en ledande kosttillskottssida står det "en rågad tesked ger 5g"

Mitt kaffemått innehöll 10ml, och ett fyllt sådant gav 5gram kreatin

Beemel
2014-05-15, 05:07
På en ledande kosttillskottssida står det "en rågad tesked ger 5g"

Mitt kaffemått innehöll 10ml, och ett fyllt sådant gav 5gram kreatin

Teskedarna jag har hemma ger alltifrån 3g till 9g
Har aldrig förstått varför ordet tesked används som ett specifikt mått. O

k att (nästan) alla har teskedar hemma. Men de finns i rätt stor variation på storlekar....

Tycker själv bättre om sådan där "måttsatser" med plastmått i olika storlekar, vanligen upp till en DL.

Matsa
2014-05-15, 05:18
Teskedarna jag har hemma ger alltifrån 3g till 9g
Har aldrig förstått varför ordet tesked används som ett specifikt mått. O

k att (nästan) alla har teskedar hemma. Men de finns i rätt stor variation på storlekar....

Tycker själv bättre om sådan där "måttsatser" med plastmått i olika storlekar, vanligen upp till en DL.

Alltså, det finns ett standardiserat teskedsmått och det finns med i "såna där måttsatser" som du tycker om...
:D

https://lh5.googleusercontent.com/_ZvGJoa9sBRc/TY5M2dAtpWI/AAAAAAAAAj8/jqOzjQfiUF0/s800/M%C3%A5ttsats2.jpg

AronP
2014-05-15, 08:09
Det är inte så noga.

Beemel
2014-05-15, 08:22
Alltså, det finns ett standardiserat teskedsmått och det finns med i "såna där måttsatser" som du tycker om...
:D

https://lh5.googleusercontent.com/_ZvGJoa9sBRc/TY5M2dAtpWI/AAAAAAAAAj8/jqOzjQfiUF0/s800/M%C3%A5ttsats2.jpg

Precis. Och det är därför jag använder sådanna mått i stället för "en tesked". För att de är standardiserade.

Beemel
2014-05-15, 08:24
Det är inte så noga.

Nej, kanske inte när det handlar om kreatin. Min invändning var mer generell mot användningen av tesked som måttenhet.
Vid exempelvis bakning så gör 3 eller 9 gram bakpulver en ganska markant skillnad.

Vunnis
2014-05-15, 08:28
För att då förtydliga igen så finns det en standard på hur mycket en tesked faktiskt är. Ganska exakt. Vill man tänka som du så är matsked, kaffemått, tum, fot, aln och famn inte speciellt exakta dom heller, men det var dom ju inte innan det kom någon standard heller. Nu är problemet löst.

AronP
2014-05-15, 08:49
Nej, kanske inte när det handlar om kreatin. Min invändning var mer generell mot användningen av tesked som måttenhet.
Vid exempelvis bakning så gör 3 eller 9 gram bakpulver en ganska markant skillnad.
Jag riktade mig mer till TS, ta lite lagom mycket sådär bara. För mycket pissar du ut och för lite är antagligen för mycket ändå.

z_bumbi
2014-05-15, 09:06
Har man en matsked, 15 ml, och vill veta vad 5 ml väger så är det bara att dela vad 15 ml väger med 3.
Är 5 ml = 5 g så kan man sedan dela upp en matsked i tre högar, ta en halv matsked (det blir lite mer) eller ta en matsked var tredje dag.
Väger 5 ml något annat så är det inte så svårt att anpassa sig till det.

Beemel
2014-05-15, 09:32
Har man en matsked, 15 ml, och vill veta vad 5 ml väger så är det bara att dela vad 15 ml väger med 3.
Är 5 ml = 5 g så kan man sedan dela upp en matsked i tre högar, ta en halv matsked (det blir lite mer) eller ta en matsked var tredje dag.
Väger 5 ml något annat så är det inte så svårt att anpassa sig till det.

Fick en bild framför mig av en person som sitter och delar sitt kreatin med kreditkort. =)

Beemel
2014-05-15, 09:44
För att då förtydliga igen så finns det en standard på hur mycket en tesked faktiskt är. Ganska exakt. Vill man tänka som du så är matsked, kaffemått, tum, fot, aln och famn inte speciellt exakta dom heller, men det var dom ju inte innan det kom någon standard heller. Nu är problemet löst.

PRECIS!! och det är därför min ingenjörsskadade hjärna endast högst motvilligt anvvänder något av dessa mått (egentligen bara när jag blir tvungen p.g.a. dumma jäkla amerikaner inte anammat det metriska systemet...) Är det inte en SI-enhet så är det inte på riktigt =)

vicarious
2014-05-15, 10:25
Har aldrig förstått varför ordet tesked används som ett specifikt mått. O


För att det är ett specifikt mått? Nämligen 5ml. För mig är det underförstått att när någon säger "1 tesked" så menas ett teskedsmått a 5ml och inte en faktisk tesked som man rör om med i sitt te :D De kan ju vara väldigt olika i storlek.

mattilainen
2014-05-15, 11:35
Något gram hit eller dit påverkar nog inte resultatet.