handdator

Visa fullständig version : Socker istället för malto efter träning?


grytlappen
2014-05-13, 12:30
Gör det nån skillnad?

nippman
2014-05-13, 12:35
Maltodextrin och druvsocker har både ett GI i närheten av 140. Maltodextrin har fördelarna att det åstadkommer 5-10% snabbare glykogeninlagring och kräver inte tillnärmelsevis lika mycket vatten för att lösningen skall bli isoton.

Sackaros (strösocker) består till 50% av fruktos, har ett lågt GI på 81, och är inte lämpligt alls efter träning.

citat från king grub himself

King Grub
2014-05-13, 12:39
Gör det nån skillnad?

Troligen inte.

BobaFett
2014-05-13, 15:48
Skippa båda, ät mat.

Maltodextrin är nog det dummaste man kan lägga pengar på, helt onödigt. Om man inte är diabetiker och har det i fickan så att man kan få upp blodsockret i nödfall.

AngoraIHS
2014-05-13, 15:54
Skippa båda, ät mat.

Maltodextrin är nog det dummaste man kan lägga pengar på, helt onödigt. Om man inte är diabetiker och har det i fickan så att man kan få upp blodsockret i nödfall.

Njae. Går snabbt att göra i ordning en måltid, går snabbt att få i sig och dessutom blir man hungrig snabbt. 1000 kalorier malto och man blir vrålhungrig igen väldigt mycket snabbare än om du käkat 1000 kalorier pasta eller annan sorts fast kolhydrat eller mat öht. Om ens enda mål är att "återhämta sig" eller något efter ett pass, ja då känns det som att man kan dra i sig lite käk istället.

lillmesen
2014-05-13, 15:56
Kanske inte najs att trycka totalt mer än ca 40-50g fruktos om dagen pga levern och inlagrning fett kring dina inre organ :/

AEB
2014-05-13, 16:29
Skippa båda, ät mat.

Maltodextrin är nog det dummaste man kan lägga pengar på, helt onödigt. Om man inte är diabetiker och har det i fickan så att man kan få upp blodsockret i nödfall.
inte om man tränar löpträning. Extremt kalorikrävande och skulle nog spricka ifall jag var tvungen att äta alla mina kalorier i fast föda. Socker gör stor skillnad efter passet.

Sverker
2014-05-13, 16:50
Kanske inte najs att trycka totalt mer än ca 40-50g fruktos om dagen pga levern och inlagrning fett kring dina inre organ :/

50 gram fruktos är 200 kcal. Det är felräkning på decimalerna för en som tränar.

lillmesen
2014-05-13, 17:15
50 gram fruktos är 200 kcal. Det är felräkning på decimalerna för en som tränar.

Trodde inte att levern kunde "processa" mer än så per dygn?

RobinEH
2014-05-13, 17:27
Maltodextrin och druvsocker har både ett GI i närheten av 140. Maltodextrin har fördelarna att det åstadkommer 5-10% snabbare glykogeninlagring och kräver inte tillnärmelsevis lika mycket vatten för att lösningen skall bli isoton.

Sackaros (strösocker) består till 50% av fruktos, har ett lågt GI på 81, och är inte lämpligt alls efter träning.

citat från king grub himself

Nej.
Skillnaden är att sackaros, strösocker, består till 50/50 av fruktos/glukos. Fruktos är inte en bra kolhydratkälla efter styrketräning, då fruktos går till levern, inte musklerna, och styrketräning förbrukar nästan enbart muskelglykogen.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1621647&postcount=2

King Grub specificerar styrketräning, vilket varken du eller TS gör. Fruktos tas upp separat från glukos och transporteras direkt till lever. Sockrets GI blir oväsentligt förutsatt att du inte har akut hypoglykemi.


Fructose and Galactose Enhance Postexercise Human Liver Glycogen Synthesis

Purpose: Both liver and muscle glycogen stores play a fundamental role in exercise and fatigue, but the effect of different CHO sources on liver glycogen synthesis in humans is unclear. The aim was to compare the effect of maltodextrin (MD) drinks containing galactose, fructose, or glucose on postexercise liver glycogen synthesis.

Methods: In this double-blind, triple crossover, randomized clinical trial, 10 well-trained male cyclists performed three experimental exercise sessions separated by at least 1 wk. After performing a standard exercise protocol to exhaustion, subjects ingested one of three 15% CHO solutions, namely, FRU (MD + fructose, 2:1), GAL (MD + galactose, 2:1), or GLU (MD + glucose, 2:1), each providing 69 g CHO·h−1 during 6.5 h of recovery. Liver glycogen changes were followed using 13C magnetic resonance spectroscopy.

Results: Liver glycogen concentration increased at faster rates with FRU (24 ± 2 mmol·L−1·h−1, P < 0.001) and with GAL (28 ± 3 mmol·L−1·h−1, P < 0.001) than with GLU (13 ± 2 mmol·L−1·h−1). Liver volumes increased (P < 0.001) with FRU (9% ± 2%) and with GAL (10% ± 2%) but not with GLU (2% ± 1%, NS). Net glycogen synthesis appeared linear and was faster with FRU (8.1 ± 0.6 g·h−1, P < 0.001) and with GAL (8.6 ± 0.9 g·h−1, P < 0.001) than with GLU (3.7 ± 0.5 g·h−1).

Conclusions: When ingested at a rate designed to saturate intestinal CHO transport systems, MD drinks with added fructose or galactose were twice as effective as MD + glucose in restoring liver glycogen during short-term postexercise recovery.

http://journals.lww.com/acsm-msse/pages/articleviewer.aspx?year=2011&issue=10000&article=00020&type=abstract

Sheogorath
2014-05-13, 17:53
Maltodextrin och druvsocker har både ett GI i närheten av 140. Maltodextrin har fördelarna att det åstadkommer 5-10% snabbare glykogeninlagring och kräver inte tillnärmelsevis lika mycket vatten för att lösningen skall bli isoton.

Sackaros (strösocker) består till 50% av fruktos, har ett lågt GI på 81, och är inte lämpligt alls efter träning.

citat från king grub himself

Trams. Den enda gången det möjligen skulle kunna göra skillnad i nästkommande prestation är i ett scenario liknande det där en tiokamparare ska ladda om inför nästa gren. Då, kanske, skulle det göra skillnad. Men då hade sannolikt blandningen 50|50 strösocker|druvsocker/malto varit ännu bättre än bara malto p.g.a. fruktosens separata transportväg från tarmen.

MaxHBG
2014-05-13, 18:00
Kanske inte najs att trycka totalt mer än ca 40-50g fruktos om dagen pga levern och inlagrning fett kring dina inre organ :/

jag drack innan mycket malto 200g före efter träningen i nästan 2 år. har inte kännt nåt dåligt alls.

Sheogorath
2014-05-13, 18:02
Trodde inte att levern kunde "processa" mer än så per dygn?

När levern inte är omsätter kolhydrater till glykogen kan den ta hand om t.ex. fruktos. Det finns ingen "gräns" utan handlar om vad levern blir utsatt för i närtid, och om den har kapacitet att lagra in mer glykogen. Smackar du på med 800 gram stärkelse/glukos och sen en kvart senare pillar i dig 2 gram fruktos, även om det är de första två grammen fruktos du äter under dagen kan du ge dig fan på att det blir fettbildning av de två grammen - särskilt om du är i ett tillstånd där din glykogenstatus i musklerna är bra redan.

60 gram fruktos i ett svep och du sen sätter dig direkt i en spinningsal och kör ett stenhårt pass så kommer det inte bli någon fettbildning öht.

R Scarpa27
2014-05-13, 20:24
en gainer innan passet kan ju sitta fint.

ät efter passet kan sitta finare.

BobaFett
2014-05-13, 21:34
inte om man tränar löpträning. Extremt kalorikrävande och skulle nog spricka ifall jag var tvungen att äta alla mina kalorier i fast föda. Socker gör stor skillnad efter passet.

Antog att vi pratar om styrketräning men det kanske vi inte gör.

Frantic
2014-05-13, 21:43
Skippa båda, ät mat.

Maltodextrin är nog det dummaste man kan lägga pengar på, helt onödigt. Om man inte är diabetiker och har det i fickan så att man kan få upp blodsockret i nödfall.

Jag käkar inget innan jag tränar på morgonen och tycker att min drink innehållande 30-40gr malto när jag kommer till gymmet är guld värd. Jag är dessutom där i 2-3 timmar. Med tanke på att det kostar en femtiolapp för 1.5kg skulle jag knappast säga att det är det dummaste man kan lägga pengar på.

RobinEH
2014-05-13, 21:57
Antog att vi pratar om styrketräning men det kanske vi inte gör.

Det har inte specificerats av TS. Så än så länge så talar vi styrketräning och övriga träningsformer.

Morty
2014-05-14, 09:08
http://www.mediabanken.se/WS/Arla/Arla.fi/v130/Image.aspx?opvno=dqydnd76pojm4bdurrbbnercae000000&itype=Jpg300p

Med aminosyror i är det senaste.

Dreas
2014-05-14, 09:10
Skippa båda, ät mat.

Maltodextrin är nog det dummaste man kan lägga pengar på, helt onödigt. Om man inte är diabetiker och har det i fickan så att man kan få upp blodsockret i nödfall.Det där var det dummaste jag läst på länge.

Det är relativt smidigt under diet att ha en liten shake före passet med malto. Billigare och smidigare är svårt att komma undan per gram kolhydrat.

Reaper123
2014-05-14, 09:22
inte om man tränar löpträning. Extremt kalorikrävande och skulle nog spricka ifall jag var tvungen att äta alla mina kalorier i fast föda. Socker gör stor skillnad efter passet.Kan inte annat än instämma, skulle jag inte få i mig flytande kalorier (eller tex energibars/dito) runt min träning så hade jag aldrig kunnat hålla upp min höga volym av träning för med ett stort energibehov är det knappast kul att trycka allt i bara mat och i många fall inte speciellt praktiskt!

Nu är ju TS frågeställning ganska fattig på bakgrundsinfo, så svårt att säga varken bu eller bä... men verkar som dom bättre vetande redan sagt sitt ;)