handdator

Visa fullständig version : Problem med Front Squat


Pretorian
2014-05-12, 07:26
Jag har vid ett antal tillfällen försökt mig på Front Squat men ger hela tiden upp. Det känns så jäkla obekvämt och stången glider framåt över axeln. Vet inte om det har att göra med att jag är lite väl stel så när jag börjar gå ner så böjs överkroppen framåt.

Har ni något bra nybörjartips?

shifty
2014-05-12, 07:46
Jag har vid ett antal tillfällen försökt mig på Front Squat men ger hela tiden upp. Det känns så jäkla obekvämt och stången glider framåt över axeln. Vet inte om det har att göra med att jag är lite väl stel så när jag börjar gå ner så böjs överkroppen framåt.

Har ni något bra nybörjartips?

Jag hade också problem.

Jag började använda det "olympiska greppet" (tror jag det heter). Istället för att ha armarna i kors.

Ett tips vid den fattningen är att låta lillfingret "sticka ut", dvs hålla stången med alla fingrar utom lillfingret. Det hjälpte mig undvika galen värk i underarmarna i alla fall.

Testarozza
2014-05-12, 07:50
Frontböj heter det :D Kör som han ovan skrev, du behöver bara ha stången längst ut i fingertopparna.

Ha armbågarna rakt ut och försök att vara så rak som möjligt i ryggen, jag kan tycka att stå utåt med fötterna gör det möjligt enklare. Lycka till!

Stor Hård Ådrig
2014-05-12, 07:53
OL-grepp. Knepet är att sätta händerna lite bredare än axlarna och "trycka in och upp armbågarna", då är det mycket lättare att få till greppet. Sen bygger ju allt på att du har en stark bröstrygg som kan hålla uppe vikten.

Pretorian
2014-05-12, 07:54
Jag får inte ens ner fingrarna så de nuddar axlarna när jag testar (utan vikt). Får kanske stretcha baksida underarm.

Wormzie
2014-05-12, 07:59
Jag får inte ens ner fingrarna så de nuddar axlarna när jag testar (utan vikt). Får kanske stretcha baksida underarm.

Träna även upp rörligheten i höft och fotleder, det kommer göra att du kan hålla ryggen mer upprätt:)

Bryggan
2014-05-12, 08:13
Japp, stjärten måste typ in mellan hälarna för att det ska bli bra. Alla försöker hela tiden fuska omedvetet genom att försöka koppla in hamstrings vilket gör att de gärna "faller framåt". Framfallet gör att stången vill glida av axlarna.

wyDbagKS7Rg

lillmesen
2014-05-12, 08:18
Jag får inte ens ner fingrarna så de nuddar axlarna när jag testar (utan vikt). Får kanske stretcha baksida underarm.

Stretcha även triceps

dojsygo
2014-05-12, 08:34
Jag har vid ett antal tillfällen försökt mig på Front Squat men ger hela tiden upp. Det känns så jäkla obekvämt och stången glider framåt över axeln. Vet inte om det har att göra med att jag är lite väl stel så när jag börjar gå ner så böjs överkroppen framåt.

Har ni något bra nybörjartips?

Testat använda straps?

Länk (https://www.youtube.com/watch?v=H1eOVrJIQpQ)

BTA51
2014-05-12, 08:47
Två fingrar på stången (de ska bara hindra stången från att rulla fram. Den ska vila på axlar och övre bröst), bak med skulderbladen, brösta upp dig, upp med armbågarna (inte in eller ut åt sidan). Så gör jag och det funkar. Hade stora problem i början med att jag tappade armbågarna i bottenläget och fick tryck på handlederna. Att dra bak skulderbladen, brösta upp sig ännu mer och flytta in greppet en bit hjälpte mot det.

MaxHBG
2014-05-12, 09:20
mitt problem med front squats är att det gör så jävla ont i handlederna, hur fixar man det?

Thornblom
2014-05-12, 09:30
mitt problem med front squats är att det gör så jävla ont i handlederna, hur fixar man det?

Wristwraps

whuddafuks
2014-05-12, 09:39
Wristwraps

Det är väl snarare att han håller stången upp med själva händerna? Fingarna är där som ett slags stöd, inte de som håller stången på plats

MaxHBG du ska i princip kunna ta bort fingrarna utan att stången faller. Antingen så är du stel eller så är det bara en teknikfråga som kommer bli bättre efter ett par veckor med frontböjar!

Animalisk
2014-05-12, 10:19
Så här kan det se ut utan händer inblandade.
watch?v=wzEX85SNSO8

Här är en liten guide som hjälpte mig.
http://breakingmuscle.com/strength-conditioning/when-in-doubt-do-front-squats-25-tips-for-better-front-squats

Pretorian
2014-05-12, 10:49
Många bra tips.

Videon som Bryggan postade kan nog hjälpa. Just nu när jag sitter framför datorn så känner jag mig grymt redo. Får se hur det blir imorgon på gymmet.

MaxHBG
2014-05-12, 13:02
Så här kan det se ut utan händer inblandade.
watch?v=wzEX85SNSO8

Här är en liten guide som hjälpte mig.
http://breakingmuscle.com/strength-conditioning/when-in-doubt-do-front-squats-25-tips-for-better-front-squats

Den verkar vara grym för mig, slippa få ont då

MaxHBG
2014-05-12, 13:08
Det är väl snarare att han håller stången upp med själva händerna? Fingarna är där som ett slags stöd, inte de som håller stången på plats

MaxHBG du ska i princip kunna ta bort fingrarna utan att stången faller. Antingen så är du stel eller så är det bara en teknikfråga som kommer bli bättre efter ett par veckor med frontböjar!

Exakt så! då får jag väl börja strectha handlederna. Sen ska jag också testa wraps.

AngoraIHS
2014-05-12, 18:20
mitt problem med front squats är att det gör så jävla ont i handlederna, hur fixar man det?

Sluta håll konstigt? man ska ju i princip bara behöva peta på stången, inte hålla den.

MaxHBG
2014-05-12, 18:42
Sluta håll konstigt? man ska ju i princip bara behöva peta på stången, inte hålla den.

konstigt håller jag knappast, jag håller som alla andra gör. skillnaden är att mitt problem måste vara med stela handleder.

whuddafuks
2014-05-12, 19:22
konstigt håller jag knappast, jag håller som alla andra gör. skillnaden är att mitt problem måste vara med stela handleder.

Hur länge har du kört frontböj? Jag hade det där problemet de första veckorna, sen kunde jag i alla fall ha 3 fingrar på stången. Nu har jag alla 5 under, och känns inte ett smack i händerna :cool: Som någon annan sa så är ett skitbra tips att dra upp armågarna samt dra in de så mycket du kan. Tänk dig att armbågarna ska slå i varandra framför pannan

Devil82
2014-05-13, 08:10
Det problemet fixades enkelt hos mig när jag roterade in armbågen så mycket som möjligt.

Bjern
2014-05-13, 08:33
H1eOVrJIQpQ

En annan variant. Själv har jag plågat mig fram till att kunna använda ett OL-grepp, grejen är att du ska ha stången vilandes på fingertopparna och kanske inte försöka greppa den om det makes sense

Animalisk
2014-05-13, 10:16
konstigt håller jag knappast, jag håller som alla andra gör. skillnaden är att mitt problem måste vara med stela handleder.

Tror jag hade exakt samma problem som dig, min högra handled var väldigt oflexibel samtidigt som min vänstra inte hade några problem alls.

Jag fick vila mellan varje rep i början (kör med 3 fingertoppar på stången) för att det gjorde så sabla ont, sen kunde jag köra fler och fler reps mellan vilopauserna och nu 4 veckor senare så är det inget problem längre, du får helt enkelt köra på och plåga dig igenom passet för rörligheten kommer komma efter ett tag det är jag säker på.

Kör gärna 2/ggr i veckan för att få in vanan och jobba bort orörligheten.

Pretorian
2014-05-13, 13:25
Det gick så där idag.

Var tvungen att ha stången riktigt nära halsen för att den inte ska tippa över axlarna men det resulterade i att blodet stoppades till huvudet.. :)

Jag tror mitt problem är att jag är för stel i hela kroppen så när jag går ner tippar överkroppen framåt eftersom jag annars inte kan få ner rumpan. Då faller även stången fram över axlarna och det måste kompenseras med att ha den galet nära halsen.

Jag måste bli vigare innan jag ger mig på denna övning igen.

Sneaky
2014-05-13, 13:38
Det gick så där idag.

Var tvungen att ha stången riktigt nära halsen för att den inte ska tippa över axlarna men det resulterade i att blodet stoppades till huvudet.. :)

Jag tror mitt problem är att jag är för stel i hela kroppen så när jag går ner tippar överkroppen framåt eftersom jag annars inte kan få ner rumpan. Då faller även stången fram över axlarna och det måste kompenseras med att ha den galet nära halsen.

Jag måste bli vigare innan jag ger mig på denna övning igen.

Du ska känna dig strypt. Då ligger stången rätt. Du ska kunna ta bort händerna och köra med stången vilandes på axlarna. Händerna är bara där för stöd utifall den skulle glida.

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Rikard Jansson
2014-05-13, 13:41
Jag kör zombieböj istället, mycket bekvämare.

stemag
2014-05-13, 13:55
Det gick så där idag.

Var tvungen att ha stången riktigt nära halsen för att den inte ska tippa över axlarna men det resulterade i att blodet stoppades till huvudet.. :)

.


Om du känner dig strypt av stången kan du prova detta:
när du lägger upp stången på axlarna kan du luta huvudet bakåt en gång så att halsen "stäcks ut" och adamsäpplet hamnar ovanför stången, det brukar hjälpa.

bagmol
2014-05-13, 15:05
Kul att det kom upp en tråd om frontböj, har nyligen blivit nyfiken på denna övning men inte fått till den då jag känner att stången kväver mig och mosar adamsäpplet.

Ska prova stemags tipps, om någon har några andra tipps för problem med halsen så fyll gärna på.

När man kollar på filmer ser det ut som stången även har kontakt med bröstmusklerna. Mina axlar sitter dock rätt mycket högra upp eller så är brösten för små helt enkelt :em:

frassekatt
2014-05-13, 16:27
Jag kör zombieböj istället, mycket bekvämare.

Hej

Jag instämmer helt i lovsången till Zombieböjens ära! Inte för att jag direkt är någon frontböjmästare men det var genom att köra mycket Z-böj som jag hittade tekniken överhuvudtaget. Innan upplevde jag, som många andra inte minst i denna tråd, att det var svårt att få grepp om stången. Men efter att ha hittat balansen och lärt mig böja utan att hålla i stången blev vanliga frontböjar en bit kaka. Så sensmoralen är; kör zombieböj ett tag så kommer frontböjen sitta som en smäck!
/F

MaxHBG
2014-05-13, 18:09
Hur länge har du kört frontböj? Jag hade det där problemet de första veckorna, sen kunde jag i alla fall ha 3 fingrar på stången. Nu har jag alla 5 under, och känns inte ett smack i händerna :cool: Som någon annan sa så är ett skitbra tips att dra upp armågarna samt dra in de så mycket du kan. Tänk dig att armbågarna ska slå i varandra framför pannan

kört det max 5 gånger, jag kommer nu köra det varje pass för att vänja handlederna vid den ovanliga positionen

MaxHBG
2014-05-13, 18:11
Tror jag hade exakt samma problem som dig, min högra handled var väldigt oflexibel samtidigt som min vänstra inte hade några problem alls.

Jag fick vila mellan varje rep i början (kör med 3 fingertoppar på stången) för att det gjorde så sabla ont, sen kunde jag köra fler och fler reps mellan vilopauserna och nu 4 veckor senare så är det inget problem längre, du får helt enkelt köra på och plåga dig igenom passet för rörligheten kommer komma efter ett tag det är jag säker på.

Kör gärna 2/ggr i veckan för att få in vanan och jobba bort orörligheten.


jag fick också vila lite mellan varje reps för det gjorde så ont. jag får väl plåga mig igenom det! :)