handdator

Visa fullständig version : 30 minuter i mobilen varje dag ökar risken för aggressiv hjärntumör


IntenZe
2014-05-13, 22:01
http://www.stralskyddsstiftelsen.se/2014/05/30-minuter-i-mobilen-varje-dag-okar-risken-for-aggressiv-hjarntumor/

Länken har börjat dyka upp i facebookflödet.

Bör vi använda telefonen mindre?

XXXL
2014-05-13, 22:02
http://www.stralskyddsstiftelsen.se/wp-content/uploads/2014/01/Mobilstralning-Maja-huvudvark.png

Vilket jävla i-landsproblem. "Vad är de för fel på Maja då har hon varit ute och sprungit för mycket och lekt?" -Nä, hon har suttit uppe och surfar hela natten....

G_lund
2014-05-13, 22:04
http://www.stralskyddsstiftelsen.se/wp-content/uploads/2014/01/Mobilstralning-Maja-huvudvark.png

Vilket jävla i-landsproblem.

Skeptiskt till att det är strålningen.
Dra ner ljusstyrkan lite istället.

Snubben
2014-05-13, 22:04
Var det inte strålskyddsstiftelsen som var rena hokuspokus-gänget?

King Grub
2014-05-13, 22:05
Var det inte strålskyddsstiftelsen som var rena hokuspokus-gänget?

Jo.

Studien är dock granskad och publicerad i en riktig vetenskaplig tidskrift:

http://oem.bmj.com/content/early/2014/05/09/oemed-2013-101754.abstract

Olegh
2014-05-13, 22:05
Utan att kolla upp själva källan så kan jag åtminstone säga att sidan du länkar till ligger på ungefär noll vad gäller objektivitet.

G_lund
2014-05-13, 22:08
Bör vi använda telefonen mindre?

SAR-värdet går väl stadigt neråt för varje ny telefonmodell som kommer, men ska man prata mycket i telefon är det absolut något att tänka på. Eller ännu hellre, skaffa ett headset.

En annan "rolig" grej är att folk nojjar när de bor nära telemaster, faktum är att strålningens skadliga effekter minska väldigt snabbt med avståndet så bor du några hundra meter från en mast är det ingen fara. Däremot anpassar din telefon sin sändningsstyrka beroende på mottagningen du har för tillfället. (det kanske ni har märkt att telefonen blir väldigt snabbt varm om man har dålig mottagning).

Sammanfattar man det så är det alltså farligare att använda en telefon om man bor mitt ute i skogen och har dålig täckning jämfört med att bo 800 meter från en mast och alltid ha full teckning på mobilen.

IntenZe
2014-05-13, 22:15
Men folk nojar ju inte bara om telefonsamtalen utan om trådlösa nätverk och allt möjligt har jag lagt märke till. Alltså borde det räcka bara man surfar på kolozzeum med iPaden för att utsätta sig för strålning?

Armed Dingo
2014-05-13, 22:25
Jag kollade upp den där sidan för ett tag sedan. En av de tyngre författarna är nån docent på karolinska som 2004 fick priset för Årets Förvillare.

Men iochmed att Researchgruppen fick Guldspaden så kanske man ska vara försiktig med sådana priser.

qozmox
2014-05-14, 06:18
vad är skillnaden mellan en telefon och en laptop?

Ajemän
2014-05-14, 06:33
vad är skillnaden mellan en telefon och en laptop?

Du sätter inte laptopen 2cm från hjärnan...

qozmox
2014-05-14, 06:49
Du sätter inte laptopen 2cm från hjärnan...

visserligen.
men de talar ju om läsplattor också.

BigSpawn
2014-05-14, 07:16
säga vad man vill om gruppen, men kan vi vara helt säkra på hur säkert det är med den allt ökande strålningen vi utsätts för? Strålningen kanske minskar på nyare modeller men det finns ju allt mer utrustning som numera strålar.

Vetenskapen har ju haft fel förr över saker som ansetts säkert.

Barbastark
2014-05-14, 07:54
visserligen.
men de talar ju om läsplattor också.

Handlar det om strålning från 3 å 4G eller även wi-fi samt övrig elektromagnetisk strålning från elektroniken i sig?

hampfuz
2014-05-14, 08:30
säga vad man vill om gruppen, men kan vi vara helt säkra på hur säkert det är med den allt ökande strålningen vi utsätts för? Strålningen kanske minskar på nyare modeller men det finns ju allt mer utrustning som numera strålar.

Vetenskapen har ju haft fel förr över saker som ansetts säkert.

Nej. WHO har faktiskt klassat elektromagnetiska radiovågor som möjligt cancerogena.
http://www.iarc.fr/en/media-centre/pr/2011/pdfs/pr208_E.pdf

Det finns relativt mycket forskning som stöder en ökad risk efter >10 år av mobiltelefonanvändning. Mycket är dock gjord av samma författare vilket lite minskar trovärdigheten.

Dock har man inte kunnat se någon större incidensökning av hjärntumörer i samband med den ökande globala användningen av mobiltelefoner. Den nya studien visade ju dock bara en ökning hos den grupp som hade allra högst användande, så det kan ju ha att göra med att det krävs att man är oerhört utsatt.

hampfuz
2014-05-14, 08:33
Handlar det om strålning från 3 å 4G eller även wi-fi samt övrig elektromagnetisk strålning från elektroniken i sig?

Mobilnät och Wifi producerar elektromagnetiska vågor i mikrovågsklassen.

Dreas
2014-05-14, 08:40
Tror mer huvudvärk av tablets beror på ljusstyrkan.

BigSpawn
2014-05-14, 08:47
Sen har jag för mig att jag läste nån artikel som påstod att ny elektronik utsöndrar rätt mycket giftiga saker i början vilket säkert inte är direkt nyttigt

Dav0d
2014-05-14, 09:47
Tvivlar på att det är strålningen. Går omöjligt att dra den slutsatsen genom en korrelation. Kan det vara så att de som pratar mer i mobil kanske är mer;
1: stillasittande (t.ex. soffliggare eller kontorsnissar på jobbet)
2: stressade (chefer eller andra person som behöver lättanvänd kommunikation på hög nivå)
3: latare (se stilla sittande :P)
4: äter sämre (kanske de som är mer stressade eller stillasittande inte hinner äta bra tillagade måltider)
5: Har ett visst typ av yrke som utsätter dem för något speciellt utanför stress

Eller en kombination av dessa (finns säkert 10 andra möjliga samband).

Diomedea exulans
2014-05-14, 09:49
Du sätter inte laptopen 2cm från hjärnan...

Jag har laptopen i knät. Kommer jag få cancer i manligheten?

Ajemän
2014-05-14, 09:50
Jag har laptopen i knät. Kommer jag få cancer i manligheten?

Har för mig att det finns studier som pekar på det. Samma sak med mobil i fickan. Får googla lite påt!

King Grub
2014-05-14, 09:59
Jag har laptopen i knät. Kommer jag få cancer i manligheten?

Nja, men däremot är det en katastrof för spermiekvaliteten.

Agitator
2014-05-14, 10:10
SAR-värdet går väl stadigt neråt för varje ny telefonmodell som kommer, men ska man prata mycket i telefon är det absolut något att tänka på. Eller ännu hellre, skaffa ett headset.

En annan "rolig" grej är att folk nojjar när de bor nära telemaster, faktum är att strålningens skadliga effekter minska väldigt snabbt med avståndet så bor du några hundra meter från en mast är det ingen fara. Däremot anpassar din telefon sin sändningsstyrka beroende på mottagningen du har för tillfället. (det kanske ni har märkt att telefonen blir väldigt snabbt varm om man har dålig mottagning).

Sammanfattar man det så är det alltså farligare att använda en telefon om man bor mitt ute i skogen och har dålig täckning jämfört med att bo 800 meter från en mast och alltid ha full teckning på mobilen.


Sist jag kollade telefoner så ökade sar värdet hela tiden.

En SE z600 var väl den senaste som hade väldigt lågt sarvärde och fungera bra för en vän till mig, medans nyare ger känningar direkt. Jag känner själv av samma "effekt" men reagerar inte lika kraftigt som min vän och väljer ändå smartphones i dagsläget.

Visa mig en nutida telefon som har lågt sarvärde! Tror inte ni hittar någon, inte smartphone iaf.

Armed Dingo
2014-05-14, 11:26
Nja, men däremot är det en katastrof för spermiekvaliteten.

Pga värme eller strålning? Min dator blir inte varm men den strålar lika mycket.

Är det reversibellt?

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

hampfuz
2014-05-14, 12:38
Tvivlar på att det är strålningen. Går omöjligt att dra den slutsatsen genom en korrelation. Kan det vara så att de som pratar mer i mobil kanske är mer;
1: stillasittande (t.ex. soffliggare eller kontorsnissar på jobbet)
2: stressade (chefer eller andra person som behöver lättanvänd kommunikation på hög nivå)
3: latare (se stilla sittande :P)
4: äter sämre (kanske de som är mer stressade eller stillasittande inte hinner äta bra tillagade måltider)
5: Har ett visst typ av yrke som utsätter dem för något speciellt utanför stress

Eller en kombination av dessa (finns säkert 10 andra möjliga samband).

All forskning värd namnet tar naturligtvis hänsyn till andra möjliga faktorer. Inget av det du listar har för övrigt någonsin visats vara riskfaktorer för hjärntumörer.

En SE z600 var väl den senaste som hade väldigt lågt sarvärde och fungera bra för en vän till mig, medans nyare ger känningar direkt. Jag känner själv av samma "effekt" men reagerar inte lika kraftigt som min vän och väljer ändå smartphones i dagsläget.
Vilken sorts känningar?

Keit
2014-05-14, 13:39
http://arstechnica.com/science/2014/05/latest-study-on-cell-phones-and-cancer-finds-another-weak-association/

Bra sammanfattning av studien.

XXXL
2014-05-14, 15:01
Vilken sorts känningar?

I knäna, samma som jag får när det ska bli dåligt väder.

Agitator
2014-05-14, 16:21
*hug*

Vilken sorts känningar?

En typ av pulserande känsla vid huvudet. Min vän känner av det vid de flesta telefoner på marknaden idag med höga sarvärden, och nej, trenden pekar inte på lägre värden tyvär.

Jag känner av det när jag surfar med min nokia n900 t.ex. men jag är inte orolig för det direkt, medans min vän väljer helt att bara köpa telefoner med låga sarvärden, vilket blir väldigt enkla modeller och än så länge inga smartphones. Han köpte en iphone förra året när nya kom, han lämnade tillbaka den efter några dagar.

cero
2014-05-14, 16:46
Nja, men däremot är det en katastrof för spermiekvaliteten.

*cry*

Kan du utveckla?

Fredszky
2014-05-14, 16:47
Tror han syftar på att värme därnere leder till sämre spermiekvalitet.

hampfuz
2014-05-14, 16:48
*cry*

Kan du utveckla?

http://www.medicalnewstoday.com/articles/238455.php

Efter 4 timmar laptop i knät visade 10% av spermierna dna-skador.

cero
2014-05-14, 17:24
Ehh, skrämmande. Hur tar man ställning till detta?

Står dock:

The authors, as well as other experts who have commented on this study, stress that until a long-term study with a larger group of men and in natural environments is carried out, this one is only "interesting" and not really biologically relevant for humans.

hampfuz
2014-05-14, 17:36
Man kan köpa ett laptopstöd. Som med alla risker handlar det ju lite om att bedöma risk vs benefit.

Risken för att man ska bli infertil av sin laptop är säkert extremt liten - kanske inte ens går att reproducera (höhö) resultat av studien. Samtidigt så är det ju knappast en direkt uppoffring att skaffa något att ha mellan laptopen och knät. Är dessutom bättre för datorn.

Armed Dingo
2014-05-14, 18:29
*hug*

En typ av pulserande känsla vid huvudet. Min vän känner av det vid de flesta telefoner på marknaden idag med höga sarvärden, och nej, trenden pekar inte på lägre värden tyvär.

Jag känner av det när jag surfar med min nokia n900 t.ex. men jag är inte orolig för det direkt, medans min vän väljer helt att bara köpa telefoner med låga sarvärden, vilket blir väldigt enkla modeller och än så länge inga smartphones. Han köpte en iphone förra året när nya kom, han lämnade tillbaka den efter några dagar.

Det får jag också vid långa samtal (30 min+). Har alltid trott att det beror på att telefonen blir varm. Man blir ju tvungen att byta sida efter en kvart för det dunkar i halva skallen.

Det är ju rentav skrämmande? Mikrovågor i hjärnan känns ganska kokt?

cero
2014-05-14, 18:50
Kan DNA-skador leda till barn med missbildningar?

hampfuz
2014-05-14, 19:14
Kan DNA-skador leda till barn med missbildningar?

Vet inte. Däremot kan det leda till missfall.

straycat
2014-05-14, 19:17
vad är skillnaden mellan en telefon och en laptop?

Om du inte vet skillnaden mellan en telefon och en laptop så måste jag bara få fråga dig, hade du svårigheter att klara av grundskolan måntro?

R Scarpa27
2014-05-14, 19:23
finns ju headset =) för den som pratar mycket.

tänk generellt allt trådlöst i luften överallt.......i centrala delar.
=P