handdator

Visa fullständig version : Smärta vid sumomarklyft


JeppeAndersson
2014-05-14, 14:14
Hallåj!

Har ett problem när jag kär sumomark.
Det är så att när jag väl ska lyfta vikter så börjar det smärta i min vänstra ljumske och när jag kommer till toppen av lyftet så känns det värre än i bottenläget av lyftet. När jag sedan släpper vikten och ställer mig normalt så gör det som ondast.

Smärtan kan jag känna i några dagar efter markpassen när jag gör smått liknande rörelser till sumo. Några tips på åtgärder och vad problemet kan vara?

kalle1321
2014-05-14, 21:58
Hur är rörligheten i ljumskarna?
Är smärtan huggande eller molande?
Var i ljumskarna känns det? Mitt i en muskel eller ett muskelfäste?

delizh
2014-05-14, 22:19
Hej!
Har haft exakt samma problem som dig, exakt samma. Jag kan få det ibland, inte fått det nu på ett tag. Prova värma upp mera, gå å trampa på cykel i 10 min innan, värm upp ljumskarna, höftböjjarna.

Vet inte hur mitt försvann.. Men prova detta. Eventuellt vila en vecka, stretcha ljumskar o höftböjare.

JeppeAndersson
2014-05-15, 07:15
Hur är rörligheten i ljumskarna?
Är smärtan huggande eller molande?
Var i ljumskarna känns det? Mitt i en muskel eller ett muskelfäste?

Jag skulle säga att rörligheten i mina ljumskar är mycket bra.
Mer en molande smärta som sitter nästan precis bredvid pungen :p

kalle1321
2014-05-15, 09:55
Jag skulle säga att rörligheten i mina ljumskar är mycket bra.
Mer en molande smärta som sitter nästan precis bredvid pungen :p

Då skulle jag nog gissa på att det har att göra med något muskelfäste då adduktorerna i ljumskarna fäster nära pungen. Har du nyss börjat köra sumomarklyft eller ändrat något i din träning? Är det bara i sumomarklyft det gör ont eller gör det ont i alla övningar som involverar ljumskarna? Rent generellt kan man väl säga att du kan undvika det som gör ont, men håll igång så mycket det går så att du ändå får en blodcirkulation i området. Dra ner lite på vikterna och öka belastningen långsamt. Det bästa är ju dock att du går till en sjukgymnast eller liknande som kan hjälpa till!

JeppeAndersson
2014-05-26, 12:42
Då skulle jag nog gissa på att det har att göra med något muskelfäste då adduktorerna i ljumskarna fäster nära pungen. Har du nyss börjat köra sumomarklyft eller ändrat något i din träning? Är det bara i sumomarklyft det gör ont eller gör det ont i alla övningar som involverar ljumskarna? Rent generellt kan man väl säga att du kan undvika det som gör ont, men håll igång så mycket det går så att du ändå får en blodcirkulation i området. Dra ner lite på vikterna och öka belastningen långsamt. Det bästa är ju dock att du går till en sjukgymnast eller liknande som kan hjälpa till!

Bytte ca en månad till sumo innan jag skrev det första inlägget. Hade inte ändrat något annat i träningen och det gjorde ont i princip alla övningar som involverade ljumskarna. Har inte tränat något sedan dess så ska testa hur det känns idag på låg vikter.