handdator

Visa fullständig version : Kost- och kosttillskottsrekommendationer för naturliga kroppsbyggare inför tävling


King Grub
2014-05-12, 19:16
The popularity of natural bodybuilding is increasing; however, evidence-based recommendations for it are lacking. This paper reviewed the scientific literature relevant to competition preparation on nutrition and supplementation, resulting in the following recommendations. Caloric intake should be set at a level that results in bodyweight losses of approximately 0.5 to 1% / wk to maximize muscle retention. Within this caloric intake, most but not all bodybuilders will respond best to consuming 2.3-3.1 g/kg of lean body mass per day of protein, 15-30% of calories from fat, and the reminder of calories from carbohydrate. Eating three to six meals per day with a meal containing 0.4-0.5 g/kg bodyweight of protein prior and subsequent to resistance training likely maximizes any theoretical benefits of nutrient timing and frequency. However, alterations in nutrient timing and frequency appear to have little effect on fat loss or lean mass retention. Among popular supplements, creatine monohydrate, caffeine and beta-alanine appear to have beneficial effects relevant to contest preparation, however others do not or warrant further study. The practice of dehydration and electrolyte manipulation in the final days and hours prior to competition can be dangerous, and may not improve appearance. Increasing carbohydrate intake at the end of preparation has a theoretical rationale to improve appearance, however it is understudied. Thus, if carbohydrate loading is pursued it should be practiced prior to competition and its benefit assessed individually. Finally, competitors should be aware of the increased risk of developing eating and body image disorders in aesthetic sport and therefore should have access to the appropriate mental health professionals.

Evidence-based recommendations for natural bodybuilding contest preparation: nutrition and supplementation. Journal of the International Society of Sports Nutrition 2014, 11:20

http://www.jissn.com/content/pdf/1550-2783-11-20.pdf

Mouline
2014-05-12, 19:22
Tackar!

Sverker
2014-05-12, 19:38
Den sa ingenting nytt;)
Välkänt och väl beprövat.

Sheogorath
2014-05-12, 20:03
Det enda förvånande var att de håller B-alanin över t.ex. HMB för kroppsbyggare. Evidensen vid styrketräning är väl inte jättestor och just för kroppsbyggare torde den väl vara minimal?

dmoller
2014-05-12, 20:09
Finally, competitors should be aware of the increased risk of developing eating and body image disorders in aesthetic sport and therefore should have access to the appropriate mental health professionals.

När övergår ens kost och kroppsbild till en "disorder"?

sfcoach
2014-05-12, 20:18
Intressant detta är ungefär samma som de natty-youtubarna säger

raddum
2014-05-12, 21:30
Intressant detta är ungefär samma som de natty-youtubarna säger

Matt Ogus t.ex. är ju Coachad av helms, och AAR är mycket omtyckt i den communityn. Bra artikel iaf, tackar

Mouline
2014-05-13, 07:54
Instämmer raddum :)

BobaFett
2014-05-13, 12:22
Oavsett vad så skulle jag rekommendera att käka en typisk atkins frukost med stekfläsk och ägg. Vet inte vad det är, kanske kolesterolet men det här får mina testosteronnivåer att skjuta i höjden. Låga testonivåer är för övrigt något som jag märker av då jag deffar. Har inte testat än med min nya upptäckt men måste prova vid nästa deff.

Har provat att byta ut sidfläsket mot halloumi och det har inte samma effekt. Verkar vara just animaliskt fett.

Latissimus Dorsi
2014-05-13, 12:25
Oavsett vad så skulle jag rekommendera att käka en typisk atkins frukost med stekfläsk och ägg. Vet inte vad det är, kanske kolesterolet men det här får mina testosteronnivåer att skjuta i höjden. Låga testonivåer är för övrigt något som jag märker av då jag deffar. Har inte testat än med min nya upptäckt men måste prova vid nästa deff.

Har provat att byta ut sidfläsket mot halloumi och det har inte samma effekt. Verkar vara just animaliskt fett.

Det där var inte lite bro science inte

RassK
2014-05-13, 12:41
Oavsett vad så skulle jag rekommendera att käka en typisk atkins frukost med stekfläsk och ägg. Vet inte vad det är, kanske kolesterolet men det här får mina testosteronnivåer att skjuta i höjden. Låga testonivåer är för övrigt något som jag märker av då jag deffar. Har inte testat än med min nya upptäckt men måste prova vid nästa deff.

Har provat att byta ut sidfläsket mot halloumi och det har inte samma effekt. Verkar vara just animaliskt fett.

Det där var inte lite bro science inte

Det är ju standard med >800mg kolesterol post-wo.

sfcoach
2014-05-13, 12:51
Matt Ogus t.ex. är ju Coachad av helms, och AAR är mycket omtyckt i den communityn. Bra artikel iaf, tackar

Det visste jag inte. :smash:

hurril
2014-05-13, 13:03
Oavsett vad så skulle jag rekommendera att käka en typisk atkins frukost med stekfläsk och ägg. Vet inte vad det är, kanske kolesterolet men det här får mina testosteronnivåer att skjuta i höjden. Låga testonivåer är för övrigt något som jag märker av då jag deffar. Har inte testat än med min nya upptäckt men måste prova vid nästa deff.

Har provat att byta ut sidfläsket mot halloumi och det har inte samma effekt. Verkar vara just animaliskt fett.

Var brukar du gå för att mäta dina testonivåer efter frukost?

raddum
2014-05-13, 13:10
Om du inte testat kan du ju inte veta. Visst mår du bra av den frukosten, more power to you, men går inte att påstå något om hormonnovåerna bara sådär. Dessutom kanske de förändringar du känner av är kaloriberoende?

BobaFett
2014-05-13, 15:25
Det där var inte lite bro science inte

Yes, bro science.

Det är ju standard med >800mg kolesterol post-wo.

Vet inte om det är kolesterolet som sagt.

Var brukar du gå för att mäta dina testonivåer efter frukost?

Sovrummet. ...och det går inte så fort, tar någon dag innan man märker skillnad.

Om du inte testat kan du ju inte veta. Visst mår du bra av den frukosten, more power to you, men går inte att påstå något om hormonnovåerna bara sådär. Dessutom kanske de förändringar du känner av är kaloriberoende?


Snackar snarare om att jag blir kåt som en get och bonge av stål.
Jag räknar kalorier så det beror med 100% säkerhet inte på det då jag hållt samma kaloriintag.
Du behöver inte tro mig och jag garanterar inte på något sätt att det jag säger stämmer men jag själv är högst övertygad.

raddum
2014-05-13, 16:07
Misstolka mig inte, jag tycker det låter intressant. Återkom gärna om du testar:

cero
2014-05-13, 16:14
var brukar du gå för att mäta dina testonivåer efter frukost?

:d

RassK
2014-05-13, 16:42
Vet inte om det är kolesterolet som sagt.


Nä, men jag vet.

hurril
2014-05-13, 18:14
BobaFett: du menar alltså att du får stånd av stekt fläsk och ägg?

BobaFett
2014-05-13, 18:42
BobaFett: du menar alltså att du får stånd av stekt fläsk och ägg?

Haha, viss stimulans krävs naturligtvis :naughty:

...men jag kan säga så här: Om jag i vanliga fall skulle ligga 3 gånger om dagen så hade den första gången varit bra och de andra "halvmjuka". Nu kan jag helt ärligt göra det 3 gånger om dagen och ha stålbonge varje gång. Kanske även mer, har inte testat.

Edit: Jävla samtalsämne men vet inte hur jag ska förklara annars.

hurril
2014-05-13, 18:46
Haha, viss stimulans krävs naturligtvis :naughty:

...men jag kan säga så här: Om jag i vanliga fall skulle ligga 3 gånger om dagen så hade den första gången varit bra och de andra "halvmjuka". Nu kan jag helt ärligt göra det 3 gånger om dagen och ha stålbonge varje gång. Kanske även mer, har inte testat.

Edit: Jävla samtalsämne men vet inte hur jag ska förklara annars.

Det var inte jag som inledde det. Min poäng verkar ha passerat dig däremot så jag skriver den: du vet nog inte vad som händer med ditt fria testosteron. Däremot verkar (delar av) din kropp vilja ha god frukost :)

Gober
2014-05-13, 18:48
Att fett skulle höja testot till någon märkbar nivå är väl bara en gammal dammig myt? Eller?

Boba? Är det inte bara så att skillnaden från deff är att du helt enkelt ligger på underskott och äter för lite fett som gör att du känner dig allmänt sänkt vilket är vanligt på hård diet.
Att ditt stekefläsk skulle göra ditt sexliv bättre tror jag inte på om du nu inte steker fläsket på tjejens mage som i Hot Shots.

BobaFett
2014-05-13, 19:02
Det var inte jag som inledde det. Min poäng verkar ha passerat dig däremot så jag skriver den: du vet nog inte vad som händer med ditt fria testosteron. Däremot verkar (delar av) din kropp vilja ha god frukost :)

Nej, det är sant, jag vet inte, jag tror det men jag kan inte vara säker. Jag verkar må jäkligt bra av det i övrigt också.

Att fett skulle höja testot till någon märkbar nivå är väl bara en gammal dammig myt? Eller?

Boba? Är det inte bara så att skillnaden från deff är att du helt enkelt ligger på underskott och äter för lite fett som gör att du känner dig allmänt sänkt vilket är vanligt på hård diet.
Att ditt stekefläsk skulle göra ditt sexliv bättre tror jag inte på om du nu inte steker fläsket på tjejens mage som i Hot Shots.

Jag deffar inte, jag ligger på kcalbalans året runt. Dessutom är det just animaliskt fett som jag tror gör det.

Studien i det här forumet för några veckor sen där man testade LCHF vs high carb och muskeluppbyggnad visade att det kan stämma.

Jacob Wilsons kommentar i en podcast med Layne Norton angående studien var att gruppen som åt LCHF visade förhöjda testosteronnivåer. "Their testosterone skyrocketed" var hans ord.

Sverker
2014-05-13, 19:18
Hur länge var testosteronnivåerna förhöjda. En vecka, åtta veckor, ett halvt år, fem år eller en livstid ?

Gober
2014-05-13, 19:19
Hur länge var testosteronnivåerna förhöjda. En vecka, åtta veckor, ett halvt år, fem år eller en livstid ?

Precis, att nivåerna rör på sig behöver ju inte säga ett skit.

A.Steinbach
2014-05-13, 19:48
Har provat att byta ut sidfläsket mot halloumi och det har inte samma effekt. Verkar vara just animaliskt fett.

Menar du att halloumi inte skulle innehålla fett med animaliskt ursprung? :)

BobaFett
2014-05-13, 21:45
Menar du att halloumi inte skulle innehålla fett med animaliskt ursprung? :)

Haha sant, tänkte nog mer på att det är just fett från kött.

dt06mj2
2014-05-14, 06:54
Haha, viss stimulans krävs naturligtvis :naughty:

...men jag kan säga så här: Om jag i vanliga fall skulle ligga 3 gånger om dagen så hade den första gången varit bra och de andra "halvmjuka". Nu kan jag helt ärligt göra det 3 gånger om dagen och ha stålbonge varje gång. Kanske även mer, har inte testat.

Edit: Jävla samtalsämne men vet inte hur jag ska förklara annars.

Kan det inte vara höjt blodtryck lika gärna?