handdator

Visa fullständig version : "Stretch" eller "Full ROM"


JOJJEL
2014-05-13, 23:44
Hej!

Jag är alldeles för stel i benen och det märks i t ex knäböj när jag inte kommer ända ner till 90 grader.

Nu har jag bestämt mig för att köra lättare vikt och 100 % range of motion (eller så långt ner jag kan).

MÅSTE jag stretcha utöver detta eller kommer jag bli vigare av endast full rom?

Det är många som säger att stretching inte förebygger skador osv utan att det räcker med full range of motion i övningarna.

Är det så att jag kan skippa stretching och endast köra full ROM och fortfarande bli vigare? :confused:

spoon
2014-05-14, 00:15
Gör bägge delar. Det är få som klarar sig enbart med full rom för rörlighet.

Jobba på höftböjare ljumskar och hamstring.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

JOJJEL
2014-05-14, 00:43
Gör bägge delar. Det är få som klarar sig enbart med full rom för rörlighet.

Jobba på höftböjare ljumskar och hamstring.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Jag vill gärna slippa stretcha. Kommer jag med tiden att bli rörligare om jag kör full rom och struntar i stretching?

lillmesen
2014-05-14, 07:22
Jag vill gärna slippa stretcha. Kommer jag med tiden att bli rörligare om jag kör full rom och struntar i stretching?

Ja, men det kommer ta längre tid. Ett effektivt sätt att få med stretching och träning är att köra pausböj, gå ner så djupt du kan (kör med lite lättare vikt än vad du normalt gör) stanna där i säg 3sek, och så upp igen - repetera

andra övningar där man får "stretching på köpet" är rumänska marklyft, utfall och rumänska marklyft

Arne Persson
2014-05-14, 07:22
Jag vill gärna slippa stretcha. Kommer jag med tiden att bli rörligare om jag kör full rom och struntar i stretching?

Självklart kommer du att öka din rörlighet när du börjar eftersträva "full ROM".

spoon
2014-05-15, 14:32
Problemet blir att om man bara siktar på full range of motion och inte har rörligheten så tar man ut rörligheten på ett annat ställe. Vanliga fel är att knäna faller inåt, man blir för framåtlutad eller att ryggen blir rundad.

Den här tycker jag var okej om böjteknik. Problemet blir om man inte har rörlighet till att klara av det.

zoZWgTrZLd8

AngoraIHS
2014-05-15, 18:27
Du kanske inte står brett nog. Är ju halvt omöjligt att gå djupt om man står med fötterna väldigt långt in.

Kendouy
2014-05-15, 20:06
Jag vill gärna slippa stretcha. Kommer jag med tiden att bli rörligare om jag kör full rom och struntar i stretching?

Jag vill gärna slippa träna. Kommer jag med tiden blir starkare om jag tar i någotsånär och struntar i att träna hårt?

:smash:*gah!*

Snälla människor, sluta fly från saker som är jobbigt.

Loke
2014-05-15, 21:37
Jag vill gärna slippa stretcha. Kommer jag med tiden att bli rörligare om jag kör full rom och struntar i stretching?

Framför allt kommer du bli bättre på att böja, vilket kommer göra det lättare att komma ner i djup. Det blir också lättare att göra djupa böjar ju mer vikt man kan hantera på stången, så att bli starkare är också en väg att gå.

90 grader kan du absolut få till utan att stretcha, annars är du en på hundra vad gäller stelhet.