handdator

Visa fullständig version : Knakande ljud vid ansträngning av axlar


Ekkhe18
2014-05-14, 14:55
Halloj, vet ej om det är rätt sida av forumet och posta, annars får det väl flyttas men jag tänkte kolla upp något jag har funderat på länge men inte brytt mig så väldigt mycket om, men det är väl lika bra att dela och kolla om det är något man lär oroa sig.

Som rubriken, när jag tex kör militärpress så precis vid de läge jag har armarna fullt utsträckta så hör jag ett högt knakade ljud i axlarna, kan förekomma vid bänkpress samt andra övningar jag lyfter ovanför huvudet.

vad kan det bero på? Är jag dålig uppvärmd? Klen? Stel?

kalle1321
2014-05-14, 21:52
Vad kör du för uppvärmning?
Gör det ont vid knakningarna?
Är det bara ett enda knak eller flera?
Skulle du kunna beskriva lite tydligare när det knakar? Någon skillnad om du har armbågen framåt eller åt sidan osv?
Hur känns stabiliteten i axelleden?

Rent generellt brukar man säga att om knakningarna inte gör ont är det ingen fara, men om det finns någon känd bakomliggande orsak till knakningarna kan det ju vara bra att ordna om det går.

Ekkhe18
2014-05-17, 17:28
Löpband 5-10 min
Rotatorcuff inåt o utåt i kabelmaskin 2x10
Ont gör det inte men obehagligt. Knackar varje gång jag sträcker ut armarna i press varsin gång i axlarna sedan när jag gör nästa rep blir det samma sak. Försökt vinklar om kroppen och armar men inget blir bättre.

Okej, då behöver jag inte oroa mig så mycket då :)



Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Sheogorath
2014-05-17, 17:36
Om det har kommit sedan du började styrketräna och känns uppe på axeln kan det vara början till weightlifter's shoulder, d.v.s. en bennedbrytning av yttersta delen av nyckelbenet. Kan bli problematiskt om det går så långt att det blir inflammerat, men behöver inte bli det och det finns inget sätt att förebygga annat än att sluta pressa ovan axelhöjd (och utföra statiskt arbete över axelhöjd om du nu gör det).

Men innan du vidtar någon sådan åtgärd skulle jag rekommendera att en kunnig terapeut undersöker dig.

Ekkhe18
2014-05-19, 16:33
Om det har kommit sedan du började styrketräna och känns uppe på axeln kan det vara början till weightlifter's shoulder, d.v.s. en bennedbrytning av yttersta delen av nyckelbenet. Kan bli problematiskt om det går så långt att det blir inflammerat, men behöver inte bli det och det finns inget sätt att förebygga annat än att sluta pressa ovan axelhöjd (och utföra statiskt arbete över axelhöjd om du nu gör det).

Men innan du vidtar någon sådan åtgärd skulle jag rekommendera att en kunnig terapeut undersöker dig.

Ojdå, vet du någon hemsida man kan läsa mer om det eller några övningar eller tester som kan vara symptom på det hela? Haft det hela tiden sen jag börja och är bara just i Militärpressen vad jag har märkt av.

kalle1321
2014-05-19, 19:31
Ojdå, vet du någon hemsida man kan läsa mer om det eller några övningar eller tester som kan vara symptom på det hela? Haft det hela tiden sen jag börja och är bara just i Militärpressen vad jag har märkt av.
Här kan du läsa lite. Vet inte hur bra de där sidorna är men det var de första jag hittade:
http://impingement.se/sjukdomar-i-nyckelbensled.htm
http://www.eorthopod.com/content/weightlifters-shoulder

kalle1321
2014-05-19, 19:35
Om det har kommit sedan du började styrketräna och känns uppe på axeln kan det vara början till weightlifter's shoulder, d.v.s. en bennedbrytning av yttersta delen av nyckelbenet. Kan bli problematiskt om det går så långt att det blir inflammerat, men behöver inte bli det och det finns inget sätt att förebygga annat än att sluta pressa ovan axelhöjd (och utföra statiskt arbete över axelhöjd om du nu gör det).

Men innan du vidtar någon sådan åtgärd skulle jag rekommendera att en kunnig terapeut undersöker dig.

Borde det inte göra ont på nyckelbenet om man har/är påväg att få weightlifter's shoulder? Eller det kanske inte gör ont om det bara är början av det?

En annan sak jag funderade på: Vad är det som orsakar knakningarna, och vad är det som sker vid knakningen, om man har weightlifter's shoulder?

Ekkhe18
2014-05-20, 15:31
Jag har inge smärta bara riktigt obehagligt, Läste lite om att orsak kunde vara tex i bänkpressen när du tar ner armbågarna för långt ner under bänken så kunde det orsaka, dock stog detta på engelska samt jag är inte den grymmaste på det så rätta mig om jag har fel.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2