handdator

Visa fullständig version : Nä men snälla hjälp -.-


nixpixis
2014-05-11, 21:23
Har nästan nytt träningsupplägg varje vecka nu och börjar känna att det spårar. Bästa vore ju såklart att hitta något fungerande som man kan köra några veckor och hålla sig till det. Anledningen till att jag byter så mycket hela tiden är för att jag hittar så mycket ny information, ju mer jag läser desto mer vill jag ändra och ju mer förvirrad blir jag.

I dagsläget tränar jag fem dagar i veckan. Kör två pass som jag kör vartannat,

Pass A: Bänkpress, axelpress, flyes, drag mot hakan, hammarcurl och skivstångscurl

Pass B: Knäböj, pullover med hantel, raka marklyft, framåtlutande skivstångsrodd, vadpress och crunch i maskin

Som jag förstått det är det bäst att träna varje muskel minst två gånger i veckan och en av mina funderingar är om jag med dessa övningar tränar kroppen tillräckligt och verkligen går igenom alla muskler? Kort sagt räcker dessa övningar eller bör jag lägga till eller byta ut något?

2. Knäböj har jag börjat köra i smith men nu fått höra att det är dåligt, problemet när jag kör med fri skivstång är att jag inte får upp denna på mina axlar och därför måste ta mycket lägre vikter än vad jag egentligen skulle kunna ta. Borde jag fortsätta i smith eller finns det någon lösning på att inte orka få upp stången?

3. Är raka marklyft sämre än vanliga?

4. Jag brukar oftast köra bänkpress och militärpress med hantlar är det sämre än att köra med skivstång?

Kedaran
2014-05-11, 21:45
Har nästan nytt träningsupplägg varje vecka nu och börjar känna att det spårar. Bästa vore ju såklart att hitta något fungerande som man kan köra några veckor och hålla sig till det. Anledningen till att jag byter så mycket hela tiden är för att jag hittar så mycket ny information, ju mer jag läser desto mer vill jag ändra och ju mer förvirrad blir jag.

I dagsläget tränar jag fem dagar i veckan. Kör två pass som jag kör vartannat,

Pass A: Bänkpress, axelpress, flyes, drag mot hakan, hammarcurl och skivstångscurl

Pass B: Knäböj, pullover med hantel, raka marklyft, framåtlutande skivstångsrodd, vadpress och crunch i maskin

Som jag förstått det är det bäst att träna varje muskel minst två gånger i veckan och en av mina funderingar är om jag med dessa övningar tränar kroppen tillräckligt och verkligen går igenom alla muskler? Kort sagt räcker dessa övningar eller bör jag lägga till eller byta ut något?

2. Knäböj har jag börjat köra i smith men nu fått höra att det är dåligt, problemet när jag kör med fri skivstång är att jag inte får upp denna på mina axlar och därför måste ta mycket lägre vikter än vad jag egentligen skulle kunna ta. Borde jag fortsätta i smith eller finns det någon lösning på att inte orka få upp stången?

3. Är raka marklyft sämre än vanliga?

4. Jag brukar oftast köra bänkpress och militärpress med hantlar är det sämre än att köra med skivstång?

1. Det kanske skulle gynna dig att hitta ett färdigt program att börja med där någon redan tänkt ut övningar och antal. Det finns några olika att välja på här på forumet bland annat.

Schemat är inte så balanserat mellan press/drag och det är inte speciellt många övningar alls för benen med.

Att träna muskler fler gånger i veckan är klart fördelaktigt. Helkropp är kul att köra men vill du köra fem gånger i veckan kanske en rullande Push/Pull/Legs är att föredra, eller rullande halvkropp kanske?

2. Jag tycker aldrig det finns en anledning att köra knäböj i smith.
När du säger att du inte får upp stången, hur menar du då?

3. Det är olika övningar. Sämre är fel ord att använda men raka marklyft är inte samma sak som vanliga. Varför inte lära sig att göra vanliga och ha kvar de raka också? Det är en bra övning som tränar mycket även om det inte på något vis är ett måste.

4. Du kommer aldrig kunna hantera lika mycket vikt med hantlar som med skivstång en det är inte en dålig övning med hantlar heller.

På allt det du skriver så låter det som att du är ganska ny på gymmet. Det har vi alla varit någon gång. Gör dig själv en tjänst och lär dig att använda stänger och göra riktiga knäböj och marklyft samt pressar om det är något du är intresserad av att ha med i ditt träningsschema.

Lycka till!

Sarco
2014-05-12, 04:59
+1 på Kederans post. Välj ett beprövat program och kör det i några månader och se till att du får bra introduktion på övningarna.

Om du inte har ett rack för knäböj där du kan ha stången i axelhöjd från början så kanske du ska vänta med knäböj tills du hittar ett bättre gym.

nixpixis
2014-05-12, 05:05
Hej tack för svar! Det schemat jag skrivit ovan är alltså ett färdigt program jag tagit från en bok. Tanken är att man ska köra passen två dagar och sen en dags vila löpande veckan ut i sammanlagt 6 veckor.

Hm okej, vart hittar jag sånna pusch/pull/legs scheman? :)

Alltså efter jag lyft på vikterna så orkar jag inte lyfta stången med bara armarna från marken över huvudet.

Jag är lite osäker på tekniken i mina vanliga marklyft och vill inte skada ryggen men om de vanliga är mer effektiva så får jag såklart ta och läsa på lite mer och föröka lära mig.

Nja jag har tränat i gymmet något år nu men tidigare hade jag en pt som lav upp passen så då behövde jag inte tänka så mycket själv. Dock blir det för dyrt att ha i längden så nu försöker jag hitta något själv istället men ja, det går ju sådär hittils :p

Beemel
2014-05-12, 05:12
Hm okej, vart hittar jag sånna pusch/pull/legs scheman? :)

http://lmgtfy.com/?q=push+pull+legs

Kedaran
2014-05-12, 05:14
Du kan googla PHAT och PHUL det är två populära varianter. Annars så finns det en tråd som heter något i stil med stora tråden om träningsprogram eller liknande.

Så det finns inget ställning att köra knäböj i alls. Hitta ett bättre gym :)

Om du är orolig för tekniken så börja lätt och kolla lite youtube filmer man kan komma en bra bit på vägen med det.

AngoraIHS
2014-05-12, 18:23
Har dy ingen ställning för knäböj? Om inte, finns det någon benmaskin du kan köra istället? Eller så kan du bara fortsätta köra i smith, det är ju mer eller mindre samma sak som att köra exempelvis benpress. Att köra knäböj med fri stång är dock inte alls samma sak som i smith, ganska stor skillnad.

sfcoach
2014-05-12, 18:35
[QUOTE=nixpixis;6992890]Har nästan nytt träningsupplägg varje vecka nu och börjar känna att det spårar. Bästa vore ju såklart att hitta något fungerande som man kan köra några veckor och hålla sig till det. Anledningen till att jag byter så mycket hela tiden är för att jag hittar så mycket ny information, ju mer jag läser desto mer vill jag ändra och ju mer förvirrad blir jag.

Det gäller att lyssna på information och sedan testa under en lite längre perioder iaf mer än en månad sen utvärderar man. Har man ökat under de veckorna kan man fortsätta. Dorian Yates sa att han testa -> utvärderade -> valde om han skulle behålla eller kasta ut den nya övningen.

Mitt tips är att du ska köra ett färdigt program under en längre tid och sen kan du lägga till/ändra övningar.

Lycka till *hug*