handdator

Visa fullständig version : Jobba som grovarbetare och gymma...


Musklegubbe
2014-05-11, 13:11
Hellu Folket!

Jag har börjat söka jobb som typ flyttgubbe eller annan kroppsarbete just för att bygga upp mig samt är det tänkt vanliga gymmet på kvällstid. Jag känner en som gör så och han har inte bara blivit stor volymmässigt men också extremt fysiskt stark...jag tänkte på, blir det inte mycket skador man drar på sig när man är en grovarbetare om man gör ungefär samma arbetsmoment varje dag?

Magnus N
2014-05-11, 13:18
Hellu Folket!

Jag har börjat söka jobb som typ flyttgubbe eller annan kroppsarbete just för att bygga upp mig samt är det tänkt vanliga gymmet på kvällstid. Jag känner en som gör så och han har inte bara blivit stor volymmässigt men också extremt fysiskt stark...jag tänkte på, blir det inte mycket skador man drar på sig när man är en grovarbetare om man gör ungefär samma arbetsmoment varje dag?

Att man sliter på kroppen när man jobbar är självklart, men det är inget man kommer ifrån vilket jag man än väljer, sedan är ju fysisk aktivitet nog betydligt mer positivt än skadligt överlag.

Så länge man ser till att jobba på ett skonsamt och vettigt sätt är det nog bara positivt

XXXL
2014-05-11, 13:27
Satsa på ett yrke där du får så mycket vila som möjligt istället.

Vakten
2014-05-11, 13:39
Det finns nåt YouTube klipp där Magnus Samuelsson förklarar hur han har tränat och en del av grunden har han lagt med att lyfta fodersäckar och liknande på sin gård. Det finns ju också någon Strongman tävling där man utser Sveriges starkaste dräng. Sen gäller det att hålla arbetet på en måttlig nivå, det finns gott om exempel, speciellt från förr i tiden, där resultatet blev en utsliten kropp.

Musklegubbe
2014-05-11, 13:50
I och med att jag känner en kille som fick rejäla fysiska resultat just på grund av både vara flyttgubbe samt på gym så verkar det vara bra ändå.:)

Musklegubbe
2014-05-11, 13:51
I och med att jag känner en kille som fick rejäla fysiska resultat just på grund av både vara flyttgubbe samt på gym så verkar det vara bra ändå.:)

Men ok, han borde kanske bli rejält utsliten när han blir äldre kanske...

r1kkie
2014-05-11, 16:20
Sattsa på ett jobb som du tycker är roligt istället. ;)

Musklegubbe
2014-05-12, 08:37
Sattsa på ett jobb som du tycker är roligt istället. ;)

Jobb som jag tycker är riktigt kul är dels jobb som jag inte har utbildning till och det som är drömjobb är sjukt svåra att få bara sådär och som ALLA vet så är AF och A-kassa på en med blåslampa att söka jobb konstant och dessutom tycker jag att jobba med kroppen i nuet är roligt för jag vet att det leder till mina mål att bli stark.;)

Musklegubbe
2014-05-12, 08:39
Att man sliter på kroppen när man jobbar är självklart, men det är inget man kommer ifrån vilket jag man än väljer, sedan är ju fysisk aktivitet nog betydligt mer positivt än skadligt överlag.

Så länge man ser till att jobba på ett skonsamt och vettigt sätt är det nog bara positivt

+ 1 ! Ja då tänker du lite som mig.:)

Beemel
2014-05-12, 09:17
I och med att jag känner en kille som fick rejäla fysiska resultat just på grund av både vara flyttgubbe samt på gym så verkar det vara bra ändå.:)

Men argumentet "jag känner en kille som..." är inte särskilt bra.
Jag känner människor som är stora och starka fast de har ett stillasittande jobb och jag känner människor som kroppsarbetar som inte är stora alls.

Hur vet du att din bekant har fått sin utveckling just p.g.a. sitt jobb. Vad är det som säger att han kanske inte skulle vara ännu större och starkare om han satsat på bara träning och därmed kunnat få mer vila?
Säger inte att det är så, men det är inte så lätt att "veta".

Ano1891
2014-05-12, 10:35
Vad ska du skriva i din ansökan?
"Varför söker du det här jobbet?"
"- Vill bli bifff"

:smash:

Gnistan
2014-05-12, 10:48
Hellu Folket!

Jag har börjat söka jobb som typ flyttgubbe eller annan kroppsarbete just för att bygga upp mig samt är det tänkt vanliga gymmet på kvällstid. Jag känner en som gör så och han har inte bara blivit stor volymmässigt men också extremt fysiskt stark...jag tänkte på, blir det inte mycket skador man drar på sig när man är en grovarbetare om man gör ungefär samma arbetsmoment varje dag?

En av de starkare vi haft i detta land (i bänkpress i alla fall) Lasse Hedlund en enorm man som jobbade i det militära, tränade och tävlade i styrkelyft samt var med på världens starkaste man och tampades med bl.a Bill Kazmier, gjorde 285 kg i bank på tävling på 70 talet och mer på träning. Han kunde bevisligen ha ett rätt så krävande jobb, fysiskt och samtidigt träna hårt.

Beemel
2014-05-12, 10:51
En av de starkare vi haft i detta land (i bänkpress i alla fall) Lasse Hedlund en enorm man som jobbade i det militära, tränade och tävlade i styrkelyft samt var med på världens starkaste man och tampades med bl.a Bill Kazmier, gjorde 285 kg i bank på tävling på 70 talet och mer på träning. Han kunde bevisligen ha ett rätt så krävande jobb, fysiskt och samtidigt träna hårt.

Det är klart det går. Men det betyder inte att det behöver vara tillämpbart på folk i stort.

Gnistan
2014-05-12, 10:58
Det är klart det går. Men det betyder inte att det behöver vara tillämpbart på folk i stort.

Nej det har du rätt i. Alla kan inte bli vad en del blir också.

Musklegubbe
2014-05-12, 13:09
Jag är en optimist och jag tror hårt på att allt är möjligt att uppnå drömmar, om man bara har passionen för det hela i hjärtat, samt äter rätt och tränar rätt och ha gudarnas tålamod så kan man komma väldigt långt. Jag har rätt många inspiratörer som ignorerade "nejsägare" ta till exempelvis "Arnold schwarzenegger", slyvester stallone samt ja...faktiskt en man som inspirerat mig som varken har armar eller ben och uppnådde vissa personliga mål. Han heter "Nick Vujicic"

https://www.youtube.com/watch?v=XKTg_INHgpc

https://www.youtube.com/watch?v=eI76GkCuM4Y

VoDaresVins
2014-05-12, 13:29
Hellu Folket!

Jag har börjat söka jobb som typ flyttgubbe eller annan kroppsarbete just för att bygga upp mig samt är det tänkt vanliga gymmet på kvällstid. Jag känner en som gör så och han har inte bara blivit stor volymmässigt men också extremt fysiskt stark...jag tänkte på, blir det inte mycket skador man drar på sig när man är en grovarbetare om man gör ungefär samma arbetsmoment varje dag?

Du hade ju en tråd om hur du kan träna när du är ute i skog och natur. Så nu vill du ha ett jobb där du kan lyfta tungt, träna på vanligt gym på kvällarna och mellan varven slappna av i skogen med lite lyft av diverse grejer. Vad blir nästa, hur du kan äta, sova, skita tungt? *flex*

Men ja bra styrka får man nog från grovjobb. Jobbade i ett trävarulager tidigare där dagarna gick ut på att lyfta virke för hand ungefär hälften av tiden. Hade jag fortsatt med det hade jag antagligen haft mera styrka än idag även om jag inte tränat annat. Borde kanske förstått att äta mera då efter jobbet jag hade, för skulle inte orkat dra några gympass på kvällarna då jag var helt slut efter arbetsdan.

Musklegubbe
2014-05-12, 13:36
Du hade ju en tråd om hur du kan träna när du är ute i skog och natur. Så nu vill du ha ett jobb där du kan lyfta tungt, träna på vanligt gym på kvällarna och mellan varven slappna av i skogen med lite lyft av diverse grejer. Vad blir nästa, hur du kan äta, sova, skita tungt? *flex*

Men ja bra styrka får man nog från grovjobb. Jobbade i ett trävarulager tidigare där dagarna gick ut på att lyfta virke för hand ungefär hälften av tiden. Hade jag fortsatt med det hade jag antagligen haft mera styrka än idag även om jag inte tränat annat. Borde kanske förstått att äta mera då efter jobbet jag hade, för skulle inte orkat dra några gympass på kvällarna då jag var helt slut efter arbetsdan.

Vi får se hur jag gör då, inte ristat i sten om grovarbetarjobb men blev inspirerad av min polare som fick grymma resultat av både jobbet och gymmet.:)