handdator

Visa fullständig version : Min deff: Hur felsöka?


Mags
2014-05-11, 21:15
Hej alla vänner och främlingar! Jag ska försöka att inte låta för deprimerande, men det här med deffen går inte så bra alltså. Det är min första deff någonsin (efter en lång bulk), så jag vet inte riktigt vad man ska förvänta sig.

Idag är den 82a dagen i deffen. Början kändes jättebra (vägde ca 94 kg), jag mådde bra i kroppen och såg resultat. Jag låg på 2500 kcal om dagen och tappade ett kilo i veckan ungefär. Sedan drog jag succesivt upp energin (för att deffa långsammare) och stannade av, så jag har sänkt ner det till 2500 kcal per dag igen, och även här verkar det som jag stannat upp, på 86 kg (med kreatin nu dock).

Nu till problemet: Det känns som att jag bara går bakåt! Dvs att jag har samma kroppskomposition nu som när jag vägde så här mycket senast. Det ska inte vara (upplevas) så? Jag har som sagt ingen defferfarenhet så därför frågar jag er: vad kan vara fel?

Än så länge har jag kommit fram till följande åtgärder:
Gå ner till 2100 kcal/dag, i några veckor.
Vara noggrannare med näringstimningen
Träna hårdare

Men det känns som att det krävs lite mer list.

Viktkurva:http://i1274.photobucket.com/albums/y433/Magnus1234567/Kolobilder/chart_4_zpsf287d240.png

Tyvärr kunde jag inte enkelt fixa markeringar på ena axeln och programmet interpolerade intervall till synes godtyckligt...

Lite efter mitten började jag med kreatin.



Bild tagen genom spegeln med en telefonkamera:http://i1274.photobucket.com/albums/y433/Magnus1234567/Kolobilder/maj_zps686652f0.jpg
Tagen på någon morgon nu i veckan... hyfsat representativ bild, eller egentligen är det svårt att säga.




pls hlp

Diomedea exulans
2014-05-11, 21:27
jag har samma kroppskomposition nu som när jag vägde så här mycket senast. [/B] Det ska inte vara (upplevas) så?

Jo, det tror jag det är normalt att det gör. Det är inte säkert att några fettprocentenheters minskning syns i spegeln (för jag antar att det är spegeln du har gått efter, inte fettmätningar med kaliper t ex?).

Kischen
2014-05-11, 21:58
Dom flesta underskattar sin fettprocent och behöver gå ner mer än dom tror. Testa några dagar med överskott och satsa på mer kolhydrater främst så blir det säkert skillnad i kroppen, sedan kan du fortsätta nerår om du känner för det.

Stor Hård Ådrig
2014-05-11, 22:33
Skit i att ändra näringstiming och träningen, det har ju funkat bra hittills eller hur? Hur länge har du egentligen stått stilla? Vet själv att man börjar noja när vikten stått stilla i några dagar men det släpper oftast så droppar man rejält igen. Om du nu stått stilla väldigt länge så sänk kalorierna, men jag tror som sagt det bara är tillfälligt att det går segt.

Mags
2014-05-12, 01:02
Tack för svaren allihopa!

Jo, det tror jag det är normalt att det gör. Det är inte säkert att några fettprocentenheters minskning syns i spegeln (för jag antar att det är spegeln du har gått efter, inte fettmätningar med kaliper t ex?).

Ok, du har nog rätt, om man räknar på det så krävs det att en del kilon är muskler istället för fett för att det ska blir stor skillnad i fettandel. :) Det var en aning betryggande. Dock rör det ju sig om ett års seriös träning så det är ju lite tråkigt att det inte gör större skillnad.

Dom flesta underskattar sin fettprocent och behöver gå ner mer än dom tror. Testa några dagar med överskott och satsa på mer kolhydrater främst så blir det säkert skillnad i kroppen, sedan kan du fortsätta nerår om du känner för det.

Jodå, så har jag också tänkt! Men även om man räknade en aning pessimistiskt måste jag gått ner i muskelmassa. Alla gissade på under 20% i fettråden när jag var på 95 kg -> FFM på över 75 kg -> bf lägre än 13 % på 86 kg om alla muskler hade bevarats... vilket jag inte är i närheten av.
Jag hade hoppats på att iaf behålla muskelmassan. Jag har kompisar som t o m ökat i styrka i grundövningarna under deff, så min målsättning var att iaf behålla de musklerna jag har.

Men du tycker alltså att jag bör öka energiintaget för att rätta till hormonerna typ?

Skit i att ändra näringstiming och träningen, det har ju funkat bra hittills eller hur? Hur länge har du egentligen stått stilla? Vet själv att man börjar noja när vikten stått stilla i några dagar men det släpper oftast så droppar man rejält igen. Om du nu stått stilla väldigt länge så sänk kalorierna, men jag tror som sagt det bara är tillfälligt att det går segt.

Hm ok jag har faktiskt inte stått stilla så länge, nu när jag tittar i mina siffror (mycket "brus" dock, trots morgonmätningar).

Men är jag rädd att det är mycket muskler som gått åt, mina surt förvärvade fibrer.
Det är inte bara uträkningen ovan, utan tycker det känns/ser så ut också.

Ungefär hur snabbt borde jag gå ner? Egentligen är väl det en fråga om hur mycket kroppsfett jag har, men säg att det ligger mellan 12 och 16 kg. Det borde vara ganska lugnt att droppa mer än ett halvkilo i veckan? Men om jag ska göra det nu behöver jag gå ner ännu lägre i kaloriintag (p g a den sänkta metabolismen) och det känns nästan... ohälsosamt.

Stor Hård Ådrig
2014-05-12, 08:13
Nu vet jag inte mycket om hur man kan fucka upp sin metabolism eller inte, från vissa källor uppfattar jag det som att det mest är humbug. Vem som helst med tvåsiffrigt BF (säkerligen mindre också) borde kunna droppa 0.5 kg / vecka utan att torska muskler imo, annars tror jag man har väldigt otursamma gener eller gör någonting fel. Jag tycker som sagt inte du ska göra något jättedrastiskt. Tänk logiskt, hur stor viktnedgång medförde ett visst kcal-intag om du kollar tillbaka? Som sagt, deffen går ofta i vågor. Ibland droppar man skitfort och ser superrippad ut för att vakna upp nästa dag och inte vara alls lika nöjd. Har väl med kolhydrater/salt/vatten-intag att göra. Håll dessa mer konstanta så tror jag man får mindre swings. Stay strong!

Shqypnia
2014-05-12, 08:25
Med tanke på att du faktiskt har gått ner så måste du ändra på kcal intaget. Du sänkte en gång och höjde igen. Nu får du sänka igen. Nu vet jag inte ditt % men om man inte är när att vara "hård" så har man oftast råd med 1 kg i veckan.

Mags
2014-05-13, 17:33
Nu vet jag inte mycket om hur man kan fucka upp sin metabolism eller inte, från vissa källor uppfattar jag det som att det mest är humbug. Vem som helst med tvåsiffrigt BF (säkerligen mindre också) borde kunna droppa 0.5 kg / vecka utan att torska muskler imo, annars tror jag man har väldigt otursamma gener eller gör någonting fel. Jag tycker som sagt inte du ska göra något jättedrastiskt. Tänk logiskt, hur stor viktnedgång medförde ett visst kcal-intag om du kollar tillbaka? Som sagt, deffen går ofta i vågor. Ibland droppar man skitfort och ser superrippad ut för att vakna upp nästa dag och inte vara alls lika nöjd. Har väl med kolhydrater/salt/vatten-intag att göra. Håll dessa mer konstanta så tror jag man får mindre swings. Stay strong!

Det är det sistnämnda jag försöker reda ut här; om jag gjort något fel eller inte.

Kontentan är att jag tror jag även gått ner i muskler, tyvärr, vilket man ju vill undvika. Jag tror jag mesat med volymen på träningen, så jag har bytt schema nu. Men det jag frågar är: vad kan ha gått fel? Jag har inte gått ner snabbare än 1 kg/vecka. Träningen har ändå varit ok (tror jag), så var kan det ha brustit?

Jag fortsätter gå ner i fettvikt, men vill göra allt jag kan för att inte tappa mer muskler.



Det där med metabolismen, det ser ut som att det diffar ganska mycket i min data (skriver ner vikt och kaloriintag), men det är svårt att säga en säker siffra (på sänkningen av metabolismen).
Det är inte så att jag är så ledsen över det (och jag vill inte klaga), men jag är bekymrad över hur jag ska göra mot slutet för att återställa den på bästa sätt.

Stor Hård Ådrig
2014-05-13, 19:29
Det är svårt att veta om man tappar muskler eller inte under deff. Det lättaste sättet blir därför att hålla koll på styrkan som korrelerar med muskler mer än vad en del tror. Det lättaste sättet att hålla koll på styrkan är enligt mig med ett schema baserat främst på basövningar. Generellt brukar det viktigaste under deff vara att hålla uppe intensiteten, dvs vikterna och volymen är något man kan dra ner lite på, då det krävs högre volym för att bygga muskler än för att bevara muskler.

Angående metabolismen, är du säker på att du inte har rört på dig olika mycket? Ofta är det är vardagsaktiviteten som dikterar energiförbrukningen. En som sitter i soffan hela dagen och kör ett hårt konditionspass i 30 min förbrukar antagligen mindre än någon som jobbar på ICA en hel dag och inte tränar.

Mags
2014-05-13, 22:41
Det är svårt att veta om man tappar muskler eller inte under deff. Det lättaste sättet blir därför att hålla koll på styrkan som korrelerar med muskler mer än vad en del tror. Det lättaste sättet att hålla koll på styrkan är enligt mig med ett schema baserat främst på basövningar. Generellt brukar det viktigaste under deff vara att hålla uppe intensiteten, dvs vikterna och volymen är något man kan dra ner lite på, då det krävs högre volym för att bygga muskler än för att bevara muskler.

Angående metabolismen, är du säker på att du inte har rört på dig olika mycket? Ofta är det är vardagsaktiviteten som dikterar energiförbrukningen. En som sitter i soffan hela dagen och kör ett hårt konditionspass i 30 min förbrukar antagligen mindre än någon som jobbar på ICA en hel dag och inte tränar.

Nu när jag kollar i mina anteckningar ser det ut som att vikterna var ganska konstanta, i början gick de t o m upp lite men på sistone gick de under utgångsläget, men mest i benövningarna. Chins/pullups ökade jag knappt (så det är väl en förlust, efter 8 kg diff).

Kanske inbillar jag mig bara att jag tappat muskler? Det är ju svårt att se liksom, men om jag inte tappat nämnvärt mycket muskler måste jag måste ha GROVT underskattat mitt bf tidigare om detta ska gå ihop.
25% då skulle motsvara 16% på min nuvarande vikt... Fettet satt kanske konstigt, hade liksom lite magrutor innan också, men samtidigt putande mage etc.


Det där med metabolismen är svårt att säga, men jag har inte ändrat livsstil liksom, föreläsningar i samma byggnader etc. Det verkar som att jag tappade sådär 1.1 kg/vecka på 2500 kcal/dag i början (tredje veckan typ, efter vätska etc gått ur) och sen verkade det som jag gick upp i vikt (lite) på 2800 kcal/dag, detta kan ha varit lite otur med mätningarna dock. Jag ska försöka mäta ännu oftare, för att minimera slumpfel. :)