handdator

Visa fullständig version : Lägga upp?


Dodel
2014-05-13, 08:04
Hej jag skall påbörja en deff i slutet av maj och det jag tänkt ut hittills:

Frukost: endast kvarg eller periodisk fasta dvs ingen frukost alls?
Lunch: mat på skolan, äter kolhydrater och protein.
16:00-17:00: ris o kyckling, köttbullar, köttfärs.
Träning: 19:30: 15min cardio samt bodybuilding.
21:30: ris/pasta o kyckling, köttbullar, köttfärs.

Det jag tänker rent spontant är att om jag skippar frukosten helt och sedan äter den mat som bjuds på skolan i lagom mängd.
Jag ska inte bara köra Cardio på gympassen utan även vilodagar att jag tar en springtur eller en promenad och div.

Vad tror ni om detta? mitt mål är att gå ned ungefär 2-3kg, just nu väger jag 85kg på 183cm, har synliga magrutor när jag spänner men de nedersta behöver komma fram en aning mer nu under sommaren.

Tacksam för hjälp! :)

Ano1891
2014-05-13, 08:48
Du får nog införskaffa dig en våg eller i alla fall räkna på kalorierna, brukar vara svårt att lyckas annars.

nippman
2014-05-13, 09:32
köttbullar är inte speciellt bra om det är protein du är ute efter, förutsatt att det inte är hemlagade såklart.

det jag menar är att du kan inte äta antigen 150g kycklingfile eller motsvarande mängd protein från köttbullar. det kommer resultera i att du inte ligger på ett lika stort underskott "köttbulledagarna"

vicarious
2014-05-13, 13:33
Hej jag skall påbörja en deff i slutet av maj och det jag tänkt ut hittills:

Frukost: endast kvarg eller periodisk fasta dvs ingen frukost alls?
Lunch: mat på skolan, äter kolhydrater och protein.
16:00-17:00: ris o kyckling, köttbullar, köttfärs.
Träning: 19:30: 15min cardio samt bodybuilding.
21:30: ris/pasta o kyckling, köttbullar, köttfärs.

Det jag tänker rent spontant är att om jag skippar frukosten helt och sedan äter den mat som bjuds på skolan i lagom mängd.
Jag ska inte bara köra Cardio på gympassen utan även vilodagar att jag tar en springtur eller en promenad och div.

Vad tror ni om detta? mitt mål är att gå ned ungefär 2-3kg, just nu väger jag 85kg på 183cm, har synliga magrutor när jag spänner men de nedersta behöver komma fram en aning mer nu under sommaren.

Tacksam för hjälp! :)

Informationen du har givit oss är inte tillräcklig för att vi ska kunna svara på om det där kommer "fungera". Hur du lägger upp det med antal måltider och klockslag är av mindre betydelse, det viktiga är totala antalet kalorier du får i dig i förhållande till mängden energi din kropp förbrukar.

Och jo, man kan visst äta köttbullar på deff.

nippman
2014-05-13, 13:54
läs om, läs rätt.

vicarious
2014-05-13, 15:04
läs om, läs rätt.

Att bara äta protein är knappast ett bra upplägg, och man måste ju fylla upp kalorierna med något.. varför inte de extra kalorierna från köttbullar då (fett)? Annars får du förklara vad du menar mer utförligt.

Dodel
2014-05-13, 17:30
Jag har ingen som helst lust att räkna kalorier.

skulle ni rekommendera PF, kommer köras Cardio varje dag så på den biten är det ganska klart.

mattisjamtback
2014-05-13, 18:50
Du får nog införskaffa dig en våg eller i alla fall räkna på kalorierna, brukar vara svårt att lyckas annars.

Absolut inget måste att räkna även om det blir lättare att hålla koll och göra ändringar. Annars är det bara att höfta och mäta framsteg med våg, spegel, måttband.

sfcoach
2014-05-13, 19:10
Jag har ingen som helst lust att räkna kalorier.

skulle ni rekommendera PF, kommer köras Cardio varje dag så på den biten är det ganska klart.

Om du inte vill räkna kalorier kan du ju gå efter hur det ser ut i spegeln, det funkar för vissa.

Woody R
2014-05-13, 19:24
Om du äter samma som du alltid ätit och bara tar bort frukosten så kanske du hamnar på underskott, om du har tur.

Dodel
2014-05-13, 20:34
Om du äter samma som du alltid ätit och bara tar bort frukosten så kanske du hamnar på underskott, om du har tur.

Tänker lite så, vad är bäst att köra för Cardio om man tänker ur förbränningssynpunkt? är jogga/springa att föredra eftersom att konditionen förbättras=högre ämnesomsättning?

R Scarpa27
2014-05-13, 21:04
Jag har ingen som helst lust att räkna kalorier.

skulle ni rekommendera PF, kommer köras Cardio varje dag så på den biten är det ganska klart.

skulle rekomendera det du länner ger mest energi och välmående för din del.
u feel it better than us :) och vill du ej kalkylera ät mättande produkter till små kcal.

potatis är ju utmärkt att fylla ut kolhydrater med under deff, kan äta ganska mycket till mindre kalorier till bra mättnadskänsla.
& varför ska du köra cardio varje dag?

Dodel
2014-05-13, 21:10
varför ska du köra cardio varje dag?

Kalla det vad man vill men har en hund och det leder till att jag går promenader, nu under deff så är det ett guldläge.

vicarious
2014-05-14, 06:50
Tänker lite så, vad är bäst att köra för Cardio om man tänker ur förbränningssynpunkt? är jogga/springa att föredra eftersom att konditionen förbättras=högre ämnesomsättning?

Crosstrainer, men egentligen kan man säga den form där du orkar ligga på högst intensitet under längst tid.

Kalla det vad man vill men har en hund och det leder till att jag går promenader, nu under deff så är det ett guldläge.

Gå promenader då, det verkar ju passa in i ditt liv, praktiskt sett.

Ano1891
2014-05-14, 10:18
Absolut inget måste att räkna även om det blir lättare att hålla koll och göra ändringar. Annars är det bara att höfta och mäta framsteg med våg, spegel, måttband.

Det är inget måste att äta bra saker under en deff heller så länge man ligger på ett underskott, men det förenklar ju och gör livet lättare att äta ordentligt t ex.
Så att införskaffa en våg och/eller räkna kalorier optimerar ju en deff och gör det enklare att tracka vad man gör.

nippman
2014-05-14, 14:37
Att bara äta protein är knappast ett bra upplägg, och man måste ju fylla upp kalorierna med något.. varför inte de extra kalorierna från köttbullar då (fett)? Annars får du förklara vad du menar mer utförligt.

det jag menar är att du kan inte äta antigen 150g kycklingfile eller motsvarande mängd protein från köttbullar. det kommer resultera i att du inte ligger på ett lika stort underskott "köttbulledagarna"

tycker det är otroligt tydligt vad jag menar.

t.ex.
200g köttbullar = 430kcal - 26g Protein
115g kycklingfile = 120kcal - 26g Protein

om du läser det jag skrev en sista gång och sen kollar på mitt exempel så förstår du säkert.

vicarious
2014-05-14, 17:19
tycker det är otroligt tydligt vad jag menar.

t.ex.
200g köttbullar = 430kcal - 26g Protein
115g kycklingfile = 120kcal - 26g Protein

om du läser det jag skrev en sista gång och sen kollar på mitt exempel så förstår du säkert.

Du skrev "köttbullar är inte speciellt bra om det är protein du är ute efter" och jag håller inte med. 13g protein per 100g är inte dåligt. Att man sen får lite fett på köpet är en annan femma, men som jag skrev så måste man ju ändå fylla upp sina kalorier med något, om man inte tänker leva uteslutande på protein.

nippman
2014-05-15, 10:30
du är ju som en politiker som klipper ut det du vill att det ska stå...

du slipper läsa om, jag citerar mig själv igen:

köttbullar är inte speciellt bra om det är protein du är ute efter, förutsatt att det inte är hemlagade såklart.

det jag menar är att du kan inte äta antigen 150g kycklingfile eller motsvarande mängd protein från köttbullar

läs nu noga nu, så ser du att jag har skrivit vad jag menar med att köttbullar inte är speciellt bra om det är protein du är ute efter

förklaringen på hur jag menade har du i inlägget ovan och den är glasklar.

nippman
2014-05-15, 10:32
men vi släpper det, jag förstår hur du menar och jag håller med, självklart så är det inget fel på köttbullar. och det var inte det jag menade heller som du säkert förstår nu.