handdator

Visa fullständig version : Kolozzeum granskar ditt CV


Sidor : [1] 2

Blaine
2014-05-13, 13:15
Efter att en användare bett om hjälp gällande sitt CV i en egen tråd så kändes det som att ett litet behov finns av en allmän tråd där vi, Kolozzeum, granskar osäkra CV:n. Målet är att ingen på Kolozzeum ska gå arbetslös!

• Steg 1: Posta ditt CV.
• Steg 2: Kolozzeum granskar med lupp och återkommer med konstruktiv kritik.
• Steg 3: Tacka och känn dig nöjd, alternativt ifrågasätt kritiken.
• Steg 4: Sök arbete och hoppas på lyckan.

tossefar
2014-05-13, 14:08
Here goes!

https://drive.google.com/file/d/0B7PH62mbvHTcTEUzcXd1S2szLTQ/edit?usp=sharing

MilkmaN
2014-05-13, 14:35
Here goes!

https://drive.google.com/file/d/0B7PH62mbvHTcTEUzcXd1S2szLTQ/edit?usp=sharing

I min mening bör det framgå vilka företag du arbetat på, och vad din "titel" varit. "Kläder" är relativit ospecifikt. Men du kanske tog bort den infon inför publiceringen här?

tossefar
2014-05-13, 14:46
I min mening bör det framgå vilka företag du arbetat på, och vad din "titel" varit. "Kläder" är relativit ospecifikt. Men du kanske tog bort den infon inför publiceringen här?

Haha ja. Förlåt, jag trodde det var uppenbart att jag tagit bort detaljerna. I det riktiga dokumentet står både titlar och fullständiga företagsnamn.

Blaine
2014-05-13, 19:00
Here goes!

https://drive.google.com/file/d/0B7PH62mbvHTcTEUzcXd1S2szLTQ/edit?usp=sharing

Jag tycker att det ser bra ut, inte mycket att anmärka på. Det enda jag skulle vilja modifiera en aning gäller en del av layouten – helt efter mina preferenser, dvs. en subjektiv betraktare – och det är att justera avstånd mellan rubriker, brödtext och linjer. Tidigare uppdrag-rubriken känns med andra ord som att den är nära texten ovan, och den horisontella linjen långt ifrån nedan, vilket skapar en mindre oklarhet för ögat om vi ska gå in på detaljnivå.

Med tanke på att det är gott om utrymme på nedre delen av båda sidorna så skulle kanske ett enkelt enter-slag innan varje rubrik dels reda ut oklarheten men också göra att båda sidorna ser mer fyllda ut.

rafflan
2014-05-13, 19:09
Skulle gärna också ta lite feedback!

Curriculum Vitae

Förnamn Efternamn
Personnummer

Adress
Postnummer Postort

Mobilnummer
Email

Arbetslivserfarenhet
* 2012 Sommarjobb, på **namn** äldreboende som vårdare i 3 veckor. Jag tog hand om de boende och hjälpte dem med vardagliga sysslor som t.ex. bäddning, personliga morgonbestyr, serverade mat, städade deras rum och packade upp varor. Denna erfarenhet har gjort mig hjälpsam och gett insikt i människors olika förutsättningar.

Övriga erfarenheter
* Under slutet på 2009 var jag med och grundade spelföreningen **namn** med över 1000 medlemmar. Jag började som ekonom men gick sedan över till ordförandeposten. Denna period var lärorik och utvecklande för mig och jag tog med mig erfarenheten till gymnasiet. Jag blev mer ansvarstagande och planerade mina uppgifter under de två åren. Spelföreningen lades ner i slutet av 2011 på grund av tidsbris för samtliga styrelsemedlemmar.

* Tekniska färdigheter: HTML, CSS och Microsoft Office. Jag har lärt mig HTML och CSS i kursen Webbutveckling på gymnasiet. På fritiden lär jag mig hela tiden nya saker inom webbutveckling. Genom att jag alltid varit teknikintresserad så har jag också bra koll på Microsoft Office - främst Word och Powerpoint.

Egenskaper
Målinriktad, strukturerad och stresstålig. Målinriktad betyder för mig att jag gör tydliga målbilder, fokuserar, hittar drivkraften, analyserar tänkbara hinder och börjar jobba. Jag planerar allt jag ska göra, vilket leder till effektivitet i arbetet. Jag är noggrann i utförandet av allt jag åtar mig, samtidigt som jag är flexibel och snabbt anpassar mig till att uppkomma situationer och ändrade förutsättningar. När jag jobbar kan jag hantera avbrott utan att bli stressad. Sen tar jag upp tråden och fullföljer arbetsuppgifterna.

Utbildning
*2011-, Tekniska programmet, **namn**, **stad**

Språk
Svenska, modersmål
Engelska, hanterar språket mycket väl i både tal och skrift.

Referens
Referenser lämnas på begäran

Blaine
2014-05-13, 19:38
Skulle gärna också ta lite feedback!


Förnamn Efternamn
Personnummer

Adress
Postnummer Postort

Mobilnummer
Email


Nu vet jag inte hur det ser ut i ett layout-program, men jag skulle vilja se att du smetar ihop alla rader i stället för att ha de indelade i två och två, det tar bara onödigt utrymme och ser fult ut.


Arbetslivserfarenhet
* 2012 Sommarjobb, på **namn** äldreboende som vårdare i 3 veckor. Jag tog hand om de boende och hjälpte dem med vardagliga sysslor som t.ex. bäddning, personliga morgonbestyr, serverade mat, städade deras rum och packade upp varor. Denna erfarenhet har gjort mig hjälpsam och gett insikt i människors olika förutsättningar.


Eftersom du inleder i stycket nedanför med "under slutet…" så kan du lika gärna börja på ett liknande sätt för detta stycke. Kanske skriva "År 2012 sommarjobbade jag på x äldreboende som vårdare i tre veckor." Notera att jag har skrivit tre, och inte siffran 3. Kanske bör skriva "gjort mig mer hjälpsam", ty annars antar man ju att du inte var hjälpsam innan, och "dessutom givit mig en insikt om människors olika förutsättningar/livsvillkor".


Övriga erfarenheter
* Under slutet på 2009 var jag med och grundade spelföreningen **namn** med över 1000 medlemmar. Jag började som ekonom men gick sedan över till ordförandeposten. Denna period var lärorik och utvecklande för mig och jag tog med mig erfarenheten till gymnasiet. Jag blev mer ansvarstagande och planerade mina uppgifter under de två åren. Spelföreningen lades ner i slutet av 2011 på grund av tidsbris för samtliga styrelsemedlemmar.


Det känns en aning irrelevant och också negativt att skriva att spelföreningen lades ned. Går det kanske att formulera om och ändå få in att det pågick fram till 2011?


* Tekniska färdigheter: HTML, CSS och Microsoft Office. Jag har lärt mig HTML och CSS i kursen Webbutveckling på gymnasiet. På fritiden lär jag mig hela tiden nya saker inom webbutveckling. Genom att jag alltid varit teknikintresserad så har jag också bra koll på Microsoft Office - främst Word och Powerpoint.


Vet inte om du behöver skriva ut att du lärde dig HTML och CSS på gymnasiet, det framgår längre ned att du gått teknikprogrammet och då kan man anta att du lärt dig det där. Du nämner också att du kan Microsoft Office två gånger, det behövs inte.


Egenskaper
Målinriktad, strukturerad och stresstålig. Målinriktad betyder för mig att jag gör tydliga målbilder, fokuserar, hittar drivkraften, analyserar tänkbara hinder och börjar jobba. Jag planerar allt jag ska göra, vilket leder till effektivitet i arbetet. Jag är noggrann i utförandet av allt jag åtar mig, samtidigt som jag är flexibel och snabbt anpassar mig till att uppkomma situationer och ändrade förutsättningar. När jag jobbar kan jag hantera avbrott utan att bli stressad. Sen tar jag upp tråden och fullföljer arbetsuppgifterna.


"Målinriktad betyder för mig att jag gör tydliga…", det blir lite kaka på kaka eftersom du redan nämner att det handlar om "mig".

Skriv hellre: "Målinriktad betyder för mig att ha en tydlig målbild, att kunna fokusera" och så vidare.

"… till att uppkomma situationer och ändrade förutsättningar" ser inte korrekt ut.

Ska väl stå "till uppkomna situationer", eller varför inte "till oförberedda situationer"

"När jag jobbar kan jag hantera avbrott utan att bli stressad. Sen tar jag upp tråden och fullföljer arbetsuppgifterna."


En annan variant:
Under arbetets gång kan jag hantera avbrott utan att bli stressad, för att lätt ta upp tråden igen och fullfölja arbetsuppgiften.


Utbildning
*2011-, Tekniska programmet, **namn**, **stad**

Språk
Svenska, modersmål
Engelska, hanterar språket mycket väl i både tal och skrift.

Referens
Referenser lämnas på begäran

Hoppas du fick ut något av det hela.

tossefar
2014-05-14, 10:08
Jag tycker att det ser bra ut, inte mycket att anmärka på. Det enda jag skulle vilja modifiera en aning gäller en del av layouten – helt efter mina preferenser, dvs. en subjektiv betraktare – och det är att justera avstånd mellan rubriker, brödtext och linjer. Tidigare uppdrag-rubriken känns med andra ord som att den är nära texten ovan, och den horisontella linjen långt ifrån nedan, vilket skapar en mindre oklarhet för ögat om vi ska gå in på detaljnivå.

Med tanke på att det är gott om utrymme på nedre delen av båda sidorna så skulle kanske ett enkelt enter-slag innan varje rubrik dels reda ut oklarheten men också göra att båda sidorna ser mer fyllda ut.

Tack för input!

Mental
2014-05-14, 10:25
Here goes!

https://drive.google.com/file/d/0B7PH62mbvHTcTEUzcXd1S2szLTQ/edit?usp=sharing

Mycket god datorvana
Goda kunskaper i Office-paketet
Avancerade kunskaper i Windows och MacOS

De här tre är för mig som arbetsgivare ungefär samma sak.

Avancerade kunskaper i windows säger inte mig så mycket, komprimera eller konkretisera tror jag.

Sedan käns det som att CV:t behöver kompaktats lite. Du har två tidigare jobb och en utbildning, det borde med lätthet rymmas på lite mindre än 1 a4:a

Mental
2014-05-14, 10:30
Skulle gärna också ta lite feedback!

Curriculum Vitae

Förnamn Efternamn
Personnummer

Adress
Postnummer Postort

Mobilnummer
Email

Arbetslivserfarenhet
* 2012 Sommarjobb, på **namn** äldreboende som vårdare i 3 veckor. Jag tog hand om de boende och hjälpte dem med vardagliga sysslor som t.ex. bäddning, personliga morgonbestyr, serverade mat, städade deras rum och packade upp varor. Denna erfarenhet har gjort mig hjälpsam och gett insikt i människors olika förutsättningar.

Övriga erfarenheter
* Under slutet på 2009 var jag med och grundade spelföreningen **namn** med över 1000 medlemmar. Jag började som ekonom men gick sedan över till ordförandeposten. Denna period var lärorik och utvecklande för mig och jag tog med mig erfarenheten till gymnasiet. Jag blev mer ansvarstagande och planerade mina uppgifter under de två åren. Spelföreningen lades ner i slutet av 2011 på grund av tidsbris för samtliga styrelsemedlemmar.

* Tekniska färdigheter: HTML, CSS och Microsoft Office. Jag har lärt mig HTML och CSS i kursen Webbutveckling på gymnasiet. På fritiden lär jag mig hela tiden nya saker inom webbutveckling. Genom att jag alltid varit teknikintresserad så har jag också bra koll på Microsoft Office - främst Word och Powerpoint.

Egenskaper
Målinriktad, strukturerad och stresstålig. Målinriktad betyder för mig att jag gör tydliga målbilder, fokuserar, hittar drivkraften, analyserar tänkbara hinder och börjar jobba. Jag planerar allt jag ska göra, vilket leder till effektivitet i arbetet. Jag är noggrann i utförandet av allt jag åtar mig, samtidigt som jag är flexibel och snabbt anpassar mig till att uppkomma situationer och ändrade förutsättningar. När jag jobbar kan jag hantera avbrott utan att bli stressad. Sen tar jag upp tråden och fullföljer arbetsuppgifterna.

Utbildning
*2011-, Tekniska programmet, **namn**, **stad**

Språk
Svenska, modersmål
Engelska, hanterar språket mycket väl i både tal och skrift.

Referens
Referenser lämnas på begäran

För mig är det för mycket personligt brev över ditt CV.

Vad du lärt dig och hur du utvecklats på varje arbetsplats är jag som rekryterare inte ett dugg intresserad av när jag läser CV. Jag vill veta var du jobbade, när du jobbade där och med vad för uppgifter.
Personliga egenskaper och förklaringen av de bör kortas, och helst flytta till personligt brev och anpassat efter vad just det företaget söker.

CV ska enligt mig vara en kort resumé av arbetserfarenhet, studier och mycket kort om ev övriga egenskaper.

tossefar
2014-05-14, 10:39
Mycket god datorvana
Goda kunskaper i Office-paketet
Avancerade kunskaper i Windows och MacOS

De här tre är för mig som arbetsgivare ungefär samma sak.

Avancerade kunskaper i windows säger inte mig så mycket, komprimera eller konkretisera tror jag.

Sedan käns det som att CV:t behöver kompaktats lite. Du har två tidigare jobb och en utbildning, det borde med lätthet rymmas på lite mindre än 1 a4:a

Det vore skönt att få in allt på en sida. Tack för tipsen.

rafflan
2014-05-14, 10:53
Hoppas du fick ut något av det hela.

Mycket god datorvana
Goda kunskaper i Office-paketet
Avancerade kunskaper i Windows och MacOS

De här tre är för mig som arbetsgivare ungefär samma sak.

Avancerade kunskaper i windows säger inte mig så mycket, komprimera eller konkretisera tror jag.

Sedan käns det som att CV:t behöver kompaktats lite. Du har två tidigare jobb och en utbildning, det borde med lätthet rymmas på lite mindre än 1 a4:a

Tack så mycket för bra kommentarer, har ändrat lite nu. Ser det bättre ut nu eller är det fortfarande för långt?

Förnamn Efternamn
Personnummer
Adress
Postnummer Postort
Mobilnummer
Email

Arbetslivserfarenhet
* År 2012 sommarjobbade jag på **namn**äldreboende som vårdare i tre veckor. Jag tog hand om de boende och hjälpte dem med vardagliga sysslor som t.ex. bäddning, personliga morgonbestyr, serverade mat, städade deras rum och packade upp varor. Denna erfarenhet har gjort mig mer hjälpsam och dessutom givit mig en insikt om människors olika förutsättningar/livsvillkor.

Övriga erfarenheter
* Under slutet på 2009 var jag med och grundade spelföreningen **namn** med över 1000 medlemmar. Jag började som ekonom men gick sedan över till ordförandeposten. Denna period var lärorik och utvecklande för mig och jag tog med mig erfarenheten till gymnasiet. Jag blev mer ansvarstagande och planerade mina uppgifter under de två åren. Spelföreningen pågick fram till 2011 och därefter blev det tidsbrist för samtliga styrelsemedlemmar.

* Tekniska färdigheter: HTML, CSS och Microsoft Office.

Egenskaper
Målinriktad, strukturerad och stresstålig. Målinriktad betyder för mig att ha en tydlig målbild, att kunna fokusera, hitta drivkraften, analysera tänkbara hinder och börja jobba. Jag är noggrann i utförandet av allt jag åtar mig, samtidigt som jag är flexibel och snabbt anpassar mig till oförberedda situationer.

Utbildning
*2011-, Tekniska programmet, **namn**, **stad**

Språk
Svenska, modersmål
Engelska, hanterar språket mycket väl i både tal och skrift.

Referens
Referenser lämnas på begäran

Mental
2014-05-14, 10:58
"Spelföreningen pågick fram till 2011 och därefter blev det tidsbrist för samtliga styrelsemedlemma"

"Jag var engagerad i ledningen av spelföreningen fram till 2011"

Eller

" * Under slutet på 2009 var jag med och grundade spelföreningen **namn** med över 1000 medlemmar. Jag började som ekonom men gick sedan över till ordförandeposten. Denna period var lärorik och utvecklande för mig och jag tog med mig erfarenheten till gymnasiet. Jag blev mer ansvarstagande och planerade mina uppgifter under de två åren. Spelföreningen pågick fram till 2011 och därefter blev det tidsbrist för samtliga styrelsemedlemmar."

" * Under slutet av 2009 var jag med och grundade spelföreningen **namn** med över 1000 medlemmar. Jag började som ekonom men gick sedan över till ordförandeposten. Mitt engagemang i spelföreningen sträckte sig fram till 2011. "

rafflan
2014-05-14, 11:06
"Spelföreningen pågick fram till 2011 och därefter blev det tidsbrist för samtliga styrelsemedlemma"

"Jag var engagerad i ledningen av spelföreningen fram till 2011"

Eller

" * Under slutet på 2009 var jag med och grundade spelföreningen **namn** med över 1000 medlemmar. Jag började som ekonom men gick sedan över till ordförandeposten. Denna period var lärorik och utvecklande för mig och jag tog med mig erfarenheten till gymnasiet. Jag blev mer ansvarstagande och planerade mina uppgifter under de två åren. Spelföreningen pågick fram till 2011 och därefter blev det tidsbrist för samtliga styrelsemedlemmar."

" * Under slutet av 2009 var jag med och grundade spelföreningen **namn** med över 1000 medlemmar. Jag började som ekonom men gick sedan över till ordförandeposten. Mitt engagemang i spelföreningen sträckte sig fram till 2011. "

Okej tack, jag kör nog på de sistnämnda! Då är det bara dags för dig att anställa mig då, haha!

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

Macroman
2014-05-14, 11:36
Here goes!

https://drive.google.com/file/d/0B7PH62mbvHTcTEUzcXd1S2szLTQ/edit?usp=sharing

Skulle definitivt ta ned detta cv till en sida det är alldeles för luftigt med tanke på att du är så ung. Det är ok med två sidor om du har 20-30 års arbetslivserfarenhet med många styrelseuppdrag etc. Utförligare beskrivning tar du i brevet istället.

mattepatte
2014-05-14, 11:55
Efter att en användare bett om hjälp gällande sitt CV i en egen tråd så kändes det som att ett litet behov finns av en allmän tråd där vi, Kolozzeum, granskar osäkra CV:n. Målet är att ingen på Kolozzeum ska vara arbetslös mer än 90 dagar!

• Steg 1: Posta ditt CV.
• Steg 2: Kolozzeum granskar med lupp och återkommer med konstruktiv kritik.
• Steg 3: Tacka och känn dig nöjd, alternativt ifrågasätt kritiken.
• Steg 4: Sök arbete och hoppas på lyckan.

Fix'd.

Melinda
2014-05-14, 14:18
Hur bifogar jag mitt cv här? -_-

Mental
2014-05-14, 14:40
Hur bifogar jag mitt cv här? -_-

Massor av olika sätt, ladda upp det på dropbox, google drive eller liknande som kan dela. eller på http://www.scribd.com/ som någon annan gjorde här.

Eller om det bara är texten och inte layouten så kan du bara klistra in texten i tråden

Melinda
2014-05-14, 14:45
Massor av olika sätt, ladda upp det på dropbox, google drive eller liknande som kan dela. eller på http://www.scribd.com/ som någon annan gjorde här.

Eller om det bara är texten och inte layouten så kan du bara klistra in texten i tråden

http://www.scribd.com/doc/224076360/Melinda-CV2?secret_password=GQv8vI9I8QUtoHpfFmSp

Funka?

Edit.. oj så skevt det såg ut

Rug
2014-05-14, 15:00
http://www.scribd.com/doc/224076360/Melinda-CV2?secret_password=GQv8vI9I8QUtoHpfFmSp

Funka?

Edit.. oj så skevt det såg ut

Jag tycker själv om när det känns mer skräddarsytt efter jobbet du söker.
1) Varför du söker till just den arbetsplatsen. Vad har de som du är sugen på?
2) Varför just du skulle passa just där och inte på någon annan random firma.

Spontana tankar ang personliga brevet.

Pudzianovski
2014-05-14, 15:05
Sjukt kul att läsa vad folk sysslar med :d

Melinda: "transport branschen" är särskrivet.

Melinda
2014-05-14, 15:08
Jag tycker själv om när det känns mer skräddarsytt efter jobbet du söker.
1) Varför du söker till just den arbetsplatsen. Vad har de som du är sugen på?
2) Varför just du skulle passa just där och inte på någon annan random firma.

Spontana tankar.
Brukar bifoga ett personligt brev också.

Sjukt kul att läsa vad folk sysslar med :d

Melinda: "transport branschen" är särskrivet.

Får fixa det. Är tyvärr världsbäst på särskrivningar :(
Skyller på socialamedier, va riktigt duktig i svenska under skoltiden

Mental
2014-05-14, 15:22
http://www.scribd.com/doc/224076360/Melinda-CV2?secret_password=GQv8vI9I8QUtoHpfFmSp

Funka?

Edit.. oj så skevt det såg ut

Brukar bifoga ett personligt brev också.



Får fixa det. Är tyvärr världsbäst på särskrivningar :(
Skyller på socialamedier, va riktigt duktig i svenska under skoltiden

Enligt mig hör den här delen hemma i personligt brev, inte CV:

"Hejsan!Mitt namn är Melinda Åsén och jag är 24 år. Jag är en glad, social och trevlig tjej som har lätt r att an"assa mig och #ommer väldigt $ra verens med andra! Jag jo$$ar alltid hårt och ee#tivt och lär mig ort. Jag är stresstålig och jo$$ar $ra i team, äls#ar %tmaningar! Har några år "å nac#en inom trans"ort $ranschen. Mestadels som last$ilscha%r. Har alltid gillat att %tmana mig själv så jag har gjort det mesta. &rån att vara stresstålig inom distri$%tions#rning till självgående, str%#t%rerad, noggrann och sä#er i mig själv med att #ra s"ecialgods i hela norden'e%ro"a där jag själv ått hålla i #%nd#onta#ter, lägga %"" #rningar, "lanera m.m.
Beskriv dig själv med tre ord
(lad, )jälvständig, (ivmild"


Edit: Hmm, de vill inte att man kopierar text. Nåväl, CV ska sammanfatta dina meriter och erfarenheter, det personliga brevet beskriver dig och varför du söker jobbet.

Mental
2014-05-14, 15:28
Du har några jobb under övriga meriter.
Telesäljare och receptionsjobb, det är ju tidigare arbeten och inte "övrigt" tycker jag.
Dina datorkunskaper kanske kan skrivas om till

Goda kunskaper i datoranvändande och officepaketet.

TomasB
2014-05-14, 15:39
Åh va kul. Brukar få skriva CVn åt kompisar.
Jag skulle vilja veta vad för jobb personen söker också så man kan vinkla/mappa det mot ev. krav branschen kan ha!

tossefar
2014-05-14, 18:00
Åh va kul. Brukar få skriva CVn åt kompisar.
Jag skulle vilja veta vad för jobb personen söker också så man kan vinkla/mappa det mot ev. krav branschen kan ha!

Mitt CV kanske är lite väl allmänt men jag tar gärna emot förslag på vad som kan förbättras. Jag söker ekonomijobb i allmänt. Senaste tjänsterna jag sökt har varit inom Strategic Purchasing, Business Controller och reskontraansvarig.

nanork
2014-05-14, 18:09
Here goes!

https://drive.google.com/file/d/0B7PH62mbvHTcTEUzcXd1S2szLTQ/edit?usp=sharing

Tycker du ska skriva lite kort om vad du har åstadkommit på dina arbetsplatser.
Samt vad du är duktigast/starkast inom för områden.
Vilka förändringar du jobbat med/genomfört kanske.

Håller själv på och rekryterar just nu och tyckte ärligt talat att denna CV var lite trist och väl kortfattad.
Visst kan man skriva sådant mer omfattande i ett personligt brev.
Men för min del gör det inget om man skriver en kort sammanfattning om tjänsten man har haft i själva CV´t.
Räcker med någon/några meningar. Inte mer.

shadowfire
2014-05-14, 19:53
Skilj på CV och personligt brev. CV ska man mer se som en lista. Det ska vara lättläst, överskådligt och som rekryterare vill man snabbt kunna se historik, erfarenheter och mönster - eller hål. Ett bra CV i min värld är om man kan få det till en A4, max två, men hellre två och lufta till det än ett och ihoptryckt/svårläst. Man kan/bör dock skriva lite mer än själva yrket, kortfattat lite bara vad man gjort på respektive område. "Ansvarade för blabla, gjorde även blabla".

Personligt brev bifogar man när man söker en tjänst. Där ska man precis som någon nämnde, helst inte ha en standardmall (även om man kan ha delar/stycken rätt så gemensamt).

Rätt förenklat; det personliga brevet är där man säljer sig själv. CV't är där du styrker med fakta dina meriter.

Sist men inte minst så tänk på att man sällan får själva jobbet bara genom CV/personligt brev. Dessa två papper syftar mest till att spöa alla andra för att få komma på intervju. Där kammar man sedan hem jackpot.

/skuggfan som har CV-coachat åtskilliga koloiter genom pm under åren :)

Melinda
2014-05-14, 20:01
Enligt mig hör den här delen hemma i personligt brev, inte CV:

"Hejsan!Mitt namn är Melinda Åsén och jag är 24 år. Jag är en glad, social och trevlig tjej som har lätt r att an"assa mig och #ommer väldigt $ra verens med andra! Jag jo$$ar alltid hårt och ee#tivt och lär mig ort. Jag är stresstålig och jo$$ar $ra i team, äls#ar %tmaningar! Har några år "å nac#en inom trans"ort $ranschen. Mestadels som last$ilscha%r. Har alltid gillat att %tmana mig själv så jag har gjort det mesta. &rån att vara stresstålig inom distri$%tions#rning till självgående, str%#t%rerad, noggrann och sä#er i mig själv med att #ra s"ecialgods i hela norden'e%ro"a där jag själv ått hålla i #%nd#onta#ter, lägga %"" #rningar, "lanera m.m.
Beskriv dig själv med tre ord
(lad, )jälvständig, (ivmild"


Edit: Hmm, de vill inte att man kopierar text. Nåväl, CV ska sammanfatta dina meriter och erfarenheter, det personliga brevet beskriver dig och varför du söker jobbet.

Känns för mig väldigt tråkigt att inte beskriva mig lite i korthet. Känns bra att ha det där av någon anledning. Personliga brevet utvecklar jag rätt mycket mer.

Du har några jobb under övriga meriter.
Telesäljare och receptionsjobb, det är ju tidigare arbeten och inte "övrigt" tycker jag.
Dina datorkunskaper kanske kan skrivas om till

Goda kunskaper i datoranvändande och officepaketet.

Det är ju iof sant, men jobbade inte där särskilt länge och kommer inte ihåg när det va osv. Har jobbat på fler ställen men valt att ta de som har mest betydelse.
Men ska knåpa om det lite :)
Tack för feedback!

R Scarpa27
2014-05-14, 20:11
Är dessa bra? :D :D

http://maxcdn.fooyoh.com/files/attach/images/3004/342/647/002/resume.jpg

http://themetapicture.com/media/funny-resume-give-me-a-job.jpg

Barbastark
2014-07-23, 14:55
Vad kan man egentligen räkna som "vidareutbildning/kompetensutveckling" på sitt CV?

Kan man tex räkna video-kurser/serier och webinars som sådana? Tex från The great courses (http://www.thegreatcourses.com), föreläsningar som olika universitet lägger ut för allmänheten och liknande?

tossefar
2014-07-23, 17:40
Vad kan man egentligen räkna som "vidareutbildning/kompetensutveckling" på sitt CV?

Kan man tex räkna video-kurser/serier och webinars som sådana? Tex från The great courses (http://www.thegreatcourses.com), föreläsningar som olika universitet lägger ut för allmänheten och liknande?

Om du fått något slags kvitto på att du klarat utbildningen. Diplom, licens, betyg osv.

Barbastark
2014-07-23, 21:09
Om du fått något slags kvitto på att du klarat utbildningen. Diplom, licens, betyg osv.

Okok.

Olegh
2015-03-31, 06:28
Får jag ok på att lägga in examensarbete (masteruppsats skriven för ett företags räkning) under arbetslivserfarenhet istället för utbildning? Egentligen är det ju bådadera.

Mental
2015-03-31, 07:37
Får jag ok på att lägga in examensarbete (masteruppsats skriven för ett företags räkning) under arbetslivserfarenhet istället för utbildning? Egentligen är det ju bådadera.

Exjobb fungerar i båda, har du vart på plats på företaget under hela tiden, eller bara under inhämtande av data och redovisning?

Jag har vänner som gjort en master medans de vart anställda på ett företag, då är det självklart att lägga det under arbetslivserfarenhet, men om det är i slutet av studierna och så att säga är en naturlig del/fortsättning på en utbildning hade jag satt det under studier.
Men inget av sätten är fel, så länge det tydligt framgår att det är ett exjobb.

Olegh
2015-03-31, 15:49
Exjobb fungerar i båda, har du vart på plats på företaget under hela tiden, eller bara under inhämtande av data och redovisning?

Jag har vänner som gjort en master medans de vart anställda på ett företag, då är det självklart att lägga det under arbetslivserfarenhet, men om det är i slutet av studierna och så att säga är en naturlig del/fortsättning på en utbildning hade jag satt det under studier.
Men inget av sätten är fel, så länge det tydligt framgår att det är ett exjobb.

Har varit på plats hela tiden, varit anställd och fått lön. Så jag tyckte det passade bra under arbetslivserfarenhet också. Danke für feedback!

sabenada
2015-03-31, 15:54
Låt rubriken vara "erfarenhet" istället för "arbetslivserfarenhet" så passar fler saker in där.

Olegh
2015-03-31, 15:56
Ptja, det skulle väl fortfarande vara nästan hugget som stucket mellan utbildning och erfarenhet då?

sabenada
2015-03-31, 16:03
Ptja, det skulle väl fortfarande vara nästan hugget som stucket mellan utbildning och erfarenhet då?

Jo förvisso, men tycker det matchar en gnutta bättre då. Kortare och elegantare dessutom!

Olegh
2015-03-31, 18:06
Håller med om det sistnämnda, kort och enkelt är bra. Kommer byta till antingen bara "erfarenhet" eller "anställningar".

Ignatius72
2015-03-31, 18:30
Ptja, det skulle väl fortfarande vara nästan hugget som stucket mellan utbildning och erfarenhet då?

Jobb är på riktigt och väger lite tyngre.

shadowfire
2015-03-31, 19:09
jobb är på riktigt och väger lite tyngre.
+1.

Olegh
2015-03-31, 19:12
... därav min ursprungliga tanke att räkna det mer som jobb än skola!

mini
2015-07-13, 12:17
Hur detaljerade är ni i era CV? Jag söker jobb åt admin-hållet och har haft liknande men gjort lite olika saker på olika ställen. Jag har däremot inte åstadkommit några direkta resultat eftersom det sällan ligger i arbetets natur. Nu exempelvis skriver jag såhär:

Yrkesroll på Orgainsation
År-månad och pågående

• Handläggning av X och Y.
• Arbete i datasystem Z (okänt utanför organisationen, mitt Kollotillägg) och Officepaketet.
• Information per telefon.

Jag funderar på att skriva en kortare (ett par rader) beskrivning i löptext istället. Det har jag nu med i mitt personliga brev. Mer fritt om mina starka sidor på nuvarande jobb.

4623
2015-07-13, 12:25
2010-2011 Roll - Företag
Kort beskrivning på en rad

cero
2015-09-28, 15:42
Vilka CV-mallar använder ni?

LoveMachine
2015-09-28, 23:12
Har aldrig använt en mall som sådant utan bara kollat på lite exempel och improviserat resten. Senast jag gjorde en som räknades så skrev jag den med LaTeX och det dög för att bli anställd. Även om det nog knappast var designen som avgjorde. Enda fördelen med att göra den i LaTeX är att standardinställningarna i alla fall inte resulterar i att den ser ut att vara är gjord efter en word-mall.

Typ namn och kontaktinfo centrerat i sidhuvud. Vänsterjusterade underrubriker och tjänst/erfarenhet tvåspalt med år/månad i en smal vänsterspalt och övrigt info om tjänsten i en bredare högerspalt. Men jag tror att så länge som den är lättläst så är nog vad som står i CV och hur det är skrivet spelar större roll än vilken mall man följer. Förutsatt att man inte söker ett jobb som handlar om design.

Edit: Snåla inte på marginalerna det ska kännas luftigt och översiktligt. Skriv kort och koncist. Det är inte ett personligt brev.

cero
2015-09-29, 07:36
Tack för tipsen, Love (dubbel bemärkelse). Jag funderar på att limma på en bild som jag tagit i en kameraautomat, är det en stor no-no? Saknar scanner nämligen. :D

Akerhage
2016-04-21, 16:30
Sitter och gör ett CV nu utifrån mallar som finns att ladda ner.
Finns då följande "rubriker" på dessa mallar.

Profil
utbildning
erfarenhet
meriter

Vad är det egentligen för info som jag skall skriva under profil? Det personliga brevet har jag tänkt att ha separat. Telefonnummer, mailadress och adresss finns på annat ställe i mallen. Kanske kan skita i profil helt?

Vinter
2016-04-21, 17:01
Sitter och gör ett CV nu utifrån mallar som finns att ladda ner.
Finns då följande "rubriker" på dessa mallar.

Profil
utbildning
erfarenhet
meriter

Vad är det egentligen för info som jag skall skriva under profil? Det personliga brevet har jag tänkt att ha separat. Telefonnummer, mailadress och adresss finns på annat ställe i mallen. Kanske kan skita i profil helt?

Bliblup Akerhage 1918-01-05

Co/ Arnold Palmen
Storatåvredestige 99
108754 Burpbug

Telefon dag tid: 070000000198
Telefon övrig tid: 074734563

Mail: Bliplup999@G-spotmail.com

Typ så. Med fördel skriver du en profil som arbetsgivare är vana att se den.

Akerhage
2016-04-21, 17:43
fast all den info står redan på ett annat ställe, skall det stå två gånger då?

Vinter
2016-04-21, 18:07
fast all den info står redan på ett annat ställe, skall det stå två gånger då?

Om arbetsgivaren får in 5 cv som är skrivna som man brukar och en som informationen måste letas upp någonstans i texten. Vilken tror du rensas bort först rent slentrianmässigt?

Akerhage
2016-04-21, 18:15
Om arbetsgivaren får in 5 cv som är skrivna som man brukar och en som informationen måste letas upp någonstans i texten. Vilken tror du rensas bort först rent slentrianmässigt?

fast jag tog ju en cv-MALL där den informationen skulle skrivas där jag har skrivit den. Under profil stod exempeltext på latin.
men jag skiter i det och skriver som du sade här, blir nog bra det! Tack för tips

xarizma
2016-04-29, 21:54
Kan man använda namn-efternamn@yahoo.com mail när man söker jobb? Mottages det seriöst utav arbetsgivare? Vet att det t.ex inte är så populärt att söka jobb med hotmail. Gmail, live och yahoo är väl optimalt?

unsuspected
2016-04-29, 22:21
Ja toyboyfucker83@hotmail.com är väl inte att föredra utan en seriös mail är att föredra, gärna med hela eller delar av namnet då det självklart redan kan vara upptaget.

xarizma
2016-04-30, 18:04
Haha .

Det jag behöver hjälp med är om någon kan hjälpa mig granska mitt personliga brev?

Kan PM;a så kan ni ta en titt, vore jättesnällt.

Mvh

Minikubik
2016-04-30, 20:16
Kan man använda namn-efternamn@yahoo.com mail när man söker jobb? Mottages det seriöst utav arbetsgivare? Vet att det t.ex inte är så populärt att söka jobb med hotmail. Gmail, live och yahoo är väl optimalt?

Jag bryr mig inte ett smack vad du har för @adress och vet ingen annan som gör heller. Däremot går toyboyfucker83 bort ganska fort. Namn_namn@adress är nog det vanligaste

Yes
2016-04-30, 20:26
Haha .

Det jag behöver hjälp med är om någon kan hjälpa mig granska mitt personliga brev?

Kan PM;a så kan ni ta en titt, vore jättesnällt.

Mvh
Kan du inte posta här istället? Du kommer garanterat få bättre återkoppling med fler ögon som tittar på det.

Mina egna personliga brev är alltid väldigt enkla. De är egentligen inte särskilt personliga, utan jag skriver kort om vad jag har att erbjuda som passar tjänsten.

Om det är Optimalt(tm) vet jag inte. Allt jag vill göra är att ägna ett par stycken åt att sälja in mig, så den tilltänkta arbetsgivaren blir nyfiken på vad jag har att erbjuda.

Ajemän
2016-04-30, 22:14
Haha .

Det jag behöver hjälp med är om någon kan hjälpa mig granska mitt personliga brev?

Kan PM;a så kan ni ta en titt, vore jättesnällt.

Mvh

Sure, pm :)

Kryss
2016-05-01, 09:22
Kan du inte posta här istället? Du kommer garanterat få bättre återkoppling med fler ögon som tittar på det.

Mina egna personliga brev är alltid väldigt enkla. De är egentligen inte särskilt personliga, utan jag skriver kort om vad jag har att erbjuda som passar tjänsten.

Om det är Optimalt(tm) vet jag inte. Allt jag vill göra är att ägna ett par stycken åt att sälja in mig, så den tilltänkta arbetsgivaren blir nyfiken på vad jag har att erbjuda.

Har också alltid satsat på att vara kort och koncis och delar upp det i tre stycken, i stil med "inledning/utbildning, varför jag passar, kort om mig som person". Drygt en halv sida med vettig formattering.

När jag läst en del inkomna jobbansökningar (där jag arbetar nu) blir man riktigt less på alla uppsatser till personliga brev med folk som skriver. Allt från tävlingar på gymnasiet till att man blev månadens arbetare i januari och hade sitt namn på väggen.

leo1
2016-10-29, 12:36
Brukar ni skriva löneanspråk i det personliga brevet?

Nu gäller detta något så simpelt som servitörsjobb under vintersäsongen men det känns tidsbesparande för bägge parter att plita dit hur många timmar och timlön jag vill ha.

shadowfire
2016-10-29, 13:32
Brukar ni skriva löneanspråk i det personliga brevet?

Nu gäller detta något så simpelt som servitörsjobb under vintersäsongen men det känns tidsbesparande för bägge parter att plita dit hur många timmar och timlön jag vill ha.

Nej och jag vet inte om det är så klokt. Du har en poäng i att det kan vara tidsbesparande, så du slipper komma på intervjuer osv och sedan stå med ett löneförslag du inte accepterar eller stå med ett löneanspråk där arbetsgivaren tycker att du kan vända på klacken och gå hem igen.

Risken du tar dock är att du sållar bort dig själv, där du annars hade haft ett förhandlingsläge om du kommit så långt att arbetsgivaren vill anställa dig. Nu kanske arbetsgivaren inte ens kallar dig till en intervju för att denne ser anspråket och tycker att du ligger för högt eller värderar dig själv för lågt.

Så det är väl en avvägning lite över hur stor chans du tror att det är att det går vägen. Tror du att du ligger rätt normalt till i branschen, eller känner du att du vill dra till och prova med ett högre anspråk? På det sistnämnda känner jag att då ska du absolut ta det muntligen öga mot öga om det går, t.ex. under en intervju. Då kan du läsa av bättre hur anspråket emottas och korrigera/förhandla om det behövs.

anvihl
2016-10-29, 13:38
Brukar ni skriva löneanspråk i det personliga brevet?

Nu gäller detta något så simpelt som servitörsjobb under vintersäsongen men det känns tidsbesparande för bägge parter att plita dit hur många timmar och timlön jag vill ha.

Nej, skulle faktiskt aldrig ens komma på tanken. Du kommer sålla bort dig själv från väldigt många jobb om du gör det.

Fast visst, är det en timanställning kan du ju alltid ange ungefär hur många timmar i veckan du hoppas på att minst få jobba om det är så att du kommer neka alla jobb under en viss gräns. Men är det ett servitörsjobb kommer du knappast kunna förhandla särskilt mycket när det kommer till löneanspråk, i princip bara acceptera lön enligt avtal (om det ens finns något).

leo1
2016-10-29, 13:50
Det ligger nog mycket i det ni skriver. Jag skulle vilja begära 10-15 kronor mer i timmen än vad hrf:s avtal säger.

Bättre att säga det på en anställningsintervju ansikte mot ansikte.

Trodde aldrig jag skulle få chans att förhandla i denna sunkbransch men nu när det blir vintersäsong i dalarna och det har öppnat mycket restauranger i Falun och Borlänge plus att fjällen drar igång.

Jag har mycket erfarenhet och inser först nu hur enorm turismen är i dalarna.

Sedan vet jag inte hur arbetsgivarerna ställer sig då det ofta är mittförstajobb när man jobbar en vintersäsong i fjällen.

shadowfire
2016-10-29, 14:01
Man ska aldrig utgå från att det inte går att förhandla. Det hänger i mångt och mycket på tillgång och efterfrågan, även om det finns kollektivavtal osv. Det går ibland att förhandla till sig andra förmåner än ren lön också osv.

Sedan är det en balansgång, man kan ju verka för girig också och riskera att inte få jobbet pga det. Tycker själv löneanspråk är skitsvårt och för mitt nuvarande jobb la jag mig på tok för lågt. Tack och lov så var arbetsgivaren vettig och erbjöd mig en lön på rätt nivå. Jag hade inte greppat vilken enorm skillnad det var på storstad vs mindre samhälle i lönenivå.

leo1
2016-10-29, 14:17
Man ska aldrig utgå från att det inte går att förhandla. Det hänger i mångt och mycket på tillgång och efterfrågan, även om det finns kollektivavtal osv. Det går ibland att förhandla till sig andra förmåner än ren lön också osv.

Sedan är det en balansgång, man kan ju verka för girig också och riskera att inte få jobbet pga det. Tycker själv löneanspråk är skitsvårt och för mitt nuvarande jobb la jag mig på tok för lågt. Tack och lov så var arbetsgivaren vettig och erbjöd mig en lön på rätt nivå. Jag hade inte greppat vilken enorm skillnad det var på storstad vs mindre samhälle i lönenivå.

Sant!

Jag drar den gamla klyschan "rätt man på rätt plats"

Det är värt så oerhört mycket för företaget där den anställda sköter sitt utan att krångla.

LoveMachine
2017-03-13, 14:52
Det börjar snart bli dags att söka nya jobb, eller pengar för att kunna finansiera en tjänst, så jag sitter och uppdaterar min meritförteckning. Jag har lyckats bena ur de flesta funderingarna jag hade genom att kolla på andra akademikers merirförteckningar. Men det är en sak jag inte riktigt lyckas komma på hur jag ska presentera. Så jag vänder mig till Kolos samlade expertis.

Under utbildningar så hade jag ursprungligen bara med min civilingenjörsexamen och min doktorsexamen. Men det har slagit mig att jag borde lista den tid jag gjorde examensarbete i Japan. Dels för att internationell erfarenhet alltid är bra att ha och dels för att det gjordes vid ett prestigefullt lärosäte. Men hur gör jag detta på ett bra sätt?

Metod 1 - Tidsinterval för utbildning.
2011-2015 Doktorand
Lärosäte

2010-2011 Examensarbete
Lärosäte

2006-2011 Civilingenjörprogrammet
Lärosäte

alt.

2011-2015 Doktorand
Lärosäte

2006-2011 Civilingenjörprogrammet
Lärosäte

2010-2011 Examensarbete
Lärosäte

Här är problemet att kronologin blir skev hur jag än gör. Antingen så ser examensarbetet ut att ha inträffat efter civilingenjörsprogrammet eller så ser kronologin skev ut eftersom intervallen inte blir i strikt fallande ordning.

Metod 2 - År för examen/fullbordande
2015 Doktorsexamen
Lärosäte

2011 Civilingenjörsexamen
Lärosäte

2010 Examensarbete
Lärosäte

Kronologin ser mindre skev ut, men för också att examensarbetet ser med frikopplat ut från den faktiska examen. Sen kan man fråga sig om informationen när jag började respektive utbildning bör vara med. Speciellt när alla examina är avklarade på utsatt tid. Till detta kommer frågan var jag ska lista examensarbetet, när examen tas ut eller när arbetet görs.

Ett sista alternativ är att helt enkelt låta examensarbetet hamna under en egen kategori, internationella erfarenheter eller något liknande. Det skulle göra livet enklare, men göra att det hamnar i skymundan. Men då har jag bara en riktigt relevant sak att sätta under den kategorin, vilket ser lite fånigt ut. Eller fylla på med lite mer fluffiga internationella erfarenheter. Men jag är rätt nöjd med längden som den är. En sida med tidslinje och en sida där jag bara har med mina publikationer.

Tidigt utkast, ej korrläst.

http://i.imgur.com/M0xvPl2.png

Rahf
2017-03-13, 15:21
Vet inte om CAE gäller mer än ett par år. Har jag fel?

LoveMachine
2017-03-13, 15:47
Bra fråga. Det gäller fram tills min eller universums död.

Ur mitt och potentiella arbetsgivares perspektiv så är chansen att jag blivit sämre sedan dess mer eller mindre lika med noll då jag sedan dess sedan forskat och publicerat på engelska. Jag tog mest med det för att ge en lägsta nivå.

Mental
2017-03-13, 17:26
Jag tror man brukar särlista internationell erfarenhet, men hur det görs snyggast vet jag inte.

shadowfire
2017-03-13, 17:30
Har jag uppfattat dig rätt att examensarbetet är en del av Civilingenjörsprogrammet?
I sådana fall hade jag inte satt det som en fristående punkt i utbildningslistan. Antingen hade jag som du själv föreslår satt det som en egen punkt om du tycker att det är lite tyngd i det (språk, internationellt arbete, kontakter, område etc), alternativt gjort ett indrag och gjort en underpunkt under det utbildningsprogram som examensarbetet hörde till.

Jag tycker att både yrkeslistor och utbildningslistor är lättast att läsa om de är i kronologisk ordning och är listade block för block. Sedan inom respektive block kan man göra indrag för att markera något, t.ex. att "inom min tid som säljare i butiken XX så fick jag under perioden YY-ZZ även vara TF butikschef"... Det är inget som rättfärdigar en egen punkt, men är tyngd nog att göra nytta att belysas i ett CV. Det går också utmärkt att inte göra indrag och sätta det som en underpunkt, utan sonika bara skriva det i textform direkt i förklaringstexten.

shadowfire
2017-03-13, 17:36
Jag tror man brukar särlista internationell erfarenhet, men hur det görs snyggast vet jag inte.

Det är helt ok att sätta en rubrik som heter just erfarenhet av internationellt arbete om man inte väljer att baka in det under övrigt vilket också är rätt vanligt. En del slår ihop det med språkkunskaper som ofta är en egen rubrik och döper det till "språkkunskap och internationell erfarenhet" och listar det där. Är det något med tyngd i som man vill framhäva, t.ex. "praktiserade på NASA i 2 år" så kan det finnas en marknadsföringsvinst med att göra punkten helt fristående och lägga den direkt efter jobb -> utbildning -> minutmärkandepunkt -> ..

Rahf
2017-03-13, 18:07
Bra fråga. Det gäller fram tills min eller universums död.

Ur mitt och potentiella arbetsgivares perspektiv så är chansen att jag blivit sämre sedan dess mer eller mindre lika med noll då jag sedan dess sedan forskat och publicerat på engelska. Jag tog mest med det för att ge en lägsta nivå.

Jamen, givet. Det är ju inte ett byråkratiskt krav från arbetsgivaren, som en skola skulle haft. Jag tänkte inte ens på den biten *kissass*

LoveMachine
2017-03-13, 19:30
Jag tackar för alla kommentarer och idéer jag fått hittills.

Har jag uppfattat dig rätt att examensarbetet är en del av Civilingenjörsprogrammet?
Precis, det var en del av min civilingenjörsexamen. Jag gjorde själva examensarbeten under handledning av en forskare på University of Tokyo, men blev examinerad i Sverige.

Jag tror man brukar särlista internationell erfarenhet, men hur det görs snyggast vet jag inte.

Det är helt ok att sätta en rubrik som heter just erfarenhet av internationellt arbete om man inte väljer att baka in det under övrigt vilket också är rätt vanligt. En del slår ihop det med språkkunskaper som ofta är en egen rubrik och döper det till "språkkunskap och internationell erfarenhet" och listar det där. Är det något med tyngd i som man vill framhäva, t.ex. "praktiserade på NASA i 2 år" så kan det finnas en marknadsföringsvinst med att göra punkten helt fristående och lägga den direkt efter jobb -> utbildning -> minutmärkandepunkt -> ..

Tyvärr ingen praktik på NASA. Med det är NASA som finansierar min nuvarande tjänst.

Det där med att särlista internationell erfarenhet är jag lite kluven inför. Det skulle helt klart lösa mitt problem då jag kan bryta ut och belysa tiden jag spenderade på University of Tokyo. Och belysas bör det då det är en fjäder i hatten. University of Tokyo är topp tio i Asien och topp 50 i världen, även om rankinglistor i grunden är rätt fåniga. Men ska man lista meriter så ska man.

Men samtidigt så är nästan allt vi gör internationella samarbeten på något plan. Så att som disputerad ha en helt egen rubrik för något man gjorde som student känns lite överdrivet. Det känns rätt amerikanskt, där det internationella inte är lika självklart. Men för närvarande känns det kanske lämpligast lösning.

shadowfire
2017-03-13, 20:05
Det där med att särlista internationell erfarenhet är jag lite kluven inför. Det skulle helt klart lösa mitt problem då jag kan bryta ut och belysa tiden jag spenderade på University of Tokyo. Och belysas bör det då det är en fjäder i hatten. University of Tokyo är topp tio i Asien och topp 50 i världen, även om rankinglistor i grunden är rätt fåniga. Men ska man lista meriter så ska man.

Men samtidigt så är nästan allt vi gör internationella samarbeten på något plan. Så att som disputerad ha en helt egen rubrik för något man gjorde som student känns lite överdrivet. Det känns rätt amerikanskt, där det internationella inte är lika självklart. Men för närvarande känns det kanske lämpligast lösning.

Heh, tycker du överskattar rekryteraren lite, den som läser ditt cv kan vara en sådan som mig, som bara har läst 10k CV'n och har noll koll på vad som är prestige inom akademin - som bara söker en galet vass medarbetare och som bland 100 ansökningar söker de där 10 som utmärker sig för en intervju.

Ska jag vara helt ärlig så har jag rekryterat bra många civilingenjörer utan att ens läsa om vad deras exjobb handlade om. Att de fick komma på intervju berodde på deras personliga brev och att de fick jobben berodde på vilka de visade sig vara live :)

Edit: förtydligar; att du har doktorerat inom ett ämne väger tyngre än ditt exjobb på alla plan. :)

shadowfire
2017-03-13, 20:16
äsch, edit igen; söker du ett jobb inom akademin så är det nästan ett annat upplägg på CV't.. jag har personligen ingen rekryteringserfarenhet inom t.ex. universitet och rekrytering av t.ex. professorer, men vad jag har hört av insatta så ser det lite annorlunda ut mot för när man söker ett "vanligt" jobb.

LoveMachine
2017-03-14, 14:40
Jo det är ett jobb inom akademin som är planen. Hade jag sökt ett jobb som inte är forskning inom mitt område så hade mitt CV sett annorlunda ut. Jag hade bland annat listat några icke-akademiska jobb och "civila" meriter. Vi inom forskningen har nog lite mer koll på universitetsrankningarn. Och ännu mer universitetens rykte inom ens egen fält.

StarkaUlf
2017-04-25, 16:54
Kort och gott, vad ska ett bra personligt brev innehålla? Om man vill hålla det kort, vad bör man få med i brevet?

Minikubik
2017-04-25, 17:09
Kort och gott, vad ska ett bra personligt brev innehålla? Om man vill hålla det kort, vad bör man få med i brevet?

Jag tittar i första hand faktiskt på hur det är formulerat, stavning och liknande. I andra hand vad som handlar om familjen och i tredje hand intressen som kan vara relevanta för jobbet. Dessa saker ger en ganska god bild på om du som person passar hos oss. Om du är lämplig för platsen bör mer framgå av ditt cv

StarkaUlf
2017-04-26, 03:10
Jag tittar i första hand faktiskt på hur det är formulerat, stavning och liknande. I andra hand vad som handlar om familjen och i tredje hand intressen som kan vara relevanta för jobbet. Dessa saker ger en ganska god bild på om du som person passar hos oss. Om du är lämplig för platsen bör mer framgå av ditt cv

Okej, låter inte så tokigt :)

Mer förslag från folket? :)

The_RobRoy
2017-04-26, 05:35
CV ska vara en saklig sammanfattning av ens erfarenheter, främst inom utbildning och arbete. Man kan lägga in någon rad om ens personlighet eventuellt, men alla gillar inte ens det, utan tycker att det ska gå i det personliga brevet. Jag har valt en kort 3 raders summering av min profil - kvantbakgrund, djupt finansintresse och annat som kan vara svårt att utläsa ur mitt CV.

Svårigheter att skriva ett CV beror rätt mycket på var man är i karriären.

När man är ung har man väldigt svårt att fylla ut CV:et tillräckligt, man får klämma ur sig minsta lilla grej man gjort för att få ihop tillräckligt.

När man har ett helt yrkesliv bakom sig, har man det omvända problemet, man har gjort så mycket att det omöjligt kan sammanfattas på 1-2 sidor.

Är man någonstans 7-15 år in i karriären har man nog det lättast.

Viktigt är att inse att den som läser CV:et kan spendera så lite som 10-20 sekunder att titta på det och maximalt 5-10 min. CV:et bör alltså på 20 sekunder ge en överblick över ens arbetsliv och maximalt innehålla en text-massa som man kan ta sig igenom på 5 min.

Så CVet bör innehålla rubriker, huvudpunkter vad du gjort, som kan skummas igenom på 20 sekunder. Under detta kan man lägga in små bullets med mer info för den intresserade läsaren som faktiskt lägger dedär 5-10 min på att läsa ditt CV noggrant.

Denna struktur optimerar dina chanser att inte förlora läsaren fast du är intressant för rollen.

mela
2017-04-26, 08:55
Kort och gott, vad ska ett bra personligt brev innehålla? Om man vill hålla det kort, vad bör man få med i brevet?

Jag är förvisso ingen rekryterare men jag skriver mina brev efter annonsen. Hur jag fått de kunskaper och egenskaper som arbetet eftersträvar. Mina personlighetsdrag som gör mig till en bra anställd. Typ.

C.E.J.
2017-04-26, 19:44
I andra hand vad som handlar om familjen

Intressant. Varför då?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=230722

Minikubik
2017-04-26, 20:09
Intressant. Varför då?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=230722

För att familj, eller avsaknad av sådan, är en stor del av en människas liv. Det personliga brevet anser jag är där du kan presentera dig själv som person och din familjesituation är en stor del av vem du är. Kan tillägga att familjebiten påverkar chansen till jobb lika lite som om du gillar dansband eller volvobilar. Däremot så kanske Ahmed som har familj, gillar rock och motorcyklar kanske har större chans än kalle som är singel, gillar schlager och att åka buss helt enkelt för att Ahmed troligtvis passar bättre i "gänget" förutsatt att båda är lika på alla andra plan

Blaine
2017-04-26, 20:11
Intressant. Varför då?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=230722

Kan väl tänka mig att man inte vill anställa någon som snart ska gå på pappaledighet eller någon som är ensamstående förälder som har svårt att få till det med förskola och barnvakt. Lite så där livs-/familjesituation.
Edit: Eller som han skriver ovan.

Minikubik
2017-04-26, 20:14
Kan väl tänka mig att man inte vill anställa någon som snart ska gå på pappaledighet eller någon som är ensamstående förälder som har svårt att få till det med förskola och barnvakt. Lite så där livs-/familjesituation.

Just det där med stundande pappa(eller mamma) ledighet kan ju vara lite försvårande, däremot ensamstående ser jag sällan problem med så länge det finns en rak och klar kommunikation. Sen brukar få sådana söka till oss då vi är en firma a som pendlar mycket

anvihl
2017-04-26, 20:18
För att familj, eller avsaknad av sådan, är en stor del av en människas liv. Det personliga brevet anser jag är där du kan presentera dig själv som person och din familjesituation är en stor del av vem du är. Kan tillägga att familjebiten påverkar chansen till jobb lika lite som om du gillar dansband eller volvobilar. Däremot så kanske Ahmed som har familj, gillar rock och motorcyklar kanske har större chans än kalle som är singel, gillar schlager och att åka buss helt enkelt för att Ahmed troligtvis passar bättre i "gänget" förutsatt att båda är lika på alla andra plan

"Hej, jag är en före detta alkis och pundare som gjorde min pundarflickvän gravid, vi fick en dotter som jag har besöksförbud mot att träffa för att jag misshandlade hennes styvpappa för att smiskat henne på rumpan som bebis så han blev blind på ena ögat med en skiftnyckel. Lever nu ett dysfunktionellt singelliv där jag knullar allt som rör sig, inklusive dina anställda och dina kunder, ofta inför kamera. Kan även erbjuda natura om jag får jobbet, tack och hej"

Minikubik
2017-04-26, 20:20
"Hej, jag är en före detta alkis och pundare som gjorde min pundarflickvän gravid, vi fick en dotter som jag har besöksförbud mot att träffa för att jag misshandlade hennes styvpappa för att smiskat henne på rumpan som bebis så han blev blind på ena ögat med en skiftnyckel. Lever nu ett dysfunktionellt singelliv där jag knullar allt som rör sig, inklusive dina anställda och dina kunder, ofta inför kamera. Kan även erbjuda natura om jag får jobbet, tack och hej"

Du passar perfekt här hos oss, lämna nummer till din övervakare i receptionen och varmt välkommen! :hbang:

C.E.J.
2017-04-26, 21:25
För att familj, eller avsaknad av sådan, är en stor del av en människas liv. Det personliga brevet anser jag är där du kan presentera dig själv som person och din familjesituation är en stor del av vem du är. Kan tillägga att familjebiten påverkar chansen till jobb lika lite som om du gillar dansband eller volvobilar. Däremot så kanske Ahmed som har familj, gillar rock och motorcyklar kanske har större chans än kalle som är singel, gillar schlager och att åka buss helt enkelt för att Ahmed troligtvis passar bättre i "gänget" förutsatt att båda är lika på alla andra plan

På det fetmarkerade är jag helt med, jag förmår dock inte koppla ihop det med familj. De enda jag känner som skulle säga att "familjen" är en stor del av sina liv är evangelikala kristna :P De övriga har liksom, fritidsintressen, som konsumerar merparten av fritiden och som s.a.s definierar dem. Spel, böcker, träning, läsa/skriva bloggar/internetmögande, film/tv-serier... kållåzäum! :D

Yes
2017-04-26, 22:37
Jag tittar i första hand faktiskt på hur det är formulerat, stavning och liknande. I andra hand vad som handlar om familjen och i tredje hand intressen som kan vara relevanta för jobbet. Dessa saker ger en ganska god bild på om du som person passar hos oss. Om du är lämplig för platsen bör mer framgå av ditt cv
Jag tror den typen av innehåll är bättre för dig som arbetsgivare än det är för den arbetssökande. Även om dessa saker lär komma fram förr eller senare riskerar ansökan att leta sig till runda akrivet, baserat på detaljer som annars kanske inte betytt så mycket.

För egen del betraktar jag CV och personligt brev som ett reklamblad. Min första målsättning när jag söker jobb är trots allt att styra upp en intervju. När jag sen sitter där på andra sidan bordet är det svårare att slänga mig i soptunnan, om du inte heter Sverker.

Jag anstränger mig därför för att ansökan ska vara välpolerad och proffsig, samtidigt som jag vill att den ska kännas genuin. Jag berättar hellre om saker jag kan göra, värdet som det kan ha för tjänsten och vad som motiverar mig. När du sen får ansökan på ditt bord fångar det förhoppningsvis ditt intresse och du ringer upp mig för att ta reda på mer.

Om det sedan visar sig att mitt perpetuella ungkarlsliv utgör ett problem är det klart större chans att väga upp för det vid en intervju.

Minikubik
2017-04-27, 04:14
På det fetmarkerade är jag helt med, jag förmår dock inte koppla ihop det med familj. De enda jag känner som skulle säga att "familjen" är en stor del av sina liv är evangelikala kristna :P De övriga har liksom, fritidsintressen, som konsumerar merparten av fritiden och som s.a.s definierar dem. Spel, böcker, träning, läsa/skriva bloggar/internetmögande, film/tv-serier... kållåzäum! :D
Kålå är väl familj? :d nej många anser väl kanske inte det som en stor del av livet, men jag anser det och familj kan i högsta grad påverka hur du passar in och hanterar ditt arbete
Jag tror den typen av innehåll är bättre för dig som arbetsgivare än det är för den arbetssökande. Även om dessa saker lär komma fram förr eller senare riskerar ansökan att leta sig till runda akrivet, baserat på detaljer som annars kanske inte betytt så mycket.


Absolut är det så, just därför jag sa vad jag tittar på. Om personen kan stava och uttrycka sig korrekt ökar chansen att jag vill träffas, även om många hantverkare kanske inte är författare så märker man fort skillnad på om personen inte kan skriva (vilket är ok) eller bara skiter i det(vilket inte är ok) och är två sökande lika kan det i slutändan vara dessa små detaljer som avgör

leo1
2017-11-15, 16:26
Hur ser ni på att skriva tidigare arbetsplatser som länkar? I detta fall är det restauranger som jag har jobbat på tidigare.

Tex sommaren 2012 jobbade jag i Oslo på https://www.lofoten-fiskerestaurant.no/ när sommaren tog slut jobbade jag vidare påhttps://www.haukeliseter.no/ under vintern.

Blaine
2017-11-15, 16:28
Hur ser ni på att skriva tidigare arbetsplatser som länkar? I detta fall är det restauranger som jag har jobbat på tidigare.

Tex sommaren 2012 jobbade jag i Oslo på https://www.lofoten-fiskerestaurant.no/ när sommaren tog slut jobbade jag vidare påhttps://www.haukeliseter.no/ under vintern.

Du behöver väl bara uppge restaurangens namn, är arbetsgivaren intresserad kan väl denne googla upp hemsidan själv.

leo1
2017-11-15, 16:30
Du behöver väl bara uppge restaurangens namn, är arbetsgivaren intresserad kan väl denne googla upp hemsidan själv.

Ja, det såg lite konstigt ut

Mental
2017-11-15, 16:30
Hur ser ni på att skriva tidigare arbetsplatser som länkar? I detta fall är det restauranger som jag har jobbat på tidigare.

Tex sommaren 2012 jobbade jag i Oslo på https://www.lofoten-fiskerestaurant.no/ när sommaren tog slut jobbade jag vidare påhttps://www.haukeliseter.no/ under vintern.

Nej, det ser inte bra ut.

Bob90
2017-11-15, 16:50
Instämmer med föregående talare.

Minikubik
2017-11-15, 16:54
Jag gillar det inte, dels kan jag enkelt googla själv om jag är intresserad, dels säger det inget om dig vilket är det jag är intresserad av som arbetsgivare

leo1
2017-11-15, 17:00
Nej, det ser inte bra ut.

Instämmer med föregående talare.

Jag gillar det inte, dels kan jag enkelt googla själv om jag är intresserad, dels säger det inget om dig vilket är det jag är intresserad av som arbetsgivare

Jag håller med. Det såg förjävligt ut när jag såg det i text :d

Minikubik
2017-11-15, 17:31
Jag håller med. Det såg förjävligt ut när jag såg det i text :d

Haha alltid lika kul när man tycket man kommit på något grymt, sen när man ser det är det eehhh jaha jaa :d

Ett Orm
2017-11-18, 23:56
Blir det inte bättre om man bara bifogar länkarna avskilt från texten i övrigt och bara skriva (länkar bifogas nedan) eller liknande?

Är det bra restauranger, eller vad det nu är man jobbat på, vill man ju underlätta för arbetsgivaren att kolla upp dem. Är det donken och en halvskum städfirma man har som erfarenhet vill man kanske blurra det så gått det går men ändå ha det till att bygga lite massa med.

Bob90
2017-11-19, 00:05
Blir det inte bättre om man bara bifogar länkarna avskilt från texten i övrigt och bara skriva (länkar bifogas nedan) eller liknande?

Är det bra restauranger, eller vad det nu är man jobbat på, vill man ju underlätta för arbetsgivaren att kolla upp dem. Är det donken och en halvskum städfirma man har som erfarenhet vill man kanske blurra det så gått det går men ändå ha det till att bygga lite massa med.

Äh, man ska inte vara så kinkig med arbetsplatser. Jag har "anställt" (cituationstecken för att jag inte var med i egenskap av chef, men satt med och påverkade i hela beslutsprocessen) en som hade med en porr-/sexleksaksbutik i sitt CV.

Ett Orm
2017-11-19, 01:20
Äh, man ska inte vara så kinkig med arbetsplatser. Jag har "anställt" (cituationstecken för att jag inte var med i egenskap av chef, men satt med och påverkade i hela beslutsprocessen) en som hade med en porr-/sexleksaksbutik i sitt CV.

Det är ju det jag menar, klart man vill ha en länk dit lättillgängligt! :d

smerk
2019-02-11, 17:17
Någon som vet var man kan hitta en bra cv-mall?

Mental
2019-02-12, 10:02
Blir det inte bättre om man bara bifogar länkarna avskilt från texten i övrigt och bara skriva (länkar bifogas nedan) eller liknande?

Är det bra restauranger, eller vad det nu är man jobbat på, vill man ju underlätta för arbetsgivaren att kolla upp dem. Är det donken och en halvskum städfirma man har som erfarenhet vill man kanske blurra det så gått det går men ändå ha det till att bygga lite massa med.

Nä, Donken må vara medelmåttig vad det gäller maten, men de har rutiner och kontrollprogram av guds nåde. Det är en rätt bra merit om du har goda ord med dig från donken.

FoolsGold
2019-02-12, 15:34
Nä, Donken må vara medelmåttig vad det gäller maten, men de har rutiner och kontrollprogram av guds nåde. Det är en rätt bra merit om du har goda ord med dig från donken.

Enig. I tillägg handlar det mer om hur du presenterar arbetsplatserna. I detta exemplet kan man ju dra fram både arbete under stress, teamarbete och arbete mot uppsatta mål som meriter.

Akerhage
2020-07-01, 09:44
Om jag i dagsläget har ett jobb där jag tjänar X kronor. Är det då OK att när jag mailar och frågar om en ledig tjänst direkt frågar om lönen?

Jag skickade precis att jag i dagsläget har samma tjänst som annonsen och att jag nu tjänar x kronor, jag är intresserad av tjänsten endast om dom matchar lönen. Jag tänker att jag vill inte lägga ner onödig energi på att gå på intervjuer osv ifall dom ändå kommer med ett sämre förslag sen.

Jag tänker att det kanske låter lite drygt att skriva så, samtidigt som jag inte vill slösa bort min tid i onödan.

Mental
2020-07-01, 10:09
Om jag i dagsläget har ett jobb där jag tjänar X kronor. Är det då OK att när jag mailar och frågar om en ledig tjänst direkt frågar om lönen?

Jag skickade precis att jag i dagsläget har samma tjänst som annonsen och att jag nu tjänar x kronor, jag är intresserad av tjänsten endast om dom matchar lönen. Jag tänker att jag vill inte lägga ner onödig energi på att gå på intervjuer osv ifall dom ändå kommer med ett sämre förslag sen.

Jag tänker att det kanske låter lite drygt att skriva så, samtidigt som jag inte vill slösa bort min tid i onödan.

Jag har gjort det själv, sitter man på en fast anställning där man trivs helt ok och har en skaplig lön, och det är främst för lönens skull man tänker byta jobb. så kan man öppna med att fråga hur de resonerar kring lön. Jag hade dock inte talat om vad jag tjänar i nuläget, för då kanske de sänker sitt bud :D

Edit: Men de kan lika gärna svara att de inte alls vet vad de kommer att erbjuda innan de studerat dina meriter och intervjuat dig. Så det beror väl lite på tjänst, och hur gärna de kan tänkas vilja ha dig.

Mental
2020-07-01, 10:19
För att utveckla lite. Jag hade inte öppnat med att fråga lön.
Skicka in ett CV kan jag göra, och ett kortfattat "personligt brev" Jag har de redan i ordning så det är inte någon större ansträngning. Men när de visade intresse genom att kalla till intervju så ringde jag upp och förklarade mitt läge.
Jag vill inte ta ledigt några timmar, betala resa och parkering, spendera tid på en intervju mm om jag inte vet hur löneutrymmet ser ut.

(Sedan vill jag inte blanda in fåfängan i det hela, men ska jag på en intervju så blir det till att köpa en ny skjorta, gå till barberaren mm, för utseendet har mer betydelse än man vill erkänna, och det kostar det med! :D )

Akerhage
2020-07-01, 10:59
Jag får ta ditt exempel till nästa annons där. Kanske inte öppna direkt med att fråga men ändå säkerställa innan man kör intervjuer om lönen matchas.

Mental
2020-07-01, 12:27
Jag får ta ditt exempel till nästa annons där. Kanske inte öppna direkt med att fråga men ändå säkerställa innan man kör intervjuer om lönen matchas.

Nu drar jag siffror ur röven här, men säg att du har 35' i månaden.

Hör av dig till ny firma om en tjänst som liknar din nuvarande och öppnar med hey, jag har '35 idag och kan tänka mig att söka den tjänsten om ni känner att ni kan matcha lönen.

Sweet tänker rekryteraren som har ett fönster på 40'-45', meddelar att det kommer gå bra att matcha, och sedan ger dig jobbet för typ 36'

Det svåra är ju att fastställa sitt eget värde, vad är jag värd för arbetsgivaren, och hur mycket måste de bjuda för att det ska vara värt för mig att ta det.

Om ditt uppfattade värde och deras värdering överensstämmer någorlunda, och man dessutom är den bästa kandidaten så blir det ju jobb.

Akerhage
2020-07-01, 12:45
Nu drar jag siffror ur röven här, men säg att du har 35' i månaden.

Hör av dig till ny firma om en tjänst som liknar din nuvarande och öppnar med hey, jag har '35 idag och kan tänka mig att söka den tjänsten om ni känner att ni kan matcha lönen.

Sweet tänker rekryteraren som har ett fönster på 40'-45', meddelar att det kommer gå bra att matcha, och sedan ger dig jobbet för typ 36'

Det svåra är ju att fastställa sitt eget värde, vad är jag värd för arbetsgivaren, och hur mycket måste de bjuda för att det ska vara värt för mig att ta det.

Om ditt uppfattade värde och deras värdering överensstämmer någorlunda, och man dessutom är den bästa kandidaten så blir det ju jobb.

Ja så kan det mycket väl också vara, men jag vet att jag ligger på en något högre siffra än vad som är vanligt i den branschen. Det är fortfarande en riktig skitlön, men hade jag ökat eller fått samma hade jag iaf övervägt att byta. Jag vill inte gå ner i lön för lönen är redan tillräckligt låg. Men tror inte dom hade gått in med ett högre bud iaf än vad jag har idag.

Mental
2020-07-01, 12:57
Ja så kan det mycket väl också vara, men jag vet att jag ligger på en något högre siffra än vad som är vanligt i den branschen. Det är fortfarande en riktig skitlön, men hade jag ökat eller fått samma hade jag iaf övervägt att byta. Jag vill inte gå ner i lön för lönen är redan tillräckligt låg. Men tror inte dom hade gått in med ett högre bud iaf än vad jag har idag.

Sure, men varför chansa?
Jag gjorde all tänkbar research innan jag tog mitt nya jobb, kollade med fackets lönerådgivare, pratade med branchkollegor etc. Ansåg mig ha riktigt bra koll på löneläget.

Sedan tillkom faktorer som Corona, utdragen rekryteringsprocess och att magkänslan sade mig att jag satt på de personliga egenskaperna som de var ute efter (och de hade omsatt ett par på den här tjänsten som inte höll måttet)
Så jag fiskade lite efter löneutrymme och insåg att jag riskerade lägga mig för lågt, tog i från tårna och fick en lön jag blev riktigt nöjd med.

Akerhage
2020-07-01, 13:02
Sant, tack för tipsen!

chidde
2020-07-02, 00:26
Hmm, vet inte om jag riktigt haller med Mental har

Har sjalv haft intervjuer dar folk har hoppat pa lonen direkt, min forsta reaktion var: visst finns det spelrum, inget ar ristat pa sten men alltsa lugna puckar nu, visa forst att du ar vard det du kraver, sen kan vi snacka

Lonen ar viktig, missforsta mig inte nu, men det ar till din fordel om du bygger upp konversationen fran start till slut

Lite ungefar som att ga ut och ata, du tittar pa matmenyn (CV) och sen fragar du kyparen lite om ratterna (intervju) och sen gar du igenom forratt, huvudratt och efterratt och kanske vin. Nar du ar klar kallar du in notan, du vet ungefar vad det kommer kosta eftersom du har gatt till ett stalle som ligger inom din budget, men sen har du blivit behandlad sa val och maten har varit magisk, du bestammer dig for att dricksa ;)

The_RobRoy
2020-07-02, 15:56
Jag håller till stor del med Mental, men en vettig arbetsgivare vill ju inte heller slösa tid, så borde ligga även i deras intresse att pejla in löneförväntningar hyffsat tidigt. Jag kan tycka det är OK att tala om vad man har i lön och sen säga att man förväntar sig en höjning utifrån den nivån. Sen får vidare intervjuer osv avgöra om den höjningen blir låg eller hög..

Läskeblask
2020-07-02, 16:51
Jag tror många gör misstaget att inte våga begära eller så när man hör att de hade tänkt sig en lön runt 40-42000 så sänker man sina krav. Jag tycker ändå att man bör vara försiktig med att genast ta upp lönen ifall man nu inte bara är ute för att fiska lite. Det är ju lätt att kolla runt lite vad man förtjänar på olika ställen men det viktigaste är ju att man får nåt man är nöjd med. Iofs sparar man ju tid om man får reda på lönen innan man gått igenom en massa intervjuer som ändå faller på lönen

Diomedea exulans
2021-05-14, 10:57
Jag söker jobb som svensktalande kundtjänstmedarbetare på lite olika ställen utomlands. Misstänker att min CV/mitt personliga brev (har kombinerat dem i ett) är skit, för jag får sällan napp. En person slutade höra av sig efter att jag skickat CV:n (man ansökte utan CV först).

Jag printscreenar så får ni se layout och hela fadderullan.

https://i.imgur.com/SGWxt0S.png
https://i.imgur.com/LMkSWBE.png

Mental
2021-05-14, 11:15
Jag hade tonat ned missnöjet med Forsbergsskolan, valt en mer neutral porträttbild, fokuserat lite mer på vad dina erfarenheter tillför till den sökta tjänsten.
Och jag hade delat på personligt brev och CV, i CV skulle jag lista studier och tidigare arbeten på ett neutralt sätt. Personligheten får komma i personliga brevet (som du skriver om och modifierar för varje sökt tjänst)
I det personliga brevet kan du även få med lite om dina konstnärliga intressen mm.

Diomedea exulans
2021-05-14, 11:25
Jag hade tonat ned missnöjet med Forsbergsskolan, valt en mer neutral porträttbild, fokuserat lite mer på vad dina erfarenheter tillför till den sökta tjänsten.
Och jag hade delat på personligt brev och CV, i CV skulle jag lista studier och tidigare arbeten på ett neutralt sätt. Personligheten får komma i personliga brevet (som du skriver om och modifierar för varje sökt tjänst)
I det personliga brevet kan du även få med lite om dina konstnärliga intressen mm.

Ok!

Hur långt bak ska CV:n sträcka sig? Min är typ tre sidor nu och innehåller alla jobb och kurser jag kunde komma ihåg, men jag har för mig jag har läst att man bara behöver lista de senaste fem åren eller så? Finns massiv risk för tl;dr annars.

Köttis
2021-05-14, 11:31
Meningen "I was never happy... " är förjävla gnällig. Vad tror du din potentiella arbersgivare förväntar sig du kommer göra när du inser att det okvalificerade yrket jag förmodar att du söker, inte är så roligt som du hoppats?

Håller med Mental om att dela upp det. Om de förväntar sig ett CV och får det där, som snarare är ett personligt brev med tidigare arbeten intryckta lite här och där, förstår jag att de inte är jättesugna på att höra av sig igen.

Är värt att kolla upp vad som är standard för ett CV i de länder du söker i också. I UK till exempel ska man inte ha med bild, ålder eller var man är född, för att man inte ska kunna diskrimineras pga kön, ålder eller hudfärg. Är arbetsgivare utomlands intresserade av ditt svenska personnummer oavsett?

Mental
2021-05-14, 11:52
Ok!

Hur långt bak ska CV:n sträcka sig? Min är typ tre sidor nu och innehåller alla jobb och kurser jag kunde komma ihåg, men jag har för mig jag har läst att man bara behöver lista de senaste fem åren eller så? Finns massiv risk för tl;dr annars.

Jag listar bara skolor och årtal på studier. Men broderar ut lite om universitetsstudierna för det är mer relevant för det jobb jag söker. Jobben listar jag bara med årtal och tjänst. Det som är relevant, dvs för det jobb jag söker broderar jag ut.
Ev kurser tar jag bara upp om det är relevant.

Det man vill åstadkomma i sitt CV är en kronologi utan luckor. När det är tid som "saknas" utan förklaring blir man misstänksam.

Du är för ung för att skippa saker i CV pga ålder tycker jag.

Mental
2021-05-14, 11:56
CV skall vara lätt att överblicka, om du bakar ihop det med ditt personliga brev blir det svårt att följa kronologin och risken är att det blir papperskorgen om det är många som söker. Vilket det brukar vara till kundtjänst

RökteUppMinKatt
2021-05-14, 11:57
Ok!

Hur långt bak ska CV:n sträcka sig? Min är typ tre sidor nu och innehåller alla jobb och kurser jag kunde komma ihåg, men jag har för mig jag har läst att man bara behöver lista de senaste fem åren eller så? Finns massiv risk för tl;dr annars.

Så här ser mitt CV ut, kanske kan ge lite inspo.

https://i.ibb.co/R34bXVZ/Untitled.jpg (https://ibb.co/JvFtYM0)

Nu är det iofs aningen gammalt då jag jobbar för mig själv och inte söker jobb, men hade nog använt liknande om jag skulle söka. Allt beror ju på branschen med.

Mental
2021-05-14, 11:57
Har du något tredje språk? Spanska/franska/tyska etc så lyft fram det. Även om du är lite rostig på det

Mental
2021-05-14, 12:00
Så här ser mitt CV ut, kanske kan ge lite inspo.

https://i.ibb.co/R34bXVZ/Untitled.jpg (https://ibb.co/JvFtYM0)

Nu är det iofs aningen gammalt då jag jobbar för mig själv och inte söker jobb, men hade nog använt liknande om jag skulle söka. Allt beror ju på branschen med.

Ser ut som ett rollformulär till ett valfritt table top rollspel

Diomedea exulans
2021-05-14, 12:01
Meningen "I was never happy... " är förjävla gnällig. Vad tror du din potentiella arbersgivare förväntar sig du kommer göra när du inser att det okvalificerade yrket jag förmodar att du söker, inte är så roligt som du hoppats?

Öööh... Så om om man inte är ”happy” med sak A så kan man inte vara det över sak B? Vad har utbildningen som jag ogillade att göra med jobbet jag söker? De är två helt olika grejer.

Jag måste ju förklara varför jag inte gick klart utbildningen. Vad kommer de tänka om jag skriver ”jag älskade utbildningen”? De kommer ju tro att jag blev utkickad eller något.

RökteUppMinKatt
2021-05-14, 12:01
Ser ut som ett rollformulär till ett valfritt table top rollspel

Ja, ungefär det jag siktat på.

Diomedea exulans
2021-05-14, 12:03
Så här ser mitt CV ut, kanske kan ge lite inspo.

https://i.ibb.co/R34bXVZ/Untitled.jpg (https://ibb.co/JvFtYM0)

Nu är det iofs aningen gammalt då jag jobbar för mig själv och inte söker jobb, men hade nog använt liknande om jag skulle söka. Allt beror ju på branschen med.

Snyggt att få in allt på en sida.

Hur tänker du angående var av bakgrund, med skogen? Var det bara snyggt, är det relevant för jobben du söker, gillar du skog, osv?

För övrigt: Bor du på Malta? Det är bl a där jag söker!

En grej till: Enligt min snabbckeck så har du tidsluckor i din CV, är inte det ett big no-no?

RökteUppMinKatt
2021-05-14, 12:11
Snyggt att få in allt på en sida.

Hur tänker du angående var av bakgrund, med skogen? Var det bara snyggt, är det relevant för jobben du söker, gillar du skog, osv?

För övrigt: Bor du på Malta? Det är bl a där jag söker!

En grej till: Enligt min snabbckeck så har du tidsluckor i din CV, är inte det ett big no-no?

Snyggt, gillar natur.

Ja, har bott här i 6 år.

Jag har aldrig använt cvt. Bryr mig inte om tidsluckor direkt. Är få och gammalt bara.

Köttis
2021-05-14, 12:11
Öööh... Så om om man inte är ”happy” med sak A så kan man inte vara det över sak B? Vad har utbildningen som jag ogillade att göra med jobbet jag söker? De är två helt olika grejer.

Jag måste ju förklara varför jag inte gick klart utbildningen. Vad kommer de tänka om jag skriver ”jag älskade utbildningen”? De kommer ju tro att jag blev utkickad eller något.

Jag tolkar det som att när det blir jobbigt så slutar du och flyttar hem igen. Har inte påstått att du inte kan vara happy med sak B. Det intressanta är vad du gör när/om du inte är det.

Jag vet inte vad du ska skriva om att du inte gick färdigt utbildningen, men låter bättre att säga att det inte öppnade upp för de karriärmöjligheter du hoppats på, eller någon annat ordbajs.

Diomedea exulans
2021-05-14, 12:20
Jag tolkar det som att när det blir jobbigt så slutar du och flyttar hem igen. Har inte påstått att du inte kan vara happy med sak B. Det intressanta är vad du gör när/om du inte är det.

Jag vet inte vad du ska skriva om att du inte gick färdigt utbildningen, men låter bättre att säga att det inte öppnade upp för de karriärmöjligheter du hoppats på, eller någon annat ordbajs.

Man får helt enkelt förbereda sig på att arbetsgivare läser CV:ar som fan läser bibeln.

Går det att få in på något vis att att man hänger kvar fastän man hatar sitt jobb? Känns som att det upplevs som negativt också. ”Jag hatade jobb X, men jobbade kvar i fem år”.

RökteUppMinKatt
2021-05-14, 12:24
Definitivt negativt. Vem fan vill ha någon på sitt företag som hatar sitt jobb?

Diomedea exulans
2021-05-14, 12:29
Definitivt negativt. Vem fan vill ha någon på sitt företag som hatar sitt jobb?

Okej. Då har jag alltså att välja mellan:

1) att beskriva mig som en sån som lämnar jobbet om jag hatar det.
2) att beskriva mig som en sån som stannar kvar om jag hatar jobbet.

Båda är lika dåliga.

Köttis
2021-05-14, 12:29
Man får helt enkelt förbereda sig på att arbetsgivare läser CV:ar som fan läser bibeln.

Går det att få in på något vis att att man hänger kvar fastän man hatar sitt jobb? Känns som att det upplevs som negativt också. ”Jag hatade jobb X, men jobbade kvar i fem år”.

Enklaste är nog att få det att låta som att du slutat av "rätt" anledningar. Känns onödigt att utveckla sina känslor för tidigare arbetsgivare för mycket. Skriv vad du gjorde, inte hur du kände när du gjorde det.

PixelMiner
2021-05-14, 12:29
Går det att få in på något vis att att man hänger kvar fastän man hatar sitt jobb? Känns som att det upplevs som negativt också. ”Jag hatade jobb X, men jobbade kvar i fem år”.

Jag tror ordet du letar efter är "plikttrogen".

Köttis
2021-05-14, 12:31
Okej. Då har jag alltså att välja mellan:

1) att beskriva mig som en sån som lämnar jobbet om jag hatar det.
2) att beskriva mig som en sån som stannar kvar om jag hatar jobbet.

Båda är lika dåliga.

Du är kreativ. Kan nog hitta på något mellanting om du funderar lite. Alternativt inte skriva alls varför du lämnade/stannade.

Diomedea exulans
2021-05-14, 12:32
Enklaste är nog att få det att låta som att du slutat av "rätt" anledningar. Känns onödigt att utveckla sina känslor för tidigare arbetsgivare för mycket. Skriv vad du gjorde, inte hur du kände när du gjorde det.

Ja, får väl bli det.

T ex: Hoppade av utbildningen pga att ”den inte gav mig de färdigheter jag eftersökte”. Hoppade av jobb eftersom ”trots att jag älskade jobbet kände jag att jag ville utmana mig själv och pröva något nytt”.

Eller? Gah, jag är fan världens sämsta säljare.

RökteUppMinKatt
2021-05-14, 12:36
Okej. Då har jag alltså att välja mellan:

1) att beskriva mig som en sån som lämnar jobbet om jag hatar det.
2) att beskriva mig som en sån som stannar kvar om jag hatar jobbet.

Båda är lika dåliga.

Allt beror ju på hur desperat man

Jag är en tillgång till tjänsterna jag söker och alltid ärlig. Om arbetsgivaren inte kan se det då är det inte rätt företag för mig. Det finns mycket skitföretag som styrs dåligt som jag inte pallar med. Jag är tacksam om jag slipper bli anställt av ett sådant så jag istället kan pricka rätt med ett där jag passar in.

Nu söker jag inte, men hypotetiskt då.

PureWhey
2021-05-14, 12:44
Mental skriver i princip vad mina föräldrar sagt sedan mitt första CV, och båda sitter i positioner som anställer. Vettigt, lyssna på honom :)

Diomedea exulans
2021-05-14, 13:09
Det man vill åstadkomma i sitt CV är en kronologi utan luckor. När det är tid som "saknas" utan förklaring blir man misstänksam.

Du är för ung för att skippa saker i CV pga ålder tycker jag.

Aj, där har jag problem. Jag har massor med anställningar, allt från några timmar till ett par månader långa, och många perioder av arbetslöshet.

Till att börja med, vad ska jag göra med arbetslöshetsperioderna? Kanske ska skriva ”arbetslös” iaf så det inte ser ut som att jag suttit i fängelse?

För det andra: jag kommer inte ihåg alla mina jobb, och jag minns definitivt inte när alla var. Minns en tåveckors provanställning jag hade som kypare, men kan ärligt talat inte säga om jag var 20 eller 23 när den skedde.

För det tredje: måste jag hitta på ordbajsiga anledningar till ALLA anställningar/kurser som tog slut? Det blir lite genomskinligt om jag ska skriva ”jag älskade det, men efter X antal veckor kände jag att det var dags för mig att gå vidare i karriären” efter varenda liten grej (speciellt om jag blev arbetslös efteråt). Dessutom gör det CV:n groteskt lång. Jag har redan nu en avskalad CV (en annan än den som jag lade upp nu) som är 2-3 sidor.

Det är nog bara att erkänna att min CV är objektivt dålig, och jag tvivlar på att världens bästa layout eller ordbajsande kan rädda den. Man kan sminka en gris och klä på den en klänning, men den kommer fortfarande vara en gris.

Ett alternativ är kanske att helt enkelt strunta i CV och BARA köra personligt brev? Kanske t o m lägga till en kommentar om att ”min CV är så dåligt att jag inte ens bryr mig om att ha med den, där kommer ni bara se korta anställningar och studier varvade med arbetslöshet, men jag är hundra procent säker på att jag är rätt person för jobbet och kommer ge allt om jag bara får en chans”?

Har du något tredje språk? Spanska/franska/tyska etc så lyft fram det. Även om du är lite rostig på detNix, läste tyska i skolan, men är värre än ringrostig.

Du är kreativ. Kan nog hitta på något mellanting om du funderar lite. Alternativt inte skriva alls varför du lämnade/stannade.Jag är kreativ, men jag är totalt oförmögen att styra folk till att tänka eller agera i vissa banor. Jag saknar den sociala kompetensen, helt enkelt. Jag kan skriva eller säga något som får mig att tänka ”det här kommer personen bli glad av”, och sen blir personen bara förbannad. Jag överdrev inte när jag skrev att jag är världens sämsta säljare. Det var en stor anledning till att jag lämnade reklambranschen innan jag knappt hann doppa tårna i den.

Allt beror ju på hur desperat man

Jag är en tillgång till tjänsterna jag söker och alltid ärlig. Om arbetsgivaren inte kan se det då är det inte rätt företag för mig. Det finns mycket skitföretag som styrs dåligt som jag inte pallar med. Jag är tacksam om jag slipper bli anställt av ett sådant så jag istället kan pricka rätt med ett där jag passar in.

Nu söker jag inte, men hypotetiskt då.

Materiellt är min desperationsnivå 0/10. Om man ska vara rent krass kommer jag alltid kunna leva ett bekvämt liv på framtida arv. Känns makabert att ens tänka i de banorna, men det är sanningen.

Emotionellt/socialt är desperationen 8/10. Är genomsyrad av skam över att leva ett liv som de flesta ser ner på, och själsligt dränerad av att mest gå runt och lalla utan något särskilt mål i livet.

Mental skriver i princip vad mina föräldrar sagt sedan mitt första CV, och båda sitter i positioner som anställer. Vettigt, lyssna på honom :)

:thumbup:

mini
2021-05-14, 13:11
Varför måste du skriva att du hoppade av utbildningen alls? Du kan ju bara skriva att du gick en copyutbildning under ett år i Stockholm.

Diomedea exulans
2021-05-14, 13:14
Varför måste du skriva att du hoppade av utbildningen alls? Du kan ju bara skriva att du gick en copyutbildning under ett år i Stockholm.

Smart!

Brofessorn
2021-05-14, 13:17
Okej. Då har jag alltså att välja mellan:

1) att beskriva mig som en sån som lämnar jobbet om jag hatar det.
2) att beskriva mig som en sån som stannar kvar om jag hatar jobbet.

Båda är lika dåliga.

Du behöver ju inte säga något av dem, framea det på något annat sätt bara. Inte nämna att du hoppade av, nämn bara att du läste ett år, osv.

Before that, I lived in Stockholm for one year. During that time I studied copywriting at Forsbergs Skola before I decided it was not my true calling, as I am a very social person who likes to directly interact with people. Thus, I returned to my roots in Karlskrona skärgård and after some deep introspection I decided that customer service may be just what I want to do in life.

Edit: och detsamma för jobben du nu hatade

Diomedea exulans
2021-05-14, 16:02
Du behöver ju inte säga något av dem, framea det på något annat sätt bara. Inte nämna att du hoppade av, nämn bara att du läste ett år, osv.

Before that, I lived in Stockholm for one year. During that time I studied copywriting at Forsbergs Skola before I decided it was not my true calling, as I am a very social person who likes to directly interact with people. Thus, I returned to my roots in Karlskrona skärgård and after some deep introspection I decided that customer service may be just what I want to do in life.

Edit: och detsamma för jobben du nu hatade

Det var snygg formulerat.

Men okej, ny infallsvinkel. Här är min förra CV, som är en "ren" CV, alltså inte en hybrid med ett personligt brev. Den är, såvitt jag vet, så befriad från luckor som det går. Fyra jäklar sidor är den visst (det är ny sida varje gång jag har ett sidhuvud med mitt namn). Vad tycker alla om den?

https://i.imgur.com/hQNIqgo.png
https://i.imgur.com/TNldA84.png
https://i.imgur.com/bdFUNTo.png
https://i.imgur.com/aTVR7uG.png
https://i.imgur.com/jQdpFVT.png

(Efter det kommer en sida med referenser, men Kolo låter mig lägga upp max fem bilder per inlägg.)

Baldr
2021-05-14, 16:25
Någon med mer erfarenhet får tycka till men spontant så känns det alldeles för specifikt.

Är det relevant för ditt nya jobb att du arbetade som möbelflyttare en månad eller ställningsbyggare i två månader? Är du mer diffus så kan du plocka bort irrelevanta jobb och slå samman hålen.

2010-2015 Datainsamlare

Sedan gäller det att kunna svara för sig när frågan kommer upp. Hade en i mitt program som tog sex år på sig att slutföra en fyraårig utbildning eftersom hon var involverad i hundraelva föreningar. En sådan sak lär dyka upp.

Diomedea exulans
2021-05-14, 16:48
Någon med mer erfarenhet får tycka till men spontant så känns det alldeles för specifikt.

Är det relevant för ditt nya jobb att du arbetade som möbelflyttare en månad eller ställningsbyggare i två månader? Är du mer diffus så kan du plocka bort irrelevanta jobb och slå samman hålen.

2010-2015 Datainsamlare

Sedan gäller det att kunna svara för sig när frågan kommer upp. Hade en i mitt program som tog sex år på sig att slutföra en fyraårig utbildning eftersom hon var involverad i hundraelva föreningar. En sådan sak lär dyka upp.

Jag trodde CV skulle vara samma hela tiden, medan man ändrade personligt brev efter jobb.

Känns fel att slå ihop jobb, eftersom det är lögn... Men det kanske är en lögn man kan förlåta...

Baldr
2021-05-14, 17:31
Jag trodde CV skulle vara samma hela tiden, medan man ändrade personligt brev efter jobb.

Känns fel att slå ihop jobb, eftersom det är lögn... Men det kanske är en lögn man kan förlåta...

Ah, jag bommade att det var olika arbetsgivare. Trodde du gick tillbaka till ditt gamla arbete efter någon månads uppehåll.

Min poäng var att man bör lyfta fram det som är positivt och tona ned det som är irrelevant för jobbet. Är det positivt eller negativt att man arbetat en månad som byggnadsarbetare om man söker en tjänst inom telefonsupport? Kommer erfarenheten var en så stor fördel i ditt nya arbete att det överväger det negativa med att lämnat efter en månad? Eller kan man sudda ut hålet genom att utelämna exakt datum och istället nöja sig med årtal för de andra jobben så att det ser ut att överlappa.

Dåren
2021-05-14, 17:47
Din artsy fartsy skuggiga bild får dig att se ut som ett loser weirdo som man inte vill ringa upp. Antingen det eller en svår konstnär.

Du har ju bilder där du ser ut som en total alfachad som får hålla brudarna borta medelst kvastskaft och andra tillhyggen. Dom som du lät en fotograf ta, när du var deffad.

Diomedea exulans
2021-05-14, 17:49
Din artsy fartsy skuggiga bild får dig att se ut som ett loser weirdo som man inte vill ringa upp. Antingen det eller en svår konstnär.

Du har ju bilder där du ser ut som en total alfachad som får hålla brudarna borta medelst kvastskaft och andra tillhyggen. Dom som du lät en fotograf ta, när du var deffad.

Ja, jag tror jag ska ta nån av dem!

Dåren
2021-05-14, 17:58
:thumbup:

Skulla vara snyggare att skilja på Resume och Henrik Petersson också. Olika typsnitt eller storlek på texten eller på olika rader.

Gregow
2021-05-14, 17:58
Din artsy fartsy skuggiga bild får dig att se ut som ett loser weirdo som man inte vill ringa upp. Antingen det eller en svår konstnär.

Jag fick mer bilden av någon som säljer "yogalektioner" till desperata hemmafruar.

Kanske en bra affärsidé?

Diomedea exulans
2021-05-14, 18:01
Jag fick mer bilden av någon som säljer "yogalektioner" till desperata hemmafruar.

Kanske en bra affärsidé?

Ingen som har sett hur vig jag är kommer tro att jag kan något om yoga.

Livet
2021-05-14, 18:25
Jag hade försökt skala ner CVt till absolut max 2 sidor. Jag är klart tveksam till att den som läser det kommer lägga ner tiden på så många sidor som det är nu.

Diomedea exulans
2021-05-14, 18:35
Jag hade försökt skala ner CVt till absolut max 2 sidor. Jag är klart tveksam till att den som läser det kommer lägga ner tiden på så många sidor som det är nu.

Har läst det tipset på någon tips-sida också.

Mental
2021-05-14, 21:08
Det var snygg formulerat.

Men okej, ny infallsvinkel. Här är min förra CV, som är en "ren" CV, alltså inte en hybrid med ett personligt brev. Den är, såvitt jag vet, så befriad från luckor som det går. Fyra jäklar sidor är den visst (det är ny sida varje gång jag har ett sidhuvud med mitt namn). Vad tycker alla om den?

https://i.imgur.com/hQNIqgo.pg
https://i.imgur.com/TNldA84.ng
https://i.imgur.com/bdFUNTo.pg
https://i.imgur.com/aTVR7uG.ng
https://i.imgur.com/jQdpFVT.ng

(Efter det kommer en sida med referenser, men Kolo låter mig lägga upp max fem bilder per inlägg.)

Nu börjar det se mycket bättre ut!

Bättre porträttbild! Ev kan du ha en neutral passbild om det är en lite mer formell tjänst du söker, men en kundtjänstplats så är det bättre att sticka ut lite så den där är bra.

Sedan skall du så klart anpassa cv lite för de tjänster du söker.
Försök kompakta listan något, men jag tycker du ska ha med all den erfarenheten du har, det visar på att du är beredd att arbeta med olika saker och kan anpassa dig. Jag skulle se vad jag kunde banta bort som inte är viktigt för tjänsten jag söker, typ vaktmästarbiten är lite för detaljerad, några av de lösa kurserna du läst kanske kan bli ett eget avsnitt och med lite mindre detaljer.

Gör lite revisioner och posta igen, det tar ett antal försök innan man är i mål med ett CV.

Jag har jobbat i callcenter själv, och jag har även haft personalansvar och rekryterat till callcenter så jag har ett litet hum om vad man söker, i alla fall i sverige. Det kan vara anorlunda utomlands

Mental
2021-05-14, 21:27
Mitt CV, inte dagsaktuellt utan det jag använde senast jag sökte en tjänst.

https://i.imgur.com/bKPcaNt.jpg <--- fullstor
https://i.imgur.com/bKPcaNt.jpg

Jag sökte en dietisttjänst med ett lite större socialt krav, därav fokuset under övrigt på de studiesociala aktiviteterna jag engagerade mig i. Normalt lägger jag mindre utrymme på det. Men jag har kompaktat mitt CV hårt och håller det till 1 A4. Men för andra typer av tjänster fyller jag i lite andra saker under övrigt.
I mitt personliga brev återkopplar jag till saker från mitt CV och lägger ut formuleringarna och försöker sälja in mina egenskaper till tjänsten jag söker. Dock gör jag mitt bästa för att hålla mig till 1, max 1.5 A4 där med. Och avslutar alltid med att jag hoppas vi kan ses på en intervju för att kunna berätta mer.

Diomedea exulans
2021-05-15, 10:32
Tack, Mental! Nu har jag fått massor att jobba med.

Kan avslöja bakgrunden till varför jag söker kundtjänst-jobben: Har helt enkelt läst att massor bettingbolag har flyttat utomlands (bl a Malta) och att det är lätt att få jobb som svensktalande kundtjänstarbetare där. Tycker även kundtjänstjobbet verkar okej; det påminner om mitt telefonintervjuarjobb, men verkar sakna några av de grejer jag hatade med telefoninterjvuarjobbet (kundtjänstarbetare verkar t ex kunna jobba upp sig).

En liten teknisk fråga: Ska jag ha samma ansiktsbild på det personliga brevet och CV:n? Om det är samma bild kanske jag signalerar "det finns bokstavligt talat bara en bild jag är snygg på, och jag ser inte alls ut så här i verkligheten", men om jag har olika bilder kanske det ser osammanhängande ut.

Blaine
2021-05-15, 10:44
Som någon tidigare nämnt, ändra så att texten CV (eller RESUME) och ditt namn inte sugs ihop. Dessutom anser jag det inte ens vara nödvändigt att nämna CV i dokumentet, det borde vara självklart när man tar del av det samt utan tvivel framgå hos arbetsgivaren då det faktiskt är en tjänst som sökes.

Se till att vara konsekvent i upplägget. Ändra så att datumen inte ser så röriga ut (2010-10-25 ser mindre rörigt ut än 20101025, smaksak givetvis), dessutom är "20162808" (som du skrivit högst upp under utbildning) i omvänd ordning från de övriga datumen.

Om du har möjlighet, skaffa en e-postadress som inte slutar med @hotmail, fånig detalj som inte borde vara relevant men en detalj som kan öka den professionella trovärdigheten.

Ändra rubriken "grundläggande datorvana" och skriv i stället "Datorkunskaper" i vilken du sedan kan smeta in dina kunskaper om Word och Adobeprogrammen utan att specifikt nämna Mac och PC etc. Det räcker med detta:
Datorkunskaper: Word, Photoshop, Illustrator, InDesign, Premiere … osv.

Vincente
2021-05-15, 10:45
Det svåra med personligt brev är att hålla texten kärnfull när man så gärna vill få utlopp för sin språkliga kreativitet. Det bästa råd jag fått är att hela tiden försöka spegla nyckelord från jobbannonsen och styrka nyckelorden med egna erfarenheter. Alla brev som är längre än 1 A4 går att korta ner.

Som nämnts innan så är det klokt att hålla även CV till en sida, med spotlighten på de erfarenheterna som du kopplar till det arbetsgivaren söker i brevet. Har man varit på många ställen behöver allt inte nämnas och förklaras — det är trots allt ingen vistelserapport.

Ang. bild så räcker det gott att endast ha bild i ditt CV.

Skickat från min GM1903 via Tapatalk

Diomedea exulans
2021-05-15, 10:55
Som någon tidigare nämnt, ändra så att texten CV (eller RESUME) och ditt namn inte sugs ihop. Dessutom anser jag det inte ens vara nödvändigt att nämna CV i dokumentet, det borde vara självklart när man tar del av det samt utan tvivel framgå hos arbetsgivaren då det faktiskt är en tjänst som sökes.

Se till att vara konsekvent i upplägget. Ändra så att datumen inte ser så röriga ut (2010-10-25 ser mindre rörigt ut än 20101025, smaksak givetvis), dessutom är "20162808" (som du skrivit högst upp under utbildning) i omvänd ordning från de övriga datumen.

Om du har möjlighet, skaffa en e-postadress som inte slutar med @hotmail, fånig detalj som inte borde vara relevant men en detalj som kan öka den professionella trovärdigheten.

Ändra rubriken "grundläggande datorvana" och skriv i stället "Datorkunskaper" i vilken du sedan kan smeta in dina kunskaper om Word och Adobeprogrammen utan att specifikt nämna Mac och PC etc. Det räcker med detta:
Datorkunskaper: Word, Photoshop, Illustrator, InDesign, Premiere … osv.
Ok. Jag har en g-mail redan som jag använder ibland, så den biten är lättlöst.

Det svåra med personligt brev är att hålla texten kärnfull när man så gärna vill få utlopp för sin språkliga kreativitet. Det bästa råd jag fått är att hela tiden försöka spegla nyckelord från jobbannonsen och styrka nyckelorden med egna erfarenheter. Alla brev som är längre än 1 A4 går att korta ner.

Som nämnts innan så är det klokt att hålla även CV till en sida, med spotlighten på de erfarenheterna som du kopplar till det arbetsgivaren söker i brevet. Har man varit på många ställen behöver allt inte nämnas och förklaras — det är trots allt ingen vistelserapport.

Ang. bild så räcker det gott att endast ha bild i ditt CV.

Skickat från min GM1903 via Tapatalk

Ok, tack!

Det är lite svårt att försöka övertyga någon om att man är rätt person för jobbet när det är ett så simpelt jobb som att vara kundtjänstmedarbetare. Liksom, vad ska man trycka på?

Antar att det är, typ:
- Van vid att prata i telefon med främlingar.
- Van vid att hantera personer som är sura.
- Van vid att jobba heltid.
- Följer instruktioner.
- Bra på att kommunicera.

Mental
2021-05-15, 17:28
En liten teknisk fråga: Ska jag ha samma ansiktsbild på det personliga brevet och CV:n? Om det är samma bild kanske jag signalerar "det finns bokstavligt talat bara en bild jag är snygg på, och jag ser inte alls ut så här i verkligheten", men om jag har olika bilder kanske det ser osammanhängande ut.

Jag tar inte med bild i mitt CV. Mitt utseende får komma med personligheten så att säga. Så det bifogar jag med mitt personliga brev. Jag antar att du kan ha bild i CV, men att ha i båda blir onödigt.
Och behövs bild på flera ställen är det ok med samma, det är inte en dejtingprofil ;)

Mental
2021-05-15, 17:33
Som någon tidigare nämnt, ändra så att texten CV (eller RESUME) och ditt namn inte sugs ihop. Dessutom anser jag det inte ens vara nödvändigt att nämna CV i dokumentet, det borde vara självklart när man tar del av det samt utan tvivel framgå hos arbetsgivaren då det faktiskt är en tjänst som sökes.

Se till att vara konsekvent i upplägget. Ändra så att datumen inte ser så röriga ut (2010-10-25 ser mindre rörigt ut än 20101025, smaksak givetvis), dessutom är "20162808" (som du skrivit högst upp under utbildning) i omvänd ordning från de övriga datumen.

Om du har möjlighet, skaffa en e-postadress som inte slutar med @hotmail, fånig detalj som inte borde vara relevant men en detalj som kan öka den professionella trovärdigheten.

Ändra rubriken "grundläggande datorvana" och skriv i stället "Datorkunskaper" i vilken du sedan kan smeta in dina kunskaper om Word och Adobeprogrammen utan att specifikt nämna Mac och PC etc. Det räcker med detta:
Datorkunskaper: Word, Photoshop, Illustrator, InDesign, Premiere … osv.

Tillägg på ovan, beroende på hur länge man jobbat så kan man korta ned datum. I början av arbetslivet var det år månad dag, sedan år månad. Nu tar jag bara årtalen.

Ang mailadressen så är @hotmail inte något problem i min erfarenhet, även om gmail är vanligare idag. Men både gmail och hotmail är ungefär lika "seriösa" det är vad som står före @ som signalerar saker. Har man Puffy420@xxxxxx.com eller lisasingel69@yyyy.com så kan det bli mer fel.

Läskeblask
2021-05-15, 18:18
Jag anpassar allt helt efter jobbet jag söker. CV:n ser förjävlig ut men brukar också länka min LinkedIn-profil. Jag lägger inte alltför mycket onödig personlig info, typ endast 31-årig familjefar med styrketräning som hobby. Det funkar bra att läsa jobb-annonsen noggrannt, kolla vad de söker efter och baka in dessa egenskaper i ditt personliga brev. Det ärju mycket fast i vad du söker för jobb. Söker man fabriksarbetare så skulle jag satsa mer på att synas via CV:t. Jobben jag söker kräver tekniskt kunnande, inte nån kostnärlighet och inen bryr sig om jag hade fjällvandrat. Fastän man ofta fått jobben så har ingen gått in på personliga saker, endast frågat var man bor och om man har familj

yia
2021-05-15, 19:06
Det är lite svårt att försöka övertyga någon om att man är rätt person för jobbet när det är ett så simpelt jobb som att vara kundtjänstmedarbetare. Liksom, vad ska man trycka på?

Antar att det är, typ:
- Van vid att prata i telefon med främlingar.
- Van vid att hantera personer som är sura.
- Van vid att jobba heltid.
- Följer instruktioner.
- Bra på att kommunicera.

1. Insinuera inte under några omständigheter att det simpla jobbet är simpelt.

2. De letar med all sannolikhet efter någon som är trevlig och tillmötesgående, kan lösa problem och är snabb och stresstålig. Om du är smart så vrider du de erfarenheter du har till att du har erfarenhet att hantera kunder - även besvärliga sådana. Även om det inte nödvändigtvis varit din primära arbetsuppgift tidigare.

Van att jobba heltid eller följa instruktioner skulle jag absolut inte skriva. Det är underförstått om du har tidigare arbetslivserfarenhet. Det känns snarare som en varningssignal om någon skulle trycka på väldigt basala saker som att faktiskt gå till arbetet som en bedrift.

3. Allra enklast är att se det från företagets perspektiv. De bryr sig egentligen inte om dig, ditt föreningsliv eller vilken floskelkavalkad du listar. Den som rekryterar dig har läst hundratals CV:n där alla påstår att de har "hög social kompetens", är "noggranna" och "ambitiösa". Företaget har ett problem de försöker lösa. Det främsta i det här fallet är troligtvis att de behöver kundtjänstmedarbetare som pratar svenska, som man lägger tid och pengar på att träna upp och sedan försvinner de tillbaks till Sverige efter ett tag varav brist uppstår. Det enda du behöver göra är att övertyga dem om är att du kan lösa uppgiften på ett bra sätt utan att de hela tiden måste säga till dig vad du ska göra, och att det är värt att satsa på dig - d.v.s att du inte försvinner iväg så snart du börjat lära dig jobbet.

Diomedea exulans
2021-05-15, 19:21
3. Allra enklast är att se det från företagets perspektiv. De bryr sig egentligen inte om dig, ditt föreningsliv eller vilken floskelkavalkad du listar. Den som rekryterar dig har läst hundratals CV:n där alla påstår att de har "hög social kompetens", är "noggranna" och "ambitiösa". Företaget har ett problem de försöker lösa. Det främsta i det här fallet är troligtvis att de behöver kundtjänstmedarbetare som pratar svenska, som man lägger tid och pengar på att träna upp och sedan försvinner de tillbaks till Sverige efter ett tag varav brist uppstår. Det enda du behöver göra är att övertyga dem om är att du kan lösa uppgiften på ett bra sätt utan att de hela tiden måste säga till dig vad du ska göra, och att det är värt att satsa på dig - d.v.s att du inte försvinner iväg så snart du börjat lära dig jobbet.

Det är ju det här jag inte kan.

Vad ska jag göra, menar du? Skriva ”jag kommer jobba på företaget länge, och inte byta företag om ett halvår, oavsett vad?” Kommer inte det få mig att verka desperat? Och har de inte läst hundratals CV:n där folk skriver så?

Att söka jobb påminner väldigt mycket om dejting. Säger man ”du är snygg” blir man dumpad för att man är ytlig, säger man inte ”du är snygg” blir man dumpad för att man verkar ointresserad. Hur man än vänder sig har man rumpan bak.

Mental
2021-05-15, 21:27
Det är ju det här jag inte kan.

Vad ska jag göra, menar du? Skriva ”jag kommer jobba på företaget länge, och inte byta företag om ett halvår, oavsett vad?” Kommer inte det få mig att verka desperat? Och har de inte läst hundratals CV:n där folk skriver så?

Att söka jobb påminner väldigt mycket om dejting. Säger man ”du är snygg” blir man dumpad för att man är ytlig, säger man inte ”du är snygg” blir man dumpad för att man verkar ointresserad. Hur man än vänder sig har man rumpan bak.

Och som med att dejta, så på något sätt går det ju. Men långt från alltid.

Har du gjort något nytt CV vi kan kolla på?

C.E.J.
2021-05-15, 21:41
Mitt CV

Ska inte arbetslivserfarenhet vara överst?

Varför har du med så gamla erfarenheter, som, förmodar jag, inte är särskilt relevanta för nästa dietistposition du söker?

Nyfiken, menar inte att vara dryg alls.

Diomedea exulans
2021-05-15, 21:50
Och som med att dejta, så på något sätt går det ju. Men långt från alltid.

Har du gjort något nytt CV vi kan kolla på?

Inte än! Har lite mycket nu (ironiskt nog jobb, extraknäcker lite). Men lägger upp den när jag tagit tag i det.

Plasttiger
2021-05-16, 09:23
Van att jobba heltid eller följa instruktioner skulle jag absolut inte skriva. Det är underförstått om du har tidigare arbetslivserfarenhet. Det känns snarare som en varningssignal om någon skulle trycka på väldigt basala saker som att faktiskt gå till arbetet som en bedrift.


Men om man har haft enorm otur och ändå masat sig iväg 30 timmar i väckan?

Dåren
2021-05-16, 09:31
Vad ska jag göra, menar du? Skriva ”jag kommer jobba på företaget länge, och inte byta företag om ett halvår, oavsett vad?” Kommer inte det få mig att verka desperat? Och har de inte läst hundratals CV:n där folk skriver så?

Skriv att du vill ha struktur, trygghet och rutiner. Att du tröttnat på att vara som Hopp-Jerka.

https://www.almega.se/app/uploads/sites/6/2015/09/hoppjerka_1-340x472-3.jpg

Diomedea exulans
2021-05-16, 09:56
Men om man har haft enorm otur och ändå masat sig iväg 30 timmar i väckan?Vad har den enorma oturen med något att göra?

Och vad får du 30 timmar i veckan ifrån? Mina senaste två sommarjobb var 30 timmar i veckan, antar att det är dem du syftar på? Du är medveten om att jag haft fler jobb än dem, va? Hint: För några inlägg sedan lade jag upp bilder på min CV, där stod det om fler jobb.

Och ja, jag vet att du förmodligen bara var ute efter att mobba mig och därför bara slängde ur dig lite random ord som du trodde skulle svida, att du förmodligen hellre skulle slå ihjäl din egen mor än att någonsin förklara vad du menar med någonting, och att du förmodligen inte ens KAN förklara vad du menar eftersom din hjärna verkar vara oförmögen att kunna skapa annat än lösryckta, orelaterade tankar. Men man kan ju drömma.

Synd att moderatorerna bannar en för grova förolämpningar, men är hundra procent chill med långvarig, lågmäld mobbing. Bara gilla läget eller dra, antar jag.
Skriv att du vill ha struktur, trygghet och rutiner. Att du tröttnat på att vara som Hopp-Jerka.

Men är det verkligen okej att skriva då?

Det är fullkomligt sant, men signalerar inte det svaghet? Om jag behöver struktur så är det ett bevis på att jag klarar mig dåligt utan struktur.

Som sagt, arbetsgivare verkar ju läsa personliga brev/CV:ar som fan läser bibeln.

Kryss
2021-05-16, 10:20
När jag varit med i rekryteringar har personliga brevet sällan varit särskilt intressant.

Det har mest varit fall där personer haft med bilder med spritflaskor i bakgrunden eller där den påstått sig vara top 3 i sverige inom ett visst område som jag reagerat (för det stämde uppenbarligen inte vid intervjun), där det mest varit negativt.

Ett CV som är enkelt att överskåda med fokus på relevanta bitar väger högt, jag gillar Mentals själv - kanske för mitt liknar det till stor del :)

Sen har jag mest haft att göra med kandidater efter första sorteringen är gjord, HR kanske lägger större vikt vid dom delarna när dom sållar.

PureWhey
2021-05-16, 10:31
Mitt ser i princip exakt ut som Mentals, dock har jag lagt till en bild då flera sa att det var bra. Jag känner mig tveksam till det, men men.

Kopiera hans upplägg.
Skriv ett personligt brev där man kan ändra ett par ord beroende på typ av tjänst.

Klart.

Skickat från BÖJRACKET

Läskeblask
2021-05-16, 11:02
Jag tror bild är bra i den meningen att man kanske fastnar bättre i rekryterarens minne ifall sökanden är många. Jag tycker ändå det är lustigt om företaget ber om bild. Sen vet jag inte om själva cv:ns utseende har så stor betydelse. Det är ju bara en lista på vad man gjort i princip, inget onödigt skit behövs. Bara ta en modell som ser bra ut och fylla in egen info. Självklart är det ju det som står i CV:n som avgör, altså främst arbetserfarenhet och skolning.

Diomedea exulans
2021-05-16, 11:11
Mitt ser i princip exakt ut som Mentals, dock har jag lagt till en bild då flera sa att det var bra. Jag känner mig tveksam till det, men men.

Kopiera hans upplägg.
Skriv ett personligt brev där man kan ändra ett par ord beroende på typ av tjänst.

Klart.

Skickat från BÖJRACKET
Ska nog göra det. Ska rita lite fina rutor i Adobe InDesign.
Jag tror bild är bra i den meningen att man kanske fastnar bättre i rekryterarens minne ifall sökanden är många. Jag tycker ändå det är lustigt om företaget ber om bild. Sen vet jag inte om själva cv:ns utseende har så stor betydelse. Det är ju bara en lista på vad man gjort i princip, inget onödigt skit behövs. Bara ta en modell som ser bra ut och fylla in egen info. Självklart är det ju det som står i CV:n som avgör, altså främst arbetserfarenhet och skolning.
För att vara helt krass så är jag mer snygg än smart, så att ta med bild handlar för mig mer om att använda mina styrkor. Jag hoppas att rekryteraren tycker att jag är snygg + att hen, liksom de flesta av oss, är mer positivt inställd till snygga än fula, allt annat lika.

Mental
2021-05-17, 08:49
Ska inte arbetslivserfarenhet vara överst?

Varför har du med så gamla erfarenheter, som, förmodar jag, inte är särskilt relevanta för nästa dietistposition du söker?

Nyfiken, menar inte att vara dryg alls.

Ursäkta sent svar, missade ditt inlägg!

Vilket man har överst är nog en smaksak tror jag, jag har sett båda, men jag tror arbetslivserfarenhet överst är vanligare. I mitt fall handlade det om att jag gjorde mitt CV i samband med att jag bytte karriär och hade pluggat. För mig var det mycket viktigare att framhäva min utbildning än min erfarenhet inom IT/logistik/callcenter.

Anledningen till att gamla erfarenheter står med är för att visa en obruten kontinuitet. Jag vill inte ha några luckor i mitt CV.

I nuläget ryms mina meriter helt ok på ett A4, så det kan stå kvar så länge. Men blir det ett par jobbyten till så skär jag bort det äldsta.

Vinter
2021-05-17, 08:59
Vad man ska framhäva beror mycket på vad det är för jobb. På vissa jobb kikar de i stort på din examen och ringer sedan bara dina referenser.

Hur som helst det är ingen rekryterare som kommer sitta och läsa ett 2-3 sidor CV där man försöker trycka in så mycket information som möjligt. Det räcker med den vesäntliga informationen specifikt för jobbet.

Mental
2021-05-17, 09:41
...Sen vet jag inte om själva cv:ns utseende har så stor betydelse. Det är ju bara en lista på vad man gjort i princip, inget onödigt skit behövs. Bara ta en modell som ser bra ut och fylla in egen info. Självklart är det ju det som står i CV:n som avgör, altså främst arbetserfarenhet och skolning.

I en idealvärld så vore detta sant. Men det är ändå människor som granskar CV (oftast). Och ett stilrent, överskådligt "proffsigt" CV ger intryck av kompetens hos den sökande.

Ingen som rekryterar vill väl erkänna att man väljer bort en kandidat pga en otilltalande layout, eller stavfel och "sär skrivningar" Men man påverkas undermedvetet av det. Och ibland slås man av tanken "om man inte kan anstränga sig när man gör ett CV....."

Och nej, långt i från alla kan göra en snygg layout, och många har problem med det skrivna språket, men då tar man ju hjälp av någon.
Polare, släkting, CV-kurs på arbetsförmedlingen, laddar hem en snygg mall etc.

Ett välgjort överskådligt CV gör det enklare att anställa dig helt enkelt, och det visar ändå att du är beredd att anstränga dig för att få tjänsten.


Edit: Jag skulle säga att man bör skicka in sitt CV som PDF om det skall vara digitalt. Så man har lite koll på hur det kommer se ut hos mottagaren. Om de inte önskar något annat specifikt format.

Jag fick in ett CV som .txt, oformaterat en gång. All relevant information fanns där, och jag tror personen (som sökte en IT tjänst och var IT-kunnig) antagligen ville sticka ut och vara lite "edgy"
Till en tech startup eller typ ett indiebolag hade det säkert vart ett bra drag. Men för en 2:nd line tjänst på ett callcenter med en större (stelbent) IT-drake som största kund var det inte lika bra

Läskeblask
2021-05-17, 10:13
I en idealvärld så vore detta sant. Men det är ändå människor som granskar CV (oftast). Och ett stilrent, överskådligt "proffsigt" CV ger intryck av kompetens hos den sökande.

Ingen som rekryterar vill väl erkänna att man väljer bort en kandidat pga en otilltalande layout, eller stavfel och "sär skrivningar" Men man påverkas undermedvetet av det. Och ibland slås man av tanken "om man inte kan anstränga sig när man gör ett CV....."

Och nej, långt i från alla kan göra en snygg layout, och många har problem med det skrivna språket, men då tar man ju hjälp av någon.
Polare, släkting, CV-kurs på arbetsförmedlingen, laddar hem en snygg mall etc.

Ett välgjort överskådligt CV gör det enklare att anställa dig helt enkelt, och det visar ändå att du är beredd att anstränga dig för att få tjänsten.


Edit: Jag skulle säga att man bör skicka in sitt CV som PDF om det skall vara digitalt. Så man har lite koll på hur det kommer se ut hos mottagaren. Om de inte önskar något annat specifikt format.

Jag fick in ett CV som .txt, oformaterat en gång. All relevant information fanns där, och jag tror personen (som sökte en IT tjänst och var IT-kunnig) antagligen ville sticka ut och vara lite "edgy"
Till en tech startup eller typ ett indiebolag hade det säkert vart ett bra drag. Men för en 2:nd line tjänst på ett callcenter med en större (stelbent) IT-drake som största kund var det inte lika bra

Jo jag förstår det. Poängen var att det tar 15 min att göra ett cv som ser bra ut.

Idag intervju eller egentligen så gäller det att svara och banda in svar på 6 frågor. Suger röv. Känns konstigt att filma sig själv när man annars hatar att bli fotad

pepplez
2021-05-17, 10:29
Mitt CV, inte dagsaktuellt utan det jag använde senast jag sökte en tjänst.

https://i.imgur.com/bKPcaNt.jpg <--- fullstor
https://i.imgur.com/bKPcaNt.jpg

Jag sökte en dietisttjänst med ett lite större socialt krav, därav fokuset under övrigt på de studiesociala aktiviteterna jag engagerade mig i. Normalt lägger jag mindre utrymme på det. Men jag har kompaktat mitt CV hårt och håller det till 1 A4. Men för andra typer av tjänster fyller jag i lite andra saker under övrigt.
I mitt personliga brev återkopplar jag till saker från mitt CV och lägger ut formuleringarna och försöker sälja in mina egenskaper till tjänsten jag söker. Dock gör jag mitt bästa för att hålla mig till 1, max 1.5 A4 där med. Och avslutar alltid med att jag hoppas vi kan ses på en intervju för att kunna berätta mer.

Matematik, inte mattematik. ;)

Mental
2021-05-17, 10:36
Jo jag förstår det. Poängen var att det tar 15 min att göra ett cv som ser bra ut.

Idag intervju eller egentligen så gäller det att svara och banda in svar på 6 frågor. Suger röv. Känns konstigt att filma sig själv när man annars hatar att bli fotad

Mja, jag säger runt 1 timme att göra ett bra CV, om man inte redan har ett som man utgår från och gör om. Men, det är så tydligt om man inte orkat lägga den timmen på det.

"Jag är mycket driven kompetent och arbetsvillig" säger det personliga brevet, men ett slarvigt CV säger lat och oengagerad.

Mental
2021-05-17, 10:39
Matematik, inte mattematik. ;)

Tack! (Det finns en klar anledning till varför jag fick studera gymnasiekurser på vuxennivå ;) )

Rikard Jansson
2021-05-17, 11:24
Jag följde tipset att inte försöka beskriva sig själv. Alltså lägg upp det på ett vis som talar om hur du är, snarare att säga det själv.

Jag är arbetssam: meh (även om en viss simplicitet och rakhet kan öka förtroendet i just den meningen)

Jag är van vid att jobba mycket övertid: okej

Jag har jobbat mycket övertid och trivs med det, om behovet finns: yay

Provade senaste gången även att i CV:t bara skriva relevanta arbetslivserfarenheter och gå in i mer detalj om dessa på ett sobert sätt och sen i personliga brevet skriva typ "snälla för fan ge mig det här jobbet det är mitt drömjobb och lovar att göra allt för att inte göra er besvikna"

Fungerade ypperligt.

Läskeblask
2021-05-17, 11:50
Jag försöker undvika vanliga fraser som jag är arvetsam t.ex, istället försöker jag beskriva vad jag lyckats med osv. Jag vet inte vad som är rätt taktik. Kanske borde man få in självsäkerheten på nåt sätt, typ att detta får ni om ni anställer mig istället för att verka desperat

Diomedea exulans
2021-05-17, 12:14
Jag blir bara mer och mer förvirrad.

Rikard Jansson
2021-05-17, 12:21
Jag blir bara mer och mer förvirrad.

Vet att det för dig kan tyckas helt sinnessjukt att inte börja en mening med "Jag känner"/"Jag tycker"/"Jag är" ;*

Diomedea exulans
2021-05-17, 12:35
Jag får helt enkelt ta någons linje och köra på den. Jag börjar med Mentals linje, han har ju ändå jobbat i branschen och hans tips verkar logiska och innebär inte så stor förändring från nuvarande CV.

Rikard Jansson
2021-05-17, 12:37
Jag får helt enkelt ta någons linje och köra på den. Jag börjar med Mentals linje, han har ju ändå jobbat i branschen och hans tips verkar logiska och innebär inte så stor förändring från nuvarande CV.

Ja exakt, det går ju göra på flera olika vis, men är nog bäst att inte blanda en massa antar jag. Framförallt är det nog bra att lära sig vad man Inte ska göra.

pepplez
2021-05-17, 13:41
Tack! (Det finns en klar anledning till varför jag fick studera gymnasiekurser på vuxennivå ;) )

Stod även Nollvisssion med tre 's' på ett ställe.

PureWhey
2021-05-17, 14:35
I en idealvärld så vore detta sant. Men det är ändå människor som granskar CV (oftast). Och ett stilrent, överskådligt "proffsigt" CV ger intryck av kompetens hos den sökande.

Ingen som rekryterar vill väl erkänna att man väljer bort en kandidat pga en otilltalande layout, eller stavfel och "sär skrivningar" Men man påverkas undermedvetet av det. Och ibland slås man av tanken "om man inte kan anstränga sig när man gör ett CV....."

Och nej, långt i från alla kan göra en snygg layout, och många har problem med det skrivna språket, men då tar man ju hjälp av någon.
Polare, släkting, CV-kurs på arbetsförmedlingen, laddar hem en snygg mall etc.

Ett välgjort överskådligt CV gör det enklare att anställa dig helt enkelt, och det visar ändå att du är beredd att anstränga dig för att få tjänsten.


Edit: Jag skulle säga att man bör skicka in sitt CV som PDF om det skall vara digitalt. Så man har lite koll på hur det kommer se ut hos mottagaren. Om de inte önskar något annat specifikt format.

Jag fick in ett CV som .txt, oformaterat en gång. All relevant information fanns där, och jag tror personen (som sökte en IT tjänst och var IT-kunnig) antagligen ville sticka ut och vara lite "edgy"
Till en tech startup eller typ ett indiebolag hade det säkert vart ett bra drag. Men för en 2:nd line tjänst på ett callcenter med en större (stelbent) IT-drake som största kund var det inte lika braDet är väl inte konstigt att ta bort folk som inte kan varken grammatik eller att stava på ok nivå?

Eller är det något "fult"?

Skickat från BÖJRACKET

chidde
2021-05-17, 19:22
Mitt CV, inte dagsaktuellt utan det jag använde senast jag sökte en tjänst.

https://i.imgur.com/bKPcaNt.jpg <--- fullstor
https://i.imgur.com/bKPcaNt.jpg

Jag sökte en dietisttjänst med ett lite större socialt krav, därav fokuset under övrigt på de studiesociala aktiviteterna jag engagerade mig i. Normalt lägger jag mindre utrymme på det. Men jag har kompaktat mitt CV hårt och håller det till 1 A4. Men för andra typer av tjänster fyller jag i lite andra saker under övrigt.
I mitt personliga brev återkopplar jag till saker från mitt CV och lägger ut formuleringarna och försöker sälja in mina egenskaper till tjänsten jag söker. Dock gör jag mitt bästa för att hålla mig till 1, max 1.5 A4 där med. Och avslutar alltid med att jag hoppas vi kan ses på en intervju för att kunna berätta mer.

Jag får helt enkelt ta någons linje och köra på den. Jag börjar med Mentals linje, han har ju ändå jobbat i branschen och hans tips verkar logiska och innebär inte så stor förändring från nuvarande CV.

Som ett par andra samtalsamnen vi har haft tidigare pa kolo sa antar jag att det skiljer sig litegrann beroende pa vilken jobbmarknad och land vi befinner oss i

Har aterigen dalig koll pa Sverige och trenderna dar, men lite konstruktiv feedback sa "brukar" man inte inkludera fodelsedatum, etnicitet, kon, profilbild osv pga risk for diskrimering i dess olika former sa det hade jag personligen lamnat utanfor. Aven adress hade jag lamnat utanfor for det ar ganska irrelevant

Diskussionen har varit om utbildning gar fore arbetserfarenhet och vice versa, personligen hade jag prioriterat olika beroende pa vad jag soker. Ar det ett jobb jag soker gar arbetserfarenhet fore i kronologisk ordning med min senaste tjanst forst, men ar det en utbildning jag soker sa har jag listat det forst

Som nagon redan har namnt, jag hade varit lite mer specifik om datorkunskaperna. Ar det hanga pa kolo eller losa komplicerade problem pa excel? :d

For att oka chanserna ytterligare hade jag skippat mina "forsta" jobb
Har man en san (imponerande) lang meritlista som Mental har sa hade jag bara tagit med Dietistrollerna + 1 jobb till
Jag antar att Dio sitter pa en hog olika sysslor sjalv, ett par manader har och dar och enstaka ar pa olika branscher
Ta bara med relevanta roller och/eller roller dar du kan extrahera olika kunskaper och erfarenheter som passar in i det du soker i ditt nasta kapitel

Diomedea exulans
2021-05-17, 19:26
Jag tänkte på det nyss, hur skriver man att man är van vid att googla och hänga på kolo, typ? ”Datorvana”/”computer habit”?

Eller för att formulera det såhär: om jag ska lista mina datorkunskaper, hur gör jag då? Adobeprogrammen är enkla, men sen? Kan man skriva typ:

DATORKUNSKAPER
- Adobe Photoshop
- Adobe Illustrator
- Adobe Premiere Pro CC
- MS Word
- Internet.

Det där ”internet” känns lite platt?

Livet
2021-05-17, 19:41
- Internet.

Det där ”internet” känns lite platt?

Självklart ska du inte skriva att du "kan" internet.

Köttis
2021-05-17, 19:45
Jag tänkte på det nyss, hur skriver man att man är van vid att googla och hänga på kolo, typ? ”Datorvana”/”computer habit”?

Eller för att formulera det såhär: om jag ska lista mina datorkunskaper, hur gör jag då? Adobeprogrammen är enkla, men sen? Kan man skriva typ:

DATORKUNSKAPER
- Adobe Photoshop
- Adobe Illustrator
- Adobe Premiere Pro CC
- MS Word
- Internet.

Det där ”internet” känns lite platt?

Varför vill du ha i ditt CV att du kan googla och brukar skriva på ett forum? Är några av de där datorkunskaperna något den du söker jobb hos bryr sig om? Att skriva att man kan använda word och har internetvana känns lite som att skriva att man kan torka sig i röven.

För att svara på din fråga har jag i mitt CV bara en kommalista med "Other tools and programs" : Github, Jenkins, etc.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

Diomedea exulans
2021-05-17, 20:21
Varför vill du ha i ditt CV att du kan googla och brukar skriva på ett forum? Är några av de där datorkunskaperna något den du söker jobb hos bryr sig om? Att skriva att man kan använda word och har internetvana känns lite som att skriva att man kan torka sig i röven.

För att svara på din fråga har jag i mitt CV bara en kommalista med "Other tools and programs" : Github, Jenkins, etc.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

För att vissa inte kan det? Fan vet jag.

Mental
2021-05-17, 20:37
För att vissa inte kan det? Fan vet jag.

Ta med det om du tror det är relevant för tjänsten du söker, och om du tror att de inte förutsätter att kandidaterna kan det redan.
Samma gällande Adobe, ta med det om du tror det är relevant. Dvs om du tror det kommer vara till nytta i någon av arbetsuppgifterna

chidde
2021-05-17, 22:38
Jag tänkte på det nyss, hur skriver man att man är van vid att googla och hänga på kolo, typ? ”Datorvana”/”computer habit”?

Eller för att formulera det såhär: om jag ska lista mina datorkunskaper, hur gör jag då? Adobeprogrammen är enkla, men sen? Kan man skriva typ:

DATORKUNSKAPER
- Adobe Photoshop
- Adobe Illustrator
- Adobe Premiere Pro CC
- MS Word
- Internet.

Det där ”internet” känns lite platt?

Jag hade listat det:
Adobe Creative Cloud
Microsoft Office
MacOS/Windows

Pa det viset lamnar du det lite oppet, och kan utveckla vidare om det behovs vid intervjun

Adobe Creative Cloud inkluderar alla apps som t ex Photoshop, Reader, Illustrator, Indesign, Premiere m fl
Microsoft Office inkluderar Teams, Outlook, Excel, PowerPoint, Word, m fl
MacOS/Windows - forutsatt att du ar "hemma" och komfortable att anvanda bada?

Rakar du sen ha kunskaper i diverse inventeringsprogram, bokforningsprogram, bokningsprogram etc kan det ju vara bra ta med, om det ingar i det fetstilta Mental tar upp nedanfor

Att skriva att man kan använda word och har internetvana känns lite som att skriva att man kan torka sig i röven.


Lite sa kanns det faktiskt i dagens era, men det beror lite pa hur man ser pa saken. Det later vardagligt och sjalvklart att "alla" kan torka sig i roven, men realiteten ar att alla inte kan (pga sina egna anledningar som t ex yngre barn, aldre och/eller funktionshindrade)

Ta med det om du tror det är relevant för tjänsten du söker, och om du tror att de inte förutsätter att kandidaterna kan det redan.
Samma gällande Adobe, ta med det om du tror det är relevant. Dvs om du tror det kommer vara till nytta i någon av arbetsuppgifterna

Allt fetstilt

Mental
2021-05-18, 07:20
Det är väl inte konstigt att ta bort folk som inte kan varken grammatik eller att stava på ok nivå?

Eller är det något "fult"?

Skickat från BÖJRACKET

Nej, det är inte fult, men ibland olyckligt.
När jag rekryterar vill jag ha den mest lämpade för tjänsten. Och det är sällan den som är bäst på layout, grafisk design eller grammatik. Det är synd om jag omedvetet gallrar, eller förutsätter lägre lämplighet.

Det KAN vara ett tecken på att personen är lat/oengagerad, men oftast är det bara så att personen inte vet bättre/inte kan stava bättre än så.

Jag hade föredraget att vi hade samma system som det chidde pratar om, inga namn, kön, bilder, ålder m.m. För forskning visar att man tenderar att påverkas av det, många rekryterar i sin egen "avbild" snarare än att hitta kompetens som kompletterar.

Även om jag försöker vara medveten om mina fördomar är jag rätt säker på att de styr många av mina beslut undermedvetet. Speciellt foton, jag har en tendens att döma hur en person är/beter sig baserat på deras bild. När jag då rekryterar till ett callcenter, där utseende har 0 och intet med saken att göra. Men ändå i någon mån låter utseende styra vilka jag tar till intervju så riskerar jag att inte få de mest lämpade till mina tjänster.

PureWhey
2021-05-18, 07:25
Nej, det är inte fult, men ibland olyckligt.

När jag rekryterar vill jag ha den mest lämpade för tjänsten. Och det är sällan den som är bäst på layout, grafisk design eller grammatik. Det är synd om jag omedvetet gallrar, eller förutsätter lägre lämplighet.



Det KAN vara ett tecken på att personen är lat/oengagerad, men oftast är det bara så att personen inte vet bättre/inte kan stava bättre än så.



Jag hade föredraget att vi hade samma system som det chidde pratar om, inga namn, kön, bilder, ålder m.m. För forskning visar att man tenderar att påverkas av det, många rekryterar i sin egen "avbild" snarare än att hitta kompetens som kompletterar.



Även om jag försöker vara medveten om mina fördomar är jag rätt säker på att de styr många av mina beslut undermedvetet. Speciellt foton, jag har en tendens att döma hur en person är/beter sig baserat på deras bild. När jag då rekryterar till ett callcenter, där utseende har 0 och intet med saken att göra. Men ändå i någon mån låter utseende styra vilka jag tar till intervju så riskerar jag att inte få de mest lämpade till mina tjänster.



Skickat från BÖJRACKET

Mental
2021-05-18, 07:29
Stod även Nollvisssion med tre 's' på ett ställe.
Tack!

Jag får helt enkelt ta någons linje och köra på den. Jag börjar med Mentals linje, han har ju ändå jobbat i branschen och hans tips verkar logiska och innebär inte så stor förändring från nuvarande CV.

Jag blir bara mer och mer förvirrad.



Som med mycket annat kommer du få råd som går stick i stäv med varandra, mycket handlar om stil och smak, och där kan man ha åsikter. Ta in andras erfarenheter, väg mot varandra. Sedan får man ju helt enkelt välja vem man väljer att tro på. I slutändan blir det ditt CV. Din produkt. Och det är ett levande dokument som du skruvar på inför varje ansökan.
Hur man anpassar för utlandet får någon annan svara på. Jag har bara rekryterat i landet och sökt jobb i Sverige.

(Jag har arbetat utomlands, men då på uppdrag av svensk arbetsgivare)

Diomedea exulans
2021-05-18, 13:44
Har fått ett videochattmöte inbokat på tisdag, om en tjänst som kundtjänstarbetare i höst i Tallin. Ska se hur det blir med den innan jag ändrar min CV nu (kanske funkade med min förra, med andra ord).

Blir det inget där så fortsätter jag söka på Malta.

Skulle för övrigt haft ett Zoom-möte idag om en tjänst på Malta, men det blev inget. Är inte så haj på Zoom, men det verkar som att jag skulle ha accepterat en inbjudan som skickades förra veckan (det räckte tydligen inte att göra som jag gjorde nu och sätta mig ner 20 minuter innan mötet).

PureWhey
2021-05-18, 13:46
Har fått ett videochattmöte inbokat på tisdag, om en tjänst som kundtjänstarbetare i höst i Tallin. Ska se hur det blir med den innan jag ändrar min CV nu (kanske funkade med min förra, med andra ord).

Blir det inget där så fortsätter jag söka på Malta.Vad är lönen på sådana arbeten?

Skickat från BÖJRACKET

Mental
2021-05-18, 13:50
Har fått ett videochattmöte inbokat på tisdag, om en tjänst som kundtjänstarbetare i höst i Tallin. Ska se hur det blir med den innan jag ändrar min CV nu (kanske funkade med min förra, med andra ord).

Blir det inget där så fortsätter jag söka på Malta.

Skulle för övrigt haft ett Zoom-möte idag om en tjänst på Malta, men det blev inget. Är inte så haj på Zoom, men det verkar som att jag skulle ha accepterat en inbjudan som skickades förra veckan (det räckte tydligen inte att göra som jag gjorde nu och sätta mig ner 20 minuter innan mötet).

De borde ju informerat dig via typ mail om att du förväntades besvara mötesinbjudan? Anyway, Tallin är mycket vackert på sommaren i alla fall. Vintern lär väl vara som vinter i stockholm, gråblöt. Men förhoppningsvis är det en längre tjänst?

Diomedea exulans
2021-05-18, 14:06
De borde ju informerat dig via typ mail om att du förväntades besvara mötesinbjudan? Ja. Det verkar överlag vara rätt snurrigt när jag söker såna här jobb. Folk som säger att de ska maila/ringa/Zooma en viss tid, och sedan blir det inte av. Anyway, Tallin är mycket vackert på sommaren i alla fall. Vintern lär väl vara som vinter i stockholm, gråblöt. Men förhoppningsvis är det en längre tjänst?Man kan driva om Östeuropa och Torsk på Tallin hur mycket som helst, men jag skulle absolut inte ha något emot att flytta dit. Alla ställen är lika bra, huvudsaken är att det är någorlunda civiliserat.

Vad är lönen på sådana arbeten?

Skickat från BÖJRACKETVet inte, men eftersom det är ett ickekvalificerat jobb kan man nog räkna med lägsta möjliga. Sökte ett i Aten och fick prata med en snubbe, har för mig han sa att man bara fick ut motsvarande tiotusen i månaden? Men där kunde man å andra sidan leva gott på sextusen i månaden, sa han.

PureWhey
2021-05-18, 14:07
Leva gott i Aten, en turiststad i Europa, på 6k? Vad rökte han? Var kan jag köpa det?

Skickat från BÖJRACKET

Wain
2021-05-18, 14:07
De borde ju informerat dig via typ mail om att du förväntades besvara mötesinbjudan? Anyway, Tallin är mycket vackert på sommaren i alla fall. Vintern lär väl vara som vinter i stockholm, gråblöt. Men förhoppningsvis är det en längre tjänst?

Tallin är riktigt trevligt. Finns många hyfsat billiga och riktigt bra matställen. Snö på vintern. Dessutom fantastiska kvinnor. *cupid*

Kasst språk...

Diomedea exulans
2021-05-18, 14:09
Leva gott i Aten, en turiststad i Europa, på 6k? Vad rökte han? Var kan jag köpa det?

Skickat från BÖJRACKET

Eventuellt är jag förståndshandikappad gällande att översätta Euro till kronor. Eller har jättedåligt sifferminne.

PureWhey
2021-05-18, 14:49
eventuellt är jag förståndshandikappad gällande att översätta euro till kronor. Eller har jättedåligt sifferminne.

:d

Mental
2021-05-18, 14:55
Vad är lönen på sådana arbeten?

Skickat från BÖJRACKET

https://www.workwide.se/jobs/swedish-speaking-customer-service-advisor-in-malta-incl-flight-and-accommodation/

Mental
2021-05-18, 14:56
Skickat från BÖJRACKET

Hade du svarat men det försvann?

PureWhey
2021-05-18, 14:58
https://www.workwide.se/jobs/swedish-speaking-customer-service-advisor-in-malta-incl-flight-and-accommodation/

Ser ju ändå schyst ut om man precis gått ut gymnasiet eller något.

Jag jobbade på Langley-hotell en sommar i restaurangen och fick definitivt mycket sämre villkor än det.

Hade du svarat men det försvann?
Amen vafan... Satt och skrev flera rader på mobilen så är det borta? FML

Mental
2021-05-18, 15:04
Ser ju ändå schyst ut om man precis gått ut gymnasiet eller något.
Spöar arbetslöshet oavsett ålder/erfarenhet :D


Jag jobbade på Langley-hotell en sommar i restaurangen och fick definitivt mycket sämre villkor än det.


Amen vafan... Satt och skrev flera rader på mobilen så är det borta? FML

Jag var erbjuden ett sommarjobb på ett hotell i london sista året på gymnasiet. Lönen var usel typ £500. Men mat och boende ingick. Det var typ bära väskor och stå i uniform i dörren och säga welcome sir/madam typ.

Ångrar som fan att jag inte tog det. Men jag hade just skaffat flickvän och var väl lite feg. Hade kontakt med en som var på samma intervjurunda som mig och fick senare höra att det var rätt slitigt jobb, men att de fick grymma mängder skattefri dricks då det var ett femstjärnigt hotell med rika gäster.

Diomedea exulans
2021-05-18, 15:08
Brukar göra av med ca 4000 kr/mån utöver hyran, får jag bara heltidsjobb kan jag leva som en prins. :P

Läskeblask
2021-05-18, 17:09
Jag har många ggr funderat att det vore kul att få testa olika jobb. Nu såfick jag jobb som soptömmare under helgerna. Tjänar 40% i timmen mindre än vad jag nu gör som försäljningschef men lite extra blir det ju ändå. Lite mystiskt dock,skrev på kontraktet för 3 veckor sedan och de skullekontakta mig följande vecka. Skickade email förra veckan angående saken men fortfarande tyst.
Angående dricks så hade jag dörrvaktsföretag och stod man i rätt dörr var det 500-1000kr/kväll i dricks. Valde man att vara lite oärlig så släppte man folk förbi kön för 200 spänn också

Diomedea exulans
2021-05-18, 20:21
Fråga till Mental i synnerhet och alla andra i allmänhet: Finns det något särskilt man ska tänka på när man är på arbetsintervju till en plats som kundservicearbetare?

Mental
2021-05-18, 23:49
Fråga till Mental i synnerhet och alla andra i allmänhet: Finns det något särskilt man ska tänka på när man är på arbetsintervju till en plats som kundservicearbetare?

Lyft fram liknande erfarenheter, du har ju ton av erfarenheter av telefonjobb, säkert en och annan grinig respondent som du har hanterat osv.
Har du någon referens från den tiden som kan gå i godo för dina telefonskills? Det är ju några år sedan men det är klart din tyngsta tillgång.
Du har ju även jobbat utomlands, det är en merit inför att ta ett kundcenterjobb utomlands. De vet att du vågar ta steget och klarar av att omlokalisera dig

chidde
2021-05-19, 11:35
Jag var erbjuden ett sommarjobb på ett hotell i london sista året på gymnasiet. Lönen var usel typ £500. Men mat och boende ingick. Det var typ bära väskor och stå i uniform i dörren och säga welcome sir/madam typ.

Ångrar som fan att jag inte tog det. Men jag hade just skaffat flickvän och var väl lite feg. Hade kontakt med en som var på samma intervjurunda som mig och fick senare höra att det var rätt slitigt jobb, men att de fick grymma mängder skattefri dricks då det var ett femstjärnigt hotell med rika gäster.

Helt riktigt, de jobben ska man inte underskatta for man kan tjana pengar pa flera olika satt. Precis som alla yrken sa finns det olika positioner, de vanligaste ar Concierge och Bellboys

Concierge ar den som halsar dig valkommen, skakar hand, rekommenderar sevardheter*, konserter*, restaurangbokningar* och oppnar dorrar. Sen har du Bellboys som hjalper dig med bagage till rummet

Den battre positionen att ha ar saklart Concierge, har man jobbat ett tag bor man ha ett brett kontaktnat dar man har tillgang till utsalda event och fullbokade restauranger. Biljetter och restaurangbord finns alltid :cool: fragan ar bara till vilket premiumpris dar Conciergen lagger pa sin kommission, at bada hallen. Sa de far betalt fran gasten for sina tjanster, samt fran arrangoren for att ha skickat dit folk

Bellboys ar inte illa heller, de far en slant i handen varje gang. Nastan mer en regel an undantag faktiskt, iallafall pre-Covid
Jobbar man pa 5-stjarnigt hotell sa kan ni ju tanka er att gasterna sallan har vaxel eller mynt sa det ar oftast sedlar som ges bort

Dock, med alla olika betalningsmetoder idag sa har kontant gatt ner markant
Aven om det ar ett schysst jobb sa ar det inte samma som "forut"

- - - - - - -

Dio, oavsett vilken arbetsintervju du gar in pa kan det vara till din fordel om du har en klar strategi pa vad du vill uppna 3 ar, och 5 ar - ifall den fragan skulle dyka upp (liten forvarning eftersom jag vet att det ar din akilleshal)

Klura aven ut "varfor" du har ansokt, och vad du kan tillfora till skillnad fran andra sokande

Var nyfiken och stall fragor, t ex vad foretaget och/eller avdelningen har for planer i form av expandering

Som Mental har namnt, var beredd pa att ta upp exempel och tillfallen dar du har anvant dina kunskaper och fardigheter till att ha lost problem

Ha nagra exempel pa svagheter och styrkor som du besitter, och vad du har gjort for att tappa till och forbattra

Diomedea exulans
2021-05-25, 19:58
Har försökt förbättra personligt brev och CV.

Vi börjar med personligt brev (till kundtjänst). Nu med hunkig bild och utan sånt som står i CV:n.

https://i.imgur.com/qMupOwj.png

Sen CV:n, som "kanske" är "en aning" "inspirerad" av Mentals CV. :angel:

https://i.imgur.com/fp3qCM1.png

Båda är bara en sida. :hbang:

Köttis
2021-05-25, 22:35
Har försökt förbättra personligt brev och CV.



Vi börjar med personligt brev (till kundtjänst). Nu med hunkig bild och utan sånt som står i CV:n.



https://i.imgur.com/qMupOwj.png



Sen CV:n, som "kanske" är "en aning" "inspirerad" av Mentals CV. :angel:



https://i.imgur.com/fp3qCM1.png



Båda är bara en sida. :hbang:Mycket bättre CV än tidigare, men man brukar väl inte ha med referenser i det?

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

Diomedea exulans
2021-05-25, 22:44
Mycket bättre CV än tidigare, men man brukar väl inte ha med referenser i det?

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

Oj, har man dem i det personliga brevet?

C.E.J.
2021-05-25, 23:07
Har försökt förbättra personligt brev och CV.


Grymt, nära perfektion ju. Har bara småsaker, typ "calling random people" tycker jag lät sådär, skippa random eller omformulera.

Referenser kan du skriva "upon request" eller tydligare "available upon request".

Self-employed, är det eget företag då? Då ser det nog bra ut med "founder" istället :D

The_RobRoy
2021-05-26, 03:51
Du anvander "various" for mycket, skulle eventuellt skippa det helt.

Creation of various digital art projects in group projects, laser inte sa bra.

Collaborating in a project environment to create digital art

Project collaborations creating digital art

Nagot i den stilen..

Köttis
2021-05-26, 08:45
Oj, har man dem i det personliga brevet?Jag har skickat in dem senare i processen, när de har bett om referenser. Kanske är jag som gjort fel iof.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

Mental
2021-05-26, 09:04
Oj, har man dem i det personliga brevet?

Man brukar hålla på referensen till de ber om den, för då kan man kontakta sin referent i förväg och meddela vem som kommer höra av sig och varför.

Säg att du intervjuar för ett företag, och det börjar närma sig ett avtal, då ber de ofta om referens. Då ringer du dina utvalda referenser och kollar om det går bra att företag x ringer.

Jag har själv vart referensperson ett antal gånger och ibland kan det ju vara 1år+ sedan man gick med på att vara referens till den personen, då är det ju bra med en liten förvarning.

Mental
2021-05-26, 09:11
Grymt, nära perfektion ju. Har bara småsaker, typ "calling random people" tycker jag lät sådär, skippa random eller omformulera.



Jag tror man bara kan klippa "calling random people". (Det är ju defacto vad man gör, men det låter nonchalant)
Conducting phone interviews on behalf of a statistical analysis company eller "a telephone research company".

Mental
2021-05-26, 09:14
Tror även du kan stryka (visited in xxxx-xxxx) Det räcker med att du har erfarenhet av att bo och arbeta utomlands under other, vill de veta mer om det får de ju fråga under intervjun.

Jag har med lite av mina militära erfarenheter som övrigt i mitt CV, för jag pratar gärna lite runt det på en intervju. Och jag har ju bra nytta av det i mitt arbete.


Men, för att sammanfatta, nu tycker jag du har ett riktigt bra CV och personligt brev att utgå från, sedan får du kanske skruva lite på de beroende på vad du söker. Men för just kundtjänst och support utomlands är det vässat och klart.

Gregow
2021-05-26, 13:11
Du anvander "various" for mycket, skulle eventuellt skippa det helt.

Creation of various digital art projects in group projects, laser inte sa bra.

Collaborating in a project environment to create digital art

Project collaborations creating digital art

Nagot i den stilen..
Den sitter som en smäck.

wintersnowdrift
2021-05-26, 13:23
Har försökt förbättra personligt brev och CV.

Vi börjar med personligt brev (till kundtjänst). Nu med hunkig bild och utan sånt som står i CV:n.

https://i.imgur.com/qMupOwj.png

Sen CV:n, som "kanske" är "en aning" "inspirerad" av Mentals CV. :angel:

https://i.imgur.com/fp3qCM1.png

Båda är bara en sida. :hbang:

I utlandet säger BTH nada, skriv ut hela det (engelska) namnet på skolan.

I det personliga brevet hade jag skippat samtliga referenser till allt du inte är. I första stycket t.ex.: skippa raden "not some short-term employment....". Det räcker gott att skriva att du letar efter ett långsiktigt commitment. Stycket om att du lärt dig hantera "rude" och "hostile" människor tycker jag också att du bör radera. Det är liksom givet att man i sin yrkesroll inte kan hålla på och ta saker personligt, att det var något du behövde lära dig är kanske inte till din fördel sas :).

Wain
2021-05-26, 15:58
I utlandet säger BTH nada, skriv ut hela det (engelska) namnet på skolan.


Säger det något i Sverige? Aldrig hört talas om BTH och då är jag ändå civilingenjör.

Diomedea exulans
2021-05-26, 16:36
Jag ville få in att folket jag ringde var "random" för att poängtera att jag pratat med alla möjliga sorters människor, men jag förstår vad ni menar. "Random" används ju t o m av kidzen som en allmän förolämpning nuförtiden. Från början skrev jag "randomly chosen people", men då fick det inte plats på en rad. :D

Dåså, nästa omgång. Ändringar inkluderar:

- Ändrade till "founder" med mitt egna företag.

- Jag tog bort referenserna.

- Det gav mig mer plats, så jag tryckte in bartenderutbildningen också (för att ytterligare påvisa hur sjukt jävla social jag är).

- Jag bytte ett "various tasks" med "miscellaneous duties" och ett "engaging in various personal art projects" med "doing DIY".

- Jag ändrade till ert "Conducting phone interviews on behalf of a statistical analysis company" och ert "Collaborating in a project environment to create digital art."

- För att undvika upprepning skrev jag inte "Collaborating in a project environment to create..." på Forsbergs skola, utan "Writing for fiction and marketing, and collaborating in marketing projects." (Notera Oxford-kommat.)

- Jag lade till Indonesien som plats jag jobbat på (men tog bort årtalet).

- Jag tog bort de negativa grejerna i det personliga brevet.

https://i.imgur.com/NXLERn4.png

https://i.imgur.com/pKBKjGr.png

Börjar bli rätt många CV-ar och personliga brev på datorns skrivbord nu. :P

Säger det något i Sverige? Aldrig hört talas om BTH och då är jag ändå civilingenjör.

Blekinge tekniska högskola betyder det iallafall. Ändrade den grejen också.

Blaine
2021-05-26, 21:23
Ser mycket bättre ut i den senaste patchen.

Angående det personliga brevet, hade det inte varit trevligare om du inledde med stycket "I'm an artistic and create person […]" för att sedan fortsätta i samma ordning. Det fungerar då som en lättsam öppning som lyfter dig själv (ungefär som att man vid ett kvartsamtal börjar att servera kaffe och gå igenom de positiva delarna). Där stycket är placerat just nu ligger det endast som ett forcerat bihang utan koppling till den övriga texten.

Diomedea exulans
2021-05-26, 21:30
Ser mycket bättre ut i den senaste patchen.

Angående det personliga brevet, hade det inte varit trevligare om du inledde med stycket "I'm an artistic and create person […]" för att sedan fortsätta i samma ordning. Det fungerar då som en lättsam öppning som lyfter dig själv (ungefär som att man vid ett kvartsamtal börjar att servera kaffe och gå igenom de positiva delarna). Där stycket är placerat just nu ligger det endast som ett forcerat bihang utan koppling till den övriga texten.

Tack! Just inledningen har jag inte varit nöjd med.

Plasttiger
2021-05-27, 17:05
I utlandet säger BTH nada, skriv ut hela det (engelska) namnet på skolan.

I det personliga brevet hade jag skippat samtliga referenser till allt du inte är. I första stycket t.ex.: skippa raden "not some short-term employment....". Det räcker gott att skriva att du letar efter ett långsiktigt commitment. Stycket om att du lärt dig hantera "rude" och "hostile" människor tycker jag också att du bör radera. Det är liksom givet att man i sin yrkesroll inte kan hålla på och ta saker personligt, att det var något du behövde lära dig är kanske inte till din fördel sas :).

Inom större delen av Sverige säger BTH nada ;)

Det är inte som KTH eller något prestigefyllt

Säger det något i Sverige? Aldrig hört talas om BTH och då är jag ändå civilingenjör.

+1

Diomedea exulans
2021-05-27, 17:38
Inom större delen av Sverige säger BTH nada ;)

Det är inte som KTH eller något prestigefyllt



+1

Ja, jag hävdade ju under hela utbildningens gång att den var värdelös och att jag borde hoppa av, men jag blev lurad av folk i min närhet att jag skulle ha nytta av den, så jag tog examen.

Men bättre att ha med den i CV:n än att ha en lucka på tre år, antar jag.

Mental
2021-05-28, 07:58
Ja, jag hävdade ju under hela utbildningens gång att den var värdelös och att jag borde hoppa av, men jag blev lurad av folk i min närhet att jag skulle ha nytta av den, så jag tog examen.

Men bättre att ha med den i CV:n än att ha en lucka på tre år, antar jag.

Klart bättre att ha den med, men "Blekinge Institute of Technology" låter mycket bättre än BTH

chidde
2021-05-28, 12:04
Jag ville få in att folket jag ringde var "random" för att poängtera att jag pratat med alla möjliga sorters människor, men jag förstår vad ni menar. "Random" används ju t o m av kidzen som en allmän förolämpning nuförtiden. Från början skrev jag "randomly chosen people", men då fick det inte plats på en rad. :D

Dåså, nästa omgång. Ändringar inkluderar:

- Ändrade till "founder" med mitt egna företag.

- Jag tog bort referenserna.

- Det gav mig mer plats, så jag tryckte in bartenderutbildningen också (för att ytterligare påvisa hur sjukt jävla social jag är).

- Jag bytte ett "various tasks" med "miscellaneous duties" och ett "engaging in various personal art projects" med "doing DIY".

- Jag ändrade till ert "Conducting phone interviews on behalf of a statistical analysis company" och ert "Collaborating in a project environment to create digital art."

- För att undvika upprepning skrev jag inte "Collaborating in a project environment to create..." på Forsbergs skola, utan "Writing for fiction and marketing, and collaborating in marketing projects." (Notera Oxford-kommat.)

- Jag lade till Indonesien som plats jag jobbat på (men tog bort årtalet).

- Jag tog bort de negativa grejerna i det personliga brevet.

https://i.imgur.com/NXLERn4.png

https://i.imgur.com/pKBKjGr.png

Börjar bli rätt många CV-ar och personliga brev på datorns skrivbord nu. :P



Blekinge tekniska högskola betyder det iallafall. Ändrade den grejen också.

Hmm... kanske hoppar in har lite sent Dio men jag tror du far lagga till lite grejer och ta bort en hel del om du vill "sta ut". Mycket av det du har skrivit ar ganska irrelevant och tar plats

Tank pa att kvalitet gar fore kvantitet, du behover egentligen bara en bra version av ditt CV/personligt brev :cool:

Vet egentligen inte hur jag kan ge det basta tipset, men ga rakt pa sak pa det personliga brevet som sen reflekterar den professionella sidan. Sahar har jag skrivit om mig sjalv, totalt 6 rader


"A creative bar operator who partners with Michelin starred restaurant groups, contemporary and fine dining outlets to imagine and re-imagine bar concepts and guest experiences for impact and growth.

Specialised in pre-openings, multi-outlet management, development of bar strategies, team building and marketing activities with top beverage brands and partners globally.

Extensive knowledge in cocktails and spirits, with a natural flair for product innovation and development. Passionate about people and culture, and a firm believer in growing and developing talents in-house."

Kanske nagot tillfluffat, men i korta drag betyder det
- Jag ar i barindustrin, inom Michelin och/eller fancy stallen
- Jag skapar barkoncept, gastupplevelser och resultatdriven
- Jag har erfarenheter inom nystart av barer, restauranggrupper, strategier och marknadsforing
- Kunskaper i cocktails, sprit och produkter
- Varderar befodringar inom foretag

Sa om det ar nagon darute som letar efter en person som kan skapa en baravdelning i form av bar layout/design, drinkmeny, personaltraning och produktutveckling sa kan de lita pa att de kan kontakta mig (om de ar nojda med mina tidigare erfarenheter/arbetsplatser)

-

Jag ser att din specialitet ar telemarketing, om det ar det jobbet du soker tycker jag du kan skippa
- stadjobbet, hotelljobbet och bartenderskolan
- forsta 2 styckena av ditt brev

Da har du atminstone skalat ner dig till en person som jobbar framfor datorn, ar teknisk lagd och ar talkunnig och metodisk (finns det ordet pa svenska? om inte, sa menar jag methodical)

PureWhey
2021-05-28, 12:33
Håller inte med om att skala bort massa saker på CVt.
När han är inne i jobbsvängen kan han göra det. Nu söks det "grundjobb" där det är viktigt att inte ha massa luckor i CV, plus att visa lite framfötter i och med att man pluggat och jobbat samtidigt t.ex. Efter det kan man börja ta med mer väsentliga saker och skala.

Kortare PB kan jag hålla med om. Tycker det skall vara mer en tease som skall vilja få dem att veta mer sedan charmar man på intervjun.



Imo.


Edit: Chidde, du får ta honom under dina vingar då han har bartenderutb. Klart.

Läskeblask
2021-05-28, 13:18
Tycker den ser bra ut. Ni skulle ha sett min. Under intervjun plockades den fram och skämdesögon ur mig. Alla rader i cv:n hade hoppat så ibland var rubrikerna (skolning, erfarenhet osv) i mitten av dokumentet och texten hit och dit. Pinsamt. Jag tycker det ser bra ut. Jag anpassar det personliga brevet efter arbetsplatsen och det funkar bra. Läs noggrannt igenom annonsen om de nämner att man jobbar i grupp osv så sriver du tydligt i personliga brevet att du föredrar att jobba i grupp bla bla. Bara man svarar på varför man vill ha jobbet, varför dom borde anställa just dig, vad du gjort tidigareoch sedan kort om hurdan du är och dina framtidsplaner som motsvarar det de söker.

Diomedea exulans
2021-05-28, 15:24
Jag uppskattar alla tips väldigt mycket!

Det pratas en del på nyheterna nu om att det behövs massor folk till olika industrier i Norrland, det verkar bättre än kundtjänstjobben (inte minst för att de är i samma land som jag bor i nu), så jag ska söka dit nu innan jag söker fler jobb inom kundtjänst.

Dåren
2021-05-28, 15:28
Jag antog att det som lockade med kundtjänstjobben utomlands var att de var just utomlands.

Diomedea exulans
2021-05-28, 15:32
Jag antog att det som lockade med kundtjänstjobben utomlands var att de var just utomlands.

Nej fan. Jag är bara desperat efter något jobb överhuvudtaget. Som är tillsvidareanställning på heltid.

delta_mats
2021-05-28, 15:57
Jag uppskattar alla tips väldigt mycket!

Det pratas en del på nyheterna nu om att det behövs massor folk till olika industrier i Norrland, det verkar bättre än kundtjänstjobben (inte minst för att de är i samma land som jag bor i nu), så jag ska söka dit nu innan jag söker fler jobb inom kundtjänst.

Generellt sett så krävs det utb och eller erfarenhet för industrijobb. Även om man får utbildning/upplärning på arbetsplatsen så vill ju arbetsgivaren veta att du har vad som krävs för att arbeta där.
Du kan glömma att de anställer en "fjollträskare" som bara suttit med telefonjobb tidigare, no offence.

Vill du in i industrin vilket kanske är perfekt för dig, så finns ju många YH utbildningar som i princip ger arbete direkt efter avslutad utb.

Diomedea exulans
2021-05-28, 16:19
Generellt sett så krävs det utb och eller erfarenhet för industrijobb. Även om man får utbildning/upplärning på arbetsplatsen så vill ju arbetsgivaren veta att du har vad som krävs för att arbeta där.
Du kan glömma att de anställer en "fjollträskare" som bara suttit med telefonjobb tidigare, no offence.

Vill du in i industrin vilket kanske är perfekt för dig, så finns ju många YH utbildningar som i princip ger arbete direkt efter avslutad utb.

Oh fan, hur säker är du på din sak? För på nyheterna lät det som om de sökte med ljus och lykta efter folk och hade problem med att ingen ville flytta till Norrland.

delta_mats
2021-05-28, 16:46
Oh fan, hur säker är du på din sak? För på nyheterna lät det som om de sökte med ljus och lykta efter folk och hade problem med att ingen ville flytta till Norrland.

Specificera Norrland?
Jag är tämligen säker på min sak. Det är få industrijobb där man kan komma in med noll erfarenhet eller utbildning nu för tiden. Det finns, men växer inte på träd direkt.

Diomedea exulans
2021-05-28, 16:50
Specificera Norrland?I går pratade de mest om Skellefteå, men jag tror de även nämnde Norrbotten och Västerbotten i stort. Andra ställen har varit på tal i tidigare inslag, t ex Boden.


Jag är tämligen säker på min sak. Det är få industrijobb där man kan komma in med noll erfarenhet eller utbildning nu för tiden. Det finns, men växer inte på träd direkt.

Det kunde man ju ge sig fan på, aldrig ska man ha någon tur.

Nåja, jag ringde Arbetsförmedlingen idag och de var jättetända på förslaget och bad mig maila Skellefteås arbetsförmedling, jag kan ju börja med det och se vad som händer.

Rikard Jansson
2021-05-28, 17:51
Så ovanligt är det inte att få jobb på industri utan utbildning. Truckförare, montör (!) eller lagerarbetare finns det ju stora möjligheter att få jobb som.

Plasttiger
2021-05-28, 18:01
Ja, jag hävdade ju under hela utbildningens gång att den var värdelös och att jag borde hoppa av, men jag blev lurad av folk i min närhet att jag skulle ha nytta av den, så jag tog examen.

Men bättre att ha med den i CV:n än att ha en lucka på tre år, antar jag.

Menade bara att förkortningen inte är så känd. Blekinge Institute of Technology låter ju fräsigare

Diomedea exulans
2021-05-28, 18:28
Så ovanligt är det inte att få jobb på industri utan utbildning. Truckförare, montör (!) eller lagerarbetare finns det ju stora möjligheter att få jobb som.Jag själv har ju säsongsarbetat ett par vändor på industri, så jag tror också det är möjligt.

Menade bara att förkortningen inte är så känd. Blekinge Institute of Technology låter ju fräsigareAh, okej.

delta_mats
2021-05-28, 22:29
Så ovanligt är det inte att få jobb på industri utan utbildning. Truckförare, montör (!) eller lagerarbetare finns det ju stora möjligheter att få jobb som.

Truckförare kräver truckkort och helst erfarenhet.
Montör kräver upplärning och att man inte är långsam och har svårt att lära sig.
Klart det finns men skulle inte säga att det är särskilt lätt utan erfarenhet. Finns gott om folk med både utb och erfarenhet som söker dessa jobb också, vilket gör det svårare för Dio att konkurrera.

Diomedea exulans
2021-05-28, 22:32
Truckförare kräver truckkort och helst erfarenhet.
Montör kräver upplärning och att man inte är långsam och har svårt att lära sig.
Klart det finns men skulle inte säga att det är särskilt lätt utan erfarenhet. Finns gott om folk med både utb och erfarenhet som söker dessa jobb också, vilket gör det svårare för Dio att konkurrera.

Om de har så svårt att hitta anställda att de går ut och annonserar om det i nyheterna så kan det väl inte finnas mycket konkurrens?