handdator

Visa fullständig version : Chins/pullups. Full ROM med stopp vs TUT. Vad är bäst?


sockerfar
2014-05-10, 23:24
Som topic. Jag kör alltid chins med smalt underhandsgrepp, viktade.

Brukar stanna till 1-2 sec i botten och sträcka ut mig som fan, sen dra sig upp igen osv.

Men jag ser att nästan alla byggare kör någon slags halv-chins där dom håller muskeln i arbete hela tiden istället.


Vad är egentligen mest effektivt för tillväxt?

monsa123
2014-05-11, 01:39
Full stretch i bottenläget men ingen märkbar paus, utan vända upp igen direkt imo. Sen squueza i toppenläget och jag tycker inte det är speciellt viktigt att komma med typ hakan över stången utan kanske typ ögonen istället men just att squeeza i toppläget och stretcha fullt i bottenläget är viktigt.

sockerfar
2014-05-11, 01:42
Ok, ska nog tänka på att squueeze that bitch

lillmesen
2014-05-11, 06:55
Genom att släppa upp axlarna också, och dra med "dom" först, så tränar du även fler muskler än just lats. Du kan gjorde detta på din latsdrag-video

Du kan variera hur högt upp du går, ögonen över stången, stången nudda nyckelbenet. Allt har sin plats i "arsenalen", det är (som jag varit inne på i mailen) viktigt att ha en liten gnutta självrannsakan också, så att man inte jämför chins till ögonen med chins till hakan och nyckelbenen

Jämför hur man jämför knäböj med olika djup tex :) Okej förra veckan körde jag 5 reps på 150kg ner till parallelt, idag gjorde jag 5reps på 110 men ass to the grass. Hur jämför jag dessa två prestationer och vad är bäst för muskeltillväxt?

Anders The Peak
2014-05-11, 07:04
Genom att släppa upp axlarna också, och dra med "dom" först, så tränar du även fler muskler än just lats. Du kan gjorde detta på din latsdrag-video

Du kan variera hur högt upp du går, ögonen över stången, stången nudda nyckelbenet. Allt har sin plats i "arsenalen", det är (som jag varit inne på i mailen) viktigt att ha en liten gnutta självrannsakan också, så att man inte jämför chins till ögonen med chins till hakan och nyckelbenen

Jämför hur man jämför knäböj med olika djup tex :) Okej förra veckan körde jag 5 reps på 150kg ner till parallelt, idag gjorde jag 5reps på 110 men ass to the grass. Hur jämför jag dessa två prestationer och vad är bäst för muskeltillväxt?

Om du läser på i ämnet om böj kommer du märka att 99 % av den forskning som gjorts rekommenderar parallell böj och inte full djup.(skaderisken) Men på det här forumet atg som är bäst. Vad som är bäst avgör du troligen bäst själv utifrån dina förutsättningar att göra en knäböj. Ur ett hypertrofiperspektiv är det antagligen egalt på vilket sätt man kör.

lillmesen
2014-05-11, 07:10
Om du läser på i ämnet om böj kommer du märka att 99 % av den forskning som gjorts rekommenderar parallell böj och inte full djup.(skaderisken) Men på det här forumet atg som är bäst. Vad som är bäst avgör du troligen bäst själv utifrån dina förutsättningar att göra en knäböj. Ur ett hypertrofiperspektiv är det antagligen egalt på vilket sätt man kör.

Jag har för avsikt att snart göra en tråd där detta ämne diskuteras! :) Dvs, böjdjup

Du verkar kunna mycket Anders! Vad är dina "5cents" angående chins? :)

Anders The Peak
2014-05-11, 07:22
Jag tror på variation och hur man tränar bäst och effektivast varierar över tid. Musklerna vänjer sig ganska snabbt efter första åren av träning och blir svårpåverkade om man tränar likadant över tid.

Det krävs att man periodiserar på något sätt för att få full pott utifrån de egna förutsättningarna.

Chins är en bra övning om man är skapt för den och då kan olika grepp, greppvidder, tempo etc. vara variationen över tid.

Ajemän
2014-05-11, 07:59
Håller helt med monsa...Och man kan hitta ett riktigt skönt svid i bottenläget om man kontrollerar den excentriska fasen ordentligt.
Kan vara schyssta att variera att köra explosiva med ganska lång kontaktfas i bottenläget och utan squeeze i toppen, eller lite lättare och fokusera på lite längre squeez i toppen, men tycker man alltid ska sträcka ut helt

Och för mig ger tunga chins bra ökning i kv-chins också. Kör aldrig över 6 reps men har ökat från 17 till 23 chins i år

Animalisk
2014-05-11, 09:31
Om du läser på i ämnet om böj kommer du märka att 99 % av den forskning som gjorts rekommenderar parallell böj och inte full djup.(skaderisken) Men på det här forumet atg som är bäst. Vad som är bäst avgör du troligen bäst själv utifrån dina förutsättningar att göra en knäböj. Ur ett hypertrofiperspektiv är det antagligen egalt på vilket sätt man kör.

99% av forskningen skulle alltså visa att parallell är bäst? Det var ju väldigt intressant. Undrar vad tyngdlyftare, naturfolk och småbarn tycker om den påstådda forskningen.

MentalogisT
2014-05-11, 09:41
Vad menas med "squeeze" i toppenläget?

r1kkie
2014-05-11, 10:04
99% av forskningen skulle alltså visa att parallell är bäst? Det var ju väldigt intressant. Undrar vad tyngdlyftare, naturfolk och småbarn tycker om den påstådda forskningen.

Det är skilland på att göra de med kroppsvikt vs 150-400kg extra belastning. :Virro

krubkungen
2014-05-11, 10:22
Vad menas med "squeeze" i toppenläget?

Att man kontraherar muskeln (latsen i detta fall) ordentligt i toppläget.

Ozziking
2014-05-11, 10:37
Ok, ska nog tänka på att squueeze that bitch

:laugh:

pezrulezhaakon
2014-05-11, 10:39
99% av forskningen skulle alltså visa att parallell är bäst? Det var ju väldigt intressant. Undrar vad tyngdlyftare, naturfolk och småbarn tycker om den påstådda forskningen.

Det är olika typer av risker vid olika djup.

Arne Persson
2014-05-11, 11:15
Hade böjforskningen utförts av forskare med egen ordentlig erfarenhet av riktiga (djupa) böjar så hade kanske ovannämnda "slutsatser" sett lite annorlunda ut...

Animalisk
2014-05-11, 11:42
Det är skilland på att göra de med kroppsvikt vs 150-400kg extra belastning. :Virro

Självklart, men som med all styrketräning börjar man väl lätt för att sen jobba sig uppåt, då utvecklas muskler, fästen och senor till att anpassa sig till tyngre vikter, sen vad som är tyngsta möjliga vikt skiljer sig ju från person till person.