handdator

Visa fullständig version : "Gammal" nybörjare! När drog ni igång med träningen?


Allegany
2014-05-11, 09:29
Tjena!

Ny här på forumet och ny inom styrketräning då jag bara har hållit på ett drygt halvår än så länge. Jag tycker det är riktigt kul och jag känner att jag har fått ett nytt fritidsintresse!

Kan dock inte förstå varför jag inte börjat tidigare då jag är 29 år gammal nu och alltid sett tanig ut (ligger för närvarande på 175 cm och 70 kg). Både känner och ser att jag fått en del volymutveckling på det här halvåret och det är väl det som gör det så kul, att man verkligen känner av att det redan börjar ge lite resultat. Vet inte om ni brukar sätta upp målvikter men personligen försöker jag sikta på att nå 80 kg med lågt BF senast när jag är 35 år. Har ganska lågt BF redan idag men behöver kanske gå ner 2 kg fett vilket jag inte vill göra nu då jag bara ser ännu tanigare ut. Vet inte om det är ett lagom mål eller för lågt/högt ställt.

Nu till min fråga, är det fler än jag som har dragit igång med styrketräning så sent och med en otränad bakgrund som jag eller har alla här dragit igång innan ni fyllde 20? Ifall det finns fler än jag, har ni lyckats få bra träningsresultat?

Ajsomfan
2014-05-11, 10:25
Var 33 år när jag började. Vägde 117 kg när jag var 32 och hade inte rört mig på 10 år. Under dessa tre år jag nu tränat har jag tyvärr haft flera månaders uppehåll åt gången med viss överätning, så de perioder jag tränat har i princip alltid varit på kcal underskott, så,resultaten kunde dock varit bättre. Ändå rätt ok resultat utseendemässigt med tanke på allt slarv. Styrkamässigt, njae.

Det är aldrig försent.

MS1
2014-05-11, 11:18
Tycker inte att du är speciellt gammal, Körde själv igång som 39 åring och kan se både fördelar och nackdelar med det., Fördelen är väl att man under många år vant kroppen med fysiskt arbete och vet vad som väntar, Den tråkiga biten är att man inte har lika hög Testosteron som ungdomarna och får kämpa mera för resultatet och återhämtningen inte alltid är på topp *gah!*.

Tycker överlag att jag har lyckats trots min höga ålder,så det är aldrig försent (har visserligen tränat gymnastik i min ungdom men det är så pass länge sedan så jag tror inte det spelar någon roll.

Med det sagt,så kämpa på och ge aldrig upp så ska du se att resultaten kommer.
Lycka till.

King Grub
2014-05-11, 11:22
29 räknas som ung inom styrketräningsstudier och hör till perioden man är som mest träningsbar. Det finns inga faktorer om påverkar muskeltillväxten negativt i den åldern.

Gnistan
2014-05-11, 11:28
Tjena!

Ny här på forumet och ny inom styrketräning då jag bara har hållit på ett drygt halvår än så länge. Jag tycker det är riktigt kul och jag känner att jag har fått ett nytt fritidsintresse!

Kan dock inte förstå varför jag inte börjat tidigare då jag är 29 år gammal nu och alltid sett tanig ut (ligger för närvarande på 175 cm och 70 kg). Både känner och ser att jag fått en del volymutveckling på det här halvåret och det är väl det som gör det så kul, att man verkligen känner av att det redan börjar ge lite resultat. Vet inte om ni brukar sätta upp målvikter men personligen försöker jag sikta på att nå 80 kg med lågt BF senast när jag är 35 år. Har ganska lågt BF redan idag men behöver kanske gå ner 2 kg fett vilket jag inte vill göra nu då jag bara ser ännu tanigare ut. Vet inte om det är ett lagom mål eller för lågt/högt ställt.

Nu till min fråga, är det fler än jag som har dragit igång med styrketräning så sent och med en otränad bakgrund som jag eller har alla här dragit igång innan ni fyllde 20? Ifall det finns fler än jag, har ni lyckats få bra träningsresultat?

Var aktiv och tävlade i bänkpress men slutade helt träna för dryga 20 år sedan på grund av olika saker.
Tagit upp träningen i oktober och tränat nu dryga 7 månader.
Är lång från de vikter jag gjorde en gång i tiden, men kan väl fixa 110-115-120 kanske om jag skulle vilja. Håler mig oftast på lägre vikter dock.
Har en del problem med dåliga axlar och nu har jag fixat till en handled med (suck!).
Är nu 52 år. I dag väger jag väl ca 88-90 kg och då jag tävlade var det i klass 67,5 och klass 75 samt en del i klass 82,5 kg.

Bossebäver
2014-05-11, 12:50
29 räknas som ung inom styrketräningsstudier och hör till perioden man är som mest träningsbar. Det finns inga faktorer om påverkar muskeltillväxten negativt i den åldern.

Vid vilken ålder börjar dem allvarliga negativa faktorerna spela stor roll? Någon gång i livet kommer det ju att komma en tid när det inte handlar om ökningar utan om hur mycket man kan hejda minskningar.

Gnistan
2014-05-11, 13:33
Vid vilken ålder börjar dem allvarliga negativa faktorerna spela stor roll? Någon gång i livet kommer det ju att komma en tid när det inte handlar om ökningar utan om hur mycket man kan hejda minskningar.

Vet inte men har märkbart problem med att få kroppen att hålla ihop och då kör jag ändå försiktigt tycker jag. Men det finns ju veteraner som kan hålla på rätt högt upp i ålder och göra fina resultat på tävling.
fast de har ju knappast hållit sig från träning i 20 år för att sedan börja igen.
Georg Foreman lyckades ju bli världsmästare i tungviktsboxning vid 45 års ålder.