handdator

Visa fullständig version : Äta mycket innan passet och inget efter, vad går man miste om?


Barbastark
2014-05-11, 07:59
Tänker att det borde gå bra att äta mycket innan ett pass för att sedan inte äta alls/väldigt lite efteråt då maten portioneras ut från magsäck och tas upp under flera timmar = aminosyror+energi finns tillgängligt in plenty.

DOCK, det jag funderar på är om man missar något med detta upplägg, så som att tex nån del av mag-tarmkanalen känner av själva nytillförseln av näring eller aminosyror och därmed triggar igång en viss signalering vilken man isf missar om näringen redan ligger där/passerat till tunntarmen?

Kanske att en tom magsäck känner av tillförsel av leucin och triggar en signalering som även kommer behandla det som passerat till tunntarmen annorlunda än annars. Eller att receptorer i magsäcken känner av nytillförsel på liknande sätt även i en icke tom magsäck, osv.

Masterpan
2014-05-11, 19:41
största problemet lär vara att du inte kommer kunna prestera lika bra om du nyss ätit massor.

Finns inga receptorer i magsäcken (som är relevanta i det här fallet i alla fall), det är när ämnena kommer ut i blodomloppet som olika responser triggas.

Bortsett från det lär det vara likvärdigt som att käka en långsam proteinkälla efter passet. Vad många vill åt, och som du missar om du äter innan, är den snabba tillförseln av aminosyror i blodet efter passet. Oftast i form av EAA på burk eller vassleprotein.

King Grub
2014-05-11, 19:44
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22617396

Shqypnia
2014-05-11, 23:30
Varför, undrar jag.

vicarious
2014-05-12, 04:47
Bortsett från det lär det vara likvärdigt som att käka en långsam proteinkälla efter passet. Vad många vill åt, och som du missar om du äter innan, är den snabba tillförseln av aminosyror i blodet efter passet. Oftast i form av EAA på burk eller vassleprotein.

Från KGs länk

Protein sources producing a slow AA release, when consumed before resistance exercise in sufficient amounts, are as effective as rapidly digested proteins in promoting postexercise MPS

Clajj
2014-05-12, 13:49
Jag undrar något liknande, men mer att om man deffar och inte har möjlighet att någondag träna på morgonen som jag brukar, utan istället tränar på kvällen, dvs när nästan hela dagens kaloriintag hsr förbrukats, ställer det till med problem? Eftersom det knappt finns något kvar att tillföra efter träningen då. Möjligen eaa, men ingen mat...

EnergiÖverskott
2014-05-12, 14:11
Jag undrar något liknande, men mer att om man deffar och inte har möjlighet att någondag träna på morgonen som jag brukar, utan istället tränar på kvällen, dvs när nästan hela dagens kaloriintag hsr förbrukats, ställer det till med problem? Eftersom det knappt finns något kvar att tillföra efter träningen då. Möjligen eaa, men ingen mat...

Jag hade sett till att planera bättre. Ett litet mål borde du kunna få in på kvällen. Ät lite mindre under dagen då bara om du har en kalorikvot att hålla dig till.

Sheogorath
2014-05-12, 14:23
Jag undrar något liknande, men mer att om man deffar och inte har möjlighet att någondag träna på morgonen som jag brukar, utan istället tränar på kvällen, dvs när nästan hela dagens kaloriintag hsr förbrukats, ställer det till med problem? Eftersom det knappt finns något kvar att tillföra efter träningen då. Möjligen eaa, men ingen mat...

Jag går hellre på svältdiet under dagen än kör så. Oavsett när jag tränar äter jag minst 50% av kalorierna efter träning. Jag har alltså inte förbrukat mina kalorier: jag har sparat dem. :)

Barbastark
2014-05-13, 12:26
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22617396

Tack för den!

Drar slutsatsen att om man intar ett stort mål på ca1300kcal innan träning + håller sig inom en "lagom" ram för hur passertid från magsäck till tunntarm + uppdag i denna (räknar på tillgång till fullgott med näring ca6h på ett så stort intag), vilket skulle ge en aminosyraprofil i blodet liknande PULSE-intaget, samt att man även intar en vassle direkt efter passet för att ytterligare dra nytta av en snabb höjning av aminosyranivån i blodet så skulle ett stort mål innan vara lika bra som två mindre (före+efter) och mer "välfördelade" sett över att 6h-spann.

Nån som orkar får gärna komma med input på detta scenario (ursäkta meningsuppbyggnaden ;))

Barbastark
2014-05-13, 12:31
Jag undrar något liknande, men mer att om man deffar och inte har möjlighet att någondag träna på morgonen som jag brukar, utan istället tränar på kvällen, dvs när nästan hela dagens kaloriintag hsr förbrukats, ställer det till med problem? Eftersom det knappt finns något kvar att tillföra efter träningen då. Möjligen eaa, men ingen mat...

Jag skulle i detta läge ätit ett bra mål mat efter träning och istället expanderat mätperioden gällande ditt kcal intag till 48h. Du vill ju inte missa att förse kroppen med tillräckligt med näring post-wo bara för att du vill pricka rätt kcal just denna 24h period.

I detta läge gäller det ju dock att du också följer 48h protokollet och inte börjar en ny 24h mätperiod nästa dag ;)