handdator

Visa fullständig version : Funderingar kring mat under deff


psychopath
2014-05-13, 21:47
Hej!

Jag har bestämt mig för att deffa och enligt lifesum appen så äter jag ca 1200 kalorier per dag. Det låter väldigt lite men det känns inte lite alls. Gör jag något fel?

Jag är ~20 år, 180 cm lång och väger 75 kg.

Såhär ser en vanlig dag ut för mig:

08:00 - äggröra med 2 ägg + en brödskiva (oftast pågen polarbröd)
1 omega 3, 1 CLA Advanced

12:00 - proteinbar från star nutrition ( innehåller ca 200 kalorer, 20 protein, 20 kolhydrater)

16:00 - tonfisk i vatten på burk eldorado

18:30 - 200g kycklingfile och 80g fullkornsris

20:00 - gym!!!!!!

21:30 - Whey 80 1 skopa och 5g kreatin

23:00 - 1 omega 3, 1 CLA Advanced, 1 Magnesium+Vitamin B6, 1 Zink+C-vitamin

--------

Det var nog allt. Tips på något att ändra i kosten? Gör jag något fel? All feedback är hjärtligt välkommen!!

Kan även tillägga att jag gör 10 min cardio innan gymmet och 15 min efter. Jag dricker även massvis med vatten under dagen. Gymmar 5 ggr/vecka.

Tack på förhand.

Aliaas
2014-05-13, 21:58
Hej!

Jag har bestämt mig för att deffa och enligt lifesum appen så äter jag ca 1200 kalorier per dag. Det låter väldigt lite men det känns inte lite alls. Gör jag något fel?

Jag är ~20 år, 180 cm lång och väger 75 kg.

Såhär ser en vanlig dag ut för mig:

08:00 - äggröra med 2 ägg + en brödskiva (oftast pågen polarbröd)
1 omega 3, 1 CLA Advanced

12:00 - proteinbar från star nutrition ( innehåller ca 200 kalorer, 20 protein, 20 kolhydrater)

16:00 - tonfisk i vatten på burk eldorado

18:30 - 200g kycklingfile och 80g fullkornsris

20:00 - gym!!!!!!

21:30 - Whey 80 1 skopa och 5g kreatin

23:00 - 1 omega 3, 1 CLA Advanced, 1 Magnesium+Vitamin B6, 1 Zink+C-vitamin

--------

Det var nog allt. Tips på något att ändra i kosten? Gör jag något fel? All feedback är hjärtligt välkommen!!

Kan även tillägga att jag gör 10 min cardio innan gymmet och 15 min efter. Jag dricker även massvis med vatten under dagen. Gymmar 5 ggr/vecka.

Tack på förhand.

Låter sm väldigt lite kalorier IMO, dessutom skulle jag nog lägga in ngt mål mat efter träningen.

Edit: skulle också skippat CLA

Vivaldi
2014-05-14, 00:00
Ditt upplägg låter lika smart som ditt nick, speciellt då du redan nu ligger på en låg vikt.
Läs deffguiden på kolozzeum och justera, det du gör kan absolut fungera men kommer inte leda till de resultat jag tror du letar efter.

vicarious
2014-05-14, 06:51
För lite mat överlag, och för lite mat just efter träningen.

psychopath
2014-05-14, 07:51
Ditt upplägg låter lika smart som ditt nick, speciellt då du redan nu ligger på en låg vikt.
Läs deffguiden på kolozzeum och justera, det du gör kan absolut fungera men kommer inte leda till de resultat jag tror du letar efter.

Ditt nick låter inte så vettigt för all del. Helt onödig kommentar och jag har redan läst deffguiden.

Edit: Anledningen till att jag la upp detta på forumet var för att det lät inte så smart. Föreslår du att man borde undvika att posta på forum efter råd? Och jag vill få bort mina onormalt breda höfter.

För lite mat överlag, och för lite mat just efter träningen.

Vad borde jag äta efter träningen? Kolhydrater?

psychopath
2014-05-14, 07:52
Efter lite feedback så har jag justerat lite så att det ser ut såhär.

Detta blir 1312 kcal.

102g kolhydrater, 145g protein, 37g fett.

Några tips på hur jag ska höja intaget till 1500 kcal/dag? Vad borde jag ha mer av?


08:00 - äggröra med 2 ägg + en brödskiva (oftast pågen polarbröd)
1 omega 3, 1 CLA Advanced

12:00 - proteinbar från star nutrition ( innehåller ca 200 kalorer, 20 protein, 20 kolhydrater)

16:00 - tonfisk i vatten på burk eldorado

18:30 - 250g kycklingfile och 80g fullkornsris

20:00 - gym!!!!!!

21:30 - Whey 80 1 skopa och 5g kreatin + en banan + ~12g cashew nötter

23:00 - 1 omega 3, 1 CLA Advanced, 1 Magnesium+Vitamin B6, 1 Zink+C-vitamin



Tack på förhand.

peliqan
2014-05-14, 08:06
Tex äta en ordentlig lunch

Shqypnia
2014-05-14, 08:59
Ät minst 1500 Kcal. Och då menar jag minst. Ät gärna mer mat och släng in en PW som komplettering ifall du inte skulle gå ner. Har svårt att tro att du klarar av att ligga så lågt under längre tid. Ät en ordentlig "middag" efter träningen.

psychopath
2014-05-14, 09:43
Ät minst 1500 Kcal. Och då menar jag minst. Ät gärna mer mat och släng in en PW som komplettering ifall du inte skulle gå ner. Har svårt att tro att du klarar av att ligga så lågt under längre tid. Ät en ordentlig "middag" efter träningen.

PW?
Jag gymmar ganska sent som sagt. Vad brukar du äta efter din träning. Fick tips av någon på en annan sida att man skall äta kolhydrater efter träningen (därav banen).

Ordentlig middag vid kl. 22.00?

Sheogorath
2014-05-14, 10:10
PW?
Jag gymmar ganska sent som sagt. Vad brukar du äta efter din träning. Fick tips av någon på en annan sida att man skall äta kolhydrater efter träningen (därav banen).

Ordentlig middag vid kl. 22.00?

Ja, om så krävs. Minst halva dagsintaget av kalorier och definitivt mer än hälften av kolhydraterna efter träning, oberoende av när du tränar. Detta under framförallt deff när det är kinkigare med timingen än under viktuppgång. Det är min regel.

Knatcharn
2014-05-14, 10:11
Ja, om så krävs. Minst halva dagsintaget av kalorier och definitivt mer än hälften av kolhydraterna efter träning, oberoende av när du tränar. Detta under framförallt deff när det är kinkigare med timingen än under viktuppgång. Det är min regel.

Håller med, käka ditt största mål mat efter träningen. Det blir ofta 22-23 för mig och det är inget konstigt. Det enda jobbiga är att somna proppmätt. :)

Ano1891
2014-05-14, 10:15
Hej!
Jag är ~20 år, 180 cm lång och väger 75 kg.

75kg och ska deffa? På 180cm? Kan ju inte vara mycket som döljer sig under det där.. Du borde ju mer och framförallt mer riktig mat, hur mycket av värde är det i en proteinbar egentligen? *facepalm*

psychopath
2014-05-14, 11:29
75kg och ska deffa? På 180cm? Kan ju inte vara mycket som döljer sig under det där.. Du borde ju mer och framförallt mer riktig mat, hur mycket av värde är det i en proteinbar egentligen? *facepalm*

Ja, jag har väldigt breda höfter som jag vill bli av med. Ganska onormalt stora.

Proteinbar = ca 220 kcal varav 20g protein och 20g kolhydrater.

psychopath
2014-05-14, 11:32
Håller med, käka ditt största mål mat efter träningen. Det blir ofta 22-23 för mig och det är inget konstigt. Det enda jobbiga är att somna proppmätt. :)

Ja, om så krävs. Minst halva dagsintaget av kalorier och definitivt mer än hälften av kolhydraterna efter träning, oberoende av när du tränar. Detta under framförallt deff när det är kinkigare med timingen än under viktuppgång. Det är min regel.


Tack för era råd, jag skall justera i min dietplan så det passar era förslag.

T.ex vad brukar ni äta efter träningen? Mycket kolhydrater/proteiner/fetter?
Exempel på någon måltid?

vicarious
2014-05-14, 11:52
1500 kcal är fortfarande lite. 2000 kcal låter mer rimligt att börja med, om du inte är ute efter en snabb viktnedgång. Ät något du gillar? Finns väl ingen poäng att någon annan ska bestämma vad DU ska äta.

psychopath
2014-05-14, 12:00
1500 kcal är fortfarande lite. 2000 kcal låter mer rimligt att börja med, om du inte är ute efter en snabb viktnedgång. Ät något du gillar? Finns väl ingen poäng att någon annan ska bestämma vad DU ska äta.

Är ute efter en snabb viktnedgång, vill helst få bort mestadels av höfterna innan sommaren.

Och javisst, men tips skadar inte, är väldigt fantasilös när det gäller maträtter.

Knatcharn
2014-05-14, 12:16
Tack för era råd, jag skall justera i min dietplan så det passar era förslag.

T.ex vad brukar ni äta efter träningen? Mycket kolhydrater/proteiner/fetter?
Exempel på någon måltid?

För mig blir det ungefär hälften av dagens protein och 2/3 av mina kolhydrater. Håller det hyfsat fettsnålt och väldigt kolhydratsrikt.

Proteinkälla: Ko, gris, fisk, kyckling, kalkon, keso, kvarg.

Kolhydratskälla: Potatis, pasta, ris, matvete, rotfrukter.

Exempel på middagar:

Hamburgare i bröd med BBQ-sås och klyftpotatis.
Kyckling med pasta och BBQ-sås.
Lax med ris och avokadoröra

Tillsätt grönsaker för extra mättnad, t.ex. broccoli och haricot verts.

Ett bra tips är att använda keso och kvarg som röror till all mat för mer protein. Keso äter jag som det är men kvarg kan man använda till avokadoröra eller fetaoströra.

Avokadoröran innehåller kvarg, avokado, salt, peppar, vitlök, limejuice och honung.

Fetaoströra, kör likadant fast med fetaost istället för avokado.

Båda röror fungerar bra utan vitlök också. :)

Sheogorath
2014-05-14, 12:21
Tack för era råd, jag skall justera i min dietplan så det passar era förslag.

T.ex vad brukar ni äta efter träningen? Mycket kolhydrater/proteiner/fetter?
Exempel på någon måltid?

Mina post-workoutmål (jag äter i ett par omgångar efter träning) är anpassade efter ett energibehov under deff på cirka 3000 kcal så jag tror inte att det är något du är intresserad av.

Ano1891
2014-05-14, 13:10
Ja, jag har väldigt breda höfter som jag vill bli av med. Ganska onormalt stora.

Proteinbar = ca 220 kcal varav 20g protein och 20g kolhydrater.

Ah jo jag vet vad det är i en proteinbar, men 220kcal i form av riktig mat är ju att föredra, förmodligen bättre för dig med.

Sohlsken
2014-05-14, 13:11
Ja, jag har väldigt breda höfter som jag vill bli av med. Ganska onormalt stora.

För att vi ska kunna ge dig ordentliga råd för hur du kan göra framsteg med kroppen bör du rimligtvis lägga ut en bild. Då kan du även få bekräftat av oberoende källor om dina höfter är normalbreda eller ej.

Den mänskliga självbilden är i väldigt många fall otroligt skev med dålig verklighetskoppling, t.ex. har jag personligen tittat tillbaks på bilder från tonåren då jag tyckte att jag var tjock och ful - hade jag mött den tjejen på stan hade jag tyckt att hon var riktigt vacker.

På din vikt och längd undrar jag om det verkligen rör sig om att dina höfter är "väldigt breda" eller om du i övrigt är såpass small att de ser oproportionerliga ut i förhållande till resten av kroppen. Speciellt om du tror att du har någonting att deffa bort.

Jag erkänner att det är ett antagande och att jag inte känner dig, men som det låter så låter det som att du kan hamna farligt nära en ätstörning om du deffar just p.g.a. en enda kroppsdel. Din kropp struntar fullständigt i var du vill bränna fett, om det ens är fett det rör sig om.

Det låter rimligare att träna för att bli mer proportionerlig i övrigt :)

Som perspektiv: Jag är en tjej på 168cm och väger typsh 67-69kg (väger mig inte längre) och jag deffar på drygt 1500-1600kcal. 140-150g protein, 60g fett, 100g kolhydrat.

psychopath
2014-05-14, 13:30
Ah jo jag vet vad det är i en proteinbar, men 220kcal i form av riktig mat är ju att föredra, förmodligen bättre för dig med.

Funderade också på att göra detta men får äta upp de resterande barsen hehe.

För att vi ska kunna ge dig ordentliga råd för hur du kan göra framsteg med kroppen bör du rimligtvis lägga ut en bild. Då kan du även få bekräftat av oberoende källor om dina höfter är normalbreda eller ej.

Den mänskliga självbilden är i väldigt många fall otroligt skev med dålig verklighetskoppling, t.ex. har jag personligen tittat tillbaks på bilder från tonåren då jag tyckte att jag var tjock och ful - hade jag mött den tjejen på stan hade jag tyckt att hon var riktigt vacker.

På din vikt och längd undrar jag om det verkligen rör sig om att dina höfter är "väldigt breda" eller om du i övrigt är såpass small att de ser oproportionerliga ut i förhållande till resten av kroppen. Speciellt om du tror att du har någonting att deffa bort.

Jag erkänner att det är ett antagande och att jag inte känner dig, men som det låter så låter det som att du kan hamna farligt nära en ätstörning om du deffar just p.g.a. en enda kroppsdel. Din kropp struntar fullständigt i var du vill bränna fett, om det ens är fett det rör sig om.

Det låter rimligare att träna för att bli mer proportionerlig i övrigt :)

Som perspektiv: Jag är en tjej på 168cm och väger typsh 67-69kg (väger mig inte längre) och jag deffar på drygt 1500-1600kcal. 140-150g protein, 60g fett, 100g kolhydrat.

Visst, har aldrig sett det ur det perspektivet. Lägger upp bild inom ett par timmar.

zodiac
2014-05-14, 13:44
Skulle vilja se dina höfter! Jag har breda höfter också, dock inte pga av fett utan det bara är så. Har du mått?
Edit. Missade ditt inlägg över, väntar med spänning!

psychopath
2014-05-14, 14:53
Här har vi bilderna. Måttet är ~88cm

http://i.imgur.com/V5utlym.png
http://i.imgur.com/4ZKoujE.png

karlingen
2014-05-14, 15:01
Här har vi bilderna. Måttet är ~88cm

Jag hade nog satsat på mer muskelmassa och sparat deffen till beach 2015-2016 nån gång.
Mer muskler kommer nog att få dig att se mer "deffad" ut.

Ano1891
2014-05-14, 15:10
Här har vi bilderna. Måttet är ~88cm

http://i.imgur.com/V5utlym.png
http://i.imgur.com/4ZKoujE.png

Med risk att låta elak så tycker inte jag det finns något att deffa ner sig till när du ser ut sådär, bygg muskler istället så att det finns en grund först.

Sohlsken
2014-05-14, 15:16
Med risk att låta elak så tycker inte jag det finns något att deffa ner sig till när du ser ut sådär, bygg muskler istället så att det finns en grund först.

+1

Att döma av bilderna har du ingenting att deffa bort runt höfterna. Om du går ner mer finns snarare en risk att höftbenen blir ännu mer markerade i relation till resten av dig, och de ser ännu bredare ut.

Får erkänna att de faktiskt ser ganska breda ut, men det som behövs i ditt fall är att bygga muskler i övrigt. Tyvärr kommer inte en deff att hjälpa dig.

psychopath
2014-05-14, 15:18
Med risk att låta elak så tycker inte jag det finns något att deffa ner sig till när du ser ut sådär, bygg muskler istället så att det finns en grund först.

+1

Att döma av bilderna har du ingenting att deffa bort runt höfterna. Om du går ner mer finns snarare en risk att höftbenen blir ännu mer markerade i relation till resten av dig, och de ser ännu bredare ut.

Får erkänna att de faktiskt ser ganska breda ut, men det som behövs i ditt fall är att bygga muskler i övrigt. Tyvärr kommer inte en deff att hjälpa dig.

Nejdå, alla uppriktiga svar är välkomna.

Så istället för att deffa borde jag ligga på +500 kcal? Kommer dessa höfter eventuellt allt försvinna?

Ano1891
2014-05-14, 15:22
Nejdå, alla uppriktiga svar är välkomna.

Så istället för att deffa borde jag ligga på +500 kcal? Kommer dessa höfter eventuellt allt försvinna?

Ja lägg dig på 500+ av vettig mat, sen tror jag att höfterna ordnar upp sig med tiden, om inte annat så försvinner dom nog bort i ögat om du skaffar dig schysst muskulatur som "kompenserar". *flex*

Knatcharn
2014-05-14, 16:08
Visst har du en del fett men just höfterna är nog höftbenen som är breda. Jag har samma problem och det bästa man kan göra är att bygga på sig muskler på resten av kroppen. Med breda axlar så ser inte höften lika bred ut.

Vivaldi
2014-05-14, 18:46
Ditt nick låter inte så vettigt för all del. Helt onödig kommentar och jag har redan läst deffguiden.

Edit: Anledningen till att jag la upp detta på forumet var för att det lät inte så smart. Föreslår du att man borde undvika att posta på forum efter råd? Och jag vill få bort mina onormalt breda höfter.

Vad borde jag äta efter träningen? Kolhydrater?

Om jag lät dryg var det för att ditt upplägg inte direkt skrek påläst utan påminde om alla de människor som normalt postar en tråd om att de vill bli rippade till sommaren utan att ha läst på ett dugg tidigare.

Din kost saknar kolhydrater och fett vilket kommer leda till låga energinivåer och hormonrubbningar. Jag har själv gjort det misstaget tidigare och återhämtar mig fortfarande från det.
Dina breda höfter kompenserar du bäst med bred överkropp, på din längd har du inte så pass mycket fett att det påverkar höfterna i den graden, själv har jag breda höfter likväl men kör knäböj och bänk högfrekvent för att ge intryck av att de är proportioneliga.

Jag skulle föreslå att du ökar fetterna till minst 0.7-1g kgv och fyller ut resten med kolhydrater beroende på storleken av ditt underskott.

Vivaldi
2014-05-14, 18:48
Tack för era råd, jag skall justera i min dietplan så det passar era förslag.

T.ex vad brukar ni äta efter träningen? Mycket kolhydrater/proteiner/fetter?
Exempel på någon måltid?

Gröt, pasta, kvarg med flingor är snabbt gott och billigt och kompletteras snabbt och lätt med protein.